Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi lapsellanne on allergia?

Vierailija
11.07.2010 |

Tämä on tyhmä kysymys, johon ei käsittääkseni ole vastausta, mutta kysyn silti. Onko teillä mitään edes mutu-tuntuaa siitä miksi lapsenne on allerginen? Lukemani mukaan vanhempien allergia lisää todennäköisyyttä, onko teillä siis toisella tai molemmilla itselläänkin allergiaa? Onko imetys-, lemmikkieläin-, liian steriili ympäristö yms. väitteissä mitään perää?

Mutta siis tiedän, että tätä ei ole lääketiedekään ratkaissut miksi toisilla on allergiaa ja toisilla ei, mutta edes ihan täysin mutu-keskustelu aiheesta kiinnostaa. Itse en ole koskaan ollut allerginen millekään eikä lapsenikaan ole. Lapsuudenperheestäni äiti oli allerginen ja sairastui astmaan, isällä ei mitään. Meistä lapsista siskoni on allerginen ja sairasti lapsena atooppista ihottumaan, minä en saa mistään mitään.

Tsemppiä teille allergian kanssa painiville! Olen lukenut ja kuullut aiheesta tutuilta, ja on varmasti hyvin raskas ja pitkä tie selvittää mistä ongelmat johtuvat.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
11.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

viidestä lapsesta kaikilla on on samanlainen kasvuympäristö. Kolme ei ole millekään allerginen, yksi on lievästi allerginen ja yksi sitten allerginen todella monelle eri asialle.

Vierailija
2/23 |
11.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhemmilla ja sukulaisilla allergiaa, lapsilla atooppinen ihottuma ja mahd. allergiaa, mutta mitään aiheuttajaa ei ole löydetty.

Nuoremman atooppinen ihottuma lievempi ja häntä imetän vielä, esikoista en imettänyt näin pitkään. Steriiliä ei ole, eikä lemmikkejä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
11.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta meillä varmaan perimä on suurin tekijä. Lemmikkieläimiä ei ole, sillä minä olen niillekin allerginen. Mielestäni meillä on ns. normaali hygieniataso, lapsi sai kyllä käydä nuoleskelemassa kengänpohjat heti kun pääsi ryömimään, mutta eipä se mitään ehtinyt auttaa, kun allergiat puhkesivat jo muutaman kuukauden iässä.

Käytin raskausaikana ja lapsella synnyttyään maitohappobakteereita, jotka saattavat ehkäistä allergiaa.

Lapsi siis allerginen melkein kaikelle.

Vierailija
4/23 |
11.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksiköhän? No, meillä se vissiin kulkee suvussa. Molemmat vanhemmat ovat allergisia ja suurimmalla osalla isovanhempiakin löytyy jotakin allergioita. Meidän esikoinen on superallergikko joka on sitten kerännyt joka allergian mikä suvussa esiintyy ja vähän päällekin. Emme ole ylihygienikkoja, lapsi on saanut pistellä hiekkalaatikkohiekkaa suuhun ja mussuttaa lunta talvella:)

Kakkosen kohdalla kokeilin syödä raskausaikana mm helokkiöljykapseleita ja maitohappobakteereita, lisäksi olin viimeiset kuukaudet viljattomalla, maidottomalla yms dieetillä. En tiedä johtuiko se tästä, mutta kakkonen on kyllä allerginen mutta ei niin pahasti kuin ykkönen.

Vierailija
5/23 |
11.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tilasin muutaman erillaisen allergian alkamaan tiettynä päivänä vuosi sitten..

Vierailija
6/23 |
11.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahdella muulla ihan lieviä allergioita jotka eivät vaikuta elämään mitenkään. Miehellä muutama allergia. Perheessämme on lemmikkejä, ei ole siistiä ja imettänyt olen vuoden jokaista yhtälailla. Maitohappobakteereita olen syönyt jokaisen odotuksen lopulla ja imetyksen alussa koska olen lukenut että se saattaa ehkäistä allergioita.

Vierailija
7/23 |
11.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kummallakaan vanhemmista ei ole mitään allergioita ja noidenhan pitäis olla periytyviä. Ja lemmikkeinä kaneja sekä kasvattamiamme jyrsijöitä eli jo tuo eläinmäärän takiua ei ole kovin steriili ympäristö.

Lapsi onkin sit atoopikko ja moniallergikko...

Vierailija
8/23 |
11.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vielä ihan samoille asioille kaikki kolme. Imetin pitkään, kotieläimiä meillä ei allergioiden takia voi olla lähtökohtaisestikaan, ylihygieniasta kotimme on aika kaukana...

Vierailija
9/23 |
11.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itselläni laajat allergiat ja atooppinen iho, astma jne. Molemmat lapset laaja-alaisesti allergisia, atooppisihoisia, sekä molemmilla vaikeahoitoinen astma.

Minun äidilläni ja hänen sisarillaan astma ja allergiat, isälläni allergiat.

Lasten isän puolelta astmataipumista ja allergiaa myös.

Lemmikkejä ei ole ollut omien allergioiden takia, ja ei voisikaan olla kun eläinallergiat tosi pahat itsellä ja lapsilla.

Vierailija
10/23 |
11.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on vasta tänä kesänä tullut aivan mieletön jonkin sortin heinäallergia??

Ulos kun meen, on heti nenävuotamassa ja silmät turvoksissa. Miksi vasta nyt???

Vierailija
11/23 |
11.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En imettänyt yhtäkään lapsistani, mutta mitään allergioita tms. ei ole kenellekään koskaan ilmestynyt. Lapset ovat jo aikuisia.

Ehkä se onkin geeneissä ja monesti kyllä tulee sellainen vaikutelma, että liian puhtaat ja steriilit, suojellut lapset ovat niitä allergisimpia. Mutta voin olla väärässäkin, enkä tuomitse ketään.

Vierailija
12/23 |
11.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulle puhkesi eläinallergia teini-ikäisenä koiran ollessa vielä meillä.. olisikohan mahdollista, että vanhempien ero olisi laukaissut allergian jotenkin?

Tytölläni oli maito-allergia vauvana, josta parani. Nyt hän on allerginen koiralle,kissalle, koivulle.. ja hänellä on astma. Isänsä äidillä on astma ja isälläni myös oli jonkunnäköinen astma, nykyään oireita ei taida enää pahemmin olla.

Ylihygieenisyydestä ei ainakaan meidän kohdalla ole kyse.. en ole tosiaan kovin innokas siivoaja.

Vierailija
13/23 |
11.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vesirokkorokotus oli, mutta siitä huolimatta sai lievän vesirokon ja vesirokon jälkeen lapselle puhkesi atopia. Ennen vesirokkoa ei mitään iso-ongelmia tai allergioita.

Vierailija
14/23 |
11.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain yhdellä on ollut jotain allergiaa pienenä (pari ruoka-ainetta) ja kahdella ei mitään.

Perimä ei ainakaan saanut tuota aikaan, kun molemmilla vanhemmilla on paljon allergiaa, kutakuinkin kaikki iso- ja isoisovanhemmat vähintään astmaattisia tms.... Geenit niin kehnot kun olla ja osaa, eikä silti mitään :?

Meillä on kyllä ollut koko ajan 1-2 koiraa.. Jotain tekemistä asian kanssa?

Vierailija
15/23 |
11.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi mulla, joka olen lähemmäksi viisikymppinen,

Tänä vuonna on myös minulla ja monella tutullani ollut ihan tajuttomat allergiaoireet, vaikkei aiemmin ole ollut tietoakaan. Olen kyllä tutkitusti allerginen koivulle, mutta koskaan aiempina vuosina en ole mitään oireita saanut. Lienee nämä tämän vuoden poikkeuksellisen vahvat sääolosuhteet talvesta asti vaikuttaneet :)

Vierailija
16/23 |
11.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

atooppineniho. Sairaus alkoi n.3 vuotta sitten. Syyksi lääkäri arveli kaiken juttelun ja tenttailun jälkeen srtessin!

Lapseni oli tuolloin 2kk sisään yhteensä 3 viikkoa lomamatkoilla ilman minua isänsä ja isovanhempien kanssa. Tämä sitten lääkärin tulkinnan mukaan saattoi laukaista ns. stressiallergian.

Vierailija
17/23 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyttö allerginen eräälle penisilliinille.

Sai 3-vuotiaana kauhean reaktion kyseisestä lääkkeestä. Lääkäri varoiitteli että seuraava kerta voi olla jo kohtalokas,eli ei kyseistä lääkettä lapsellemme enään ikinä.

suvussa ei ole lääkeaine allergiaa.

Nuo yleisimmät allergiat on varmaan jääneet pois koska on vauvasta asyti leikkinyt samoilla leluilla koran kanssa.

Hieman atooppis tyyttopstä ihottumaakin esintyy talvisin. Kesällä iho kuitenkin aina paranee ja ei ole koskaa mitenkään kovin paha edes talvisin.

Vierailija
18/23 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ainoa järkeenkäypä selitys. Tosin vain isän puolelta.

Vierailija
19/23 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi mulla, joka olen lähemmäksi viisikymppinen,

Tänä vuonna on myös minulla ja monella tutullani ollut ihan tajuttomat allergiaoireet, vaikkei aiemmin ole ollut tietoakaan. Olen kyllä tutkitusti allerginen koivulle, mutta koskaan aiempina vuosina en ole mitään oireita saanut. Lienee nämä tämän vuoden poikkeuksellisen vahvat sääolosuhteet talvesta asti vaikuttaneet :)

mutta tänä vuonna ehkä aivastelin vähän ja se oli siinä :?

Mä tosin olen pärjännyt hyvin pienellä lääkityksellä jo vuosia, kun kävin aikanaan siedätyshoidossa, mutta ainakin viime vuonna tuntui, että teho olis hiipumaan päin... Tänä vuonna sit taas ei.

Vierailija
20/23 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kolme allergista lasta. Ensimmäistä imetin vain 5 viikkoa (omasta sairastamisestani johtuen) ja lapsi lievästi allerginen (tai siis normaaliin verrattuna paljon mutta esim. ruoka-allergioita alkoi tulla vasta 2v täytettyään ja niitä vähän).

Toinen sitten mega-allerginen ja imetin 1v 6kk ikään.

Kolmannella vauvana paljon ruoka-aine allergioita mutta paranivat paljon aikaisemmin kun edellisillä. Imetin 6kk ja sitten korvikkeelle allergioiden takia.

Voisihan tuosta kuvitella että mitä pidempään imetin sen allergisempia tuli mutta en oikein usko siihen. Toisaalta kaikilla on allergiat alkaneet / pahentuneet merkittävästi ekan rokotuksen jälkeen (kahdella ensimmäisellä 3kk iässä ja kolmannella 4kk iässä)...

Molemmilla vanhemmilla on jotain pientä allergiaa pölyille ja reakoimme lievästi joihinkin ruoka-aineisiin.