sinun kanssa VAI sinun kanssaSI
Kommentit (14)
sinun kanssasi =D ainakin minusta olisi näin järkevää =DD
Omistusliite eli possessiivisuffiksi kuuluu virheettömään suomen kieleen, vaikka Minun Sonera -mainonta muuta yrittääkin (selkäpiitä karmivasti) esittää.
Anteeksi, mutta mikä on koulutuksesi? ei taida olla järin pitkä...
Ala-asteella varmaan nuo on opetettu.
Puhekieli: sinun/sun kanssa
Kirjakieli: sinun kanssasi / kanssasi
Omistusliite eli possessiivisuffiksi kuuluu virheettömään suomen kieleen, vaikka Minun Sonera -mainonta muuta yrittääkin (selkäpiitä karmivasti) esittää.
Olen (sinun) kanssasi samaa mieltä :)
jossain väliä ala-astetta opeteltiin myös noiden "turhien" persoonien karsimista.
Eli siis ei sinun kanssasi vaan vain kanssasi. Ja ei minun autoni, vaan autoni..
Vai muistanko ihan väärin?
Siis tosin jos siihen tuo sinun laitetaan, niin sitten kanssasi, taitaa ehkä olla eri juttua mun horina.. :D
Minun Sonera -mainos särähtää pahasti korvaan. Mun sonera vielä menisi. Tai sitten Minun Sonerani.
turhaa on toistaa tuota sinun/minun/hänen jne... sanaa, koska pääte seuraavassa sanassa jo kertoo, saman asian..
Sinun kanssasi on yhtä oikein kuin kanssasi.
Tai autoni on rikki on yhtä oikein kuin minun autoni on rikki.
Sun kanssas tai sinun kanssasi.
Mä en ole edes harkinnut Minun Sonera, kun ärsyttää niin suunnattomasti kielioppivirhe.
Ei hyväksytä eikä opeteta sinun kanssa -muotoa. Toki suomi toisena kielenä -opetuksessa eli mamujen opetuksessa pitää käydä läpi myös puhekieliset muodot kirjakielen rinnalla, mutta ei siinäkään sanota, että näin voisi myös kirjoittaa. Natiiveille suomalaisille lapsille ei pitäisi kyllä yhdenkään opettajan sanoa, että myös "sinun kanssa" on oikein.
Tosin jotkut tuntemani luokanopettajat eivät edes itse osaa yhdyssanoja, joten saattavat kyllä opettaa muutkin asiat väärin.
T. Äikänope/S2-ope
Sinun kanssasi, tietenkin!