Yhä useampi opiskelee elämänkatsomustietoa
Yhä useampi opiskelee elämänkatsomustietoa
julkaistu eilen klo 15:13, päivitetty eilen klo 15:56
Peruskoulun elämänkatsomustiedon oppilasmäärät ovat kasvussa. Vuonna 2009 elämänkatsomustietoa opetettiin yli 16 000 oppilaalle, mikä on 4,5 prosenttia edellislukuvuotta enemmän.
Oppilasmäärät kasvoivat lähes kaikissa maakunnissa. Suurinta kasvu oli Uudellamaalla, Varsinais-Suomessa ja Pirkanmaalla, joissa oppilasmäärät olivat myös suurimpia.
Noin kolme prosenttia perusopetuksen oppilaista osallistuu elämänkatsomustiedon opetukseen. Vähiten opetusta on Etelä- ja Keski-Pohjanmaalla sekä Kainuussa. Erityisasemassa on Ahvenanmaa, missä ei ole lainkaan elämänkatsomustiedon oppilaita.
Valtaosa koululaisista opiskelee edelleen evankelis-luterilaista uskontoa. Evankelis-luterilaisen uskonnon oppilasmäärät ovat kuitenkin laskussa, mikä johtuu paitsi oppilaiden myös kastettujen lasten määrän vähenemisestä.
"Elämänkatsomustiedon esittely
Elämänkatsomustiedon (ET) opetus on tarkoitettu uskontokuntiin kuulumattomille peruskoulun ja lukion oppilaille. Myös uskontokuntiin kuuluvat, joiden omaa opetusta ei järjestetä, voivat osallistua ET:n opetukseen.
ET:n opiskelu kannustaa nuorta järkiperäiseen oman elämän hallintaan ja omien inhimillisten tavoitteiden saavuttamiseen, kriittiseen ajatteluun sekä avaraan ja suvaitsevaiseen maailmankuvaan.
ET:n ala-asteen oppikirjassa (Honkala, Sundström ja Tuominen: Miina, Ville ja Vintiöt - Elämänkatsomustieto, Opetushallitus, 2006) vastataan kysymykseen Mitä elämänkatsomustieto on? seuraavasti:
Oppiaineen nimi tulee kolmesta sanasta: elämä, katsomus ja tieto. Katsomus tarkoittaa tapaa, jolla ihminen katsoo maailmaa ja maailman asioita.
Kaikki elämänkatsomukset ottavat kantaa kolmeen kysymykseen:
Millainen maailma on?
Mitä voimme tietää?
Miten pitäisi elää, että tulee onnelliseksi?
Näihin kysymyksiin voi vastata hyvin monella eri tavalla.
Elämänkatsomus on kunkin ihmisen käsitys maailmasta. Se voi perustua johonkin uskontoon tai olla uskonnoton. ET:n tunneilla ihmisenä olemisen ja elämisen asioita pohditaan ilman uskonnollista pohjaa. Eri uskontojen tunneilla opiskellaan samoihin kysymyksiin liittyviä asioita oman uskonnon mukaisesti.
Elämänkatsomustiedossa pohditaan paljon kysymyksiä siitä, mitä on oikea ja väärä ja onko niitä. Sen lisäksi tarkastellaan ympäröivää maailmaa, ihmisen paikkaa maailmassa ja erilaisia kulttuureita.
Ala-asteella ET:ssä käsitellään mm. seuraavia aiheita: ystävyys, erilaisuus ja suvaitsevaisuus, yhdessä eläminen ja ihmisen suhde luontoon. Myös erilaisiin uskontoihin ja uskomuksiin tutustutaan lapsen ikään sopivalla tavalla sekä opitaan erilaisia tapoja toimia ryhmässä. Tunneilla tutustutaan oman paikkakunnan historiaan ja kulttuuriin, voidaan tehdä retkiä museoihin, taidenäyttelyihin ja muihin oman kotiseudun nähtävyyksiin. Opetukseen soveltuu hyvin myös vierailut planetaarioihin ( esim. Särkänniemi, Heurekan planetaario) tai tiedekeskuksiin (esim. Heureka, Tietomaa).
Yläasteella keskeisiä aihepiirejä opetuksessa ovat kulttuuri (ihminen ja kulttuuri, eurooppalainen kulttuuri, suomalainen kulttuuri ja monikulttuurisuus), etiikka ja hyvä elämä (moraali ja etiikka, miten pitäisi elää, ihmisoikeusetiikka ja ympäristöetiikka) sekä tulevaisuus (tulevaisuuden tutkiminen, tulevaisuuden yhteiskunta, ympäristö tulevaisuuden tekijänä ja oppilaan oma tulevaisuus). Yläasteen opintoihin kuuluu myös tutustuminen erilaisiin uskontoihin. Lukiossa syvennetään peruskoulussa opittuja asioita.
Oppisisältöjen perusteella elämänkatsomustieto sopii siis kaikille oppilaille heidän taustastaan riippumatta. Lisää tietoa elämänkatsomustiedossa opetettavista asioista löytyy opetussuunnitelmista sekä aineen oppikirjoista."
http://et-opetus.fi/index.php/et