Apua! vuotoa, kipuilua, rv 18
Minulla tuli vähän veristä vuotoa viikko sitten. Lisäksi oli voimakkaita vatsa- ja selkäkipuja. Kävin lääkärissä, jossa kaikki oli ok, syke löytyi ja kohdunkaula kiinni. Vähän oli hiivatulehdusta, johon sain lääkkeet. Pitivät silloin ylirasituksena, ja laittoivat sairaslomalle pariksi päiväksi.
Nyt tuli sama ongelma uudelleen. Verta vuotaa nyt tosi vähän, sen verran että paperissa huomaa. Mutta inhottavaa vatsakipua on taas ja paineen tunnetta. En haluaisi turhan takia lähteä päivystykseen taas, kun viimeksikään ei mitäään ollut. Mitä pitäisi tehdä?
Kommentit (28)
multa oli kielletty rv16-29 rehkiminen, eli sain kävellä kauppaan ja laittaa ruokaa yms. Sitten rv29 kohdunsuu olikin lyhentynyt jossain supistusryppäässä (tai siinä oli vähän mittauserhettä päivystyksessä mukana), jonka takia sitten olin sairaalassa kolme yötä, sain käydä vain vessassa ja suihkussa. Sitten neljäntenä päivänä eri lääkäri mittasi, eikä lyhentymää ollutkaan hänen mukaansa niin paljon, ja sitten sainkin taas kävellä vähän. rv 34 eteenpäin sain elää normaalisti, koska vauva saisi syntyä jos alkaisi syntymään. 40+3 sitten tosiaan vasta tuli, ja kyllä ne loppuviikot oli piiiiiitkät kun oli niin kauan varonut synnytystä ja sitten kun saisi syntyä niin ei synnykään ja olin niin kipeäkin ja huohuohuoh enkä saanut edes syödä herkkuja. :) ONneksi ei mennyt enempää yli la:n.
7, joka on tänään ollut nolostuttavan paljon av:lla.. :D
Sain vatsataudin, ja sen yhteydessä oli kipeitä supistuksia. Kävin lääkärissäkin, joka sanoi, ettei näillä viikoilla voi tehdä mitään. Minulla silloin 18+4 viikkoja.
Keskenmeno ei välttämättä johdu rehkimisestä, vaan siitä, että vauva ei ole kaikin puolin kunnossa ja raskaus on keskeytymässä.
Mutta itellä on supisteleva kohtu, joka tekee riskin ihan terveellekin sikiölle. Siitä todisteena terve tyttäreni, jota pideltiin kaksin käsin sisällä. :D
7
29, onneksi mun vauva on ultrissa voinut koko ajan hyvin, ja ollut tosi aktiivinen. Samoin istukka on ihan kiinni, joten lääkäri arveli että jostain muusta tää nyt johtuu.
ap
Kävin tänään gynellä, kun vuoto ei lakannut. kohdunkaula oli pehmeä, ulko-osastaan sormelle auki ja yhtä pitkä kuin aiemminkin (4cm). Ultralla kattoi sisäosan, se oli kiinni. Istukka ei oo kohdunkaulan päällä vaan etuseinässä. Kohdusta löytyi pieni hematooma joka siellä ilmeisesti vuotaa. Huoli tuli kyllä sikiöstä, että pysyykö sisällä edes sinne keskosuuteen asti.
Ohjeeksi sain ottaa rauhallisesti ja lepäillä, ja välttää nostoja ja saunomista ja seksiä. Kuulemma jos alkaa nyt syntyä niin ei sille mitään voi. Supistuksiakaan ei estetä lääkkeillä ennen raskausviikkoa 22-23.
Onko kokemuksia siitä, miten tällaiset päättyy? Oon tosi peloissani siitä, että jos meneekin kesken.
nyt ehdottomasti vaan makaat. Mulla auttoi se ainakin kun kohdunkaula pehmeni. Vain vessassa kävin ja söinkin sängyssä. Osastolle ei ottanu vielä niillä viikoilla (19) Mutta kun sain pidettyä vauvan mahassa todellisella levolla 22 viikolle, pääsin osastolle ja olin siellä vuodelevossa kokonaan että Leevi syntyi 28+5. Painoa oli vajaa 1000g mutta nyt siitä on kasvanut jo iso poika alku ongelmien jälkeen. : ) Lääkäritkin sanoi että ilman lepoa ei oltaisi tässä. Nyt sit ehdottomasti vain olet makuultaan ja juot nestettä. Laitat muut hommiin. Muuten tuossa on iso riski että menee kesken.
Voimia todella paljon sulle nyt! Muista oikeasti levätä. Ja nuku paljon. Aika menee nopeammin. Nyt sun on aika ottaa lepoa kunnolla viimeistään.
Lepoa nyt kovasti! Et siivoa etkä tee mitään, olet nyt vaan pitkälläsi ja vauvapalstailet, luet ja katot telkkaa. Jaksamista!
olitko raskausaikana ihan vuodelevossa, vai rasituskielto vain? Multa ei oo kielletty nyt esim. rauhallista kävelyä tai ruuanlaittoa, sanoi tuo lääkäri vaan että jos tulee pois niin on tullakseen.
ap