G: Miten perheessänne raha-asiat hoidetaan?
a) Tiukasti omat rahat, kulut tasan puoliksi tai puoliksi tulojen suhteessa
b) Osittain omat, osittain yhteiset rahat
c) Kaikki rahat yhteisiä
Onko teillä samanlaiset kulutustottumukset? Miten miten kulut jaetaan tilanteessa jossa toisen tulot on huomattavasti pienemmän kuin toisella ( työttymyys, äitiysloma, hoitavapaa tms)? Kuinka usein riitelette rahasta? Miten isommat hankinnat päätetään?
Kommentit (5)
Olemme lojaaleja toisiamme kohtaan. Esim. opiskeluaikoina se elätti, jolla oli rahaa, samoin äitiyslomien aikana. Nyt kun tulot on suunnilleen samat, niin mies hoitaa taloon liittyvät kulut, minä lapsiin liittyvät, menevät suunnilleen tasan. Molemmilla on omat autot ja muut isot hankinnat tehdään yhdessä. Tai jos itse haluan esim. uuden sohvan, niin ostan sen omilla rahoilla.
Meillä on kummallakin omat tilit, joihin tulee kummankin omat palkat ja kummallakin on niihin molempiin käyttöoikeus. Minä hoidan pankkiasiat ja maksan laskut, loput rahat käytetään päivittäiseen kulutukseen sen mukaan kuin kumpikin tarvii. Käytännössä rahat ovat siis kaikki yhteiskäytössä, vaikka eivät olekaan yhteisiä.
Kulutustottumukset lienevät suurinpiirtein samanlaiset, ollaan nimittäin kasvettu yhdessä siitä asti kun kodeistamme muutettiin. Mies olisi huithapelimpi kuin minä, mutta osittai nvain siksi, että tietää mun pitävän homman hanskassa kuitenkin.
Jos toisen tulot ovat tavallista pienemmät niin meidän perheessä se merkitsee sitä, että koko perheellä on tavallista vähemmän rahaa käytettävissä. Kaikkien kulutusta pienennetään sen verran.
Rahasta en muista että olisi riidelty koskaan. Parisuhdetta takana tänä kesänä 20 vuotta.
Isommat hankinnat päätetään niin, että ensin jompikumpi toteaa tarpeen, sitten sitä mietitään hteken aikaa ja jos molemmat pitävät ideaa hyvänä, katsotaan onko siihen rahaa vai pitääkö säästää. Sitten joko säästetään tai ostetaan.
B tai C, vähän vaihtelee.
Kulut jaetaan sen mukaan, kummalla on isommat tulot; isompituloinen maksaa enemmän ns. kiinteitä kuluja.
Rahasta ei olla riidelty kertaakaan näiden kymmenen vuoden aikana.
Isommat hankinnat päätetään yhdessä, ihan kaikki eivät minua niin paljon kiinnosta, silloin sanon vain että sopii minulle oikein hyvin.
Kulutustottumukset ovat ehtineet jo hyvin muokkautua samanlaisiksi.
ja niihin tulee tulot. on meillä myös yhteinen tili ja siihen on ainoastaan pankkikortit molemmilla. sinne sitten tarpeen mukaan siirretään rahaa siltä tililtä millä rahaa on. laskut maksan pääasiassa minä, siltä tililtä missä rahaa on.
eli vaihtoehto c toimii meillä.
mies hoitaa pankkiasiat, miten parhaaksi näkee. rahasta ei olla vielä koskaan riidelty. isommat hankinnat päätetään yhdessä.