Mitä suomalaista voisin tarjota jenkkivieraille kahvin seuraksi??
Mulle on viikonloppuna tulossa jenkkivieraita (naisia ja pari taaperoa) kylään iltapäivällä. Tarkoitus olisi tarjota kahvia ja jotain makeeta, ehkäpä jpkunen suolapalakin.
Huomasin että yleensä teen jotai "brownies ja cookie" tyylistä amerikkalaista mättöä. Nyt halusin tehä jotain tosi kesäistä ja suomalsista. Onko ideoita, mulla lyö tyhjää...
Kiits!
Kommentit (32)
itse poimittuja marjoja käytettävänä. :) Toinen hittituote on tuoreet korvapuustit.
Korvapuusteja, mustikkapiirakkaa, ehkä mustikkarahkapiirakkaa tai sit jätskiä kyytipojaksi. Tässä mainio kolmikko, maistuu kaikille!
Pullahan on mitä suomalaisinta tarjottavaa. Ja tavalliseen itse tehtyyn täytekakkuunkaan en törmännyt kertaakaan vaihtarivuoteni aikana, joten sekin voisi olla "erikoista". Kääretorttu on mielestäni myös hyvin suomalaista. Ja tietenkin suomalaisia mansikoita ihan sellaisenaan (ilman mitään "amerikkalaista" kermavaahtoa") tai vaniljajäätelön kanssa.
Ihan nämä tavalliset tylsän kuuloiset perusjutut ovat niitä eksoottisimpia ja suomalaisimpia.
Täällä jo ehdottu mansikkakakku on paras. Suolaisista ehdotan karjalanpiirakkaa ja munavoita.
Laita pöytään myös Fazerin sinistä paloiteltuna!
muurinpohjalättyjä mansikkahillon ja kermavaahdon kanssa
Suolaista voisi kahvipöydässä edustaa esim. karjalapiirakat (joko tavalliset tai cocktail), pasteijat tai vaihtoehtoisesti joku suolainen piirakka, jossa on hyödynnetty suomalaisia sesongin raaka-aineita. Joku savulohi-perusteinen juttukin voisi olla hyvä.
Makeista tulee näin ensialkuun mieleen perussuomalainen mansikkakakku (suomalaisista makeista mansikoista tottakai), ehkäpä joku makea piirakka (esim. rahka tai kermaviili-pohjaisella täytteellä). Mustikat alkaa myös olemaan kypsiä monin paikoin, voisit siis tekaista vaikka mustikkapiirakan tai jotakin muuta makeaa mustikoista...
Sen parempaa ja suomalaista et saa.
Karjalanpiirakoita joku ehdottikin, mutta tee lisäksi ihan tavallisia voileipiä. Siis vaaleata ja tummaa leipää (vaaleatakin kannattaa olla, tumma voi olla liian kummallisen makuista) ja päälle margariinia, kinkkua, juustoa, salaattia, tomaattia ja/tai kurkkua. Tai sitten graavilohta tms.
Ihan tavalliset suomalaiset voileivät ovat amerikkalaisten mielestä todella erikoisia. Usko tai älä.
tarvitse edes itse tehdä, senkun ostaa kaupasta :) Olisiko perinteinen mansikkakakku hyvä idea? En tiedä onko se tosin niin suomalaista... Mutta sehän kuuluu suomalaiseen kesään!
tarjoaisin pullaa, raparperi- tai mustikkapiirakkaa ja mansikkatorttua/kakkua (ei mitään hillohärpäkettä vaan tuoreet marjat tietysti).
Lakka voi olla vähän hankala, pitää olla siemenetöntä hilloa, jenkit ei yleensä tykkää siemenistä hillossa -eikä monet lapset tykkää lakasta ollenkaan.
suolaisina karjalanpiirakat tai mitä piirakoita siellä teillä päin nyt yleisemmin syödäänkään.
miksei kumpaakin! Luin kerran jostain eräästä amerikkalaisesta, joka oli mennyt meidän kotoisisra kanelipullista aivan sekaisin (siis hyvässä mielessä), niin maukasta ja ilmavaa, eikä juuri lainkaan rasvaa!
Omat jenkkivieraani ja -tuttuni ovat tykänneet erityisesti nimenomaan korvapuusteista ja erilaisista marjapiiraista. Myös suomalainen leipävalikoima on amerikkalaisesta näkökulmasta valtava ja kiehtova eli ehkä voisit laittaa tarjolle myös hyvää ruisleipää..?
karjalanpiirakat tottakai suolapaloiksi, mieluummin ehkä pieniä coctail-piirakoita niin saavat napostella. Munavoita ja esim graavilohta lisukkeeksi tai tavallisia salaatteja, kurkkua ym..
Ja mansikkakakku tuoreista suomalaisista mansikoista. Ei kannata varmaan alkaa väsäämään mitään monikerroksista täytekakkua, vaan kätevin on tehdä pelkkä kakkupohja päälle kermavaahtoa ja mansikoita. Pohjaa hieman voi kostuttaa muttei liikaa. Helppoa, tosi hyvää ja perinteistä suomalaista.
Laitan siis mustikkapiirakkaa, meillä on hirveesti mustikoita tos lähimetsässä. Lisäksi yksinkertaisen mansikkakakun. Mansikoita myös sellaisenaan tarjottavaksi. Lähellä on mansikkatila, josta voin aamulla käydä laatikollisen poimimassa lasten kaa.
Lisäksi laitan lohipiirakan ja ostan cocktailpiirakoita, joita tarjoan munavoin kaa. Tilliä koristeeksi.
Sitten kahvia ja teetä sekä mehua.
Voisin viel ostaa salmiakkia ja fazerin suklaata.
Ai niin,jospa yrittäisin tehä korvapuusteja, mä olen _niiin_ huono leipomaan. Pullista tulee aina liian kovia, eivät nouse millään, huoh!
âp jatkaa vielä, taidan jättää mansikkakakun tekemättä ja yrittää tehä korvapuusteja.
Laitan siis mustikkapiirakkaa, meillä on hirveesti mustikoita tos lähimetsässä. Lisäksi yksinkertaisen mansikkakakun. Mansikoita myös sellaisenaan tarjottavaksi. Lähellä on mansikkatila, josta voin aamulla käydä laatikollisen poimimassa lasten kaa.
Lisäksi laitan lohipiirakan ja ostan cocktailpiirakoita, joita tarjoan munavoin kaa. Tilliä koristeeksi.
Ai niin,jospa yrittäisin tehä korvapuusteja, mä olen _niiin_ huono leipomaan. Pullista tulee aina liian kovia, eivät nouse millään, huoh!
Haluun tehä ne kyl ite, koska sit mä saan kauheesti kehuja... *punastuu*
ap
pullapitko ja manskkahilloa