Muilla siivoaminen hankalaa perfektionismin takia?
Pelkkä imurointi ei riitä pitämään tyytyväisenä. Siivous ei ole siivous, jos kirjahyllyn kirjoista ei ole pyyhitty pölyjä, kaapit loogisessa ojennuksessa, kaikki hinkattu katosta lattiaan, kaikki pikku koloset, rakoset puunattu, tekstiilit tuuletettu..
Ja kaiken tämän tekeminen on niin vaivalloista. En viitsi edes imuroida, koska ei se riitä mulle, ja muuhun en tällä helteellä kykene. Sen lisäksi että vituttaa tää helle, vituttaa ja ahdistaa tämä siivouksen puute.
Kommentit (43)
siis hankalaa siivota kun on niin perhanan perfektionisti. Mä vielä huomaan sellaisia siivouskohteita, jotka ei miehellä tai monella muulla käy edes mielessä - kuukausi sitten hinkkasin kaikki asunnon kaappien, ovien, karmien yms. päälliset, ja mies katseli vierestä pää vinossa että "mitä sä oikeen teet?"
Mulla tosin meinaa tollanen perussiivous jäädä ihan vain siksi, että olen sattunut huomaamaan/keksimään, että uunin syvennyksestä pitäisi siivota listat oikein perusteellisesti (tai jokin muu vastaava oikeasti poissa silmistä oleva kohde), niin keskityn vain siihen, että sekin pitäisi siivota enkä pysty perussiivousta aloittamaan, ennen kuin olen saanut tuon päässä pyörivän siivouskohteen hoidettua alta pois. Ja nyt nämä helteet tietysti, kun ei jaksa mitään muutakaan tehdä, ja tietää jo hyvin, ettei jaksa edes imuroida kunnolla koko kämppää, niin ei viitsi edes aloittaa.
laiskuuden takia. Arsyttaa usein polyiset nurkat ja esim huonekalujen jalkojen ymparystat, likaiset ikkunat sun muut. Mutta niiden siivoaminen vaatii energiaa ja on paljon kivempaa roikkua netissa tai muuten laiskotella :)
Ei voi aloittaa perussiivousta, jos se mielessä pyörivä siivouskohde on vielä siivoamatta. Mä harrastan myös kaappien karmien päällisten hinkkaamista. Käyn myös pakkelipurkin kanssa kämppää läpi ja fiksailen millin naarmuja. Joskus olen purkanut liesituulettimen lähes alkuperäisosiin, että pääsen jynssäämään joka rasvaläiskän.
Kaikista eniten inhoan:
- likaista, kalkkeutunutta kylppäriä
- allaskaappien tahroja ja roskia
- tahroja seinissä, ovissa ja karmeissa
- pölystä pöllyävät matot, liinavaatteet ym. tekstiilit
Ap
Olen opetellut tekemään joka päivä ylläpitosiivousta sen verran ettei tarvitse tehdä koskaan suurta siivousta. Kun jakaa hommaa joka päivälle vähän. Kylppärin pesu tarkoittaa mm sitä että kaikki hyllyt täytyy tyhjentää ja pyyhkiä sekä hyllyt että tavarat ensin kostealla sitten kuivalla liinalla. Ja amme, lavuaari, wc-pytty, lattia ja seinät. Siihen menee n. puoli tuntia. Toisena päivänä voi siivota täydellisesti esim keittiön kaapit.
Silti taistelen usein ärsytystä vastaan,: ärsytystä, joka tulee siitä että tiedän että kaikki ei ole yhtä aikaa aivan täydellisen siistiä, aina on jossain jotain mikä voisi olla paremmin siivottu. Kuten nyt lattialistat, joiden päällä on pölyä.
onneksi on muitakin! Huh
Tän on pakko olla joku kamala suht harvinainen syndrooma.
Sormenjäljet ( ja muut ei muka niitä edes huomaa) on ahdistavinta.
kengät vinossa. Räyh.
paidat kaapissa vinoon viikattu. Räyyh.
verho vinossa. kääk
Muruja lattialla. Loppu.
Henkarit kaapissa "väärin" .masennus.
Pöydällä nuppineulan kokoinen kuivunut vesiläiskä. Epätoivoisuus.
jne jne. Töissä 8 h /päivä, kotona siivoamista noin 1-2 h joka päivä perus siivouksien lisäksi.
pahinta on kun joku kävelee likaisilla tai kosteilla, varpailla tai sukilla pitkin lattioita. (siis lattian likaantuminen)
sormenjäljet + niissä kuhisevat pöpöt
henkarit joissa esim joka toinen koukku eri suuntaan.
tiskiallas jossa roiske jälkiä.
likaine lavuaari tai wc-pytty.
pöly tasojen päällä!
tavaroiden epäjärjestys tai epäsymmetrisyys tavaroiden asettelussa.
ku JOKA PAIKKA on mullin mallin. Enkä jotenkin saa aloitettua perusteellista siivousta, kun tilanne on päässyt niin pahaksi (syitä tähän en nyt ala luetella). Kotiintulo ärsyttää, kotonaolo masentaa ja hetkellinen siivousinto sammuu urakan valtavuuteen. :(
Kertokaa, MITEN saan kämpästä kodin taas, mitä teen, mistä aloitan?
aika lailla samat oireet kuin yllä:DD
Ja joku "siivoa kaappi/hylly päivässä" ei todellakaan toimi. Ne on siivottava max.parin päivän sisällä kaikki, tai ei ollenkaan.
olen miettinyt monta kertaa, että miten on mahdollista olla perfektionisti (myös) siivouksen suhteen, mutta kämppä on kuin pommin jäljiltä. Siksi, kun siivoaminen pitää tehdä kunnolla, jos sen kerran aloittaa.
kohtalotoveri! :O Mä en vaan PYSTY käsittämään, miksi joku kaivaa sen imurin kaapista ja tyyliin imuroi olkkarin maton ja laittaa sit imurin takaisin. No helkkari, kun se kerran esiin on kaivettu, niin tarviihan sitä sit imuroida vähintään koko kämppä, sohvanalusineen päivineen ja mielellään vielä sohva ja sohvatyynytkin...
Voitte kuvitella miltä tuntui kun edellisen asukkaan jäljiltä oli:
-uunissa palaneita tahroja
-kattolampun vieressä mustunut läiskä
-jääkaappi jätetty kiinni, ummehtunut
-vessanpytyssä ruskeat kalkkitahrat yöööks
-parvekkeella mytätty matto ja likainen lattia
-pesukoneen sulake palanut
-ikkunan puitteissa tarrajälkiä
Mitä vielä...no kaiken puunauksen ja sisustuksen jälkeen tää on ihan ok.
Voit itse valita kuinka usein he käyvät. Meillä käyvät kahden viikon välein ja olen niiin tyytyväinen!
ensin ihan vain roskat ja kierrätettävät. Sitten tiskaat ja raivaat keittiön.
Sitten menet makkariin ja heität jätesäkkeihin kaikki vaatteet joita et ole vuoteen käyttänyt (paitsi juhlavaatteet joita käytetään harvoin) ja viet ne kirpparille tai lahjoitat hyväntekeväisyyskirpparille.
Samoin käyt läpi liinavaatekaapin, ja kaikki mitä et käytä joutaa pois.
Järjestä eteinen. Putsaa ja puunaa,sekä hanki kunnon kenkäteline ettei kaikki ole hujan hajan.
Lasten leluille kannelliset säilytyslaatikot, joihin voi tunkea kaikki lasten romppeet pois näkyvistä.
Sitten vaan raa'alla otteella käyt läpi kämpän, koriste-esineet, kynttilänjalat, satunnaiset romppeet mitä kertyy nurkkiin. Varastoon ne mitä joskus käytetään, kaikki muu kirpparille.
ku JOKA PAIKKA on mullin mallin. Enkä jotenkin saa aloitettua perusteellista siivousta, kun tilanne on päässyt niin pahaksi (syitä tähän en nyt ala luetella). Kotiintulo ärsyttää, kotonaolo masentaa ja hetkellinen siivousinto sammuu urakan valtavuuteen. :(
Kertokaa, MITEN saan kämpästä kodin taas, mitä teen, mistä aloitan?
Matkustatteko yleensäkään mihinkään? Ja miten siedätte esim. majatalojen pikku pölyjä ja tahroja tai hajuja?
Matkoillahan on juuri ihanaa kun ei tartte siivota.
Matkustatteko yleensäkään mihinkään? Ja miten siedätte esim. majatalojen pikku pölyjä ja tahroja tai hajuja?
Ei voi aloittaa perussiivousta, jos se mielessä pyörivä siivouskohde on vielä siivoamatta. Mä harrastan myös kaappien karmien päällisten hinkkaamista. Käyn myös pakkelipurkin kanssa kämppää läpi ja fiksailen millin naarmuja. Joskus olen purkanut liesituulettimen lähes alkuperäisosiin, että pääsen jynssäämään joka rasvaläiskän. Kaikista eniten inhoan: - likaista, kalkkeutunutta kylppäriä - allaskaappien tahroja ja roskia - tahroja seinissä, ovissa ja karmeissa - pölystä pöllyävät matot, liinavaatteet ym. tekstiilit Ap
päällä varmaa 10 sentin pölykerros ku sitä ei oo varmaa 2-3 vuoteen pyyhitty!! ku oo itse sen verran lyhyt etten yllä millään jakralla seinään asti pyyhkimään ja vitt..... jos mies sen tekee niin ei viitsi tehdä sitä sit kunnolla!!
tervetulloo vaan meille siivoamaan!
miten te kylässä pystytte olee jos näätte et on esim.tahroja ovessa/seinässä??
mä aikoinaan siivosin serkkuni kirjahyllyn kun seoli niin epäjärjestyksessä =)
tässä on linkki mistä aloittaa; http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/2/viestiketju/1059834/noh_niin_mam…
olkaat hyvät!
Painutte kauppaan ja ostatte ison pinon kivan näköisiä pahvilaatikoita. Sitten lyötte niihin laatikoihin kaiken romun. Kun ostaa tarpeeksi kivoja laatikoita, niitä voi jopa käyttää jonkinlaisena sisustuselementtinä. Vaikka joka huoneeseen sopivat omat laatikot. Kun kaikenlainen irtotilpehööri ja mihintänoikeinlaittais-tavara on laatikoissa, kämppä näyttää huomattavasti kivemmalta. Sitten vaan aikaa myöten käy läpi ne laatikot.
Tuota linkkiä yritin itsekin jo etsiä, mut en löytänyt, kiitos siitä. Pahvilaatikkovinkki on hyvä, varsinkin noille mihintänoikeinlaittais-tavaroille. Tuota raivaustyötä, josta jossain viestissä vinkitettiin, oon tehny koko kevään... MISTÄ tätä tavaraa oikein kertyy?! Aivan hirveää.
Kiitos vinkeistä, nyt sukellan tuohon "nyt mammat siivoamaan kanssani"-ketjuun. Tulossa pari vapaapäivää yksin kotona ja niiden aikana tää mamma raivaa romun alta kodin taas esiin!
olen miettinyt monta kertaa, että miten on mahdollista olla perfektionisti (myös) siivouksen suhteen, mutta kämppä on kuin pommin jäljiltä. Siksi, kun siivoaminen pitää tehdä kunnolla, jos sen kerran aloittaa.
Vasta ihan viime kuukausina olen antanut itselleni luvan imuroida vain näkyvimmät paikat ja jättää pölyjen pyyhkimisen välistä. Ja nyt onkin siistimpi koti ja vähemmällä vaivalla. Otti kyllä lujille antaa itselleen periksi, mutta kannatti.