Jos molempien viikko-viikko-vanhempien elatuskyky 0€, maksaako Kela?
Vai saako sossusta minimielaria vastaavan summan se vanhemmista, joiden luona lapset ovat kirjoilla?
Kommentit (38)
en minä ainakaan siitä rahasta pysty lapsiani elättämään ilman toimeentulotukea.
Parasta lahjoittaa lapset kunnalle, niin saavat aineellisesti kaiken.
Elatustukea voi hakea, jos "elatusvelvollinen ei ole maksanut elatusapua tai elatusapu on vahvistettu elatustukea pienemmäksi elatusvelvollisen taloudellisen tilanteen vuoksi". Haettaessa "liitä mukaan alkuperäinen kunnan sosiaalihuollon vahvistama elatussopimus tai tuomioistuimen päätös elatusavusta". Eli lastenvalvoja on avainasemassa sen suhteen, että mikä on elatussopimuksen sanamuoto. Jos elatussopimuksessa siis lukee, että elari on 0 € vuoroasumisen vuoksi, niin ei saa Kelalta rahaa. Jos lukee siinä lukee, että "elatusapu on vahvistettu elatustukea pienemmäksi elatusvelvollisen taloudellisen tilanteen vuoksi", niin sitten saa rahaa Kelalta. Mutta se raha siis huomioidaan toimeentulotukea haettaessa.
Miten on päädytty tilanteeseen jossa ei riitä raha joka toisena viikonloppuna lapsen ruokaan?
Kyllä on pakko ihmetellä.
Ja juu, en ole rikas ydinperheäiti. Teininä esikoisen saanut ja yh:na 5v. Kotihoidontuella 3vuotta. Hieman on siis kokemusta myös köyhäilystä. Nyttemmin asiat parmmin :)
Elatustukea voi hakea, jos "elatusvelvollinen ei ole maksanut elatusapua tai elatusapu on vahvistettu elatustukea pienemmäksi elatusvelvollisen taloudellisen tilanteen vuoksi". Haettaessa "liitä mukaan alkuperäinen kunnan sosiaalihuollon vahvistama elatussopimus tai tuomioistuimen päätös elatusavusta". Eli lastenvalvoja on avainasemassa sen suhteen, että mikä on elatussopimuksen sanamuoto. Jos elatussopimuksessa siis lukee, että elari on 0 € vuoroasumisen vuoksi, niin ei saa Kelalta rahaa. Jos lukee siinä lukee, että "elatusapu on vahvistettu elatustukea pienemmäksi elatusvelvollisen taloudellisen tilanteen vuoksi", niin sitten saa rahaa Kelalta. Mutta se raha siis huomioidaan toimeentulotukea haettaessa.
niin se sossu maksaa toimeentulotukena myös sen elatusmaksunkin, jos ei sitä kelasta saa.
käteeni 418€/kk, niin ei sillä rahalla elätetä kuin itsensä. Lapset saavat tuoda ruokansa mukanaan tai olla tulematta.
molempien elatuskyky nolla, miksi helvetissä teitte lapsia, luuserit?!?! Paneminen on kivaa, joo, mut seuraukset olis syytä maksaa itse.
Tämä vanhempi on myös lähivanhempi. Lapsi ei asu virallisesti elatusvelvollisen luona, vaikka kyseessä olisikin vuoroviikkoasuminen. Tällöin lapsella on tapaamissopimuksen mukainen oikeus tavata isäänsä joka toinen viikko, mutta lapsi ei asu virallisesti isänsä luona. Tai toisinpäin eli äitinsä luona.
Sossu huomioi tulot. Jos ei saa Kelalta esim. asumistukea jostain syystä, niin se huomioidaan sossun laskelmissa.
Jos molemmat vanhemmat saavat toimeentulotukea niin se sossu maksaa toimeentulotukena myös sen elatusmaksunkin, jos ei sitä kelasta saa.
etävanhemmankin toimeentulotuessa
on ihan tasaveroisia lapsen huoltamisessa?
mä en kyllä ikinä suostuis tuohon, jos olisin "etä"
eli lähi saa kaikki avustukset, eikä etä mitään, vaikka molemmat on ihan tasaveroisia lapsen huoltamisessa?
mä en kyllä ikinä suostuis tuohon, jos olisin "etä"
jos lähi saa esim. lapsilisän ja elatusmaksun, niin se huomioidaan tulona niin elatusmaksun suurutta päätettäessä kuin toimeentulotukea haettaessakin!! vastaavasti maksettu elatusapu huomioidaan etän kuluna ja laskelmissa huomioidaan myös se, kuinka usein etä tapaa lapsiaan. lisäksi etä saa verotuksessa hyödyn siitä, että maksaa elareita.
..mutta varmaankin ennenkuin aloitte väsätä mukeloa, mietitte tarkkaan taloudellisen puolen eli onko meillä varaa elättää lasta?
Näinhän tämän palstan kaikki lukijat tekevät..eikö niin???
Ne on aina pois. Muutenkin siivoojiksi pääsee vain ahkerat ja hyväkuntoiset.
käteeni 418€/kk, niin ei sillä rahalla elätetä kuin itsensä. Lapset saavat tuoda ruokansa mukanaan tai olla tulematta.
eli lähi saa kaikki avustukset, eikä etä mitään, vaikka molemmat on ihan tasaveroisia lapsen huoltamisessa?
mä en kyllä ikinä suostuis tuohon, jos olisin "etä"jos lähi saa esim. lapsilisän ja elatusmaksun, niin se huomioidaan tulona niin elatusmaksun suurutta päätettäessä kuin toimeentulotukea haettaessakin!! vastaavasti maksettu elatusapu huomioidaan etän kuluna ja laskelmissa huomioidaan myös se, kuinka usein etä tapaa lapsiaan. lisäksi etä saa verotuksessa hyödyn siitä, että maksaa elareita.
mut jos on elatuksessa se nollasopimus, niin sittenhän ei saa verotuksestakaan hyötyä
Toinen työssä ja isompituloinen. Toinen pienituloinen. Isompituloinen eli isä maksaa lasten harrastukset ja vakuutukset. Ei kumpikaan maksa elareita kun lapset vk ja vk. Kelasta voi hakea maksuvapautusta kun on lastenvaljojan tai käräjäoikeuden huoltajuussopimus valmiina. Vapautus myönnetään 1v jälkikäteen sen saa vain jos työtön ei esim kotihoidontuella oleva. Ennenkuin on huoltajuussopimus voi tietenkin hakea toimeentulotukea. Niin ja tuossa kelan systeemissä maksaa kela jos ei pysty itse ja jos 1v jälkeen vapautusta ei myönnetä joutuu maksaa takaisin itse ja jos ei pysty menee ulosottoon.