Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Apua! vuotoa, kipuilua, rv 18

Vierailija
06.07.2010 |

Minulla tuli vähän veristä vuotoa viikko sitten. Lisäksi oli voimakkaita vatsa- ja selkäkipuja. Kävin lääkärissä, jossa kaikki oli ok, syke löytyi ja kohdunkaula kiinni. Vähän oli hiivatulehdusta, johon sain lääkkeet. Pitivät silloin ylirasituksena, ja laittoivat sairaslomalle pariksi päiväksi.

Nyt tuli sama ongelma uudelleen. Verta vuotaa nyt tosi vähän, sen verran että paperissa huomaa. Mutta inhottavaa vatsakipua on taas ja paineen tunnetta. En haluaisi turhan takia lähteä päivystykseen taas, kun viimeksikään ei mitäään ollut. Mitä pitäisi tehdä?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
06.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnetko jo liikkeet?

Mene neuvolaan kuuntelemaan sydänäänet.

T: yks jolla kaksi keskenmenoa viikoilla 18

Vierailija
2/28 |
06.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verenvuoto ei kuulu normaaliin raskauteen missään vaiheessa ja syy on aina tutkittava, varsinkin kun sulla on kipuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
06.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vasta jos sitä oikeesti alkaa vuotaa... siis enemmän ku kuukautisten aikaan... sulla on todennäisesti supistuksia kannattaa ruveta pitkälleen ja ihan tosiaan kunnon lepoon ja tarkkailla että häipyykö ne...

Vierailija
4/28 |
06.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene käymään päivystyksessä tai soita ainakin polille. Vuoto on varmaankin harmitonta, mutta olisi se hyvä tarkistaa. Nyt muistat levätä ja juoda paljon vettä. Vältä nostelua.

Jaksamsisia vuodon kanssa!

Vierailija
5/28 |
06.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainut hoito, mitä rv18 voidaan antaa, on lepo. Jos sulla ei ole ennestään lapsia, niin nyt vaan pitkäkseen, otat panadolia ja et tee yhtään mitään. Käyt vaan vessassa ja suihkussa, muuten olet pitkällään.

Vuotoa tulee helposti kuivista limakalvoista esimerkiksi, ja vatsakipu on ainakin mulla satunnaisesti läsnä aina. Tässä tokassa raskaudessa vähän harvemmin, kun kaikki lihakset on jo vuosi sitten venytelty, mutta esimerkiksi automatkojen tai kävelyretkien jälkeen kolottaa välillä kovastikin. Paineen tunne voi tulla myös sikiön liikkeistä, jotka alkaa tuntua tuossa vaiheessa selvemmin.

Mutta varminta on kuitenkin vähintään soittaa päivystykseen ja käydä siellä jos kokevat tarpeelliseksi - parempi katsoa kuin katua. Jos tosi kriittinen tilanne, ottavat sut osastolle lepäämään, mutta itseasiassa en usko että sulla on siitä nyt kyse. Ei silti mahdotonta.

Vierailija
6/28 |
06.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene ihmeessä käymään lääkärissä. Vaikka oliskin harmitonta, niin saatpahan oman mielen rauhoitettua.

Vierailija
7/28 |
06.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

esikoista siis odotan, ja liikkeitä oon tuntenut vain pari kertaa, en mitenkään säännöllisesti

Vierailija
8/28 |
06.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies laittakoon ruoat ja siivotkoon (jos on siis kuvioissa) tai tilaat vaan jotain noutoruokaa tai pyydät ystäviä tuomaan. Soita päivystykseen, todennäköisesti sanovat, että voit ottaa panadolia 1mg 3krt päivässä, ja että juo paljon ja lepää. Olin itse ekassa raskaudessa sairaalassa lepäämässä yhdessä välissä kun supistuksia oli ihan jatkuvasti, ja eihän siinä muuta kuin että jalat oikoselleen. :) Saman voi periaatteessa tehdä kotonakin, jos vain malttaa, ja hyvä on malttaa.

PAri päivää vaikka olet aloillaan. Mutta kivut kyllä kuuluu ainakin minun raskauksiin, vuotojakin on jossain vaiheissa tullut limakalvoilta. Ja tosiaan tuossa puolen välin tienoilla se lapsi liikkuu jotenkin erilailla, tai sen alkaa tuntea semmoisena kummana paineena tosiaan.

Mutta soita silti. JAksamista!

8 olin varmaan.

Vierailija
9/28 |
06.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

8 olin varmaan.

Vierailija
10/28 |
06.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajattelin nyt kuitenkin etten vielä soita tai mene päivystykseen, kun oireet on ihan samat kuin viikko sitten. Jos tässä lepäilen, ja menen myöhemmin tai vaikka huomenna jos ei mene ohi. Verta on tullut tosiaan ihan vähän vain, sen verran että jotain punaista paperiin. Ei oo edes alkkarit likaantuneet. Enemmän sitä varmaan rupeaa tulemaan, jos on oikeesti joku hätänä?

Silloin viikko sitten arvelivat kans kipuja supistuksiksi, mutta ei mun mielestä tuo kohdun seutu ainakaan aina kovetu (siitä ne kai tunnistaisi?)

Vierailija
11/28 |
06.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin viikko sitten arvelivat kans kipuja supistuksiksi, mutta ei mun mielestä tuo kohdun seutu ainakaan aina kovetu (siitä ne kai tunnistaisi?)

Supistukset voi tuntua kanssa menkkamaiselta säryltä, mutta kyllä ne useammin tuntuu kovettuneena mahana. Silti kaikki ei tunne sitä kovettumistakaan, eli ei se nyt ihan satavarmaa ole etteikö supistuksista voisi olla kyse. Epäilen silti vahvasti että enemmänkin kyse jostain venymissärystä tai vastaavasta.

Mutta jos nyt jotenkin muuttuu, niin soita sitten sinne päivystykseen. Lepo on yleensä se mikä auttaa. Ja panadol. Jos on vakava paikka, niin panadol ei kyllä sitä särkyä pois sitten vie, eli jos panadol auttaa niin voi aika rauhassa olla. :)

sen vielä sanon, että jos tuo nyt jatkuu pitkään, niin käy sitten mieluummin liian varovasti tarkistuttamassa että osaat sitten riitävästi varoa liikkumista yms. Mutta en usko että sulla on hätää! Mukavaa raskautta!

7

Vierailija
12/28 |
06.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on keskenmeno meneillään niin mitään ei ole tehtävissä. Noilla viikoilla lepokin tuntuu hassulta vaikka ei siitä haittaakaan ole.

Totuus on kuitenkin se että jos se menee kesken niin menee, mutta noi oireet ei vielä välttämättä viittaa siihen. Ja jos menee kesken niin oireet voimistuvat.

Jos sulla on tähän mennessä ollut sikiöllä kaikki hyvin niin keskenmenon riski on aika pieni (tosin sillä ei ole mitään merkitystä kun jos se tulee niin tulee tilastoista viis).

Ainoa mikä mua mietityttää on et jos sulla on joku tulehdus. Mut olit viikko sitten eikä mitään löytynyt...

Vierailija
13/28 |
06.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on keskenmeno meneillään niin mitään ei ole tehtävissä. Noilla viikoilla lepokin tuntuu hassulta vaikka ei siitä haittaakaan ole.

Totuus on kuitenkin se että jos se menee kesken niin menee, mutta noi oireet ei vielä välttämättä viittaa siihen. Ja jos menee kesken niin oireet voimistuvat.

Jos sulla on tähän mennessä ollut sikiöllä kaikki hyvin niin keskenmenon riski on aika pieni (tosin sillä ei ole mitään merkitystä kun jos se tulee niin tulee tilastoista viis).

Ainoa mikä mua mietityttää on et jos sulla on joku tulehdus. Mut olit viikko sitten eikä mitään löytynyt...

Levolla voi saada vauvan pysymään mahassa pitkäänkin. Esimerkiksi siinä norjan Kätilöt-sarjassa oli äiti, jolla kolmatta kertaa mennyt lapsivesi alhaisilla viikoilla (tyyliin rv18, rv16, rv 15, en muista tarkkoja viikkoja), ja sillä kolmannella kerralla makasi sairaalassa ja vauva sitten syntyi vasta rv29 ja selvisi.

Että ei se nyt IHAN mahdoton yhtälö ole, ja jotain kuitenkin voidaan yrittää tehdä. Lisäksi jos on supistuksia jotka pehmittää kohdunsuuta, ne voi loppua levolla tässä vaiheessa ja sitten lapsi ei synnykään vielä.

7, joka itse nyt 19+1 ja hyvin tietää riskit ja huolet ja menisi kyllä päivystykseen jos semmoinen tilanne eteen sattuisi.

Vierailija
14/28 |
06.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

viikko sitten löytyi tosiaan tuo hiiva, mutta ei siitä enää oo oireita. virtsa- ja klamydiatestit oli ok.

Vierailija
15/28 |
06.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpottaa kummasti oloa sit kun tuntee säännöllisesti liikkeet.

Mulla aikoinaan kun tuli rusehtavaa verta viikolla 18 niin menin neuvolaan kuuntelemaan sydänäänet ja kun niitä ei löytynyt pääsin polikilinikalle. Mut kovasti kaikki asiantuntijat sitä ennen vakuuttelivat että kaikki on mitä todennäköisemmin hyvin ja mäm huolehdin vain turhaan.

Ootko soittanut neuvolaan?

Vierailija
16/28 |
06.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se on alhaalla, kohdunsuun päällä, se voi vuodella juuri noin silloin tällöin. Pieni määrä ei ole vaarallista, mutta lepäillä kannattaa jo senkin takia että supistelu saattaa aiheuttaa lisävuotoa. Mulla oli ekassa raskaudessa istukka loppuun asti kohdunsuulla ja neuvoksi tämän sain silloin neuvoksi vielä viikolla 30. Vasta isompi hulahdus verta merkitsee, että jotain pahempaa on tapahtumassa. Mulla se hulahdus tuli vkolla 34 ja sen jälkeen makasinkin viikon sairaalaassa kunnes leikattiin. Terve poika tuli :-)

Vierailija
17/28 |
07.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja nro20, mukava kuulla että oot suunnilleen samoilta viikoilta noin pitkälle päässyt raskauden kanssa lepäilemällä! varmaan tässä mullakin toivoa on.

Vierailija
18/28 |
07.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja semmoista vielä kertoisin, että mullakin oli kohdun ulkosuu auki ja pehmeä tosi aikaisin esikoista odottaessa. Hematoomaa ei kyllä ollut. Mutta supistuksia kyllä ja ties mitä vaivaa :D mutta vauva syntyi sitten kaiken varomisen jälkeen 40+3. Toivotaan, että sulla käy niin myös! Pitkä aika varoa sulla, käy vaan usein tarkistuttamassa tilanne niin ottavat sitten osastolle jos pahenee.

7

Vierailija
19/28 |
07.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sait varmaan sairaslomaa raskauden loppuun asti?

Vierailija
20/28 |
07.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mullakin menee noin kuin sulla 7!

sain sairaslomaa nyt kaksi viikkoa, sitten katsotaan uudelleen mikä on kohdunsuun tilanne. Sanoi kyllä että työtehtävien vaihto toimistoon on ainakin edessä, en pääse enää ulkotöihin tässä raskaudessa.