Onko nykyään yleistä ostaa oma poni?
Omassa lapsuudessa 80-90 -luvuilla kellään ei ollut omaa heppaa. Tunneilla käytiin - varakkaammat lapset 2-3 kertaa viikossa, me muut kerran viikossa. Nyt 13-vuotiaan lapseni ratsastuskavereista kolmella on oma poni ja pari harkitsee ostoa. Onko ajat muuttuneet?
Kommentit (12)
viikossa ratsastustunneilla?
Sen muistan, että rikkaiden lapset kävi pianotunneilla : )
on sellainen käsutys, että ponin tai hevosen pito on yhäedelleen kallista huvia, jos joutuu tallipaikan vuokraamaan. Ruuat, kengitykset yms tekee äkkiä montasataa euroa kuukaudessa. Toki jos on oma sopiva rakennus, niin heti on halvempaa.
vähän jokaisella. Itselläni oli, parilla kaverilla oli, ja monella muullakin. Kallistahan se hevosen ylöspito kaupungissa on, mutta maalla voi päästä paljon halvemmalla - varsinkin jos se heppa on omassa tai naapurin tallissa.
Itse oon luvannut lapsilleni ponin kunhan kasvavat suuremmiksi. Saa nähdä, onko meillä sitten varaa....
kun on talleja, jotka ottaa ponin täysihoitoon, omistaja käy silloin tällöin ratsastamassa ja hoitamassa sitä. Onhan se kallista ostaa heinät yms ja eläinlääkärikulut, sekä se täyshoito, mutta rahalla siitä selviää. Monet on sitten sormi suussa, kun lapsi kasvaa ja lähtee opiskelemaan ja ei kerkiä käydä ponia hoitamassa. Harva kuitenkaan omalle tontille tallia rakentaa. Eikä ponitkaan maksa kuin 5000e paikkeilla, samalla summalla saa moottorikelkan tai mönkijän, niitäkin jo monessa talossa on.
Meidänkin piti poni saada kun muillakin kerran on. Asuu kesäisin parvekkeella, talvella täytyy laittaa sille varmaan oma huone.
pitää vain yhtä hevosta tai ponia, koska ne ovat laumaeläimiä ja kärsivät ilman lajitoverinsa seuraa... Tulee varmaan Suomeenkin pian tuo laki.
Jos asuu maalla ja on tilat ja tarhat hepalle omasta takaa, ja löytyy hoitotaito ja jos vieläpä kengitystaito niin ei se hevosen pito sillon niin kallista oo.
Sit jos laittaa hepan täyshoitoon ja käy sillä ratsastaan muutaman kerran viikos ja muuten hoidetaan ja liikutellaan siellä tallin puolesta ja kengittäjä käy, niin kyl siitä helposti aika valtava summa tulee.
Sit on siltä väliltä kaikenlaista omistamista. Mä sain ekan oman hepan 14-vuotiaana, ja mä hoisin sen alusta loppuun asti ite, ei mun vanhemmat hevosista mitään tienneet. Isäpuoli makso tallivuokran ja muut kulut, tai se verran ku niist jäi jäljelle kun mä hoisin tallin muut hevoset 5kpl siinä samalla kun tallinomistaja oli kiireinen, ja mun "palkka" sit vhennettiin tallivuokrasta.
Et ihan noinkin, jos sun tyttö on ap ahkera, niin saattaa päästä tallitöihin ja sit vähennetään tallivuokrasta sen verran mitä tekee. Riippuu ain paikasta, joillakin talleil on liikaakin niitä ahkerii, tai ainaki halukkaita, ja jossaki on pula ja saa sit hoitaa tallii aamulla ennen kouluu ja illat kaikki, niinku mä... Ja mikäs siinä jos tyttös jaksaa, se on mukavaa puuhaa ja onpahan tekemistä. Sun vaan pitää varautuu et et ehkä nää tyttöös kovin usein kotona enää, mä kävin siel lähinnä nukkuun... No kesäl en aina edes jaksanu raahautuu sitä puolta kilsaa kotiin yöks... :D
viikossa ratsastustunneilla?
Sen muistan, että rikkaiden lapset kävi pianotunneilla : )
2 koulutuntia ja estetunnin per viikko ja 2 ratsastusleiria. Mutta en ma ajatellut, etta me oltais niin varakkaita, koyhimmasta paasta tallilla kavijoista ja ratsastusopettaja tuijotti nenanvartta pitkin. Niilla varakkailla oli oma hevonen.
Meillä on kaks shetlanninponia joilla ratsastan päivittäin eikä se nyt niin kalliiksi ole tullut. (Ponit asuu pihallamme olevassa tallissa). Ja ponit on ihan hyvin koulutettuja mutta ne maksoivat vain suunnilleen 1000 yks poni.
Tiesitkö että hepalle tai ponille riittää ihan vaikka lammas tai aasi kaveriksi. Meidän talouteen tuli uusi jäsen ja sehän on tietty poni ja olemme kyllä ostamassa mun isälle omaa lännenhevosta, mutta ei oo tarpeeksi vielä rahaa. meillä on kaksi koiraa niin toinen niistä leikkii mun ponin kanssa ja pussailee sitä turpaan😊 ja mun valmentaja kerto että kun meidän poni nukkuu makuulteen niin se tarkottaa sitä että se on onnellinen ja tyytyväinen ja eikä kärsi yksinäisyydestä. Eilenkin kun mentiin rippijuhliin niin laitettiin meijän talliin koirille sinne pedit ja vettä nii siellä ne piti Zinzille seuraa😊
Just keskusteltiin asiasta. Meillä - tavallisella lapsiperheellä - oli 80-luvulla vaatteet serkkujen vanhoja, nykyään monella lapsella on se 30 Me&I-paitaa ja lastenhuone täynnä lelukrääsää.
(Tosin sitten moni joutuu menemään töihin lasten ollessa ihan pieniä, jotta tämä elintaso on mahdollista kustantaa. Juuri kuulin eräästä äidistä, joka käy töissä "taloudellisista syistä" ja pieni erityislapsi joutuu päiväkotiin (jossa viihtyy huonosti). Sitten tämä äiti esittelee Facebookissa jatkuvasti uusia lastenvaatteita ja käy todella usein kampaajalla, manikyyrissä ja kasvohoidossa. Että sinne ne vaivalla ansaitut rahat sitten menee.
En halua tällä syyllistää työssäkäyviä pienten lasten äitejä - joidenkin on tosiaan PAKKO käydä töissä. Joillain se "pakko" ei vaan ole niin, sanotaanko välttämätön, vaan oikea syy on järjettömän elintason tavoittelu. En vain kykene ymmärtämään, anteeksi.
Huh. Aika kauas meni poniasiasta, mutta tästä samasta ilmiöstä on kyse.