Tarvitsen harrastuksen kotiin...
Odotan ensimmäistä lastani. En ole tottunut olemaan kotona pitkiä aikoja. Ennen raskautta ja minulla oli paljon urheilu harrastuksia joissa tapasin ihmisiä. Nyt viikolla suurin osa ruoan laitosta ja siivoamisesta on jäänyt minulle ja muistakin syistä tietty tulee parin seuraavan vuoden aikana vietettyä enemmän aikaa kotona. Ei ahdista kovin pahasti (joskus tietty) koska haluan vain yhden lapsen ja voin äitiysloman jälkeen palata uralleni/ harrastuksiin taas helposti. Mutta tylsistyttää tämä rauhallisempi elämä, koska olen tottunut toteuttamaan vapaasti kaikenlaisia itseäni koskevia 'projekteja' ja sitä kautta saamaan sisältöä elämään.
En malta odottaa että pääsen parin vuoden päästä esim. askartelemaan ja leipomaan tyttöni kanssa. Mutta mitä harrastuksia/ puuhastelua/ päämääriä keksitte vauvan kanssa ollessanne kotona? Tai viimeisillä raskausviikoilla?
Kommentit (11)
Joo opiskelen jo erästä kieltä jota käytän ammatissani. Olen siis tässä raskaus aikana hyvinkin intensiivisesti aloittanut tämän kielen petraamisen ja tarkoitus jatkaa vielä. Onko kukaan aloittanut jotain käsityö harrastusta näin aikuisena? Jostain syystä kaikki näpertely himottaa. Vai meneeköhän tämäkin tunne ohi raskauden jälkeen?
Kiitos vinkistä kuitenkin!
Blogin pitäminen vauva-/ raskausajasta.
En sitten tiedä lukeeko niitä joku muu kuin sukulaiset.
Ja voithan vaikka ottaa jonkun verkko-opinnon mitä nyt suorittaa, kenties vauvankin kanssa, jos sattuu vauva, joka nukkuu paljon:)
Onnea odotukseen.
Noniin, nyt löytyi heti kiva idea. Miksen itse tullut ajatelleeksi! ;) Blogiin saa kaikki tapahtumat muistiin ja ei todellakaan haittaa vaikka vain suku tai lähimmät ystävät lukee. En oikein tykkää jakaa asioita esim. Facebookissa.
En ole oikein ikinä tutustunut noihin blogi mahdollisuuksiin/ vaihtoehtoihin. Onko olemassa myös sellaisia joita ei tarvitse laittaa julkiseksi nettiin vaan joihin voi kutsua itse ne ihmiset joiden haluaa lukevan. Vain salasanalla sisään mallisesti? Tiedätkö yhtään nimeltä?
Ompele lapselle kestovaippoja. Myös erilaisiin vaippoihin perehtyminen ja niiden kokeileminen käytännössä vauvan kanssa menee harrastuksesta :)
Leivo ja laita ruokaa pakkaseen, siis nyt odotusaikana, koska ensimmäiset viikot vauvan kanssa voivat olla intensiivisiä. Näin jälkeenpäin ajateltuna, paljonhan vauva nukkui, mutta silti ne ensimmäiset viikot meni suurin piirtein yöpuvussa aamusta iltaan :)
Hanki kirjoja, lehtiä ja dvd-bokseja pitkiä imetyssessioita varten.
Ota etukäteen selvää, minkälaista pientä jumppaa voit synnytyksen jälkeen aloitella kotioloissa.
Ota selvää paikkakuntanne perhekerhoista ja -kahviloista, vauvauinnista, vauvajumpasta yms. Vauvalle tärkeintä on olla äidin kanssa, eli ei vauvan kehityksen takia olennaisia, mutta ne ovat sellaista 'menoa', joka sopii myös pienelle lapselle.
Varaudu siihen, että vauvan sitovuus yllättää! Vaikka päivät olisivat samanlaisia ja yksitoikkoisiakin, niin silti jopa niille välttämättömille kotitöille voi olla haastavan vauvan kanssa vaikea löytää aikaa. Opettele rentoutumaan ja lepäilemään silloin kun vauvakin nukkuu.
Uintia ajattelinkin jo, mutta se taitaa alkaa myöhemmin 4kk paikkeilla. Sitä ennen tosin varmaan jonkin jumpan pystyn löytämään, siis yhdessä tehtävän. :) Ja onneksi meillä on filmikanava josta löytyy aina jotain katsottavaa. Tuohon kestovaippojen ompeluun perehtymiseen varmaan menisi minulta aila pitkä aika mutta voisihan sitäkin kai yrittää. Onko netissä jotain hyväksi koettuja neuvoja? Mitä ruokia pakastaisit? Onneksi mies tykkää laittaa ruokaa ja pystyy ottamaan töistä vapaata ensimmäisen viikon.
Mitä vaatteita muuten hankkisitte ekalle viikolle jos haluaisi vieraiden käydessä jotain muutakin kuin yöpuvun vetää päälle? Tuntuuko farkut silloin vielä inhottavilta? Ehkä jotkut kivat koti olohousut? Maha varmaan pullottaa vielä ja pitää käyttää raskaus toppeja/ paitoja??
Voih.
on samanlaista päänvaivaa. Raskaus vetelee viimeisiään ja päivät aika tylsiä kun ei helteiden takia jaksa lähteä mihinkään ja mies sekä ystävät tietty töissä ja kesäriennoissa joihin en itse pääse. :( Olen ommellut kestovaippoja. Aloitin sillä että tilasin netistä tee-se-itse aloituspaketin (taikapilvi -nettikauppa) jossa tuli kaavavihkonen ja materiaali pariin vaippaan. Tosi hyvät ohjeet ja vaipat valmistui muutamassa tunnissa! Sittemmin olen tehnyt niitä lisää. Ompelu on ollut ainakin mulle sopivaa puuhaa, mutta kyllä sitä muutakin olis kiva tehdä, en vaan oikein keksi mitään. Ruuanlaitto pakkaseen on ollut mielessä mutta kun kämppä on ollut muutenkin niinkuin sauna! :)
Onko sinut lääkäri määrännyt lepoon? Kysyn, koska loppuviikoilla voit aika vapaasti rampata kaupungilla ja ainakin itse hyödynsin sen tilaisuuden tankata elokuvia, konsertteja, taidenäyttelyitä... sitten vauvan synnyttyä ei samalla lailla jaksa ja pääsekään, ainakaan heti.
Itse lasten ollessa vauvoja kirjoitin päiväkirjaa tunnollisesti. Virkkasin ja kudoin. Luin hurjasti hyviä kirjoja. Oli kivaa lähteä kirjan ja eväiden kanssa vaunukävelylle ja lukea sillä välin, kun vauva nukkui vaunussa.
Ja vaunujen kanssa on hyvä harrastaa rivakoita kävelyitä, kyllä siinä hiki pintaan nousee, kun pikamarssilla lykkäät vaunuja ylämäkeen.
Puolivuotiaan kanssa voi aloittaa vauvauinnin. On vauvamuskaria ja jumppaa. Perhekerhoja.
Muista sitten selkäjumppa - selkä on koetuksella, kun kanniskelee ja nostaa vauvaa ja imettää oudoissakin asennoissa.
Jos nyt olisin raskaana, aloittaisin jonkin meditatiivisen jumpan. Joogan tai vaikka Pilateksen. Se pitäisi kroppaa notkeana ja auttaisi rentoutumaan - yöllä tiheästi heräilevä vauva ajaa äidin helposti niin yliväsyneeseen tilaan, ettei tämä saa unta silloinkaan, kun voisi.
Kai sinulla on siippa, joka mahdollistaa 1-2 kertaa viikossa jonkin harrastuskäynnin?
Ensin kannattaa odottaa, millainen vauva sieltä tulee ja seurailla, kuinka vauva nukkuu. Kaikki muu harrastaminen, opinnot yms. riippuu oikeastaan vain siitä, kuinka vauva nukkuu ja millainen tukiverkosto sinulla on.
Onko kukaan aloittanut jotain käsityö harrastusta näin aikuisena?
Aloitin n. 25-vuotiaana neulomisen, edellisen kerran puikot oli käsissä yläasteen käsityötunnilla. Ohjeet löytyi netistä. Ensimmäiset tekemäni lapaset näytti suurin piirtein samalta kuin kouluaikaiset, mutta pikku hiljaa alkoi sujua. Enää ei tarvitse pipoja ja sukkia kaupasta ostaa ja isommatkin työt onnistuu. Jäin koukkuun. :) Jos vähänkään kiinnostaa, niin kokeile ihmeessä! Nettiaikana ohjeita ja neuvoja löytyy helposti ja tarvikkeita löytyy helposti ja halvalla.
Onko sinut lääkäri määrännyt lepoon? Kysyn, koska loppuviikoilla voit aika vapaasti rampata kaupungilla ja ainakin itse hyödynsin sen tilaisuuden tankata elokuvia, konsertteja, taidenäyttelyitä... sitten vauvan synnyttyä ei samalla lailla jaksa ja pääsekään, ainakaan heti.
Itse lasten ollessa vauvoja kirjoitin päiväkirjaa tunnollisesti. Virkkasin ja kudoin. Luin hurjasti hyviä kirjoja. Oli kivaa lähteä kirjan ja eväiden kanssa vaunukävelylle ja lukea sillä välin, kun vauva nukkui vaunussa.
Ihana vastaus! Kiitos vinkeistä. Olen käynyt lähes koko raskausajan (ekan 3kk jälkeen) pilateksessa ja uinnissa (raskaus). Nämä veivät kolme iltaa viikosta. Lisäksi 3 päivänä kielikurssilla joka auttaa työtäni varten. :) Nyt kaikki nuo kesälomalla ja mietin jo seuraavia liikeittani. Nyt olisi tosiaan aika kaivaa ne lukematonat kirjat esiin..
Ja viikonloppuisin ystävät ovat onneksi jaksaneet lyllertää kanssani kaupungilla jne. Jotain uusia juttuja/ ideoita täällä vaan etsin. Ap
Ja vaunujen kanssa on hyvä harrastaa rivakoita kävelyitä, kyllä siinä hiki pintaan nousee, kun pikamarssilla lykkäät vaunuja ylämäkeen.
Puolivuotiaan kanssa voi aloittaa vauvauinnin. On vauvamuskaria ja jumppaa. Perhekerhoja.
Muista sitten selkäjumppa - selkä on koetuksella, kun kanniskelee ja nostaa vauvaa ja imettää oudoissakin asennoissa.
Jos nyt olisin raskaana, aloittaisin jonkin meditatiivisen jumpan. Joogan tai vaikka Pilateksen. Se pitäisi kroppaa notkeana ja auttaisi rentoutumaan - yöllä tiheästi heräilevä vauva ajaa äidin helposti niin yliväsyneeseen tilaan, ettei tämä saa unta silloinkaan, kun voisi.
Kai sinulla on siippa, joka mahdollistaa 1-2 kertaa viikossa jonkin harrastuskäynnin?
Vauvan kanssa.... nukuin. Ei siinä ehdi murehtiä sitä ettei oo mitään tekemistä. Jos pidät liikunnasta, voit kävellä ja juosta vauvan kanssa. Vauvan nukkuessa vaunuissa voit kävellä satoja kilsoja. Ihanaa!
Blogin pitäminen vauva-/ raskausajasta.
En sitten tiedä lukeeko niitä joku muu kuin sukulaiset.
Ja voithan vaikka ottaa jonkun verkko-opinnon mitä nyt suorittaa, kenties vauvankin kanssa, jos sattuu vauva, joka nukkuu paljon:)
Onnea odotukseen.