Kynsi- ja nivelpsoriasis
Olen tehnyt tässä nyt keittiölääkärinä itselleni diagnoosin ja samalla diagnosoinut äitini. Epäilen että minulla on kynsi- ja nivelpsoriasis. Kuinkakohan pian minun pitäisi pyrkiä lääkäriin ja miten asiaa tutkitaan. Ajatus on hautunut päässäni jo pitkään, mutta nyt vasta vedin asiat yhteen. Kerran aikaa sitten eräs lääkri on epäillyt, että minulla voisi edellämainuttu sairaus olla, mutta sitä ei silloin tutkittu enempää.
Jos jollakulla on kokemusta otan kaiken tiedon mielelläni vastaan!
Kommentit (3)
koska nykyiset lääkkeet ovat tehokkaita ja estävät mahdollisesti pysyvät muutokset nivelissä ja kynsissä. Suosittelen reumalääkärille menoa. Hän tietää eniten tuosta taudista. Tutulla on käytössä solunsalpaaja + kortisonihoito ja oireet pysyvät poissa.
suvussa ei ole todettu psoria, mutta mietin, että äidilläni on ilmeisesti myös kyseinen tauti ja tutkittu, ettei äidillä ole reumaa. Äidillä kynnet myös kuoppaiset ja sormien nivelissä nivelrikkoja, äidillä myös diabetes joten varmaan lääkärit diagnosoineet nuo vaan diabeteksen aiheuttamiksi.
Itsellä ollut nyt 3kk etusormen rystynen kipeä ja ajattelin mennä vihdoin lääkäriin. Mietin vaan että saako omalle lääkärille edes tämän takia aikoja vai painanko suoraan yksityiselle...
ap
Jos on, niin hyvin voi ollakin.