Paljonko menetitte verta synnytyksessä?
Itse menetin litran. Minulle ei annettu lisäverta. Miten muilla mennyt? Itselläni kyseessä ihan alatie synnytys
Kommentit (55)
Kaikkea ne kätilötkin on kerennyt tehdä, enkä ole edes huomannut.
Ja olin totta vieköön aika heikossa hapessa.
8,5 litraa? Ihmiskehossa on n. 5 litraa verta joten olikohan näin? vai annettiinko sinulle jo synnytyksessä lisäverta ja menetit siis sitäkin?
Ihmisessä on keskimäärin 5 litraa verta, joten 8,5litran verenhukka on mahdotonta.
2,5 litraa menetin verta, kun istukka repesi. Hemppa 65 ja pussi lisäverta. Hemppa oli 75 kun halusin kotiin.
olin niin sekaisin, etten muista, olinko kauheen huonossa hapessa vai morfiinihumalassa vaan.
Ja olin totta vieköön aika heikossa hapessa.
8,5 litraa? Ihmiskehossa on n. 5 litraa verta joten olikohan näin? vai annettiinko sinulle jo synnytyksessä lisäverta ja menetit siis sitäkin?
raskausaikana verimäärä kasvaa ollen 6-7 litraa sen 5L sijasta. Ja vuotoveri lasketaan myös lisäverestä, eli se määrä mitä vuotaa. Tuollainen verimäärä on jo hengenvaarallista siksikin että lisäveren antaminen on aina kriittinen tila, elimistö saattaa hylkiäkin sitä.
Synnytys oli raju syöksysynnytys, eikä kohtu meinannut supistua lainkaan.
sain 3 pv synnytyksestä lisäverta 2 pussia kun hb laski 160-> 92.
n. 800 ml ja olo oli heikko, hemoglobiini jotain 90 luokkaa. Pysyin kuitenkin pystyssä. Ei annettu lisäverta.
Tokassa meni vaan 500 ml ja olo oli hyvä. :)
yksilöllistä kuinka alhaisia hemoglobiinilukemia itse kukakin kestää. Mulla on hemppa aina hyvä, 140 vähintään. Kerran lukioaikoina laski 119:ään ja olin väsynyt, halusin vain nukkua.
Terveydenhoitajaopiskelijana harjoittelussa tuli vastaan nainen, jonka hemppa oli yleensä siinä 100 paikkeilla, vahvasta ja pitkästä rautakuurista huolimatta. Sanoi että ihan normaali ol0, ei väsytä. Minä olisin ollut sängyssä vaaterissa silloin, ei puhettakaan että olisin voinut töissä käydä.
2 synnytystä, molemmissa tainnut mennä 3dl verta mikä täysin normaali määrä.
kans synnytin sektiolla. Joka on kyllä myös synnytys, sano täällä muut mitä tahansa. ;) Mulla oli sairaalas hb 82 ja tulehdusarvot melkein 200. Kotiin lähtöpäivänä tulehdusarvot oli joku 170 ja hb 87. Hoitajat vähän ihmetteli et miten olin tolpillani. Hyvin pärjäsin. Vähän olin kalpea :D Niin ja en saanu lisäverta.
yhdestä 400ml ja viimeisestä 200ml (jakkaralla tämä). Yhtä en muista.
hemppa oli kolmen päivän kuluttua synnytyksestä 87. Pikkasenhan tuo heikotti. En saanut lisäverta, rautatabletteja nappailin.
Suht' äkkiähän se hemoglobiini onneksi palautuu normaalitasolleen.
hemppa oli kolmen päivän kuluttua synnytyksestä 87. Pikkasenhan tuo heikotti. En saanut lisäverta, rautatabletteja nappailin.
Suht' äkkiähän se hemoglobiini onneksi palautuu normaalitasolleen.
Eikä tuo edellinenkään 8 litraa valehtele. Kun ihminen saa massiivisen vuodon, vuotoa aletaan heti korvata verituotteilla. Jos vuoto korvauksesta huolimatta jatkuu, voi vuoto ylittää ihmisen verimäärän ihan helposti. Toisesta päästä pumpataan siis verta koko ajan lisää.
Jos joku ei usko, lukekoon Duodecim-lehdin artikkelin vuodon hallitsemisesta. http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/arkisto?p_p_id=dlehtihaku_view_ar…
esikoisen syntymästä en muista, mutta vauva oli puhdas, ei edes kinainen, eikä mulla olokaan ollut mitenkään erityisen heikko. Olin ihan ihmeissäni, kun hoitajat lähtivät kiikuttamaan mua sängyssä maaten osastolle, siis kielsivät nousemasta, vaikka olo oli hyvä. Hemoglobiini oli raskausaikana 119-142, eli hyvä, sairaalassa sitä ei mitattu eikä jälkitarkastuksessakaan.
Toisen synnytyksessä synnytyskertomuksessa luki että, 3,5dl menetin verta, tästä kätilö sanoi että "niukasti". Varmistin vielä, että onhan se hyvä asia :) Olokin oli taas hyvä, tällä kertaa kävelin osastolle vauva sylissä. Raskausaikana hemoglobiinit olivat 115-145, sairaalassa ei mitattu, jälkitarkastuksessa oli 168, johon gynekologi kehotti jättämään tieten tahtoen rautapitoisten ruokien syömisen (kasvissyöjänä olen pyrkinyt kiinnittämään huomiota siihen, että rautapitoista ruokaa tulee syötyä kylliksi).
Ensimmäinen synnytys oli sujuva ja helppo 6h, toinen sujuva ja helppo 5h, ei repeämiä, leikkailuja eikä tikkejä.
Sain muistaakseni lähes 20 punasolupussia. Lisäksi trombosyyttejä ja jääplasmaa. Hb matalimmillaan 39. Eli vuosin osan luovutetustakin verestä pois. Olin nukutettuna lähes vuorokauden, joten tarkkoja muistikuvia mulla ei ole noista dramaattisista hetkistä.
Ja niille jotka valehtelusta syyttävät: lääkäri kertoi, että Suomessa jäänyt henkiin 20 litraakin vuotanut synnyttäjä.
Kiitos kätilöille ja lääkäreille, jotka henkeni pelastivat!
mä olen kans miettinyt että miten ne sen mittaa, ihan silmämääräisestikö arvioivat?
mut silleen et kaikki lakanat yms sellaiset "rätit" ja paperi pyyhkeet kerätää talteen ja punnitaa
ekassa menetin litraN sain rautatabuja jo sairaalassa
tokassa menetin kans litran en saanut rtabuja vaan käskivät mennä itse hakemaa apteekista =)
joo istukka ei siis meinnannut irrota ekassa irtos synnytyssalissa just "määräaikaan" menessä joka on tunti ja tokassa ei, niin ehtivät nukuttaa niin istukka "tipahtikin" jo itsestää onneksi
mulla on aina ollut hyvä hemoglobiini jotain 140-150 välillä ens viikolla meenkin "putsaa" vertani eli siis luovutamaan sitä =) jos vaikka sitä itse tarvitsisinki kun viel yhden lapsen väätäis..=)(jooja tiedän ettei veri säily niin kauaa, en siis ole edes vielä raskaanakaan!
Olin tosi tööt pitkän aikaan. Olisin toipunut paremmin, jos olisin saanut verta. Uusi hoitosuositus on nyt se, ettei verta helpolla anneta. :( Olisi ollut paljon helpompi alku meillä, jos olisin ollut kunnossa.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2010 klo 23:52"]
mitä en usko. Olin niin heikkona vielä seuraavanakin päivänä, etten jaksanut kävellä kuin pari askelta. Vitun paska TAYS, jumalauta!
[/quote]
Mulla tayssista sama kokemus vuodelta 2009. synnytyksessä tuli paha toisen asteen repeämä, ei ihan mennyt kolmannen asteen. verta purskahteli ja lääkärikin meinas paniikkiin mennä. siitä huolimatta, etten pystynyt yksin käveleen suihkuun, vaan mieheni ja kätilö mut sinne kantoi, ei kukaan mitannut edes hemoglobiinia. seuraavat päivät osastolla lapsen kanssa, kertaakaan en vaihtanut ensimmäisen viikon aikana vaippaa lapselleni, koska en pystynyt olemaan pystyssä. kuukausi synnytyksen jälkeen neuvolareissulla neuvolan täti ihmetteli kalpeaa ja väsynyttä olemustani ja mittasi hemoglobiinin: kuukausi synnytyksestä lukema 81. Neuvolan täti pisti postia TAYSiin päin, että nyt tarkkuutta toimiin. Myös siskollani samankaltaisia kokemuksia, ainoa, että hän sai lisäverta, vaikka menetti vain 700ml (mulla papereiden mukaan meni +1000ml).
Muutoin on kyllä pakko sanoa, että mukava paikka synnyttää, mun kätilöt oli mukavia ja kannustavia, osastollakin hoitajat ymmärtäväisesti vaihtoivat vaipat liki 24/7 ja raahasivat mut vessaan muutaman tunnin välein siihen 5 metrin päähän, kun itse en sinne päässyt. Ehkä ne joskus oppii ne hemoglobiinitkin tarkistelemaan - etenkin silloin, kun potilas itse sitä pyytää? Verenpainetta kyllä tarkkailtiin, mutta se oli täysin normaalin rajoissa.
minulla veri oli keräytynyt aluseen joka oli ollut synnytyksen ajan siinä ettei veret ole pitkin maita ja mantuja. sen mittasivat ja siitä laski...