Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tässä kyse vanhuksen heitteelle jätöstä?

Vierailija
21.07.2010 |

- hänelle ei ollut ruokaa, eikä rahaa.

- kodin avain hukassa.

- hän ei osaa käyttää puhelinta mutta puhelin lasku on jotakuinkin 80€ per kk.

- tiliotteessa on että rahaa on nostettu mutta pankkikorttia ei näy missään.

laitoin kotihoidolle asiata kyselun sähköpostilla mutteivat ole vastanneet.

- omaiset eivät pidä yhtyettä häneen.

- kotiapu käy, mutta asiat eivät ole oikein.

Kun soitan näille kaupngin sos.työntekijöille he ovat hyvin vältteleviä, en ole omainen mutta käyn aina auttelemassa mummoa koska kukaan muu ei tunnu välittävän. Vanhuksilla ei tunnu olevan mitään ihmisarvoa tässä maassa.

Mitä tässä pitäisi tehdä?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
21.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos vanhuksella käy vieras joka käyttää häntä hyväkseen, niin sille asialle ei voi yhtään mitään.

Vierailija
2/10 |
21.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko sinulla yhteystiedot sukulaisiin? Kävisin sinuna jos siis rahkeita riittää niin hoitamassa asiat kuntoon. Jos tuo puhelin lasku on kiinteä puhelin niin se on puhelinosake maksu, eli ei tarvi puhua niin silti on noin kallis maksu.

Se riippuu myös siitä mitä kotiapu tekee. Joskus tuovat vain sen yhden ruuan päivässä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
21.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet kirjoittanut täällä samasta asiasta jo monta kertaa. Valitettavasti sinulla ei ole mitään asemaa viranomaisten silmissä, koska et ole hänen omaisensa. He tekevät virkavirheen jos kertovat sinulle yhtään mitään vanhuksen asioista. Tietenkin he ovat vältteleviä, kun heillä ei ole lupaa puhua kanssasi.

Pyydä omaisia ottamaan yhteyttä kaupungin vanhustyön sosiaalityöntekijöille sekä kotihoitoon. Vanhuksen hoidosta vastaa kyllä joku, jolla on esimies. Mikäli omaiset eivät toimi, et voi tehdä enempää. Anna asian vain olla.

Mistä sitä paitsi tiedät, etteivät vanhuksen omaiset ole perillä hänen tilanteestaan? Kaupungin työntekijät pitävät yleensä omaiset varsin aktiivisesti ajan tasalla.

Vanhuksen tiliote ei kuulu sinulle. Hänen päivittäiset asiansa hoidetaan hänen puolestaan tavalla, josta et ole täysin perillä, koska sinun ei kuulukan olla niistä perillä. Kotihoito maksaa ja eikä ruokakaan ole ilmaista, joten ei pidä ihmetellä, että rahaa katoaa tililtä.

Mitä jos keskittyisit välillä omaan elämääsi.

t. dementoituneen, kotona asuvan vanhuksen omainen, jolle kaupungin kotihoito soittelee vanhuksen puhelimesta tämän tästä.

Vierailija
4/10 |
21.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollakulla omaisista on luultavasti tilinkäyttöoikeus ja hän nostaa tai siirtää rahaa vanhuksen tarpeisiin netissä.

Vierailija
5/10 |
21.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eivätkä ole kiinnostuneita hänen asioistaan. Että mitä sitten tehdään?

Minä pesen hänen pyykkinsä enkä ota mitään korvausta ja kun eilen kävi siellä. hänen jääkaappinsa oli tyhjä eikä hänellä ollut yhtään rahaa.. olisiko pitänyt huolehtia vain omista asioistani ja hankkia elämä ja jättää hänet vaan sinne "sori kun en voi mitään, koita pärjäillä".

Onko muista kuin omaisista välittäminen rikos tässä maassa?

Mutta soitin jo asiasta eteenpäin, en omaisille koska he eivät hänestä välitä muutenkaan.

ap.

Vierailija
6/10 |
21.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tarkoittanet sinä asiasta vastannut lankapuhelimen kuukausimaksua. Joka ei ole 80 eu/kk. Ei sinnepäinkään.

Vierailija
7/10 |
21.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja näin olen tehnyt muutaman kerran, kun olen huomannut, että taloyhtiössä asuvat yksinäiset alkavat dementoitua tai siis dementoituminen alkaa haitata jo huomattavasti jokapäiväistä elämää. Ja naapurien elämää.

Minä olen onneksi saanut hyvää palautetta kunnalliselta kodinhoitoyksiköltä.

Jos sinuun suhtautudaat epäasiallisesti, ota yhteyttä kodinhoidon esimiehiin. Ja jos tuo ei auta, paikkakunnan keskusyksikköön. Ja jos tuo ei auta, tee asiasta julkinen valtakunnallisessa lehdessä yleisöpalstalla.

Vierailija
8/10 |
21.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja he sanoivat että ovat myös hyvin huolissaan hänen asioistaan, sanoivat että ottavat yhteyttä oamisiin ja antavat myös minun numeroni omaisille. Sanoin että olen valmis auttamaan ja he sanoivat että asiat ovat siellä huonosti ja yritetään saada ne yhdessä kuntoon.

Helpotti kovasti...Minusta jokaisella ihmisellä onn ihmisarvo ikään katsomatta.

ap.

Vierailija
9/10 |
21.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen suunnitellut myös että alkaisin käymään jonkun vanhuksen kotona/sairaalassa vapaaehtoisena. Meillä suunnitelmissa kuitenkin juuri muutto, joten odotan että asetumme uuteen paikkaan, ja sitten yritän saada jonkun vanhuksen läheltä.

Äitini on myös tosi sairas ja asuu yksin. Käymme siellä kuitenkin siskoni kanssa katsomassa häntä ja huolehtimassa hänen asioistaan. Itse asun kuitenkin 250 km päässä hänestä, joten en voi käydä kovin usein. Olen huomannut että kodinhoitajiakin pitää patistaa monissa asioissa. Ethän sinä tietenkään voi patistaa ja vaatia, kun et ole omainen, mutta hyvä että ilmoitat heille. Olispa sinunlaisiasi enemmän :)

Vierailija
10/10 |
21.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli kyllä ne edelleen ovat olemassa. Kaikissa liittymissä on perusmaksu, myös lanka-.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kaksi