Lomalla. Miksi kohta 4v lapsi käyttäytyy näin?
On ollut nyt vajaan vuoden päiväkodissa. Nyt on ensimmäinen pidempi loma. Ollaan nyt reilu 2 vko lomailtu ja parisen viikkoa on vielä edessä. Lapsesta on tullut ihan "vauva", ei enää tahdo olla hetkeäkään minusta erossa. Itkee jos sanon käyväni nopsaan kaupassa. On koko ajan sylissä ja lisäksi on ruvennut välillä pissaamaan pöksyyn mitä ei ole tehnyt todella pitkään aikaan (yli vuoteen). Tahtoo että kannan häntä paikasta toiseen, esim. aamulla kannan hänet ruokapöytään. Tahtoo minun myös syöttävän häntä. On siis taantunut todella paljon. Ei tahdo leikkiä kavereiden kanssa (mitä ennen lomaa teki mielellään) vaan kyyhöttää koko ajan minussa kiinni.
Kommentit (9)
Isä vie ja minä haen iltapäivällä. Mielestäni viihtyi siellä ihan hyvin, mutta nyt on kyllä sanonut että jää äidin kanssa jatkossakin kotiin, ei mene kuulemma enää päiväkotiin. Ihan on kavereita siellä ja olisi tässä kotipihallakin, ei vaan enää kelpaa.
ap
Taitaa olla vaan lapsella ikävä ja nyt kun on kotona äidin kanssa niin reagoi tuollaisella tavalla. Sehän on aivan normaalia esim. että lapsi kiukkuaa, kun äiti tulee hakemaan hoidosta. Tämä johtuu vain siitä, että päivän ikävä purkautuu. Lapsi on vielä niin pieni, että siinä vain menee nyt pidempään. Haluaa pitää äidistä kiinni nyt kaikin keinoin.
esim. kovia ääniä.
Ihan normaalisti ollaan eletty. Käyty Puuhamaassa ja ulkoiltu ym. Perheessä on myös 6v lapsi, joka ei oireile.
ap
siellä hoidossa pitää olla iso ja osaava, niin haluaa (tiedostamattomasti tietty) kotona teeskennellä vauvaa, kun siihen on aikaa ja mahdollisuus?
Mun lapsi on ollut mielestäni kivalla pph:lla, jonne lapsi on mennyt mielellään ja jopa ollut viikonloppuna pettynyt kun ei pääse, jos on ollut joku hauska juttu mielessä. Ja aina kun olen mennyt hakemaan, on pitänyt leikit keskeyttää ja kehottaa moneen kertaan lasta lähtemään kotiin. Lapsi jopa kerran pyysi että tulisin hakemaan myöhemmin, kun osa kavereista vielä jää hoitoon.
Silti. Lomalla saan aina takaisin sen ihanan, hilpeän, lauleskelevan veijarin, joka mulla oli ennen kuin vein lapsen hoitoon. Lapsella on myös talvella aina paljon tic-oireita, jotka lomalla melkein loppuu.
siellä hoidossa pitää olla iso ja osaava, niin haluaa (tiedostamattomasti tietty) kotona teeskennellä vauvaa, kun siihen on aikaa ja mahdollisuus?
Ihanaa ettei kukaan syyttänyt minua/meitä. Ihan sitä odotin tän palstan tuntien. Tässä voi olla perää. Nimittäin meni suoraan isojen ryhmään syksyllä ja oli ryhmän nuorin koko vuoden ajan.
ap
mutta ei se silti normaalisti tuollaista dramaattista taantumusta aiheuta. Se ryhmähän on 3 - 5 -vuotiaille ja lapsi on ihan oikean ikäinen sinne.
Ettekö saisi päivää lyhyemmäksi?
Ja hoitopäivätkin on liian pitkiä.