Isovanhempien vieraily ärsyttää jo etukäteen
Tässä kesän kuluessa lapsen toiset isovanhemmat tulevat kylään ja mua jännittää jo etukäteen. Ne ihmiset on todella ennakkoluuloisia esim. ruoan suhteen.
Meillä sattuu olemaan 1-vuotias, jolle maistuu ruokapöydästä ihan kaikki (mitä vaan annetaan). Kaikki kasvikset, SIPULI, kalat, lihat sun muut mitä nyt voi kuvitella ruokaansa laittavan (ei anneta kyllä esim. suolaisia juustoja, kuten fetaa tai aurajuustoa kuin makupalaksi).
Sitten tulevat nämä, joille tavallinen pippurikaan ei maistu. Puhumattakaan sipulista jne.
Pelkään sitä, että mummo ja ukki kailottavat TAAS ruokapöydässä, miten eivät syö tomaattia (koska on "yäks"), paprikaa (erityisen "yäks"), sipulia ("yäks, yäks"), kalaa ("yäks") jne. En edes tiedä, mikä olisi se ruoka, jossa ei olisi joku "yäks"-elementti. Ja minä en noiden vierailujen aikaan todellakaan tarjoa mitään kreikkalaista salaattia tai tikka masalaa, vaan ihan koetan tehdä vaikka jauhelihamureketta ja perunamuusia, kesäkeittoa tai muuta vastaavaa.
Tuskastuttaa jo etukäteen.
Kommentit (5)
aika erikoista käytöstä.
Viimeksi, kun olivat vierailulla, sanoin kun oltiin ulkoilemassa ja lapsi oli siinä ihan lähellä ihan muissa puuhissa, että mielestäni ei ole hyvä tuoda omia ennakkoluulojaan esille lapselle, kun hän suhtautuu niin ennakkoluulottomasti kaikkeen ruokaan.
IEn tiedä, menikö viestini perille ja nyt minua jännittää ja ärsyttää asia suunnattomasti jo etukäteen.
Itse olen ollut patisi moniallergikko myös aikamoinen nirsoilija ruoan suhteen koko lapsuuteni. Jotenkin olen hämmästynyt, että minulle tuli sitten tämä kaikkiruokainen lapsi, joka syö mm. kaikkia kasviksia. Haluaisin niin vaalia tuota lapsen ennakkoluulottomuutta.
ap
mulla on appiukko mikä ei syö kuin perunaa (tietyllä tavalla laitettuna) ja lihaa ( ei mausteita, ei kastikkeita jne) ja kyse ei ole mistään allergioista että ei voisi syödä. Mutta kun ei ole ikinä suostunut syömään. Ei kasviksia, laatikkoruokia, pastaa ei mitään. Jumal*ta se on vaikeaa kun asuvat muualla ja tulevat sitten meille viikonkin visiitille ja ruokaa pitäisi laittaa koko perheelle. Lapsille on kiva selitellä, että koittakaa te nyt syödä reippaasti kaikkea mitä tarjolla on, ukki nyt sattuu olemaan vähän erikoistapaus... hoh hoijaa. Noi visiitit on niin rasittavia tuon ruokapuolen takia.
joka ei syö kalaa, äyriäisiä, edamia voimakkaampia juustoja, joitakin kasviksia jne. Onneksi istutaan samassa ruokapöydässä lähinnä vaan jouluisin, mutta silloinkin se ärsyttää ja ihmetyttää, kun ei voi edes KUTSUTTUNA VIERAANA joulupöydässä olla kommentoimatta kalapainotteisia alkupaloja ("yäk, minä en syö kalaa, minä otan vain kinkkua ja perunalaatikkoa") ja useimpia muitakin ruokalajeja. No ehkä sitä ei enää tarvitse olla kohtelias, kun on 80-vuotias...
Saavat lappaa siitä lautasilleen. Lasta taas voit tarvittaessa alleviivaten kehua hyväksi syöjäksi ja kertoa miten iloiseksi se sinut tekee.
Yleensähän tilanne on toisenlainen: huolestuttaa se, miten isovanhemmat reagoivat lapsen nirsoiluun.
Epäkohteliasta käytöstä kyllä isovanhemmilta.