Kehtaisitko sanoa kylässä että tarjottu ruoka on pahaa?
Miehen sisko oli juuri kylässä ja tarjosin leipomaani kakkua. Vaikka itse sanonkin, olen hyvä leipuri ja yleensä leipomuksiani on kehuttu. Tätäkin.
30-kymppinen kälyni ilmoitti maistettuaan, että kakku on pahaa ja hän ei aio sitä syödä. Olin aika tyrmistynyt, vaikka tiesin, että hän on tosi nirso. En itse kehtaisi sanoa vaikka jokin ruoka ei miellyttäisi, kyllä aikuinen saa yhden palan upotettua kohteliaisuudesta.
Kommentit (43)
Mielestäni ihan hyvää, olen tehnyt ennenkin ja tykätty on. Ei todellakaan ollut pilaantunutta tms. t. AP
ei ole akateemisesti kouluttautunut xD (tästä on keskusteltu tänään)
Onhan tuo aika huonoa käytöstä. Tuossa tilanteessa voi varmaan jättää syömättä ja JOS joku siitä kysyy, sanoo että ei nyt ollut ihan minun makuuni, tai selittää jotain ympäripyöreää.
ollut sillä rajalla voiko tätä edes syödä,mutta olen sitten vain "hammasta purren ja silmät kiinni" syönyt. Ystävällisesti taisin kerran sanoa, että olipa kivaa kun teit ruokaa, mutta kannattaa pitää ehkä uunissa hiukka pidempään (kun silloin ruoka oli keskeltä kylmää ja peruna raakaa) ;)
Olen itse aika huono laittamaan mitään, etten kyllä kehtaisi muutenkaan toisten tekemisiä arvostella.
Mutta se, että sanoo suoraan, että tämä on pahaa (eikä tyyliin "anteeksi, mutta kakku ei ole ihan minun makuuni") on kyllä tosi moukkamaista.
Tosin en usko, että käytöstavat ovat siitä kiinni. Mieheni perheessä on ehkä muutenkin hieman erilainen kulttuuri kuin omassani... Mikä selittää sen, että mieheni on välillä todella tökerö sosiaalisissa tilanteissa.
Mulle olis kyllä maistunu AP!
Mun mieheni, joka muuten on hyvin huomaavainen vihaa erästä tiettyä (aika tavallista) ruoka-ainetta, eikä kertakaikkiaan suostu syömään mitään missä se maistuu. Yrittää olla kokonaan ottamatta tai sitten ottaa pienen palan ja siirtelee sitä lautasellaan. Ja tämä on mun vuosien "kouluttamisen" tulosta;P
Mies ei ehkä oma-alotteisesti sano, että joku on pahaa, mutta jos häeneltä joku emäntä (esim. mun äitini valitettavan usein) erehtyy kysymään "eikö maistu?" niin pahimmassa tapauksessa saa yksityiskohtaisen kuvauksen siitä miksi ja miten iljettävää tuo eräs ainesosa ruuassa on (samalla kun mä yritän potkia raivokkaasti pöydän alla nilkkoihin).
Mies ei siis käsitä, että ruuanlaittaja ottaa pitkällisestä inhokuvauksesta nokiinsa. Eihän hänen tarkoituksenaan ole ruokaa sinänsä tai laittajan taitoja arvostella, vaan sitä yhtä viheliäistä ainesosaa, joka hänen nähdäkseen pilaa ruuan kuin ruuan...huoh...Mutta muuten siis mukava mies, eikä yhtään niin juntti kuin tästä voisi päätellä:)
Tämä nyt vaan vastapainoksi sille, että kaiken mahdolliseen täällä halutaan ladata jotain syvempiä merkityksiä. Vaikka todellisuudessa ihmiset nyt välillä käyttääytyy vähän mäntisti ilman mitään sen suurempaa syytä.
Olisin tosiaan sulattanut paremmin sen, että olisi sanonut, että kakku ei ole ihan omaan makuun, liian makeaa tms.
Kakku oli ihan tavallinen, keittokirjan reseptin mukaan tehty: jugurttia, tuorejuustoa, mansikoita, sokeria, murupohja. Ei ollut palanut tai raaka, omasta mielestäni oikein hyvää.
Mietin myös, että olisikohan käly ollut laihiksella tms. eikä kehdannut sanoa, mutta toisaalta hän itse halusi ottaa kakkua. Olisi sitten jättänyt kokonaan ottamatta.
Perhekulttuurit eroavat suuresti siinä, minkä verran harjoitetaan vieraskoreutta ja millaista käytöstä sallitaan oman perheen kesken. Joissakin perheissä ihan oikeasti saa kotona sanoa melkein mitä tahansa. Myös miehesi lapsuudenkodissa on ilmeisesti ollut kotona eri säännöt kuin kylässä ja kälysi ajatteli sinun luonasi olevansa "kotonaan" kun hän sentään oli veljensä kodissa.
Ota tuo kohteliaisuutena. Hän kertoi käytöksellään, että pitää sinua perheenjäsenenä. Makuasiat ovat makuasioita eivätkä kaikki voi mitenkään pitää edes sinun kakustasi. Asia ei olisi muuttunut siitä miksikään, että hän olisi jättänyt kakun vaivihkaa syömättä.
Tämä nyt vaan vastapainoksi sille, että kaiken mahdolliseen täällä halutaan ladata jotain syvempiä merkityksiä. Vaikka todellisuudessa ihmiset nyt välillä käyttääytyy vähän mäntisti ilman mitään sen suurempaa syytä.
Taidat olla oikeassa :)
Nyt on vaan jotenkin kiusaantunut olo. Käly on tulossa taas kylään ensi viikonloppuna, tällä kertaa miehensä kanssa. Ei tekisi mieli tarjota mitään, mutta en halua olla yhtä epäkohtelias kuin hän...
t. AP
Hän taas mielsi olevansa kotona, perheen kesken, jossa toisen sanomisia ei tulkita kielteisesti. Eihän se nyt ole oikeasti mikään juttu, jos joku leipomus ei jollekulle maistu. Ei sellaisesta perheen kesken mieltä pahoiteta.
Hän taas mielsi olevansa kotona, perheen kesken, jossa toisen sanomisia ei tulkita kielteisesti. Eihän se nyt ole oikeasti mikään juttu, jos joku leipomus ei jollekulle maistu. Ei sellaisesta perheen kesken mieltä pahoiteta.
Olemme hyvissä väleissä, mutta emme niin läheiset, että odottaisin tuollaista. Vaikka olen omien siskojeni kanssa tosi läheisissä väleissä, en sulattaisi heiltäkään tuollaista. Mutta ehkä se on sitten perheestä kiinni.
eikä veljen vaimo :) Ap:hän on tälle epäkohteliaalle veljen vaimo. Ihan sama. Pointti kai tuli selväksi: on eri asia puhua perheenjäsenelle kuin vieraalle, ja tuo miehen sikso mielsi puhuvansa perheenjäsenelle.
Naurettavaa jauhaa aina tätä paskaa.
jos joku ei syö, maistettuaan, niin normaaliälyinen tajuaa että se paakkelsi on silloin sen vieran mielestä pahaa.
Miksi helvetissä haluatte elää jossain kuplassa jossa kaikki kehuvat ja valehtelevat teille ? Loukkaannutte jos joku kertoo että olet lihonut tai sisustus on minun mielestäni teillä ruma tai kakku on pahaa.
Miksi ? olisiko aika alkaa ottamaan vastaan erilaista palautetta ja kasvaa aikuiseksi?
30-kymppinen kälyni ilmoitti maistettuaan, että kakku on pahaa ja hän ei aio sitä syödä. .
sen takia käyttäytyi noin huonosti
älä kutsu toiste.
mulla on tällainen ystävä ja enhän mä ikinä muista sitä, viimeksi tulivat synttäreiden rääppijäisiin ja mulla oli 3 erilaista piirakkaa, joissa kaikissa juustoa muodossa tai toisessa.
Hän oli odottanut perinteistä kakkua ja joutuikin syömään juustoa.
Epäilen, että sulla ei taida olla paljon ystäviä. Kaverisi tulee vastaan uuden kampauksen kanssa: "HYIIII!!! HIRVEÄ REHUPEHKO!!!!" Kaverin lapsi ei ole erityisen kaunis: "KYLLÄPÄ MAIJA ON ERITYISEN RUMA TÄNÄÄN!!!"
Vakuutan sulle, että kaikenlaisten aivopierujen ilmoille päästäminen ei ole "erilaista palautetta", vaan moukkamaista ja äärettömän tyhmää.
Naurettavaa jauhaa aina tätä paskaa. jos joku ei syö, maistettuaan, niin normaaliälyinen tajuaa että se paakkelsi on silloin sen vieran mielestä pahaa. Miksi helvetissä haluatte elää jossain kuplassa jossa kaikki kehuvat ja valehtelevat teille ? Loukkaannutte jos joku kertoo että olet lihonut tai sisustus on minun mielestäni teillä ruma tai kakku on pahaa. Miksi ? olisiko aika alkaa ottamaan vastaan erilaista palautetta ja kasvaa aikuiseksi?
mulla on tällainen ystävä ja enhän mä ikinä muista sitä, viimeksi tulivat synttäreiden rääppijäisiin ja mulla oli 3 erilaista piirakkaa, joissa kaikissa juustoa muodossa tai toisessa.
Hän oli odottanut perinteistä kakkua ja joutuikin syömään juustoa.
Enkä tuputtanut, vaan otti sitä ihan vapaaehtoisesti.
t. AP
En missään nimessä sanoisi, että ruoka on pahaa. On mielestäni tyrmistyttävän huonoa ja loukkaavaa käytöstä tehdä niin. Kouluikäisenä minulle on kerran tarjottu niin kammottavaa pannukakkua (maistui siis pilaantuneelta tai joltain), etten saanut sitä syötyä, mutten sanonut mitään vaan emännän puuhatessa muuta piilotin lopun palastani kassiini.
Naurettavaa jauhaa aina tätä paskaa.
jos joku ei syö, maistettuaan, niin normaaliälyinen tajuaa että se paakkelsi on silloin sen vieran mielestä pahaa.Miksi helvetissä haluatte elää jossain kuplassa jossa kaikki kehuvat ja valehtelevat teille ? Loukkaannutte jos joku kertoo että olet lihonut tai sisustus on minun mielestäni teillä ruma tai kakku on pahaa.
Miksi ? olisiko aika alkaa ottamaan vastaan erilaista palautetta ja kasvaa aikuiseksi?
En halua elää kuplassa enkä halua, että minulle valehdellaan. Mutta joskus asiat voi pitää omana tietonaan. En minäkään pidä kaikesta ruoasta, mutta minulla on käytöstavat.
Mielestäni yhden kakkupalan nieleminen on varsin pieni haitta verrattuna siihen, että toinen loukkaantuu ja välit huononevat mahdollisesti pitkäksikin aikaa.
t. AP
Tosiaankin kahvin tai veden kanssa nyt voi huuhdella alas vaikka minkä makuisen leipomuksen, jos ei nyt homeessa tai pilaantunut ole.