Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten elää herpestartunnan jälkeen???

Vierailija
11.07.2010 |

Sain mieheltäni herpestartunnan ja nyt en tiedä mitä tehdä. Miten herkästi se tarttuu? Voiko tarttua muuhun perheeseen esim. pyykkien välityksellä (pitääkö pestä erikseen)? wc:stä?

Varmaan tyhmiä kysymyksiä mutta on vaan niin epätietoinen olo..

Voiko herpes tarttua vauvaan synnytyksessä, sectiossa?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
11.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukuelinherpes on 25-30 %:lla. Ei se sen kummempi vaiva ole kuin huuliherpes.

Siihen voi ottaa raskauden loppuvaiheessa estoläääkityksen halutessaan. Joka tapauksessa se tarttuu huonosti sikiöön, jos herpes on "vanha tartunta". Silloin vakavampi jos tarttuu äitiin vasta raskausaikana, eikä vasta-aineita ehdi kehittyä riittävästi.

Eikä se virus kauan pysy hengissä ilman ihmistä, joten tekstiilien välityksellä tartuna äärimmäisen epätodennäköinen.

Vierailija
2/22 |
11.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukuelinherpes on 25-30 %:lla. Ei se sen kummempi vaiva ole kuin huuliherpes.

Siihen voi ottaa raskauden loppuvaiheessa estoläääkityksen halutessaan. Joka tapauksessa se tarttuu huonosti sikiöön, jos herpes on "vanha tartunta". Silloin vakavampi jos tarttuu äitiin vasta raskausaikana, eikä vasta-aineita ehdi kehittyä riittävästi.

Eikä se virus kauan pysy hengissä ilman ihmistä, joten tekstiilien välityksellä tartuna äärimmäisen epätodennäköinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
11.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksestasi.

Käsittääkseni herpes oireilee vaihtelevasti. Jossain sanottiin että oireisiin olisi hunaja tehokkaampi kuin apteekinlääkkeet, pitääkö paikkansa? Kokemusta?

Vierailija
4/22 |
11.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kortisonivoidetta älä laita ikinä. Jos on oikein tuskallinen, hae resepti lidocainille tai xylocainille. Puuduttavaa geeliä.

Minä koitan olla tarkkana, ettei lapset käytä mun pyyhkeitä.

"uuteen kumppaniini" (10v yhdessä), ei ole vielä tarttunut.

Vierailija
5/22 |
11.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet suhteellisen normaali suomalainen tartuntasi kanssa. :)

Huuliherpesvirus löytyy suurimmalta osalta, sukuelinherpes noin kolmennekselta. Tosin kannattaa muistaa, että nämä tarttuvat myös ristiin.

Tauti on tartuttavimmillaan rakkulavaiheessa. Rakkuloista erittyvässä visvassa on erityisen paljon tartuttavia viruksia. Tauti tarttuu myös hetkeä ennen rakkuloiden puhkeamista, mutta silloin heikommin.

Sukuelinherpeksen tarttumista on helppo välttää välttämällä sukupuolikontaktia rakkuloiden aikana. Alushousut voi pestä samassa koneessa muiden vaatteiden kanssa. Alkkarit on muutenkin hyvä pestä aina välillä 60asteessa. Halutessaan voi vessan istuinkannen käytön jälkeen pyyhkiä. Tämä on kuitenkin hätävarjelun liiottelua, mutta ei haitallista.

Huuliherpeksen ollessa aktiivinen, on pussailua, samasta lasista/pullosta juomista vältettävä. Naamaa ei kannata kuivata samalla pyyhkeellä toisen kanssa. Itse käytän käsipaperia herpeksen aikaan naaman kuivaukseen. Hammasharja kannattaa vaihtaa aina rakkuloiden parannuttua, että ei vahingossa ylläpidä itsellään rakkulakierrettä. Tosin jos hammasharja (sekä varsi, että harjat) kuivuvat hyvin harjausten välissä, on tämäkin hätävarjelun liiottelua.

Herpesvirus ei elä kauaa ilman isäntäsolua. Jos pinta, johon virusta on päässyt, kuivuu, virus kuolee. Märässä pyyhkeessä se voi elää pidempäänkin.

Käsihygienia on aktiivisen herpeksen aikana vähintäänkin yhtä tärkeää kuin oksennustaudin tai flunssan aikaan.

Herpeksen hoito on tapauskohtaista. Yhdellä auttaa hunaja, toisella apteekin lääkkeet, kolmannella joku muu. Kannattaa kokeilla, mikä sopii itselle. Itselläni propalis (jota on monissa luontaistuotekauppojen "herpeslääkkeissä" aktivoi kurimuksen, ei suinkaan poista sitä..)

Neuvolassa on hyvä kertoa tartunnasta. Sieltä osaavat sitten neuvoa lisää. Jos synnytyksen aikana ei ole aktiivisia rakkuloita, ei erityistoimia tarvita. Jos rakkuloita on, riippuu toimenpiteet rakkuloiden sijainnista. Jos aktiivisia rakkuloita ei peitetä, on sektiovaihtoehtä mahdollinen. Herpestartunta synnytyksessä on kuitenkin nykyään harvinainen. Tärkeää on informoida sairaalahenkilökuntaa tartunnastaan.

Ärsyttävä tauti, mutta sen kanssa elää, eikä siinä sen ihmeempää. Hyvin yleinen tauti.

Vierailija
6/22 |
11.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitseeko siis mahdollisten uusia oireiden ilmaantuessa syödä lääkärin määräämää Valaviria, kun ymmärtänyt, että moni hoitaa vaihtoehtoisilla keinoilla? Ja ymmärsin, että voi jo ensimmäisestä kuurista herpes tulla vastustuskykyiseksi lääkkeelle??

Täytyykö seksin aikana käyttää aina kumia, silloinkin kun oireita ei ole? Entä suuseksi?

Pahoittelen kysymyksien paljoutta, tuntuu vain, että helpottaisi oloa jos asiasta tietäisi enemmän.

Vierailija
7/22 |
11.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona on hyvä olla lääkkeet valmiina, sillä lääkitys pitäisi päästä aloittamaan välittömästi, kun huomaan herpeksen taas ilmaantuneen, muuten niistä ei ole vastaavaa hyötyä.

Itsellä myös herpes ja se osaa välillä olla tosi veemäinen. Välillä rakkuloita on enemmän, välillä vähemmän. Itse sen saan aina, kun kropassa tapahtuu jotakin tavallisesta poikkeavaa, yleisimmin sairastaessa ja synnytysten jälkeen.

On rasittava vaiva. Välillä meinaa oikeesti hermot mennä.

Vierailija
8/22 |
11.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka tulee huuliherpeksenä. Mutta tuokin voi ilmetä alapäässä. Tai missä vaan. Ensimmäinen kerta alapäässä vei sairaalaan saakka, kun niin kipeä olin. Raskauksien aikana tuokin otetaan sitten huomioon ja mä sain molempien synnytyksessä estolääkityksen tippana. Vauvoilta otettiin myös näytteitä silmistä sairaalassa olon aikana. Heihin se ei tarttunut. Mutta kyllä, jos nyt saisin rakkuloita johonkin, niin huolehtisin ettei kukaan muu mun pyyhkeeseen koske.

Kannattaa selvittää kumpaa lajia herpes on. Huuliherpes joka voi oireilla missä tahansa keholla vaiko nimenomaan sukuelinherpes.

Vierailija
9/22 |
11.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse syödä. Lääkeresistenssi on mahdollinen. Pelkästään sen vuoksi ei kuitenkaan kannata olla kuuria syömättä, jos tuntuu, että muut keinot eivät auta.

Taudin ollessa inaktiivinen, ei kumia tarvitse. Suuseksiäkin voi harrastaa ihan normaalisti. Rakkuloiden aikana molempia on hyvä välttää.

Tarvitseeko siis mahdollisten uusia oireiden ilmaantuessa syödä lääkärin määräämää Valaviria, kun ymmärtänyt, että moni hoitaa vaihtoehtoisilla keinoilla? Ja ymmärsin, että voi jo ensimmäisestä kuurista herpes tulla vastustuskykyiseksi lääkkeelle??

Täytyykö seksin aikana käyttää aina kumia, silloinkin kun oireita ei ole? Entä suuseksi?

Pahoittelen kysymyksien paljoutta, tuntuu vain, että helpottaisi oloa jos asiasta tietäisi enemmän.

Vierailija
10/22 |
11.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aciclovir hexal-lääkettä. on oikeasti herpeksenestolääke, mutta itse otan kun herpes tulee, pari pilleriä 5 tunnin välein muutaman pvän ja herpes paranee äkkiä, sekä huuli- että alapääh. suosittelen, kallis lääke, mutta helppo.

Vierailija
11/22 |
11.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

se alapään herpes voi tarttua huuleen, tai silmään jos käsillä räplää silmäänsä.

Ei tarvitse käyttää kondomia, jos kerran olet mieheltäsi sen saanut. Uuden kumppanin kanssa asia olisi eri, hänelle olisi hyvä kertoa että voisi itse päättää. Oireettomassa vaiheessa ei yleensä tartu toiseen, mutta tämäkin on mahdollista.

Kaikki eivät tarvitse lääkkeitä. Jos koet että oireesi ovat sen verran lievät että kestät ilman lääkkeitä/kotikonstein, niin miksi suotta ostaa kalliita lääkkeitä.

Itselläni on herpes. Tartunnan jälkeen meni yli vuosi ennen kuin tuli oireita, ja nekin todella lieviä. Nyt on ehkä kerran vuodessa alapää hieman hellempi, ja tulee pari pientä haavaumaa. Rakkuloita en ehdi koskaan näkemään, vaan samantien on haavaumat. Joitakin päivä kestävät että paranevat, mutta ei kauheasti haittaa elämään. Seksiä ei vaan muutamaan päivään voi harrastaa, se hankaisi liian kipeästä alapäätä silloin.

Aciclovir hexal-lääkettä. on oikeasti herpeksenestolääke, mutta itse otan kun herpes tulee, pari pilleriä 5 tunnin välein muutaman pvän ja herpes paranee äkkiä, sekä huuli- että alapääh. suosittelen, kallis lääke, mutta helppo.

Vierailija
12/22 |
11.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain vanhalta poikaystävältä suuseksissä hänen huuliherpeksensä genitaalialueelle. Hänellä ei silloin ollut herpes aktiivisena, eikä ollut ollut koko suhteemme aikana, joten en edes tiennyt, että tartuntavaara oli olemassa. Ekan kerran kun herpes puhkesi, oli todella tuskallinen ja olin aivan paniikissa, että tätäkö tämä sitten on koko loppuelämän. Sain lääkäriltä puuduttavaa voidetta, että pystyin ylipäänsä kävelemään ja ohjeeksi, että tavallinen reseptivapaa herpeslääke auttaa myös alapään herpekseen (tosin en laita sitä limakalvoille). Herpes uusi silloin tällöin muutaman vuoden ajan, nyt olen ollut vuosia täysin oireeton.

Kuulin, että kuukautiset voivat joillakin laukaista herpeksen. Itselläni kävi niin, että jos käytin sidettä, iho ärtyi ja saattoi tulla rakkuloita, mutta tamponia käyttämällä vältyin pahoilta oireilta. Ja hormonikierukalla kuukautiset loppuivat minulla kuin seinään, joten sekin varmaan auttoi. Mutta se on täysin yksilöllistä, mikä kullakin laukaisee oireet ja mikä niihin auttaa. Herpesviruksiakin on käsittääkseni tuhansia erilaisia ja jotkut ovat täysin oireettomia, joten tartunta on varmasti useammalla kuin tiedämmekään.

Kerroin miehelleni ennen seksin harrastamista, että minulla on genitaaliherpes ja mitä se tarkoittaa (esim. voi tarttua periaatteessa milloin vaan ja myös suuseksissä tai käsien välityksellä). Hän otti kuitenkin riskin ja suhteen vakiinnuttua lakkasimme käyttämästä kondomia seksissä. Miehelläni on kerran monivuotisen suhteemme aikana puhjennut huuleen herpes, sen jälkeen ei mitään oireita koskaan. Joten hän sai minulta suuseksissä tartunnan, mutta se ei sitten sen kummemmin oireillut.

Vauvaa odottaessa pyysin varmuuden vuoksi estolääkityksen raskauden loppuvaiheeseen, vaikkei herpes ollutkaan oireillut vuosiin. Ei maksanut paljoa ja suojasi vauvaa synnytyksessä.

Ei se herpes ole maailman loppu, ap. Vaikka aluksi ainakin minua v*tutti ja rankasti ja silloinen poikaystävä saikin sen tuta.

Vierailija
13/22 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja se oireili kahdesti se kesän aikana, ja sen jälkeen ei mitään! Todella omituinen jutuu mielestäni, onnellinen toki olen tästä. Sain silloin niitä sinisiä Zovirac-pillereitä, joita vetäisin paniikissa tupla-annoksen tuplasti niin kauan kuin olisi pitänyt; liekö jonkun kestoeston tehnyt ;)

Vierailija
14/22 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet näitä herpeksiä ja kondyloomia levittävät, harvoin itse kärsivät. Ja harvempi vielä itkee, miten kertoa kumppanille.

Vierailija
15/22 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla siis tod. näk on herpes.. Muutaman kerran ollut ja on ollut jo vuosia. Mitään diagnoosia ei kuitenkaan ole tehty. Tarvitseeko siis estolääkitystä ennen synnytystä jos ei rakkuloita ole?

Vierailija
16/22 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kerran nuorena ollut herpes, joka ei koskaan ole uusinut, siitä on nyt jo 10 vuotta aikaa ja raskaana ollessakin sanottiin, että sitten jos tulee oireita, otetaan estolääkitys.

Vierailija
17/22 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

raskausaikana, ei estolääkistys ole välttämätön.

Mulla tuli eka genitaalialueen herpes vähän ekan synnytyksen jälkeen. Oma tartunta oli. Huuliherpes mulla on ollut yli 20 vuotta. Sama kumppani on ollu jo 15 vuotta, mutta hän ei ole (näkyvästi) tartuntaa saanut.

Nyt tokassa raskaudessa ei oireillut ollenkaan, eikä lääkäri nähnyt mitään syytä estolääkitykseen. Synnytys meni hyvin, eikä rakkuloita ollut.

Minulla siis tod. näk on herpes.. Muutaman kerran ollut ja on ollut jo vuosia. Mitään diagnoosia ei kuitenkaan ole tehty. Tarvitseeko siis estolääkitystä ennen synnytystä jos ei rakkuloita ole?

Vierailija
18/22 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies varmasti käynyt nussimassa huoraa.

Vierailija
19/22 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 06:20"]Mies varmasti käynyt nussimassa huoraa.
[/quote]

Niin minäkin ajattelin kun sain omalta mieheltäni genitaaliherpeksen. Ei ollut maininnut sanallakaan missään vaiheessa että hänellä on herpes, sitten tartutti sen minuun. Myönsikin kerran käyneensä huorissa, hyi helvetti, muistan vieläkin sen oksettavan fiiliksen mikä tuli hänen kertomansa jälkeen. Ja ne rakkulat, oli vielä joulupäivä kun ne puhkesivat ja olin niin paniikissa ja aloin itkemään kun en tiennyt yhtään mistä ne tulivat ja mitä edes ovat. Kerroin sitten miehelleni ja hän väitti ettei muka tiedä mitään.. loppujen lopuksi saatiin sitten puhuttua kunnolla asioista. Myönnän kyllä että edelleen v*tuttaa, häntä ennen minulla ei ole ollut ikinä yhtäkään sukupuolitautia. Herpes oireili itselläni alkuvaiheessa ja sen jälkeen kerran (vain muutama rakkula). Toivottavasti ei enää ikinä uusiudu. Ja tsemppiä ap, kyllä sen tartunnan kanssa pystyy elämään ja tarvittaessa ota lääkettä. Hyvää kevättä! :)

Vierailija
20/22 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs skismailette ja nussitte niitä lorttoja ja gigoloita! Ähäkutti!