Jos ootte raskauden vuoksi tarvinneet sairaslomaa,
oletteko hakeneet sitä työterv.huollosta vai ä-neuvolasta? Esim. jos on supistellut?
Kommentit (9)
Neuvolassa on niin harvassa ne lääkärikäynnit ja ainakin näin kesäaikaan yksi jos toinenkin lomailee. Uskoisin, että työterveydestä saisin ajan nopeammin? Tällä hetkellä itsekin olen vielä kesälomalla, mutta supistuksia ja muita "loppuajan" vaivoja (liitoskipuja ym.) on esiintynyt. En ole koskaan raskauden vuoksi tarvinnut saikkua, siksi tämä on niin vierasta itselleni (vaikka 2. raskaus kyseessä).
Ei se tt-lääkäri ole raskauden asiantuntija, eihän hän osaa kuitenkaan arvioida riskejä vauvan/ennenaikaisen synnytyksen kannalta.
joutuu uusimaan useita kertoja. Minä sain viimeisimmässä raskaudessani saikun aina vain viikoksi kerrallaan, kun supistusten tilannetta seurattiin.
Tällaisissa tapauksissa on tietenkin hakeuduttava sinne, mihin nopeiten pääsee uuden saikun alkamispäivänä. Täällä se oli käytännössä tk-päivystys. Luotin täysin tk-lääkärien arvioihin, hyvin nuo tuntuivat asiansa osaavan ja lisäksi moni heistä työskentelee myös neuvolan puolella.
Ihan ensimmäistä saikkua haettaessa voi toki olla aiheellista käydä gynellä tai neuvolakeikkaa tekevällä lääkärillä.
Luotin täysin tk-lääkärien arvioihin, hyvin nuo tuntuivat asiansa osaavan ja lisäksi moni heistä työskentelee myös neuvolan puolella.
Neuvolalääkärihän on käytännössä terveyskeskuslääkäri, joka käy esim. kerran viikossa tekemämässä neuvola-asiakkaiden tarkastukset.
mutta minut on määrätty sairaslomalle raskauden aikana sekä työterveyshuollosta, neuvolan lääkäristä että sairaalan äitiyspoliklinikalta. Pisin sairasloma kesti yli 4kk.
eli tk vastaanotolle tai työterveyteen. Pääset ainakin saikkusi kanssa alkuun, ja jos tunnet olevasi työkyvytön edelleen saikun päätyttyä, eikun uudestaan vastaanotolle.
Kukaan työterveyslääkäri eikä terveyskeskuslääkäri käske sinua töihin kun huomaa sinun olevan kivulias. Myös ennenaikaisista suppareista kannattaa mainita, tällöin lääkäri saattaa jopa itse laittaa sinut eteenpäin alan ammattilaiselle jatkotutkimuksiin.
Kuten otsikossa kirjoitin niin neuvolassa ei otettu supistuksiani todesta eikä suostuttu kirjoittamaan sairaslomaa vaikka vuodin verta. Ei myöskään sairaalassa kirjoitettu sairaslomaa vaikka menetin toisen lapsistamme,sanoivat että että ota BURANAA ja mene kotiin,soita sitten kun toinenkin on tullut pois. Ei vaan tullut toinen pois. Yksityiseltä kirjotettiin loppuraskaudeksi sairasloma. Olin silloin raskausviikolla 12 ja vuodelevossa raskausviikkoon 34 asti. Lapsemme syntyi RV;lle 36 ei olisi ilman sairaslomaa pysynyt niinkään kauaa sisällä. Missään vaiheessa ei neuvola eikä sairaala ottanut minua todesta. Supistuskäyrät mitattiin moneen kertaan sairaalassa mutta aina laitettiin kotiin
Äitiysneuvolassa on juurikin se raskauteen liittyvä tietämys. Harvassa työterveyshuollon toimipisteessä on vastaanottajana gyneä tai kätilöä.