Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tämä ketju vain 60-luvulla syntyneille. Kesämuistoja.

Vierailija
12.07.2010 |

Itse muistan kesästäni nukkumiset oranssisessa Tena vankkuri-teltassa ja Panasonic-nauhurissa soi finnhitsit, esim. biisi mun mummuni muni mun mammani. Juotiin vihreää Rymdiä ja syötiin Cream Crackereita. Ja apu-lehdestä leikattiin Silvia-paperinukke.

ap s. 1967

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
13.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä muuten nimi lauantai, eikö muulloin syöty. Muistatteko makkarakupit?

Vierailija
22/64 |
13.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesällä lähdettiin aina mökille heti, kun koulut loppuivat. Autossa me lapet todellakin makasimme takapenkillä (eihän takapenkin vöistä oltu kuultukaan!) ja tapeltiin ja voitiin pahoin bensankatkusta. Minä en jostain syystä muista Rymdiä, mutta sen muistan, että mökillä oli aina limsakori, josta saimme veljen kanssa molemmat joka päivä juoda yhden pullollisen ja se oli ihan huippua! Mökkiruokavalioon kuuluivat crema crackerit nötkötillä tai appelsiinimarmeladilla. Vaatteita ei suinkaan vaihdettu joka päivä vaan silloin kun ne olivat selvästi likaiset!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
13.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala-asteella kaikilla oli teinikalenteri. Minä kirjoitin joka päivä siihen ikään kuin päiväkirjaan tapahtumia. Sivuille liimattiin kuvia bändeistä ja elokuvista yms. Sanottiinkohan sitä Teinariksi? Se oli tosi henkilökohtainen ja tärkeä. Ala-asteella oli myös muotia sellaiset farkkuhaalarit ja niissä oli just teinarille sopiva tasku rintamuksessa!

Housuissa oli "kampatasku" myös. Kamman piti olla sellainen iso ja "kahvallinen" ja se työnnettiin reiden ulkosaumassa olevaan taskuun. Mulla oli ruskeasävyinen glitterillä.

Koruina oli myös pieniä minipyykkipoikia, mulla oli kimaltavia. Niitä laitettiin niihin farkkuhaalareihin yms.

Mulla oli myös jotain 4 metriä pitkä kaulahuivi jota pidettiin niin että ne päät roikkui melkein maassa. Sit oli varoittavia tarinoita, että joku oli kuristunut kun ohiajava auto oli napannut huivista kiinni.. mut ne oli talvella vaan käytössä.

Lapsuuden kesistä tulee mieleen se ääni, mikä varvassandaaleista tulee, se läpsytys. Ne oli AINA jalassa. Sukulaisissa haettiin kaapista jonkun vanhat sopivat kumpparit jos piti mennä kalaan tai pellolle. Jos tuli ukkonen, pantiin kumpparit jalkaan.

Junalla kun matkustettiin äidin kanssa, niin oli omat eväsleivät mukana, käärittyinä voipaperiin. Ne oli niin hyviä.. ja äiti kuori omenoita pienellä kuorimaveitsellä myös. Me ei koskaan menty äidin kanssa ravintolavaunuun. Myöhemmin kysyin että miksei niin äiti kertoi, ettei hän uskaltanut kun häntä ujostutti :D

Vierailija
24/64 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sukuloimaan ja telttailemaan.

Vanhemmat käryttivät koko matkan tupakkaa autossa, 3 lasta naamat harmaina takapenkillä ilman turvavöitä tietenkin.

Perillä määränpäässä vanhemmat ryyppävivät ja tappelivat niin että metsä raikui.

Vierailija
25/64 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainattiin isovanhempien kermanvärinen Mosse, jossa oli käsivaihteet, ei ilmastointia, penkit kovaa tönkkömuovia ja sisälle kärytti bensanhaju. Iskä laittoi soimaan uuden huoltoasemalta ostetun c-kasetin pattereilla toimivaan mankkaan. Kasetissa jotain kesähittejä kuten Maaritin "Miksi näin, kaiken kauniin näämme mielessämme...." ja sitten oli jotain Kirkaa niissä. Kelaus ei toiminut, äiti pyöritti kynällä kasetin alkuun. Tietä oli asvaltoitu ehkä noin 2-5 kilometria ja loput 25 km oli mutkaista soratietä ja metsätietä. Matkapahoinvointi oli takuuvarma.

Päällä oli minimekot, jotka äiti oli ommellut meille tytöille kaikille samasta kankaasta. Edessä oli iso tasku. Ja jalassa aina kumisaappaat koko kesän (äitimme pelkäsi käärmeitä).

Mökillä oli niitä Trip-kolmiotetrajuomia ja tietenkin useita kannullisia rymd-mehua. Jälkiuunileivän siivut oli uusinta uutta ja sitten metvurstia päälle. Kalaa kalastettiin mato-ongella, joka käristettiin grillissä, nam. Joskus äidin sisko tuli Ruotsista mukaan ja sillä oli paljon karkkia mukana kuten piipun mallisia lakritsoita ja toblerone-pötköjä suklaata. Vanhemmat muuttuivat illan mittaan iloisemmiksi, mutta aamuisin ärtyisimmiksi. :)

Ja sitä mankkaa soitettiin koko reissun ajan, kunnes patterit loppuivat. Että inhoan tuota iskelmähumppamusiikkia edelleen.

Niin ja sitten oli tietenkin joka kesä reissut Ruotsiin tädin luo, jollakin pienellä Viking Linen laivalla ...

Vierailija
26/64 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä 60-luvulla syntyneitä ei liene palstalla paljoakaan enää.

Sen muistan minäkin, että mankka soi koko ajan. Ja soittorasia tv-sarja oli aivan hirveän jännittävää, varmaan tuli telkkarista vuonna 1974.

ap

Vierailija
27/64 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei me sitä mato-onkea grillattu vaan ne kalat. :)

Terv. 3

Vierailija
28/64 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just tänään Pommacia juodessani kerroin 19-vuotiaalle tytölleni, että tulee ihan lapsuuden uintireissut mieleen. Silloin ostin aina evääksi Pommac-pullon ja kuivattuja taateleita, ja niillä eväillä sitten vietin koko päivän rannalla. Tyttö ymmärsi tuon Pommacin, mutta taatelit meni vähän yli. Olen syntynyt v. 60.

Vierailija
29/64 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

leirintäalueilla ympäri Suomea. Ajettiin valkoisella Cortinalla, jossa oli punaiset muovipenkit. Eikä tietenkään turvavöitä muilla kuin ehkä kuskilla.

Isä kuljetti pientä ruskeaa puista radiota salaa mukana, kun silloin olisi vielä pitänyt olla erillinen lupa matkaradiolle.

Meillä oli mukana kuljetettavat pöytä ja tuolit sekä pieni priimuskeitin. Niillä sitten laitettiin ruokaa levähdyspaikoilla.

Mun perheessä ei saanut rymdiä eikä myöskään kuunneltu mitään mankkaa. Eivätkä vanhemmat käyttäneet alkoholia.

Vierailija
30/64 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mistä vanhempanikin olivat kotoisin sekä Espoossa, missä asuttiin.

Käytiin Suomenlinnassa, Pihlajasaaressa (rattaat sidottiin yhteysaluksen katolle!), Korkeasaaressa, Tapiolan keskusaltaalla, Westendin uimarannalla...

Päällä meillä tytöilläkin oli farkkua ja marimekon shortsiasua, joskus joku froteemekko!

Ne kolmiotripit muistan hyvin, ja kylmälaukussa meillä oli aina sellainen muovinen kananmunakotelo, jossa oli valmiiksi keitettyjä munia.

Maaseutulomaa vietettiin täyshoitola-maatalossa, missä lapset juoksi omia menojaan ihmeen vapaasti, kun nykymeininkiä miettii...

Vierailija
31/64 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja edelleen kierretään Suomenlinnat, pihlajasaaret ja Korkeasaaret oman jälkikasvun kanssa ;)

Vierailija
32/64 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajettiin fordeilla, lapset takapenkillä ilman turvavöitä. pikkuveli matkusti kerran farmariauton takaosassa, sille oli tehty peti sinne laukkujen ja pussien sekaan :D tosi turvallista. Ja yhden kerran vanhemmat oli edessä ja takapenkki matalana ja me penskat (3 kpl) maattiin jotain 600 km siellä takaosassa. On aika rasittavaa muuten kun ei voi nousta ollenkaan ylös.

Ikkunoita ei saanut avata ettei tule vetoa ja matkalla pysähdyttiin aina samaan paikkaan ja vain kerran. Syötiin munkkeja, äidin tekemiä voileipiä, mehua ja kahvia. matka-astiat oli ihanaa beigen, keltaisen ja ruskean sävyistä muovia.

sukuloitiin ja käytiin kylässä.. kalastettiin, seikkailtiin. maalla oli ihanaa näin kaupunkilaisena, eläimiä ja metsää, seikkailuja siis.

aurinkosuojavoiteita ei käytetty. olin lapsena kuin papu, vaikka olen vaalea. ulkona juostiin joka päivä tuntitolkulla, kotiin piti mennä ruoka-ajoiksi.

joskus kävi ruotsista sukulaisia, heillä oli aina tyylikkäät vaatteet ja kampaukset.

Vierailija
33/64 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pois palstalta kiristyttämään naamaanne ja sellujanne!

Vierailija
34/64 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

menimme töihin jo 6v iässä, sokerijuurikasta harvennettiin naapuriss ihan palkkatyönä. Satoi tai paistoi, siellä meni aina kesäkuun alusta juhannukselle. Nykylapsi huostaanotettaisiin moisesta toiminnasta.

Vierailija
35/64 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

7 ja 9 vee, syntymävuosi 1965.

Vierailija
36/64 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

7 ja 9 vee, syntymävuosi 1965.

Vierailija
37/64 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuoteen.

Vierailija
38/64 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

..sillä oli joku toinenkin nimitys.. en vaan muista mikä. mut maalaisserkut joutu tekemään pelloilla just tollasta uurastusta paljon. joskus kun olin kylässä menin mukaan mutta eihän se ollut sama asia. heidän piti hakea puita varastosta, viedä mulleille (tms) jotain jauhoja ym. mulle se oli kaikki seikkailua mut heille työtä.

Vierailija
39/64 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuosimallia 1967 ja nyt vasta vauvantekohommeleissa :)

Vierailija
40/64 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole mummoäiti, koska en ole mummo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi seitsemän