~*Ensikoiden kesä*~
Kommentit (92)
Hellurei!
Hyvähän tuo lista on, itsekin aikanani etsin netistä tuollasen käsiini. Ja kyllä meilläkin on varmaan kaikki listan tavarat ja varmaan paljon muutakin sälää :) Hukun kaikkiin vauvanvaatteisiin, joita olen muutamalta ystävältä saanut, niitä on sängynaluset pullollaan. Olis kiva pukea vauvalle jotain itse valikoituakin joskus. No ehkä sit lähempänä 2-vuotispäivää .
Ei mulla oikeestaan ole mikään iso vatsa, ihme kyllä. Useimmat on (ehkä kohteliaisuuksissaan) sanoneet, ettei takaakaan katsottuna yhtään arvais että oot raskaana. Varmaan mun keskivartalon pituus teettää tuon mitan. Keskikäyrällä käsittääkseni mennään.
Joo ei tässä enää kannata kuin ottaa vastaan se mitä tulee kaikkiin kiloihin ja selluliitteihin liittyen. Vaikka olis sitä suklaata ja jäätelöä voinut ehkä jotenkin säännöstellä :D . Liikunta on sen verran (välillä pakostakin) iso osa elämää, että haluaa jatkossakin yhtä kepein askelin juoksennella pesältä toiselle :D
Eilen illalla oli sellanen megaturvotus päällä että oksat pois. Ei ees rannekello mennyt käteen. Mutta hotkin päivällä hankittuja jo lässähtäneitä mansikoita ja join tosi paljon vettä ja kas kas, se auttoi parissa tunnissa. Pitää muistaa tuo veden juonti vastakin. Muistakaa muutkin!
Kuin musta tuntuu, että täälläkin taidatte kaikki päästä synnyttämään ennen mua. Ei mitään merkkejä alkavasta koitoksesta, ei suppareita, ei tulppia, ei paineen tunnetta alhaalla, ei vatsan sekoamista :(
Jakautumisen iloa tai onnellista odotusta :)
Serpentiini 39+4
Tuntuu että on vähän sama juttu vauvanvaatteiden kanssa, toisaalta ihan pienimpiä 50cm ei ole...että jos tämä nyt ennen laskettua syntyy, niin voi olla, että pääsee ostelemaan ihan niitä pienimpiä jonkin verran :)
Joo..se olikin läppä tuo vatsan koko...kyllähän se siis vartalosta on kiinni. Mulla on aika sama masun kanssa, että ei takaa huomaa että edes olisi raskaana (ellei oteta huomioon lyllertävää kävelyä:D)
Mites Serpentiini, oliko teillä tiedossa sukupuoli?
Mut sähän voit ottaa jo käyttöön nuo ässäilykeinot, joidenka on jossain sanottu edistävän synnytystä :P Siivoaminen, saunominen, seksi, shoppailu, salmiakki... :D Ja sit oon kuullu myös että vadelmanlehtitee ja punaviinilasillinen saattaisi tepsiä myös. Mulla suppareita tulee kun käsin tiskaa niin joka kerta! :)
Serpentiini, Ootas kun lasken huonolla matikalla, sun la on maanantaina? Jänskää! :) Täytyy käydä joka päivä tsekkaamassa täällä josko olis jotain tapahtunut :) Miten sulla on nyt sit seuraavaa neuvolaa, onko edes sitä sovittu kun la ihan kohta?
Niin, ja tosta veden juonnista. Mä oon toistaseks säästynytkin suurimmalta turvotukselta, kun jatkuvasti vesipullo mukana ja täynnä, jotenki janon tunne tulee kauhean helposti niin on iahn pakkokin juoda lähes koko ajan.
Palaillaan,
MaryRose 36+0
Täällä ollaan tota listaa mietitty, mitä olis hyvä olla hankittuna vauvaa varten...
En nyt muista oliko siinä listalla pieniä vaippoja kannattaa olla (niitä menee ja paljon). :)
Korvikkeesta sanon sen verran, että ehkä sitä olisi hyvä olla kotona ainakin pari purkkia ja tuttipullo, jos sattuu käymään niin ettei imetys onnistukkaan.
D-vitamiinitipoista: aloitetaan 2 viikon iässä, meillä ainakin neuvola antoi ensimmäisen pakkauksen (jos haluaa toista merkkiä kokeilla voi ostaa itse), meillä menee 5 tippaa päivässä kun on rintamaidolla (määrään vaikuttaa syökö rintamaitoa vai korviketta).
Itse en hirveästi tykkää ä-pakkauksen perusvoiteesta. Enkä vauvan ihoa muutenkaan rasvaile, kun ei ole tarvetta, ainoastaan kylvyn jälkeen ollaan laitettu öljyä iholle.
Sinkkipasta on hyvää rasvaa vaippa-alueelle, myös talkki (jos sattuu vaippaihottumaa tulemaan.
Tuttia meillä opittiinkin syömään vasta joskus 1-2kk iässä, sairaalasta saatiin ensimmäinen tuttimme.
Meillä synnäriltä saa semmosen Libero-kassin, missä on vähän vaippoja, kosteuspyyhkeitä, pieni pullo öljyä, pipo, helistin, yms.. Ihan kiva lahja äidille ja pienokaiselle. :)
Apua, toivottavasti en nyt vaikuta kauhean päälle käyvältä ja tärkeilevältä.. :)
Täällä alkaa olemaan jännät paikat!! Ihanaa!! Toivottavasti Serpentiini pääsee pian tosi toimiin! Ja MaryRose, saatat sinäkin päästä tosi toimiin pian, jos vain vaavi päättää maailmaan tulla hieman ajoissa (niin kun meidän rv36+3). :)
Tyttö87 ja Sara 3,5kk
Vaikkei sitä nyt odota mitään tapahtuvaksi ja kuitenkin odottaa :) Kuten varmaan jokainen jo MaryRosen viikoilta asti :)
Vauvanvaateliikkeessä ehdotti panostamaan hieman 56 kokoon ja siitä nopeastikin suurempiin, vaikka oon haalinut noita pieniäkin kyllä jonkun verran jos on vastaan tullut esim. kirppareilta. Sitä ei kai osaa kuvitella kuinka nopeasti se siitä sitten kasvaa se vaaveli. Kaverin 6 kk vanha oli jo koossa 68, joista jotkut jo käymässä pieniksi.
Meille 3 eri lääkäriä/ultraajaa on kertonut tulevasta pojasta mutta kaupan kassajonossa joku vanhempi nainen kyllä väitti kivenkovaan että tyttö sieltä tulee, kyllä hän tietää :D
Ei tuu suppareita minkäänlaisia vieläkään. Vaaveli liikuskelee yhä ahkeraan ja tosi ylhäällä. Nyt on hikka menossa. Ai että shoppailu ja salmiakkikin kuuluu vielä noihin ässiin, täytyy tihentää niitä sit kans :D Ei tuo punaviinilasillinenkaan hullummalta kuulosta.
Maanantaina tosiaan la ja seuraava neuvola sovittu vasta torstaiksi. Saavat he kuitenkin tiedon automaattisesti, jos olen synnärillä tai jo kotiutunut (sormet ristiin).
Musta on tosi kiva kuulla mitä tuoreet äidit tuosta listasta tykkää ja mitä yllätyksiä on tullut eteen, siksi joka kommentti on ainakin mulle mieluinen. Oon kanssa kuullut kaverilta, että joku kassi sieltä synnäriltä tarttuisi mukaan, en tosin tiedä mitä siellä on. Vaippoja on, mutta vaan pieni paketti. Vertailun vuoksi jos ostais jotain toista merkkiä myös. Kaipa ne kaikki aika samanlaisia ovat. Kestovaipat kiinnostaa, mutta mies ei kuulemma sit vaihda yhtään vaippaa, joten…. :/
Meidän vaaveli sai pikkuserkunkin just pari päivää sitte :)
Serpentiini 39+5
Mutta mitään tuntemuksia ei oo vieläkään. GRrrrr.
Jos ei pian ala jotain kuulua, oon varma että joku siellä on estämässä luonnon kiertokulkua.
Taitaa olla liian lyhyt napanuora tai se on kietoutunut pari kertaa ympäri...
Serpentiini 40+0
Serpentiini täällä vielä kärvistelee :) Koitahan jaksaa, eiköhän se vauva sieltä kohta suostu tulemaan. Ei varmaan enää paljon huvittaisi odotella. Mäkin oon ajatellut, että vois täälläkin syntyä mieluummin vähän ennen laskettua aikaa kuin sen jälkeen. En meinaan jaksa niitä päiviä mitkä menee LA:n yli :) Musta tuntuu, että aika on ihan pysähtynyt jo nyt. Miltä se tuntuu sit, kun se maaginen päivämäärä on ylitetty? Hohhoijaa..
Meillä on ihan muutama vaate tota kokoa 50 cm. Pitää pukea sitten vähän liian suuriin vaatteisiin, jos vauva on kovin pieni :) Mä oon paljon ostanut kirpputorilta ja sain yhdeltä kaverilta ison säkillisen vaatteita. Nyt tuntuu, että noita 60 cm on ihan kauhee kasa.. Noh, kai niitä tulee sit käytettyä :) Mun on ollut vaikee miettiä, että minkä verran noita vaatteita oikein pitäisi olla. Kun ei oo kokemusta ollenkaan. Mutta jos hätä tulee, niin kaupastahan niitä saa lisää. Nyt tuntuu olo niin sekavalta näiden hankintojen suhteen, että en tiedä mitäköhän kaikkee oleellista meiltä vielä puuttuukaan.
Koskahan MaryRosen vauva oikein syntyy, jos sulla noin kovasti jo supistelee? :) Ajattelin vaan, että mulla ei kyllä minkäänlaisia tuntemuksia oo vielä mihinkään suuntaan ja meillä on melkein samaan aikaan LA. Mähän kirjottelen täällä kohta yksin, kun te molemmat ootte synnyttänyt! :DD Voi ei. Tuutte sitten pitään mulle seuraa.
Tänään oli neuvola, siellä ei mitään erikoista. Painokin oli taas nousuut, kun viimeksi melkein kilon oli tippunut. Ja sf-mitta oli jo huikeat 28cm, 4cm noussut viime kerrasta. Mähän oon jo kohta käyrällä :) Rintakumien hankintaa terveydenhoitaja suositteli imetystä ajatellen, oli sitä mieltä, että niitä varmaan tulen tarvitsemaan. Ja minähän kiltisti kipitin heti kaupan kautta, kun kotiin menin :D Ettei kumit unohdu, tuntuu tää muisti olevan vähän hataralla..
Serpentiinille ponnistusintoa, jos hetki koittaa :) Ja muillekin oikein paljon jaksamisia! Ja tulkaahan muutkin ensikot kirjoittelemaan kuulumisia! Olisi kiva kuulla teistäkin.
Vilukissa 36+2
Taas yksi päivä lähempänä laskettua :) On se kyllä jännä miettiä että se voi olla jo vaikka tällä viikolla, tai ensi viikolla. Toivon vaan ettei tällä viikolla, on nimittäin kalenterissa puuhaa ja tekemistä + vieraita tulossa viikonlopuksi, ensi viikko olis parempi :D Ja ens viikolla on vasta se tutustuminen synnäriin, että jos siellä pääsis vielä käymään, niin olis kiva.
Tsemppiä Serpentiini, toiv. kaikesta ei-oireilusta huolimatta se poju (?) sieltä tulisi pian! Noi ässäilyt vaan ahkeraan käyttöön :)
Vilukissa, niinpä, meillähän on peräkkäiset la:t...mä oon ihan lahopää, mut siis miten se arvioi se lääkäri neuvolassa sulla et oliko kohdunkaula lyhentynyt, pehmentynyt, kiinni auki? Vauva on varmastikin sf-mitasta päätellen laskeutunut? Mulla tuo sf-mitta oli toissa neuvolassa 32 ja siitä viime neuvolassa tipahtanut 29, joka siis lääkärin mukaan merkitsi sitä, että siinä välissä vauva laskeutunut...
Jep, mitään sen kummallisempia synnytystä enteileviä oireiluita ei ole, oikeastaan kipeitä suppareitakaan ei ole tullut muutamaan päivään, vihlaisuja vaan. Vauva painaa jo kauheasti tuonne alas, tuntuu nivuset ihan pehmeiltä ja kävely sen takia oudolta :)
Mä olen nyt alkanut käyttämään ässäkeinoja, vaikka ei se vauva sieltä tule ennen kuin on oikeasti valmis :) Lisäks on tullut jonkinlainen viime hetken "paniikki" että oikeasti meidän kahdenkeskinen aika miehen kanssa on kohta kortilla, niin ollaan käyty syömässä, leffassa ja tehty kaikkea romanttista vielä kun jaksaa, ehtii ja kerkiää :D Onko muilla viime hetkien paniikkia?
Niin, ja nuista vaatteista. Mulla on mitä äippäpakkauksessa tuli muutama 50 jotain cm vaate ja pari tutuilta saatua, mutta muuten kaikki on kyllä sitä 60cm, kun kaipa niitä lahkeita voi kääriä ja näin. Ja just niinkuin Vilukissa sanoi, niin saahan niitä sitten ostettua js esim vauva kovin pieni että hukkuu 60cm vaatteisiin heti alusta. Mullakin jos nyt syntyisi niin olisi alle 50cm tyttö, joten ei tulis ehkä kuuloonkaan laittaa 60cm vaatteita :)
Vilukissa, miten se terkka tolleen osas suositella kumeja? Tekikö jonkun tutkimuksen vai? o_O Mä oon miettinyt että ostais vielä rintakumeja ja pumpun kans, mut en sit oikein tiedä ostaako vaiko eikö.
Tyttö87, ihan kiva kuulla hei että mitä vauvatunut itse on mieltä tavarapaljouden tarpeellisuudesta! Pikkuvaippoja mekin ollaan ostettu pikkupakkaus, ja tiedän kans et ainaki täällä HUSin synnäreillä Liberon kassin saa mukaan :) Miten muuten teillä lähti alussa unirytmin kanssa ja miten nyt tyttö nukkuu? Mä oon kovin itsekkäästi huolissani et miten saan nukuttua, mä kun olen hirveä unikeko ja tarviin paljon unta jaksaakseni :D
Suppareita Serpentiinille, ja tosissaan nyt muitakin enskoja kirjottelemaan!!
-MaryRose 36+3-
Esikoista odottavat:
serpentiini
Ikä: 36
LA 23.08.
Synnäri: TAYS
R-81
Ikä 28
LA 26.8
Synnäri: NKL
Hansu77
Ikä 32
LA 26.8.
Synnäri: PHKS
MaryRose
Ikä 22, mies 24
LA 17.9.
Synnäri: Naistenklinikka
Vilukissa
ikä: 24, mies 24
LA: 18.9
Synnäri:
*Maaria*
ikä: 26
LA: 19.9
Synnäri: KSKS
IntoPiukka
Ikä 29
LA 21.9.
Synnäri: KYS
Orvokki-10
Ikä 30
LA 24.9.
Synnäri: PHKS
Maarit&vauva2010
Ikä 28
LA 25.9.
Synnäri:
minime
Ikä 25
La 25.9
Synnäri:
rouvamyy
ikä: 29
LA: 25.9.
Synnäri: Kätilöopisto
Sissi
Ikä 24
LA 1.10.
Synnäri:
Smurfi
Ikä 26
LA 4.10
Synnäri: OYS
beluga
Ikä ?
LA 19.10.?
Synnäri: ?
Mimmi74
Ikä: 36
LA 30.10
Synnäri: NKL
Janet
Ikä 28v.
la 10.11.
Synnäri Jorvi
romy07
Ikä 25
LA 29.11.
Synnäri:
50,5cm & 3670g
Tyttö87 rv36+3
tyttö 6.5.2010
2450g, 47cm
H&R10 rv41+4
poika 4.6.2010
5scm, 3730g
...on kyllä kato käynyt, että meistä kolme aktiivisesti kirjoittelee.. harmi :/
Laitoin tohon jo vauvautuneetkin enskat :)
MaryRose: Mun muistaakseni se lääkäri arvioi vaan, että kohdunsuu on kiinni. Ei tainnut siitä kohdunkaulan lyhentymisestä/ pehmentymisestä mitään mainita. Mulla toi sf-mitta on ollut aika pieni koko ajan, että en tiedä onkohan vauva vielä laskeutunut. Edellisellä kerralla 24cm ja nyt siis noussut 28cm:iin. Ens viikolla on sitten vielä se viimeinen lääkärikäynti, toivottavasti siihen mennessä olis tapahtunut jotain :) Niin, se terkka tarkasti rinnanpäät vaan ja sanoi, että kannattaa hankkia ne rintakumit. Oli siis matalat rinnanpäät mulla, niistä kumeista voi olla apua sitten imetyksessä. Mä oon kanssa miettinyt tota rintapumpun hankkimista.. Onko se tarpeellinen vai ei? Kertokaahan joku, jos tiedätte.
Me kanssa ostettiin pieni vaippapakkaus. En tiedä, että saakohan täältä synnäriltä jonkun paketin mukaan. Luulisin kyllä, että saa, mutta onhan nyt sitten valmiina kotonakin vaippoja. Oli tietenkin pakko avata heti se paketti ja tutkia vähän minkälaisia vaippoja ne on :D Nyt kyllä varmaan alkais olemaan kaikki oleellinen valmiina vauvan tuloa varten. Enää itse päähenkilö puuttuu :D Sitä odotellessa!
Mitäs Serpentiini? Onko mitään tapahtunut eiliseen verrattuna?
Vilukissa
Vilukissa, neuvolakorttiin merkkasi ainakin mun lääkäri nuo kohdunsuun tilanteet. Ei siihen sivulle, mihin terkka kirjaa kaikki, mutta yhtä aiemmalle. Olettaen siis että kaikilla Suomessa samanlainen neuvolakortti...kaipa on :) Mut toisaalta jos sulla on vielä yksi lääkäri... mulla ei ole enää raskauden aikana, lääkäri vaan toivotteli että seuraavan kerran sitten vauvan kanssa! :)
Kyllä ne pikkuvaipat on niiiin pieniä! Mekin avattiin tietty jo se paketti kun ostettiin ja laitoin tulevan iskän laittamaan vaipat nallekarhulle :D
Mutta siis sillä sf-mitan pienuudellahan saattaa olla tekemistä sen kanssa, että vauva olis laskeutunu jo aika aikasin... tai näin luulisin.
Hohoi, serpentiini! Mikä tilanne?
Ja mintsi, elmiira, hansu77, intopiukka, missä olette, mitä kuuluu?!
MaryRose rv36+4
Yhä vaan saa ”rauhassa” odotella jotain tapahtuvaksi. Ei tää onneksi mitään kärvistelyä ole, kun ei mitään kummempia kipuja ole eikä suppareita. Olis vaan kiva päästä eteenpäin tästä tilasta. Mieskin jo kovasti odottaa uutta tulokasta. Kaverit ja sukulaiset on jo alkanu aikoja sitten kyselemään tilannetta melkein päivittäin. Mut vielä sekään ei stressaa. Musta tulee kohta suvun musta lammas kun tapana on ollut synnyttää suht ajallaan.
Tässä oon yrittänyt vaihteeksi siivota mitä nyt jaksan kumarrella. Jospa sitä kävelylle yrittäis lähteä myöhemmin tänään. Kovasti tuo vaan liikuskelee tuossa navan ympärillä ja jalat potkii kylkeä. Oon miettinyt myös useimpien tavoin, että mitäs jos ne vedet sieltä tuleekin ensin (kuten omalla äidillä esikoisen kohdalla). Ja jos on vaikka kaupassa tai jossakin siinä vaiheessa. Vois olla vähän kiusallista :/
Eikös SF mitan pitäis pienentyä kun vauva laskeutuu? Kaikilla se ei vaan laskeudu ennen kun alkaa siitä sitten hetimiten syntyä, tai niin oon kuullut.
Itsekin mietiskelin tuota rintapumppu asiaa. Päädyin siihen, etten osta ennen synnytystä, jos vaikka ei oo tarvetta lainkaan. Sitten kuitenkin ostin kirpparilta käytetyn käsikäyttösen, ihan vaan jos kuitenkin tarvii heti kotiin tultua. Jos sitte alkaa näyttää siltä, että se on todella tarpeellinen, aattelin hankkia elektronisen vaikka netistä tilaamalla tai Prisman hyllyltä. Nyt mietin et pitääkö varalta hankkia myös maidonkerääjä ja nuo rintakumit, miehen on ehkä vaikeempi ostaa tuollasia välineitä kaupasta :/
Vilukissallako ei ole myöskään mitään erikoista vaivaa tällä hetkellä?
MaryRosella on meistä eniten synnytykseen viittaavia merkkejä?
Onks teille tulossa tukihenkilö mukaan synnytykseen? Mitään epäselvää sen suhteen?
Minä ihmettelen, että mitäs se mies sitte siellä oikeen tekee tai uskaltaa tehdä jos itse huudan tuskissani. Ja missä se avautumisvaihe vietetään ja siirrytäänkö siitä sitten myöhemmin synnytyssaliin vai mitä. Ja mihin kaikki tavarat säilytykseen vai kannanko kassia mukana koko ajan. Synnytysvalmennusta kun ei ole ollut tarjolla ja TAYSin sivujen videot ja ohjeet on tosi epämääräiset.
Serpentiini 40+1
...kummallisia vihlaisuja ja pistelyä, eli varmaan ihan epäsäännöllisiä supistuksia.
Meillä ei ollut puhettakaan etteikö mies tulisi mukaan synnytykseen... oon ääneen lukenu sieltä sun täältä kirjoista yms tulevalle isälle mitä tämä voisi tehdä synnytyssalissa; hieroa selkää, pitää kädestä, tsempata, juottaa, tai ihan vaan olla läsnä. Sitten tietysti syntymän jälkeen katkaista napanuora ja kylvettää yms. :) Tällanen kuva mulla on, en sitten tiedä meneekö isukilla ihan pönttö sekasin sitten kun tosi kyseessä, aika rautahermo tuo on, että en usko. Synnytys- keskusteluissa vaan on ollut niin mahtavia synnytyskertomuksia isien toilailuista synnytyksessä :)
Mullakin ihan auki tuo sairaalaan meno ja siitä eteenpäin. Mitä nyt synnytyskertomuksia lukenut ja kuullut niin sen tietää...avautumisvaihehan kestää monta tuntia, että ei sitä koko synnytyssalissa olla, sinne mennään sitten kun on paikat tarpeeksi auki... mutta mä oon ilmeisesti onnekas kun ens viikon alussa on sairaalaan tutustuminen.
Sup-sup-sup-suppareita serpentiinille!
MaryRose
MaryRose, tänään justiin lueskelin neuvolakorttiani enkä ainakaan huomannut siellä mitään merkintää siitä kohdunsuusta. Mutta taidanpa katsoa vielä uudestaan nyt kun mainitsit :) Kyllähän se sf-mitta pienenee, mutta mulla se on siis vielä noususuunnassa. Mutta sitten, kun vauva laskeutuu, niin alaspäinhän se mitta tulee. Mutta edelleen mennään ylämäkeen mun kohdalla :)
En minäkään ihan tarkalleen ole selville siitä, että mitähän se mies siellä synnytyksessä sitten tekee. Toivottavasti ei mitään ihan typerää :) Kovasti hän sanoi jännittävänsä. Tai mietti sitä, että miten pystyy kattelemaan sitä kun muhun sattuu eikä voi oikein auttaa mitenkään. Oli aika suloinen, kun mietiskeli tossa yksi päivä näitä juttuja :) Oon kanssa tuolta synnytyspuolelta lukenut niitä möläytyksiä mitä miehet ovat synnytyssalissa päästäneet :D Vedet silmissä nauroin osalle, kun oli niin koomisia juttuja!
Serpentiini, täällä ollaan täysissä voimissa :) Ei oikein mitään vaivoja tai kolotuksia ole. Ainoastaan väsyttää, kun yöt tulee nukuttua niin katkonaisesti. Muuten menee kyllä ihan mukavasti ja jaksan aikalailla vielä puuhastella kaikenlaista. Suppareita täältäkin toivotellaan. Saisi se sun vauva jo tulla sieltä! :)
Vilukissa
Kaikista toivotteluista huolimatta, kiitos paljon niistä, ei vieläkään yhtäkään kipeää supistusta oo kohdalle sattunut. Hikka on taas tuolla masussa olevalla. Yöt on yhä vaan huonompia kun poitsu kasvaa kai sit yhä edelleen ja painaa keuhkoja aina vaan enemmän. Ei se muutenkaan kovin pieneltä tunnu tästä vatsan päältä koiteltuna. Mulla ei oo mitään käsitystä siitä mitä ruumiinosia missäkin on milloinkin, paitsi että yks jalka potkii oikeeta kylkeä aika useesti. Oikeella puolen on muutenkin enemmän täyttä :)
Jos ootte saaneet esim. lastenvaatteita yms. joltain kaveriltanne, ootteko maksanut niistä tai muuten muistanut jollakin ”kiitoslahjalla”. Mä oon muutamalta saanut niin paljon, että jotain pitäs keksiä kiittääkseni kaikesta. Raha ei oo kelvannut, kun oon kysynyt. Oon vaan huono keksimään, että mitä.
Huomenna neuvola, sentään jotain mitä odottaa :) Jos ne vaikka antas jo ajan yliaikaiskontrolliin, sais tietoa vauvelin voinnista ja vaikka uutta painoarviota.
Serpentiini, 40+2
Heräsin justiin parin tunnin päiväunilta :) On vähän höntti olo. En ymmärrä mistä tätä unta oikein riittää, koska viime yönkin nukuin tosi hyvin. Onhan nyt sitten ainakin levätty.
Mitäs Serpentiinin neuvola? Oliko mitään erikoista? Vai ootkohan jo synnyttänyt, hmm.. Tulehan kertomaan, kunhan kerkiät ja jaksat :) Mä sain tai siis ostin noita vauvanvaatteita yhdeltä mun työkaverilta ja sovittiin yhdessä kohtuullinen hinta niille. Sain itse tietty valita vaatteet ja niitä tulikin semmonen iso muovikassillinen niin ei ihan ilmaseksi olisi kehdannutkaan ottaa. Jos itseä häiritsee, niin voisihan sitä tosiaan yrittää keksiä jotain pientä kiitokseksi niille kavereille.. Mutta mitä, siinäpä vasta kysymys :)
Ja MaryRose, löysin tosiaan siitä neuvolakortista sen kohdunsuuta koskevan kohdan :) Ja siihen oli merkitty, että kohdunsuu on kiinteä ja kiinni. Eli ei ole meidän vauva ihan heti ilmeisesti syntymässä.
Piti kysyä vielä, että onko teillä muilla lemmikkejä? Ajattelin, kun meillä on kaksi kissaa ja vähän mietityttää, mitenköhän ne mahtaa sitten vauvaan suhtautua.. Olisi kiva tietää, jos joku on pähkäillyt saman asian kanssa.
Vilukissa 36+5
Serpentiini, tsemppiä nyt vaan sinne, voin vaan kuvitella miten jokainen yliaikainen päivä tuntuu ikuisuudelta, kun nyt jo tuntuu tää la:n odottaminen kärsimättömältä! Tosissaan, mitäs neuvolassa sanoivat, vai joko oot synnärillä? :)
Ja noista lahjoituksista, mä en ole niin paljoa edes saanut lahjoituksia kavereilta tms, etten vaivaa päätäni kiitoslahjoilla. Toki ystävät ostivat babyshowereihin lahjoja, mutta minä vastasin tarjoilusta, joten siinä lasken että ollaan tasoissa :) Ja kuitenkin kun sitä itsekin samassa tilanteessa antaisi lahjaksi vaatetta yms. Mutta jos paljon saisin joltain, eikä raha kävisi, niin kaipa sitä voisi jonkun kiitoslahjan antaakin. Leffaliput? Oon aika huono keksimään lahjoja :)
Vilukissa, mä vedin kans yks päivä kivat kahden tunnin päikkärit vahingossa.. mutta pitää se nyt nukkua kun vielä voi! :) Dodii, mä jo kerkesin miettiä, että onkohan eri kunnissa erilainen äitiyskortti :) Mutta sen takia varmaan sulla onkin toinen lääkärineuvola, että katsoo sitten uudestaan tilanteen..?
Ja lemmikeistä, meillä on pieni urosperhoskoira. Mä olen yrittänyt sitä totuttaa pieniin vauvoihin, eikä se toistaseks oo muuta kun ihmetellyt. Ainut mikä häiritsee, niin lenkillä räksyttää lastenvaunuja, saapa nähdä millanen sirkus on kun lähden vaunujen ja koiran kanssa ulos :)
Kissoista oon sen verran kuullu, että ne saattaa hakeutua vauvan tykö nukkumaan, etenkin pääpuoleen, kun vauva on mukavan lämmin. Sitä varten on sitten jotain suojia sänkyyn myytävänä, jotka estää kissaa hyppäämästä vauvan sänkyyn. En oo ihan varma, mutta googlaamalla varmaan löytynee?
Meillä oli tänään neuvola, ja siellä kaikki ok:
Painoa tullut +300g/vko
RR 120/74
Pissa puhdas
Hemoglobiinia ei mitattu, kun viimeksi oli noussut
Sf-mitta 34 (edellinen 29, sitä ennen 32!)
Tarjonta edelleen RT
Syke 150
Liikkeet ++
Terkka tosta hassusti käyrällä poukkoilevasta sf-mitasta sanoi, että vauvan asentokin voi olla ollut eri, että viimeksi saattanut olla enemmän sykkyrällä ja nyt suoremmassa asennossa. Ja totta vieköön tänään aamulla tuntui että pyörryn hapenpuutteeseen kun se työnsi peppuaan ihan tuohon ylös :/ Terkka sanoi, että painoa nyt vauvalla ehkä joku 3kg, ja synnytystapa onnistuu alakautta, että lantio tarpeeksi leveä. Kaikki siis ok, ja ei uskaltanut luvata milloin syntyy, mutta sanoi juur että siellä se on lähtökuopissaan laskeutunut ja kiinnittynyt. :)
Voisin jo haluta kyllä tästä masusta eroon, on välillä niiiiin tukala olo... mutta toisaalta hyppy siihen tuntemattomaan vauva-arkeen kuulostaa niin kaukaiselta ja hassun jännittävältä ajatukselta... :)
MaryRose rv36+6
Heissan!
Enpä ole missään synnäreillä vieläkään. Kyllä jokainen päivä tuntuu nyt vuodelta. Hyvin tsemppasin tuohon laskettuun aikaan asti, nyt ei enää jaksa mitään. Neuvolatädin eka kommentti oli että ”onpa hyvä ettet synnyttänyt viikonloppuna, oli niin ruuhkaa että kaikki halukkaat ei ees mahtunut taysiin”. Joopa joo, ei paljon lohduttanut. Mihinköhän ne ”ylimääräiset” oli sitte lähetetty :o
Kyynelehdin melkein koko neuvolakäynnin. Oon vaan niin herkässä tilassa ja stressaantunut :/ Juuri kun meinasin rauhoittua, alkoi terkka koitella sitten vauvan asentoa ja meni oudon hiljaiseksi. Kysy vaan että oonko huomannu että vauva olis vaihtanut asentoa… Kävi hakemassa toisen terkan joka myös kummasteli että ”mitäs osia nämä tässä oikeen sitte ovat”. Sitte äkkiä huokaisi jotain että ”ai jaa, sullahan on supistus päällä koko ajan!”. En tuntenut yhtään mitään muuta kun kipua kun he painelivat vatsaa tosta ylhäältä. Kyllä he sitten olivat yhtä mieltä kun vatsa vähän pehmeni, että vauvan pylly olisi siinä navan yläpuolella. En vakuuttunut. Mutta siis eihän se ollut laskeutunut vaan päinvastoin, noussut ylemmäs ja sf mitta kasvanut. Laittoivat koneen kautta kontrolliaikapyynnön, mutta ei sitä tiedä koska sellaisen ajan sitten saa, ehkä vasta ensi viikon lopussa. Vauva on kuulemma myös aika pitkä mikä on ihan ok koska minä olen pitkä. 168 cm ei mun mielestä ole mitenkään pitkä vaan enemmänkin normaalipituus.
No mitäs jos näitä kivuttomia suppareita on vaikka koko ajan, kun ei niitä tunne lainkaan. Jostain luin, että niilläkin voi synnytys alkaa ja jotkut on ollu jopa 8 cm auki ennen kuin on tullut kivuliaita suppareita. Mites nuo on osannut lähteä sitten synnyttämään. Lisäksi jatkuvakestoinen kivuton suppari voi indikoida jotain ikävää. Olen kyllä ihan pihalla koko jutusta nyt, enkä tiedä mihin uskoa tai mitä tehdä.
Toivottavasti teille tulee ihan normaali loppuraskaus ja vauva ajallaan tai ainakin merkkejä lähestyvästä synnytyksestä.
Serpentiini, 40+3 (vasta)
Heipä hei pitkästä aikaa!
Mulla oli laskettuaika eilen, mutta täälläkin sitä edelleen kotona kökitään. Joten Serpentiini, tiedän varsin hyvin tuon fiiliksesi asian suhteen. Turhauttavaa kun ajatukset eivät juuri muussa pyörikkään kun että jokohan nyt tänään alkaisi jotain tapahtumaan. Mulla tulee supistuksia lähes päivittäin, ja tosiaan muutamana päivänä on tullut säännöllisiä supistuksia, jotka ovat olleet jo vähän kivuliaitakin. Mutta ei kuitenkaan ihan tarpeeksi tiheään, ja ovat sitten parin tunnin jälkeen loppuneet kuin seinään. Itse olen saanut rampata tällä viikolla kolmeen kertaan neuvolassa kun verenpaineeni on noussut turhan ylös. Valkuaista ei virtsassa kuitenkaan ole, eli varsinaisia raskausmyrkytyksen merkkejä ei ole, ihan vaan tuota korkeaa painetta.
Meillekin on terkka Serpenttiini sanonut että tuntuisi olevan kohtuu pitkä vauva tulossa. Kaikki painoarviot sen sijaan ovat tuossa aikaisemmin olleet tosi keskivertoja, ja on sanottu että ei mitenkään isolta vaikuta... Eli ilmeisesti voisi sitten olla pitkä, mutta hoikka vauveli tuolla masussa. Kuinka pitkä Serpentiini sun miehesi on? Hänen geenit tietysti vaikuttaa yhtäpaljon tuohon vauvan koon ennustukseen kun sunkin? Kokoajanhan se vauva kuitenkin kasvaa, vaikka laskeutuisikin alemmaksi, eli kyllähän tuossa sf-mitassa muutoksia voi tulla vaikka laskeutuisikin. Ja muuten tuohon laskeutumiseen täytyy sanoa, että kaikilla esikoista odottavilla ei välttämättä vauva edes kunnolla laskeudu saati kiinnity ennen kuin synnytys alkaa. Yhden tuttavani esikoisen pään ja äidin lantion väliin mahtui vielä nyrkki kun lapsivesi meni ja synnytys rupesi käynnistymään. Toki avautumisvaihe vei sitten vähän keskimääräistä kauemmin kun vauva joutui matkaamaan aika reippaasti alaspäin ennen syntymäänsä. Mutta terve vauva sieltäkin viimein pullahti pihalle =D. Nämä on niin yksilöllisiä asioita, että ei hirveästi kannata itseään stressata vertailemalla muiden raskauksiin =).
Mulle sanottiin että nuo kivuliaatkaan supparit eivät välttämättä vielä kohdunsuulla tee mitään jos tosiaan häviävät muutaman tunnin jälkeen, joten tuskin Serpenttiini sun kannattaa olla huolissaan noista kivuttomista suppareista. Ja kyllähän se lapsivesikin menee ennen kuin se vauva sieltä oikeasti alkaa syntyä, ja lapsiveden menostahan pitää synnärille mennä tsekattavaksi... Tuskin siis on pelkoa että kohdunsuu ihan huomaamatta pääsisi niin auki että ponnistusvaihe pääsisi alkamaan ennen kuin sairaalaan kerkeät. Ei ainakaan näin meidän esikoista odottavien kohdalla, uudelleen synnyttäjät on sitten asia erikseen, vaikka ääriharvoin sitä taitaa heilläkään tapahtua =). Mun suppariskaalaan on ainakin tässä raskauden aikana mahtunut ihan kaikenlaista valikoimaa. Puoli päivää kestäneistä kivuttomista supistuksista näihin vähän kivuliaisiin ja melko säännöllisiin, mutta aina kaikissa tarkastuksissa vauva on voinut hyvin. Ja vaikka omasta neuvolan terkastani tykkäänkin, niin ihan hirveesti en hänen näkemyksiinsä luota, vaan siihen mitä lääkäri sanoo. Hän esimerkiksi säikytteli mua tuossa aikaisemmin kommentoimalla että hänestä näyttäisi siltä että lapsivettä olisi liian vähän, mutta lääkärin tarkastuksessa selvisi että ihan normaali määrä sitä on. Tuo vatsan päältä painelemalla tunnustelu on kyllä todella haastavaa, ja varmasti hankala välillä saada selvää miten päin se vauva siellä vatsassa oikeen köllii. Nyt loppu vaiheessa kun se vauva on jo niin iso, että mullakin tuntuu välillä pelkkää kiinteää ja kovaa möhkälettä oleva koko vatsa kun se on niin venynyt ja täynnä tuota pikkuista. Ihmettelisin suuresti jos sullakin Serpentiini olisi vauva kääntynyt pää väärään suuntaan, ilman että olisit sitä huomannut. Musta ainakin tuntuu välillä pienetkin liikkeet kivuliailta ja todella epämukavilta, ja jos se alkaisi itseään kokonaan siellä kääntää, niin kipu olisi taatusti aikamoinen =).
Kyllä on viiminen viikko tuntunut täälläkin kuukaudelta. Nukkuminen on jatkuvasti todella huonoa ja pätkittäistä ja olo muutenkin epämukava. Ei siis kai ihme että hermo palaa pienistäkin asioista, ja muutenkin sitä käy ihan ylikierroksilla ja on ihan superherkkä kaikelle. Toivotaan Serpentiini että meidän kummankaan ei tarvisi enää kauaa odotella synnytyksen käynnistymistä =). Tsemppaavia ajatuksia täältä suunnalta sinulle. Eiköhän tämä aika tässä jotenkin kulu. Mä ajattelin käydä tänään mieheni kanssa vielä illalla ravintolassa syömässä. Jos vaikka saisi ajatuksia vähän edes pois tästä omasta navasta. Ja täytyy nyt yrittää vielä nauttia tästä kaksinkeskeisestä ajasta kun sitä on helposti otettavissa =).
t. Hansu 40+1
Serpentiini: Joo, tuo lista oli vaan tollanen minkä olen jostain netistä ite bongannut… tietty kaikkea siitä ei tarvitse, tai soveltaa jollain muulla tavalla. :) Musta tuntuu joo että niitä d-vitamiinitippoja tarvis heti, en oo tajunnut neuvolassa kysyä….mutta kerkeehän noita.Mulla kun ei ole tekemättömiä asioita, kun oon ne kaikki heinäkuun kesäloman aikana tehnyt, siinähän se onkin… mutta nyt voi justiinsa kerätä voimia niinkun sanoit. Vautsi mikä sf-mitta sulla on, on varmaan muhkea masu? :) Ja hei, meikäläiselläkin on raskausarpien lisäksi selluliittia tullut jonkin verran reisiin ja pakaroihin, mutta eikös se ole ihan normaalia että ei ole maailman timmeimmässä kunnossa kun odottaa/synnyttää…mä en ajatellut raskauden jälkeenkään ruveta ottamaan mitään stressiä nuista kiloista ja ihroista, saa nainen siltä näyttääkin että on synnyttänyt :) Mut täällä ruvetaan nyt jännäämään sun poksahtamista! :)
Vilukissa:Kiva kuulla että neuvolassa oli kaikki hyvin vaavilla! Meilläkin painoarvioksi lääkäri heitti noin kolme kiloa, että siro vauva meillekin sitten tulossa :) Totta mooses on ihana nyt kun on viileämpää, ei voi sanoin kuvailla!
Tänään oli neuvola+neuvolalääkäri. Tyttö on laskeutunut, kohdunsuu pehmeä ja lyhentynyt 3cm:stä 2,5cm. Sisätutkimuksessa lääkäri tunsi vauvan pään :)Kohdunsuu oli kuitenki vielä kiinni.
Eilen tuli pikkuhousuihin vessakäynnillä se kuuluisa limatulppa, tai ainakin osa siitä...sellanen ruokalusikallinen kirkasta kananmunan valkuaisen näköstä venyvää limaa. Tiedän, namilta kuulostaa. Eli siis nyt en saa uimaan mennä sen vuoksi. Ja neuvolalääkäri sanoi, että saattaapi tyttö tulla oikeastaan milloin vain, mulla kun noita kipeitä suppareita tuli jo jokunen viikko sitten ja oon siitä asti ollut melkeen pakkolevossa, mutta nyt ei enää tarvitse, että saa se vauva ruveta tulemaan jos on tullakseen! :)
Painoa oli tullu melkee 1kg/vko, se yllätti! En oo mielestäni mitenkään överisti herkutellut, mut saattaa osa olla ihan turvotuksestakin, otin sormuksenkin pois sormesta vielä kun lähti suht koht hyvin :) Kaikki muuten oli normia neuvolassa... Hb oli noussut 135! Siitä siis superiloinen! Tehtiinkin yks päivä pinaattilettuja jotta saisin rautaa :D
Eipä tässä oikeastaan muuta, jakselemista kaikille ja suppareita serpentiinille! :)
-MaryRose rv35+6-