Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tämä ketju vain 60-luvulla syntyneille. Kesämuistoja.

Vierailija
12.07.2010 |

Itse muistan kesästäni nukkumiset oranssisessa Tena vankkuri-teltassa ja Panasonic-nauhurissa soi finnhitsit, esim. biisi mun mummuni muni mun mammani. Juotiin vihreää Rymdiä ja syötiin Cream Crackereita. Ja apu-lehdestä leikattiin Silvia-paperinukke.

ap s. 1967

Kommentit (64)

Vierailija
1/64 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomat pohjois-suomessa, telttaillen ja joskus mökkikylissä yöpyen, punainen jaffa ja aidot merkkarit, läppöset ja punaiset froteiset bikinit.

s-65

Vierailija
2/64 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kesät oli ihania ja pitkiä ja lämpimiä

mummun keittämät nokkossoppa ja rapaperkiisseli oli herkkua, sekä apteekin salmiakkijauhe

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/64 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei me mitään mummoja olla, mulla on lapset 7 ja 9 vee, syntymävuosi 1965.

Vierailija
4/64 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

soittaa musiikkia menneisyydestä :-). Täysin hupaisaa mökkikuunneltavaa.

Vierailija
5/64 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vedettiin korkin yli, siinä oli takuu ettei se poksahtanut niinkuin entiset korkit joissa se alumiiniläpäre kiersi korkkia ja aina poksahti, minä en uskaltanut avata sellaista korkkia. Lisäksi se läpäre voi katketa ja pikku kakara ei saanut limpsaa ollenkaan pullosta. Katkeraa olla uimakoulussa ilman limpsaa.

vm-1961

Vierailija
6/64 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähdettiin veljeni (noin 5v ja minä 8v) kanssa ensin bussilla ja vaihdettiin junaan 200km päässä kotoa. Sit vielä 500km junalla. Ja aivan kahdestaan mentiin koko matka. En voisi kuvitellakaan laittavani 10v ja 6v lapsia junaan ja vielä vaihtoa bussiin...

Meillä oli serkkuni kanssa ihanat lappuhaalarit, joissa pieniä ommeltuja kukkia siinä lappuosassa, Hait jalassa. J serkkuni kasettinauhurilla äänitettiin suoraan radiosta, ilman välijohtoa ihania kappaleita, kuten Kai Hyttisen "Norsta lippu salkoon" ja Pasi Kaunistoa

Vierailija
7/64 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä lähettäjä ja viisyksi on siis vuosimallia -64

Vierailija
8/64 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä lähettäjä ja viisyksi on siis vuosimallia -64

Vierailija
9/64 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivelauluvihoista? Oli aina iso juttu kun uusi vihko ilmestyi :)

Vierailija
10/64 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli tummanpunainen Ford vuosimallia 1969 (kuten minäkin!), jolla kierrettiin leirintäalueita oranssilla kupoliteltalla. Iltaisin juotiin kolmiomallisia Trippejä. Ja sitten oli sellasia Disney-aiheisia muovisia kohokuvia, joiden sisällä oli karkkia.

Uutuutena oli sellaiset pienet värilliset laastarit, joita pakkauksessa oli sinisiä, punaisia ja keltaisia - tosi upeita!

Apu-lehdistä leikattiin paperinukkeja, joilla leikittiin paljon.

Keittiössä oli keltaiset kaapinovet ja vessassa oranssia muovitapettia.

Äiti ompeli kaikki vaatteet meille lapsille, kuten monen muunkin lapsen äidit.

Ford ja minä vm. 1969

Vierailija
11/64 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joilla sai huulet maalattua. Sitä väriä oli sitten joka paikassa.

Paketti oli läpinäkyvä ja siinä oli kaksi palasta.

Vierailija
12/64 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesällä telttailtiin koko viiden hengen perhe oranssilla kupoliteltalla. Matkustettiin Ladalla, jonka takapenkit oli kaadettu kumoon, ja sinne oli laitettu patjat ja peitot lapsille olotilaksi. Äiti ja isä tupakoivat automatkoilla, eikä ikkunoita saanut silloin avata, koska viima olisi ottanut isää niskoihin.

1-2 viikkoa kesästä vietettiin siskon kanssa keskenämme mummolassa, jossa oli yleensä aina serkkujakin. Mummolan naapurissa pääsi väen ollessa peltohommissa traktorin kyytiin.

Myös mökillä vietimme perheen kanssa aikaa. Aurinko paistoi, keräsimme metsämansikoita heinänvarteen. Leikimme mökin vintiltä löytyneillä -40-50 -luvun paperinukeilla.

Uimaan menimme ensimmäisen kerran koulun päättäjäispäivänä ja kävimme lähes joka päivä koko kesän ajan.

Vierailija
13/64 |
13.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksplussalla on keskimäärin nuorempaa porukkaa kuin Vauvalla.

Meitä 60-luvulla syntyneitä ei liene palstalla paljoakaan enää.

ap

Vierailija
14/64 |
13.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Intiaanipurkka oli sellainen suuri punainen pallo, jolla maalattiin huulet. Kuvia keräiltiin. Salmiakkipurkat olivat ihania kovia suorakaiteita.

Sitten 80-luvulle tultaessa R-kioskeihin tuli bubbis-purkat, black petet ja dracula-tikkarit.

Hiuksiin laitettiin sellaisia pastellin värisiä kampoja, joista roikkui helminauhoja. Tukkaa koristeltiin myös pienillä helmillä tyyliin Bo Derek, kympin nainen.

ap

Vierailija
15/64 |
13.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

takapihalla kotona grillattiin pallogrillillä ja puutarhakalusteet oli metalliputkea jossa kamalat hiostavat muovi-istuimet. Bikinitkin oli ihmeellistä materiaalia.

Automatkoilla kuunneltiin abban the album kasettia. Syötiin levähdysalueilla ja telttailtiin oranssilla vankkurilla johon sateella kiinnitettiin iso muovi sellaisilla nipsuilla. Välillä pakenin autoon nukkumaan, 5hlö vankkurissa oli liikaa.

Limupullonkorkeilla pelasin veljen kanssa pöytäjääkiekkoa, repäistiin se niin että tuli maila ja kiekko.

Joka aamu join viriviri kakkaota ja voi sitä surun päivää kun se oli lopetettu.

t. 1969

Vierailija
16/64 |
13.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vietettiin vuotta nuoremman serkkuni kanssa monta kesää mummilassa. Meri oli vieressä ja paikallisten ystävien kanssa käytiin päivät pitkät uimassa ja touhuttiin ulkona monen moista.

Parhaiten on jäänyt mieleen, kun kerran illalla mökiltä tullessa ukin ajaessa autolla (kuplavolkkari) ukki vaan katseli pellolle, että onko hukkakauraa ja ajoi suoralla tiellä ojaan. Siitä riitti riemua. Kenellekään ei sattunut mitään ja autoon ei tullut naarmuakaan :)

Vierailija
17/64 |
13.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten oli sellasia Disney-aiheisia muovisia kohokuvia, joiden sisällä oli karkkia.

Ford ja minä vm. 1969

Noi namit oli NIIN superhyviä! nimim1968

Vierailija
18/64 |
13.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanat pinkit purkkapalat.. myytiin sellaisissa pelikortin kokoisissa paketeissa, joissa paperi (2-kerroksinen) oli vaan taiteltu ympärille. Purkka oli kovaa ja pinkkiä levyä. Paketissa keräilykuvia. Muistan myös inkkaripurkkapallon, ne oli tosi isoja! Ei varmaan enää saisi myydä.

Aidot merkkarit!

Ja muistatteko salmiakkipommit, sitruunapommit ja lakupommit?! Sitruunapommit oli ihan SAIRAAN väkeviä.

Joskus ostettiin salmiakkijauhoa. Ala-asteella muistan et tuli sellaista poksuvaa karkkia, jota joku osti ja sitten kaikki tytöt seisoi ringissä ja jokainen sai maistaa. Sitä otettiin kielelle ja se raksui ja poksui suussa.

Millaisia koululaukkuja teillä oli ala-asteella? Mä muistan vaan putkikassit, mut se oli jo kasaria ja yläastetta. Ala-asteen lopuilla oli sellainen hassu "kapulakassi", jossa oli 2 puista kahvaa..

Mikä parasta, ennen sai VIIDELLÄ PENNILLÄ jo yhden karkin kiskalta. Kesällä jos löysi vaikka 15 penniä maasta, niin se oli aarre :) Mentiin joskus kiskalle ja ostettiin hurjat karkkipussit. Osto tehtiin aina niin, että ulkona osoitettiin sormella tai sanottiin mitä halutaan "10 merkkaria" ja "1 viiden pennin purkkapallo" ja kiskan täti tai setä pisti ne purkkiin ja rahasti.

Vierailija
19/64 |
13.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala-asteella mulla oli ensin erivärisistä nahkapaloista tehty laukku, kukaan lapsi ei sellaista enää käyttäisi. Sitten kolmannella sain repun, joka oli oranssia nylonia ja isot heijastimet. Reppu oli nimeltään ryhtireppu.

Yläasteelle mennessäni vuonna 1980 putkikassit oli suurta huutoa, mulla beavers-putki, ja cokis-penaali. Teinikalenteriin leikattiin kuvia suosikista, mm. Wayne Gretsky, Brooke Shields.

Vierailija
20/64 |
13.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellisintä oli, kun kaupan setä lämmitti lihapiirakat (jotka ostettiin siis lihatiskiltä) mikroaaltouunissa lämpimiksi käden käänteessä. Miten niin nopeasti joku lämpesikin?!

Minttu-tuutteja syötiin, nam!, ja mikäs se tavallinen keltainen mehujää olikaan, sininen kääre... Rymdiä juotiin mekin ja lihatiskiltä pyydettiin sata grammaa juhlalauantaita siivuina.