Tiesitkö, että sairaalan erikoislääkärit päivystävät kotona?
Luin tuota ylinopeusketjua ja huomasin yllätyksekseni, että aika monille tuntuu olevan ihan uusi ja outo asia, että erikoislääkärit eivät yleensä päivystä sairaalassa, vaan siellä päivystävät vain erikoistuvat lääkärit. Erikoislääkärit tulevat paikalle kotoa vain erikseen kutsuttaessa.
Tiesitkö että erikoislääkärit päivystävät kotona?
Oletko synnyttänyt sairaalassa, jonka erikoislääkärit päivystävät kotona? Tiesitkö sen mennessäsi synnyttämään? Menisitkö synnyttämään sairaalaan, jossa erikoislääkäri päivystää kotona?
Kommentit (35)
Olen ollut töissä keskus- ja yliopistollisessa sairaalassa, molemmissa osa erikoislääkäreistä on päivystänyt kotona, osa työpaikalla. Olen synnyttänyt sairaalassa, jossa erikoislääkärit päivystävät kotona, mutta päivystysaikana kotoa töihin on päästävä tietyssä ajassa eli jos asuu 30 km päässä niin sieltä ei päivystä.
anestesialääkärin saa hyvin hankalasti paikalle jonkun synnytyksen takia.
Ja siitä syystä suostuin synnyttämään vain yliopistosairaalassa. Tosin sielläkin etupäivystäjät ovat sairaalalääkäreitä, mutta sieltä kokeneimmasta päästä ja leikkaussalihenkilökunta on koko ajan paikalla (hätäsektiovalmius). Siitä huolimatta meidän synnytykseen kutsuttiin myös takapäivystäjä paikalle, kotoa.
En ymmärrä niitä, jotka puolustavat pieniä synnytyssairaaloita joissa ei ole jatkuvaa hätäsektiovalmiutta ja joissa leikkaavat päivystäjät ovat kotona.
Ja olen synnyttänyt aluesairaalassa missä lääkäri päivystää kotoa. Anestesialääkäri on kuitenkin aina talossa.
Lähinnä anestesiapuolella on joissakin sairaaloissa se tilanne, että etupäivystäjä voi olla joko sairaalalääkäri tai erikoislääkäri, koska anestesialääkäreitä on sen verran vähän, että myös erikoislääkäreiden on pakko jonkun verran päivystää.
Kirurgit eivät päivystä etupäivystystä käytännössä missään paitsi aivan satunnaisesti. Kirurgipäivystäjät ovat siis käytännössä lähes aina sairaalalääkäreitä ja takapäivystäjät ovat kotona. Myös gynekologipäivystäjät ovat yleensä sairaalalääkäreitä ja erikoislääkärit ovat kotona.
Monessa pienessä sairaalassa (esim. siellä paljon keskustellussa Tammisaaressa) on sitäpaitsi sellainen systeemi, että etupäivystäjiä on vain yksi tai kaksi. Etupäivystäjä voi siis olla erikoistumassa melkein mihin alaan tahansa, eikä hänellä välttämättä ole mitään kokemusta siitä alasta, minkä vaivaa potilas kokee. Etupäivystäjä voi olla paljon kokemattomampi kuin terveyskeskuslääkäri. Jos etupäivystäjiä on kaksi, niin monesti ne on jaettu "operatiiviseen" ja "konservatiiviseen" päivystäjään. Operatiivinen päivystäjä voi siis olla erikoistumassa esim. kirurgiaan, gynekologiaan, korvatauteihin tms. ja konservatiivinen päivystäjä sisätauteihin, lastentauteihin, neurologiaan tms.
Kesäaikaan sairaalassa voi käytännössä päivystää vain 1-2 lääketieteen opiskelijaa, joilla on kotona puhelimen päässä muutama takapäivystäjä. Takapäivystäjältä saattaa kestää saapua sairaalaan 30-60 minuuttia kyseiselle alalle sovitusta hälytysajasta riippuen.
Useimmissa aluesairaaloissa anestesialääkärikin takapäivystää.
Ja siitä syystä suostuin synnyttämään vain yliopistosairaalassa. Tosin sielläkin etupäivystäjät ovat sairaalalääkäreitä, mutta sieltä kokeneimmasta päästä ja leikkaussalihenkilökunta on koko ajan paikalla (hätäsektiovalmius). Siitä huolimatta meidän synnytykseen kutsuttiin myös takapäivystäjä paikalle, kotoa.
En ymmärrä niitä, jotka puolustavat pieniä synnytyssairaaloita joissa ei ole jatkuvaa hätäsektiovalmiutta ja joissa leikkaavat päivystäjät ovat kotona.
Tarkoittaako etupäivystäjä sitä päivystäjää joka on sairaalassa ja takapäivystäjä sitä joka on kotona?
Esikoisen synnytin Jorvin sairaalassa Espoossa. Synnytyksen aikana lapsen sydänäänet laski alas ja kutsuttiin lääkäri ottamaan lapsen päästä (kun vauva oli vielä synnytyskanavassa eli sisälläni) hapetusnäyte. Jos näyte olisi ollut huono, olisi menty leikkuriin sektioon ja vauhdilla. Ei ollut, joten sain jatkaa alakautta synnyttämistä.
Toista lasta odottaessa muutimme Pohjois-Suomeen pikkukaupunkiin. Siellä oli jo pari vuotta ollut taistelua TK:n synnytysosaston puolesta, kaikki paikkakunnan naiset halusivat synnyttää omassa kaupungissa. Itse olin oikein tyytyväinen kun LA sattui aikaan jolloin kaupunkimme synnytysosasto oli sulussa ja tiesin että matka käy isomman kaupungin yliopistosairaalaan synnyttämään. Mielessä oli ensimmäinen synnytykseni ja tieto siitä että jos hapetusnäyte olisi ollut huono, pikkukaupungin sairaalassa ei olisi ehditty tehdä hätäsektiota...
Ystäväni synnytti molemmat lapsensa samaisen pikkukaupungin TK:n synnytysosastolla, on kertonut minulle kuinka muistaa toisen lapsen syntymästä sen kuinka anestesiologi tuli antamaan epiduraalin suoraan murtsikkaladulta. Hiihtohousut ja monot vain vilkkui...
Etupäivystäjä = päivystää sairaalassa, yleensä nuorempi ja kokemattomampi lääkäri
Takapäivystäjä = päivystää kännykän kanssa kotona (tai missä tahansa muualla, virallinen termi on vapaamuotoinen päivystys), yleensä erikoislääkäri
Päivystyspisteestä riippuen takapäivystäjille on määritelty maksimihälytysajat, joiden kuluessa heidän tarvittaessa voida saapua sairaalaan. Yleisimmät hälytysajat ovat 30 min tai 60 min. Lääkärin pitää siis huolehtia siitä, että hän ei mene tuon mittaista matkaa kauemmaksi sairaalasta päivystäessään. Hän voi kuitenkin viettää aikaansa missä tahansa haluamassaan paikassa; hiihtoladulla tai sukujuhlissa, punttisalilla tai ravintolassa kunhan on selvinpäin, puhelimen tavoitettavissa ja tarvittaessa hankkiutuu sairaalaan säädetyssä ajassa.
itse sairaalassa päivystää ensiavun puolella vähintään 1 lääkäri, hän voi olla joko jonkun alan erikoislääkäri taikka sitten eurolääkäri, taikkapa vaikkapa erikoistuva lääkäri. Ensiavun koosta riippuen, ja siitä mitä "lisäalueita" lääkärillä on vastuullaan voi näitä "yleispäivystäviä" olla useita. Jos lääkäri hoitaa päivystyksellisesti yleislääkärin vastaanottoa, hänellä voi lisäksi olla vastuullaan tarkkailun potilaat.
Lisäksi anestesialääkäri on aina paikalla, lisäpäivystäjiä puhelimen päässä niin että hälytyksestä 20min päästä täytyy olla työpaikalla, eli kovin kaukana ei voi asua. Käsittääkseni myös vähintään 1 leikkaustiimi on valmiudessa sairaalassa lisäapua puhelimen päässä. Jos myös yöaikaan leikataan ns. suunnitellusti, tiimejä on useampi sillä yhden tiimin täytyy olla ns. valmiustilassa (esim. juurikin hätäsektioita ja tapaturmaisia hätäleikkauksia varten).
Teholla on lääkäri koko ajan paikalla, samoin sydänvalvonnassa. Heräämön kanssa yhteistyötä tekee anestesialääkäri ja tehon lääkäri.
Sisätautien ja kirurgian vuodeosastoilla lääkäriä ei ole paikalla yöaikaan, vaan he päivystävät puhelimen päässä (paitsi jos asuu liian kaukana, tällöin lääkäri saattaa päivystää vaikkapa kahvihuoneen sohvalla nukkuen;).
Synnytyksessä tuli pulmia, joita päivystäjä ei pystynyt hoitamaan. Kiitos takapäivystäjän, olen tässä :)
tämä hälytysaika mitataan? Siis että varmasti siinä säädetyssä ajassa pääsee sairaalaan. Helsinkiläisenä tiedän että perjantairuuhkassa saattaa helposti mennä lyhyeenkin matkaan tunti kun taas sunnuntaiaamuna klo 5 sama matka taittuu 15min:ssa.
eikä kyllä mielessäni missään vaiheessa käynyt mitkään erikoislääkärit!!
Kolme täysin tervettä lasta olen saanut ja osaavat kätilöt jne...
Mihin viittaat ap?
selvitä ilman takapäivystäjää. Joka siis tulee siis talon ulkopuolelta.
Synnytyksessä tuli pulmia, joita päivystäjä ei pystynyt hoitamaan. Kiitos takapäivystäjän, olen tässä :)
tämä hälytysaika mitataan? Siis että varmasti siinä säädetyssä ajassa pääsee sairaalaan. Helsinkiläisenä tiedän että perjantairuuhkassa saattaa helposti mennä lyhyeenkin matkaan tunti kun taas sunnuntaiaamuna klo 5 sama matka taittuu 15min:ssa.
itse ymmärtää ja pitää huoli siitä, että on paikalla, ihan sama oliko ruuhkaa vai eikö ollut. Ei siinä mitkään selittelyt auta, niin se mitataan.
Mitä tarkoitat? Takapäivystäjä on lääkäri, joka työskentelee päivisin ihan samassa sairaalassa, kuin takapäivystää. Ei hän mistään talon ulkopuolelta tule, hänen vain ei tarvitse olla paikalla ottamassa potilaita vastaan, vaan hän tulee paikalle vain, jos etupäivystäjä kutsuu.
takapässi (=takapäivystäjä) kieltäytyä olemasta takapässi vedoten pitkään matkaan? Sittenhän takapässin kannattaa asua sairaalan vieressä jos pitää varmasti ehtiä. Entä jos joskus ei ehdikään? Jää vaikka kotikerrostalossa hissiin jumiin ja pelastaja tulee tunnin kuluttua päästämään hissistä pois? Mitä siitä seuraa?
Tyhmiä kysymyksiä mutta näitäkin varmaan on joskus sattunut tai tulee sattumaan.
sairaalassa, jossa kyllä päivysti anestesialääkäri ihan paikan päällä, mutta oli niin kiireinen, että jouduttiin hälyttämään takapäivystäjä.
"Onneksi" olin niin tuskainen kivuista, etten pystynyt ajattelemaan mitään muuta enkä miettimään missähän neljän ruuhkassa se lääkäri tänne juuri köröttelee. Ei ehtinyt ajoissa paikalle. Parempi lopulta kuitenkin niin, että synnytys eteni vihdoin viimein hieman odotettua nopeammin vaikkakin tuskaisesti.
Mitä tarkoitat? Takapäivystäjä on lääkäri, joka työskentelee päivisin ihan samassa sairaalassa, kuin takapäivystää. Ei hän mistään talon ulkopuolelta tule, hänen vain ei tarvitse olla paikalla ottamassa potilaita vastaan, vaan hän tulee paikalle vain, jos etupäivystäjä kutsuu.
tuleehan talon ulkopuolelta. Eikai takapäivystäjä sairaalan sisäpuolella odottele että jospa tulee hälytys. On nimenomaan siellä kotona, hiihtoladulla tai ravintolassa syömässä eli talon ulkopuolella.
paikalla tietyssä ajassa. Tästä hänelle maksetaan palkkaa. Oli kyseessä lääkäri tai sairaanhoitaja, paikalla on oltava sovitussa ajassa työkuntoisena.
takapässi (=takapäivystäjä) kieltäytyä olemasta takapässi vedoten pitkään matkaan? Sittenhän takapässin kannattaa asua sairaalan vieressä jos pitää varmasti ehtiä. Entä jos joskus ei ehdikään? Jää vaikka kotikerrostalossa hissiin jumiin ja pelastaja tulee tunnin kuluttua päästämään hissistä pois? Mitä siitä seuraa? Tyhmiä kysymyksiä mutta näitäkin varmaan on joskus sattunut tai tulee sattumaan.
mihinkään aluesairaalaan, jossa saatavilla on pelkästään finninaamaisia opiskelijoita. Anestesialääkärin olisi ehdottomasti oltava saatavilla 24/7 sairaalassa ja leikkaustiimin talossa jatkuvasti.