Paljonko saatte elatustukea?Kela huijaa
Luulenpa, että Kela kusettaa mua. Lapseni isä ei ole koskaan maksanut elatusmaksuja, vapautettu varattomuuden takia tai jotain muuta paskaa. Kun elatustuen maksaminen siirtyi Kelalle, musta on tuntunut, että elatustukea on vähemmän kuin ennen (tätä sekoittaa se, että toinen lapsi täytti alle vuosi sitten 18, ja hänen elatustukensa loppui, joten olen aiemmin saanut sen kahdesta, enkä ole ajatellut yhden summaa). No, totta tosiaan, täysimääräinen elatustuki (mitä mun pitäisi ymmärtääkseni saada, kun en saa elatusmaksua mistään)on 139 euroa. Minä saan 126e. Mikä ei voi olla oikein, kun ajattelee että korotuksia on tullut useita, ja lähtötilanne oli se vanha 118e täysimääräinen tuki.
Mitä helvettiä, missä se 139e on, ja voiko tästä alkaa nyt tappelemaan Kelan kanssa? Pitääkö niiden maksaa takaisin noi puuttuvat rahat jopa vuosien ajalta? Koska elatustuki siirtyi Kelan maksettavaksi, luulen että siitä asti sitä on maksettu liian vähän...?
Saiskos tähän vähän vertaisesimerkkejä, paljonko saatte ja onko kukaan koskaan kuullut, että se paskalaitos pudottaisi tällaista maksua omasta päästään?Nyt nimittäin pännii...
Kommentit (15)
Elatustuki maksetaan joko täysimääräisenä tai vähennettynä. Täysimääräinen elatustuki on 139,54 e/kk.
Kela voi maksaa elatustuen vähennettynä, jos elatusapu on vahvistettu täysimääräistä elatustukea pienemmäksi elatusvelvollisen puutteellisen elatuskyvyn vuoksi. Tällöin saat Kelasta elatustuen ja elatusavun erotuksen ja elatusvelvolliselta elatusavun. Jos elatusapu on muista syistä pienempi, Kela ei maksa erotusta. Kela ei maksa alle 5 euron tukea.
Jos vahvistettu elatusapu on Kelan tukea suurempi eikä elatusvelvollinen maksa elatusapua, Kela maksaa elatustukea 139,54 euroa ja perii elatusvelvolliselta maksamatta jääneen elatusavun. Jos perintä onnistuu, Kela maksaa perinnän jälkeen elatusavun ja tuen erotuksen lasta hoitavalle vanhemmalle.
Elatustuki on verotonta tuloa.
Että sua mitään kuseteta, sä et vaan ymmärrä.
Seuraako kielarista elari vai miten se menee? En mää vaan oo saanut elaria, vaikka on tenava, joka täytti juuri 18 vee. Miten tätä yhteiskuntaa ja sitä kautta veronmaksajia saisimme lypsettyä enemmän..siinäpä mammoilla miettimistä.
Ota yhteyttä kelaan tai sitten, jos ei auta niin sossuun.
Jostakin syystä indeksit jääneet huomioimatta.
*hirn* indeksit huomioimatta... Ne tulee automaattisesti, ei niitä kukaan käsin sinne lisäile. =DD
Tuossahan puhutaan siitä, että täysimääräistä ei saa jos toinen vanhempi maksaa osan. Itselläni on yksi jo aikuinen lapsi, ja kyllä mä sain sen silloisen täyden elatustuen siihen asti, kun hän täytti 18. Miten elatustuki voi pudota, jos sitä saa vain nuorempi lapsi, mutta ei putoa ikinä, jos lapsia on yksi? Täh?
Jokin pykälä puuttui elatussopimuksesta, jonka johdosta korotusta ei nyt vaan voida tehdä. Ihan sama, mä en oo jaksanut taistella. Pitäis taas tehdä kaikki uudet liput ja laput.
jos joku vajaaälyinen lastenvalvoja on sopimuksen vääntänyt ilman juuri tuota indeksipykälää.
Johtuu jostain indeksikorotuksesta, joka ei koskenut ennen vuotta keppi ja kivi tehtyjä sopimuksia tms. Korjausta en ole onnistunut saamaan, koska isä ei suostu uusimaan sopimusta. Sen reilun 10e vuoksi taas en viitsi asiaa oikeuteenkaan lähteä viemään. Olisihan se kiva, jos isä itse osallistusi elatukseen...
maksamaan elatusapua, joten Kela maksaa elatustukea. 139,54 e lapsesta on se summa. Summa kyllä nousi ihan itsekseen, kun joitakin korotuksia tuli. Tämän kuun lopussa on uusi aika lastenvalvojalle: lienee sitten vuosi tai kaksi, kun edellisen kerran siellä olimme. Muutoksia tuskin tulee: vaikka isällä on nyt töitä, on palkka sen verran pieni, että Kela maksanee tuon tuen edelleen.
Valittaisit ennemmin sille lasten isälle etkä Kelalle!
tehty vuonna 2003 ja oli 122e siirtyi vuosi sitten kelalle ja he korotti sitä 133euroon. En tiedä miksi nousi vaikka sopimuksessa luki 122e.
Jos sulla vuosia sitten tehdyssä sopimuksessa lukee alle 139e niin ei se kela sitä maksa. Sossuun tekemään ex miehen kanssa uusi sopimus ja sen kanssa kelaan sitten.
mikä näitä joka ketjussa löytyviä kommentoijia motivoi:
Ihan ekaks olisit voinut miettiä, kenen kanssa
Vierailija - 09.07.10 01:09 (ID 10779679)
niitä lapsia teet!
Kuvitelkaa niitä tosielämässä. Lapsi satuttaa itsensä ja äiti siihen, "Pakkoko sun oli juosta/ kävellä/ leikkiä? Olisit ollut paikallas vaan." Mies jää työttömäksi ja siihen vaimo: "Ihan ekaks olisit voinut miettiä, että mihin sä oikein töihin meet!" Mitenköhän nää tyypit kommentoi itselleen kun itse joutuvat vaikeuksiin?
Kukaan ei ole niin viisas kuin jälkiviisas.
Ap:n tilanteeseen en osaa kommentoida, mutta toivottavasti tilanne selviää.
sopimus tehty 2007 ja olis siis silloin maksimi. Indeksikorrotuksissa mukaan pääsee vasta ekan korotuskierroksen jälkeen, mikä meillä olisi ollut tämän vuoden alusta. Korotuksesta ilmoittaminen/sopiminen olisi kuulunut minulle enkä viitsinnyt siitä isälle ilmoittaa. Tyydyn tähän summaan.
Etkö tiennyt, että kun lapsesi täytti 18 niin kuopuksesi lasketaan esikoiseksesi?Eli nyt taloudessa on yksi alle 18-vuotias, kela laskee hänet ensimmäiseksi lapseksesi. Saat hänestä elastusmaksua sen mukaan. Tyhmä!