Paljonko menetitte verta synnytyksessä?
Itse menetin litran. Minulle ei annettu lisäverta. Miten muilla mennyt? Itselläni kyseessä ihan alatie synnytys
Kommentit (55)
3,9 litraa. Repesin pahasti. En ottanut lisäverta. Hengissä ollaan :)
Mulla lukee sektiopapereissa 400ml.
1., 3. ja 4. synnytys normaalisti 400-600ml. 2. synnytys menetin 2litraa, kun istukka repesi. Nukutuksessa kohtu tyhjäksi ja pari pussia verta. Tämä siis 2007.
Ei sellaista mitattu, ei kätilöillä ollut aikaa eikä lääkärillä. Onko oikeasti normaalia mitata verimääriä tavallisessa alatiesynnytyksessä, mistä sitä verta muka litrakin valuu, jos ei ole mikään ongelmasynnytys kyseessä?
1,5 litraa meni, ei lisäverta ja hb 6 tuntia synnytyksen jälkeen 123 :) Viimeisellä neuvolakäynnillä ennen synnytystä oli ollut 147. Ei ollut mitenkään heikko olo ja ihan normaalisti kävelin vessareissut ja muut. Nälkä ja jano toki oli hirmuinen.
Verta meni yhteensä vähän yli litra, noin 6 dl synnytyksessä (leipiintyneen kätilön silmämääräinen arvio) ja puolisen litraa kertyi hematoomaan, kun repeämissä jäi vuotoa ompeleiden alle. Veriarvot mitattiin seuraavana aamuna (muutaman tunnin kuluttua synnytyksestä ja ompeluista eli liian pian, kuten myöhemmin kuulin) ja arvot olivat kohtuulliset. Hb taisi olla yli 80 mutta olennaisempi arvo oli kuulemma hematokriitti, josta en ikinä ennen ollut kuullutkaan
Monien vaiheiden jälkeen, neljän päivän päästä synnytyksestä, mitattiin veriarvot uudestaan (hoitaja sanoi, että voidaan mitata "jos haluat" - onneksi satuin haluamaan, ajatus ei kulkenut minnekään). Nyt oli arvot pudonneet niin alas, että lisäverta luvattiin "jos haluaisin"... Ei tuntunut siltä, että kehtaisin vaatia lisäverta, jos kerran lisäraudan syönnilläkin pärjäisi. Onneksi seuraavan vuoron hoitaja selitti asian vähän paremmin, ja sain pari pussia lisäverta. Maailma kirkaistui ja vauvaakin jaksoi pitää jo sylissä. Hematooman jäljiltä istuminen ei sujunut, mutta nyt pysyin sentään jaloillani.
Ne mittaa verimäärän silmämääräisesti ja/tai punnitsemalla niitä verisiä alusia.
Paperien mukaan 1 litra. Silmämääräisesti arvioitu muistaakseni. Aika heikossa kunnossa olin mutta en tarvinut lisäverta.
Aika jännä, mun papereissa lukee menetetyn veren kohdalla 0. Kai sitä nyt vähän vuotaa kaikilta. Onkohan tuo vaan joku käytäntö että merkataan nolla, jos ei suuremmin vuoda?
Yleensä n 4- 5 dl. Kerran 8 dl ja verenpaineeni laski 0/50 eli alapainetta ei enää saatu mitattua. Silloin oli lähtö lähellä!
Olen ilmeisen vähäverinen (en aneeminen), en saa luovuttaa vertakaan koska siitä toipumiseen menee 3 pv.
Mistä te noita määriä luette? En minä ainakaan mitään muistiota omista synnytyksistä ole saanut.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 13:27"]
Mistä te noita määriä luette? En minä ainakaan mitään muistiota omista synnytyksistä ole saanut.
[/quote]
Kyllä ainakin 32-11 vuotta sitten hoitsu kävi synnytyksen vaiheet läpi seuraavana päivänä. Minuuttien ja desien tarkkuudella:)
Ekassa synnytyksessä meni 3,5 litraa ja seuraavassa 2,5 litraa. Istukka repesi molemmilla kerroilla, eikä irronnut sovinnolla. Nukutuksessa kaavittiin, ja sain lisäverta ja hemohessiä.
6dl, hb oli 95 (mikä on mulle hyvä, kärsin anemiasta ja sitä on koitettu nostaa vaikka millä konsteilla lapsuudesta alkaen. Ensimmäistä kertaa elämässäni hb oli yli 100 raskausaikana).