Saako 6-7-vuotiaasi mennä jo leikkimään kauemmaksi omasta pihasta?
Kommentit (13)
nyt 7-v, menossa kouluun. Saa hengailla kaverinsa kanssa tiettyjen rajojen sisäpuolella. Hänen täytyy kuitenkin aika lailla pystyä laajentamaan reviiriään koulun alkaessa, joten aika hankalaa olisi, jos olisi tähän asti vain kotipihalla nyssytellyt.
Omaa pihaa ei ole, enkä päästä edes läheiseen leikkipuistoon, sillä välissä on vilkkaasti liikennöity katu. Asumme keskustassa.
Tokaluokalle menevä saa varmaankin syksyllä kulkea silloin tällöin yksin kouluun.
tietenkin. Missä ihmeen pumpulissa pitäis kasvattaa, onko tämä jotain tämän ajan hömppää...
Luvalla 6v saa mennä 8-vuotiaan siskonsa kanssa lähellä olevalle kirjastolle ja kaverilleen kadun päähän.
Yleensä ilmoittaa vaikka lähtisi pihasta ihan vaan tielle pyöräilemään.
Siis esikoinen on vasta viime keväänä, ekaluokan lopulla halunnut lähteä vähän kauemmaksi kotoa, vaikka lupa on ollut jo aiemminkin. Asutaan liki isohkon kaupungin keskustassa, mutta alueella, josta pääsee pyöräteitse kirjastoon, torille, liikennepuistoon... ilman että pahemmin liikennöityjä autoteitä tarvitsee ylittää. Jokainen meidän lapsista on jo pari-kolmivuotiaasta lähtien kulkenut kaikki arkimatkansa kävellen/pyöräillen ja oppinut liikennesäännöt ja liikenteen vaarapaikat. Ihmisiä meillä ei pelätä.
Nyt menee jo kaverille puolen kilsan päähän ja saattaa käydä pikkusiskon (5v) kanssa kaupassa ostaan jätskit.
Musta on niin hassua, kun itse olen näillä kulmin varttunut ja tottunut aika laajaan reviiriin jo alle kouluikäisenä, etteivät lapseni halua kotipihalta juuri mihinkään (no nyt alkaa siis vähän reviirinlaajennushaluja löytyä). Toki olen liikennesääntöjä noudattamattomilla autoilijoilla heidät liki kuoliaaksi peloitellut, mutta noin muutoin mulla on ihan vakaa luottamus ihmisten hyvyyteen, eikä vieraille puhumisesta ole varoiteltu tms.
Meillä siis lapset saisivat liikkua paljon vapaammin kuin itse haluavat/uskaltavat.
kaverinsa pihaan parin talon päähän. Asumme hiljaisella okt-alueella ja lapset ovat saaneet luvan kulkea tonttien poikki, joten heidän ei tarvitse mennä välttämättä tietä pitkin ollenkaan.
pihassa leikkimässä kavereiden kanssa. Olen jopa päästänyt kauppaan molemmat tohon muutaman sadan metrin päähän.No isompi on tietty kulkenut jo koko talven koulumatkaa 1,5km päähän. Olen hurja äiti!
Ilman lupaa ei saa lähteä pihalta pois, mutta luvan kanssa saa mennä viereisen talon pihalle, jonne tästä ei ole näköyhteyttä. Saa myös käydä lähellä olevassa pienessä lähikaupassa, jonne mennessään ei tarvitse mennä tien yli. Kun menemme toiseen kauppaan, puistoon tms. poika saa pyöräillä edeltä, jos on sellainen reitti, että näkee suojatien edessä hyvin autotielle ts. missä on hyvä näkyvyys.
Syksyllä menee kouluun ja alkaa pikku hiljaa liikkumaan koulumatkat yksin/kavereiden kanssa. Koulusta tulee kuitenkin suoraan kotiin ja luvan kanssa saa sitten mennä naapuritalojen pihalle tai lähellä asuville kavereille. Puistoon en varmaan vielä syksyllä ja talvella itsekseen päästä. Täytyy vähän katsella, miten muiden lähialueen samanikäisten lasten rajat muuttuvat ja mennä sen mukaan. Nyt tästä lähitaloista saa puistoon mennä itsekseen vain syksyllä tokalle ja kolmannelle menevät lapset. Ekalle menevät lapset pysyvät vielä omalla pihalla tai viereisillä pihoilla.
Kunhan kertoo kun lähtee ja sovitaan milloin tulee takaisin. Näiden talojen välissä ei ole isoja risteyksiä ja on rauhallista seutua.
7v3kk ikää ja tietyt rajat on jonka "sisällä" pojan on pysyttävä, ja on pysynytkin.