Apuja? Meillä on kuukauden ikäinen vauva mieheni kanssa ja joka ilta
nukkumaan mennessä minuun iskee valtava ahdistus siitä että joudun jäämään seuraavana aamuna kotiin. Pelottaa vauvan kanssa pärjääminen aivan valtavasti. Menen aivan lukkoon sisäisesti jos vauva itkee hoidossani päivällä ja kantelu tai maito ei auta sitä lopettamaan. Mitä vauvalle voi koittaa jos nämä eivät auta? Tunnen huonoa omaa tuntoa päätöksestä hankkia perhe jos olen näin heikko pienen lapsen huoltajana. Nämä tunteet on alkaneet kokoajan voimistumaan ja antaisin mitä vaan että osat vaihtuisi miehen kanssa että minä tulisin aina kuudelta töistä ja hän olisi täällä vauvan kanssa päivät.
Kommentit (44)
Tuo on ihan normaalia tuoreelle äidille! Menee ohi, kunhan tutustut ja totut vauvaan. Minäkin olin esikoisen kanssa ihan hukassa: pelotti oikein jäädä pienen kanssa yksin, sehän voi vaikka huutaa.. Niinpä tein kaikkeni, että se ei huutaisi: lauloin, tanssin vauvan kanssa, luin sille kirjoja ja tein joka päivä kahden tunnin kävelylenkin vaunujen kanssa, jotta yksinoloaika lyhenisi! Kyllä se kuule siitä, kunhan saat varmuutta vauvan kanssa. Voisiko miehesi tehdä vähän lyhempää päivää aluksi? Isyysloma?
leikkiä, hyssyttää sylissä, vaunuissa tai kantoliinassa. Kun itse on rauhallinen, vauvakin on vähintään rauhallisempi. Suosittelen sua keskustelemaan tuntemuksistasi jonkun, esim. terveydenhoitajan kanssa.
neuvolassa, ihan tosissaan saattaa olla raskaudenjälkeistä masennusta eikä "vain susta johtuvaa"!
Puhu asiasta neuvolasta, he voivat arvioida onko kyseessä synnytyksen jälkeistä masennusta tai 'lievempi tunteiden myllerrys'. Synnytys ja imetys muuttavat hormonitoimintaa. Lisäksi tilanne on teille uusi. Varmasti jokainen äiti tuntee välillä epävarmuutta, toiset enemmän kuin toiset tai vauvan ollessa eri ikäinen. Onko sinun mahdollista järjestää päiviin ohjelmaa joka ei olisi liian stressaavaa mutta päivät menisivät nopeammin? Esim. joka toinen päivä tulisi ystävä tai sukulainen käymään, sellainen joka ei odota palvelua vaan nimenomaan keittäisi sinulle kahvit ja kuuntelisi? Vauvan päivärytmi alkaa vasta muutamien kuukausien jälkeen löytyä, samoin mahdollinen koliikki helpottua, ja silloin arkikin tuntuu sujuvammalta ja liikkuminen vauvan kanssa helpottuu. Onko sinulla autoa käytössä? Rauhoittuuko lapsi ajelulla?