Onko oikein, että mies ei suostu elättämään minua +
perhettään viittä vuotta, minkä yliopistotutkinnon suorittaminen kestäisi. Pitäisi kuulema suorittaa lyhyempi tutkinto.
Kommentit (58)
En minäkään alkaisi miestä elättämään jos hän yhtäkkiä jäisi työttömäksi ja minä olisin ainoa työssäkäyvä perheessä. Ukolle tulis lähtö. Perheen toimeentulo on yhteinen asia, ei vain toisen puolison.
Et voi olla tosissasi! Mikään työpaikka ei tänä päivänä ole varma
on miehesi elatusvelvollinen sekä sinua että lapsiaan kohtaan. Jos ette ole naimisisssa, vain lapsia kohtaan.
Ei se tämän vaikeempaa ole.
jos hän yhtäkkiä jäisi työttömäksi ja minä olisin ainoa työssäkäyvä perheessä. Ukolle tulis lähtö. Perheen toimeentulo on yhteinen asia, ei vain toisen puolison.
Ai rahan takiako sitä ollaankin yhdessä...
jos mies sanoisi itsensä irti työstään ja ilmoittaisi, että lähtee viideksi vuokseksi opiskelemaan. Että elätä nyt koko perhe hoitajan palkalla.
Talo menis myyntiin ja kyllä murrosikäisten lasten elättäminenkin menisi tiukille kun ottaa huomioon, että parin vuoden päästä on esikoisen lukiokirjojen oston aika ja autokoulut yms.
Ymmärrän jossain määrin ap,n miestä. Itsekin olen kurkkuani myöten täynnä huonopalkkaista hoitotyötä ja toisten hoitamista, mutta ei meillä ole varaa alkaa elämään yhden palkalla kun alkaisin opiskella muutaman vuoden parempipalkkaista ammattia. Uusi ammatti ei maksaisi viiden vuoden rahattomuutta takaisin kovinkaan nopeaa. Ja varmaa ei ole edes, että ap saa töitä uudessa ammatissaan.
ap: jos olet työtön, tiesitkö että on mahdollista opiskella 2 vuotta työttömyyskorvauksella? siis jos olet työtön ja työnsaantimahdollisuudet heikot.
Tuskin siis sairaanhoitajat ja lääkärit saavat lähteä opiskelemaan, joilla työtilanne hyvä, mutta muut jotka olleet pitkään työttömänä tai ovat uhan alla jäädä työttömäksi.
Pystyy suorittamaan 3v aikana, jopa alle sen. 5v on kohtuutonta.
3 v (minkä alan)? Laskin tuohon 5 v, että olisin kesät töissä. Ja meillä on kyllä pienet tulot, että ymmärrän miestäni. Miehellä jää 1800 € käteen, josta menee 1000 € asumiskustannuksii (ml. sähkö). Mulle siis tulis tukia noin 600 € + lapsilisät. Miehen mielestä siis 2 v tutkinto riittää. (niin jos viikonloppuisin olisin töissä niin kotihommat tekisin tietty töiden jälkeen, mies laittaa ruuat ja tekee jotain) ap
Minä en aiemmin makoillut kotona, vaan hoidin yhteisiä lapsia ja mies oli töissä koko ajan. Sitten menin töihin ja otin loparit sopivan ajan kuluttua ja pidän yhteensä 4kk lomaa, jonka jälkeen alotan täysipäiväisen opiskelun. Eli en makaa kotona vaan opiskelen. Mies on painanut aina paljon töitä ja nyt kun irtisanoi itsensä sai kivat erorahat. Pitää muutaman kuukauden myös lomaa ja alottaa uuden työn syyskussa. Eli hänkään ei jää kotiin makaamaan. Eli emme ole sosiaalipummeja. Emme saa toimeentulotukea emmekä asumistukea ym. vaan tilanteemme on samantyylinen kuin Ap:lla. :)
johtopäätös tästä kaikesta; mietin lyhyempää tutkintoa. Mikä olisi kannattava amis/AMK-puolelta. Tai onko yliopistopuolelta jotain jonka voisi 3 v tehdä! (jos vaikka saisin 400 € hankittua kuussa, sekin auttais valtavasti!) ap
Entä jos 6 tunnin yöunilla ei pärjää?
ap
jos hän yhtäkkiä jäisi työttömäksi ja minä olisin ainoa työssäkäyvä perheessä. Ukolle tulis lähtö. Perheen toimeentulo on yhteinen asia, ei vain toisen puolison.
sellainen suorittamaan. ap
Minä melkeenpä toivon, että joudut itse vielä siihen tilanteeseen, että olet työkyvytön tai työtön. Sitten lähdet itse vapaaehtoisesti kävelemään kotoanne. Sano, että vitsailit, niin mulla ei mene yöunet, että tuollaisia ihmisiä voi olla olemassa.
kai hän arvostaa sitä panosta mitä olet perheeseen tuonut
ja tuskin hän haluaa olla se joka sinun unelmasi murksaa
aika paljon hän sinulta pyytää. Jospa hän pelkää jotain muuta kuin sitä että et tuo tarpeeksi rahaa taloon opiskeluaikana
oli itse ennen yh, ja töissä päivisin. Koluttaudun samalla ensin merkonomiksi (alle 2v) ja siihen perään tradenomiksi (2.5 v) molemmat iltalinjalla. Opiskelu oli n.17-20:30 ma-to ja loppu päivä voit siis tehdä mitään nyt teetkin; töitä tai hoitaa lapsia. Toki yliopistotutkinto on sitten hienompi titteli lopussa mutta mieti nyt onko sulle tärkeempää saada joku "ei niin hieno" tutkinto kohtuullisessa ajassa, vai hienompi tutkinto jonka suorittamisees saa kulumaan tuplasti kauemin aikaa. Opiskelin myös HY:ssä ja muistan joidenkin kertoneen että heidän tiedekunnassa valmistumiseen menee helposti 6+ vuotta.
on miehesi elatusvelvollinen sekä sinua että lapsiaan kohtaan. Jos ette ole naimisisssa, vain lapsia kohtaan.
Ei se tämän vaikeempaa ole.
ap luultavasti tehnyt lapset nuorena, jäänyt hoitamaan niitä kotiin ja tämä on ollut (ehkä) yhdessä sovittua ja vaimo on sopivasti tarkkailun alla(?), ja miehen mielestä ei ole tehnyt kotona mitään. Lapsethan hoituvat ihan noin vaan, koti jne. Nyt kun kotona olo alkaa riittää, että itseäänkin voisi kouluttaa jne, se ei sitten miehelle taida käydäkkään. Varmaan töihin saisit mennä? Olenko oikeassa. Minä siis tosiaan tässä ihan omia olettamuksiani heittelen, ja vastasin myös samalla siihen miksi aikuista ihmistä pitäisi elättää. Mies ei taida nyt kyllä ajatella sinua yhtään, liian yleistä miehillä.
...tuli mullakin mieleen. Kyllä vaimollakin on oikeus opiskella sellainen tutkinto kuin haluaa!
Ei se nyt niin mene, että toinen vaan päättää heittäytyä viideksi vuodeksi opiskelijaksi, "kun haluun"
Tärkeintä tietysti miehen kannalta on, että ala olisi järkevä. Sellainen, että opiskelu maksaa itsensä takaisin hyvillä työpaikoilla, pysyvillä työsuhteilla ja kohtuullisella palkalla.
Jos mun mies ilmoittaisi nyt lähtevänsä opiskelemaan vaikka lääkäriksi, niin jees, olen valmis kitumaan ja tekemään vaikka kahta työtä. Jos taas haluaisi hörhöillä jotain kansanperinnettä, niin ei tosiaan käy ennen kuin velat on maksettu ja lapset saatu isoiksi.
kun se haluaa olla kotihoidontuella ja hoitaa lapset itse. Mitä nyt kuskaa esikoisen aina aamulla hoitoon, että mamma saa levätä päivällä.
Sitten kun on muutaman vuoden elättänyt vaimoaan sohvalle, pitäisi elättää vielä viiden vuoden opiskelujen ajan.
Kannataisko käydä välillä töissä ja tienata omaa rahaa?
puolisosta mitä avioliitosta. Jos siihen ei riitä rahkeet, niin sitten pitää muuttaa kahteen eri osoitteeseen.
et voi mennä opiskelemaan. Kyllä hänenkin mielipiteensä tulisi jotakin painaa, hän kun maksaa koko sinun lystisi.