Haluaisin opettaa lapsille, ettei oteta jos ajetaan.
Tämä on ollut aina lapsuudenkodissani ihan selvä juttu: jos otetaan alkoholia niin ei ajeta autoa/ei mennä veneellä mihinkään.
Mieheni lapsuudenkodissa on ollut tapana, että voidaan esim mökillä ottaa useampikin olut tai muutama paukku ja sen jälkeen ajetaan anoppilaan nukkumaan. En haluaisi opettaa lapsilleni, että pitää laskea, koska on valmis rattiin.
Koska olen tästä asiasta hyvin tiukka, niin minä olen se, joka sanoo, ettei ajaja ota alkoholia. Tällöin minä olen se, joka on kaikkien ilonpilaaja. Paska miniä.
Miten tässä tilanteessa pitäisi toimia? En halua, että lapseni oppivat autoilun ja alkoholin kuuluvan yhteen. Mitä oikeen pitäisi tehdä? Mieheni ei kehtaa sanoa mitään, vaan minä joudun aina sanomaan asiasta ja silloin olen se paha akka.
Kommentit (13)
Olen ap:n kanssa samaa mieltä jos otat et aja ja jos ajat et ota. Tai jos otat niin otat taksin.
Selkeintä on opettaa lapsille nollatoleranssi, alkoholia nauttineena ei ajella tai veneillä. Lapsille pitäisi saada myös päähän ettei juoneen kyytiin mennä.
Se miten saat sen miehesi suvulle perille ?, todennäköisesti et mitenkään. Olet lopullisesti ilonpilaaja ja niuho niinkauan ennenkuin annat heille periksi. Et voi voittaa.
Mutta voit pelastaa lastesi hengen joku kaunispäivä.
t. toinen niuho
mä tunnen oloni ihan/melkein selväksi.
Ja tietenkään alkoholia nauttineena ei ajeta. Mutta sitten kun se alkoholi on poistunut verestä saa kyllä ajaa. Se, onko siinä välissä yksi yö vai ei, on ihan irrelevantti kysymys, koska se yö ei mitenkään nopeuta tai päiväsaika hidasta alkoholin palamista ihmisen maksassa.
kuin laskeminen, että voinko mä vielä ajaa. Jotkut kuvittelevat nääs, että pystyvät laskemaan sen, kuinka paljon voi ottaa JA ajaa.
Kuinka moni tietää sen, ettei joka vakuutusyhtiö korvaa, jos viisari värähtää vähänkin.
Kuinka moni tietää sen, ettei joka vakuutusyhtiö korvaa, jos viisari värähtää vähänkin.
niin selitykset ovat tasolla mä luulin että ei se enää näy, siitä on jo niin ja niin kauan...
Helpoimmin ongelmasta päästäisiin, kun 'alholilukko' tulisi pakolliseksi kaikkiin uusiin autoihin. Ihan samalla tavalla kuin turvavyöt 70-luvulla.
3
Ilman muuta sen pitäisi olla kaikille itsestään selvää, että ajaessa ei oteta alkoholia. Eri asiaksi lasken sen,e ttä jos mennään useamman tunnin kyläreissulle, jossa esim. syödessä otetaan yksi olut tai yksi lasi viiniä, niin silloin on kyllä kotiin lähtiessä jo ajokuntoinen. Mutta en todellakaan hyväksyisi sitä, että useamman alkoholiannoksen jälkeen kuvitellaan olevansa ajokuntoinen!
Opeta lapselle, että ylipäätään ei ole hyvä ottaa alkoholia. Jos lapselle opettaa, tuon jos otat, et aja -litanian, hän oppii että alkoholinkäyttö on ok. Suhde ajamiseen ja alkoholiin muodostuu kyllä aikanaan ilman vanhempien apua, koska yleensä tuo ajaminen kuuluu pikemminkin aikuisuuteen kuin lapsuuteen.
Olenkohan minä viimeinen, joka lähtee kasvatuksessa siitä, että alkoholista kannattaa pysyä etäällä, ja että poikkeukset tästä ovat todellakin poikkeuksia, kuten maljan kohottaminen juhlissa tms.
En edes usko, että kasvatukseni tärvelee lapselta mitään iloa. Ainakin nyt uskon, että jos hän aikanaan haluaa käyttää alkoholia, käyttäköön. Että ei se minua haittaa, kunhan jokin tolkku on siinäkin. Voinpa ainakin ajatella tehneeni parhaani, enkä selitelleeni, että voihan sitä aina hiukan ottaa, kunhan ei sitä ja tätä ja tuota...
vaikkei perheessä juotaisikaan. Varsinkin se ettei nuorena mennä juoneen kyytiin, ja jos kaveri meinää lähteä rattiin juoneena se estetään tai soitetaan poliisille jos ei onnistuttu.
Tämän opettaminen ei estä sitä, että ensisijaisesti opetat kieltäytymään alkoholista kokonaan.
Uskovat taianomaiseen 0,5 promillen rajaan.
mitään jos ajan. Mies taas herkästi parin jälkeen on omasta mielestään ihan ajokunnossa. Usein onkin, mutta yhtä usein ei ole. Tästä on väännetty 10 vuotta ja lopputulos on se, että kun lähdetään johonkin niin minä ajan.
T:niuhopaska
Monille tuntuu olevan ongelma ja suuri ihme jos ei juo koskaan mitään. Itse en juo koskaan mitään alkoholia koska se maistuu pahalle. eikä minua haittaa olla kuskina.
Aika harva juoja edes muistaa tarkalleen monta ja mitä lajia tuli illan mittaan juotua ja sitten ollaankin kännissä kun mennään rattiin.
opettaa että myöskään ottaneen kyytiin ei lähdetä. Otetaan vaikka taksi ja äiti maksaa jos jää talvipakkaseen kännissä tai että aina voi soittaa kotiin ja äiti hakee, vaikka olisi kuinka kännissä.
JOS ajaja todella laskee, että on ajoikuntoinen, hän ei ole ootanut ja ajanut. Se on täysin yksiselitteistä: jos jokaisen alkoholiannoksen jälkeen viettää 2 tuntia ennen auton rattiin nousemista, yhtään promillea ei ole veressä. Kuski on tällöin selvä.
Sen sijaan jos tänään otetaan ja huomenna lähdetään liikkeelle, reippaammin illalla ottanut kuski voi hyvinkin olla vielä parin promillen humalassa, koska se alkoholi ei ole ehtinyt vielä palaa. (Esim mäyräkoirallisella kestää 24 h palaa pois verestä. Iltakahdeksalta ekan korkannut saa siis ajaa vasta seuraavana iltana kahdeksalta. Muistitko laskea?) Sun itsestään selvä periaatteesi ei siis oikeasti toimi.