Suomi-Englanti perheet: miten päätitte asuinmaanne?
Asumme nyt Suomessa, mutta ihan ajatuksen tasolla olen miettinyt, mitä muutto Enkkuihin merkitsisi meille ja lapsille. Kummassakin maassa ne omat hyvät ja huonot puolensa... Miten te päätitte asian? Tosi mielenkiintoista kuulla, joten toivon runsaasti vastauksia :)
Kommentit (42)
Minä en koulusysteemistä Enkuissa tiedä juurikaan, kun ei ole kokemusta. Sen toki tiedän, että kouluun pitää mennä jo 5v. Minusta Suomessa on kiva, että tuonikäinen voidaan halutessaan viedä kerhoon, päiväkotiin jne saamaan virikkeitä ja sosiaalistumaan ja kenties jotain siinä sivussa oppimaankin, siinä plussana juuri se vapaaehtoisuus. Koulunpenkillä kerkiää kyllä olemaan ihan tarpeeksi jokainen elämässään.
Paine oppimiseen jo pienenä on sekin tuttu juttu, mitä olen kuullut ja seurannut. Olen kuullut puolusteluja siitä, että kuinka pienet lapset juuri imevät tietoa kuin sienet ja oppivat tosi hyvin. No varmasti niin, mutta en siltikään alkaisi opettamalla opettamaan pientä lasta vielä, kylläpä nuo meilläkin kotihoidossa ovat oppineet ja oppivat ihan kivasti. Ja ovat tosi sosiaalisia jne.
Kyllähän se niinkin on, että maailma on kova ja on pärjättävä jne, mutta siltikin tykkään, että hyvin pitkälle leikki on lapsen työtä ja tykkään, että lapset saavat olla lapsia mahdollisimman pitkään ja ettei ole pakollisia aikaisia herätyksia aamulla vielä ihan pienenä. (Päiväkoti tosin eri juttu) Koulu kun alkaa, niin sitten saa kyllä nousta aikaisin aamulla ja siitä lähtien lähes lopun elämäänsä töihin.
Jos muuttaisimme, luulisin sen olevan etelärannikkoa, jonnekin sinne suunnalle Sussex:iin, missä mieheni porukat asuvat. Mitenkähän saisi selvitettyä sen, että kuinka helposti hän saisi oman alansa töitä siellä?... Mistä voisi googlata semmoisia?
Nostan vanhan keskustelun, koska haluaisin uutta tietoa. Olen kiinnostunut alueista Lontoon ulkopuolella. Onko niissäkin vuokrat tolkuttomat niinkuin Lontoossa? Koulut myös kiinnostaa. Maksaako kunnalliset koulut ja minkätasoista niissä opetus?