Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kastettujen määrä vähenee!

Vierailija
06.07.2010 |

"Vuonna 2009 ainoastaan 80,7% syntyneistä lapsista kastettiin, kun osuus oli vuonna 2000 vielä 88,7%."



http://www.et-opetus.fi/index.php/tiedotteet/56-elaemaenkatsomustiedon-…





Voisi päätellä, että myös rippikoulun suosio alkaa vähitellen laskea. Kirkkohäät valitsee enää puolet hääpareista.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
06.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulevaisuuden lapset saavat tehdä omat valintansa!

Vierailija
2/30 |
06.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt alkaa Suomessakin olla se tilanne, että ihmiset voivat oikeasti päättää, haluavatko kastaa lapsensa Jeesuksen opetuslapsiksi vai eivät. Enää ei tarvitse kastaa vain siksi, että "kaikki muutkin niin tekee". Ihmiset osaavat järjestää myös muita vauvajuhlia kuin ristiäisiä, jos uskonto ei tunnu omalta jutulta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
06.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin kyllä se näkyy myös omassa tuttavapiirissä. Asumme Helsingissä ja suurin osa tutuistamme ei ole kastanut lapsiaan. Mutta Helsingissähän kirkkoon kuuluu kai enää n. 60 % jos oikein muistelen.

Vierailija
4/30 |
06.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska morsian haluaa kävellä pitkin kirkon käytävää eikä se onnistu kuin kirkossa. Ei siinä kysellä rippikoulun perään kun vaaditaan kirkolta tila ja siunaus. Minä haluan, sanoo morsian!

Vierailija
5/30 |
06.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten huomaa maistraattihäiden lisääntymisestä.

Vierailija
6/30 |
06.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja toisekseen kirkossa ei vihitä niitä jotka eivät ole käynete rippikoulua. Tiedän tämän siitä, koska kaverini kävi kyllä rippikoulun mutta jostain syystä sitä ei oltu rekisteröity kirkon arkistoihin ja kaverilta meinasi jäädä kirkkohäät pitämättä. Onneksi jostain silloisen rippipapin arkistoista löytyi tiedot.

Koska morsian haluaa kävellä pitkin kirkon käytävää eikä se onnistu kuin kirkossa. Ei siinä kysellä rippikoulun perään kun vaaditaan kirkolta tila ja siunaus. Minä haluan, sanoo morsian!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/30 |
06.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vuonna 2009 ainoastaan 80,7% syntyneistä lapsista kastettiin, kun osuus oli vuonna 2000 vielä 88,7%." <a href="http://www.et-opetus.fi/index.php/tiedotteet/56-elaemaenkatsomustiedon-…" alt="http://www.et-opetus.fi/index.php/tiedotteet/56-elaemaenkatsomustiedon-…">http://www.et-opetus.fi/index.php/tiedotteet/56-elaemaenkatsomustiedon-…; Voisi päätellä, että myös rippikoulun suosio alkaa vähitellen laskea. Kirkkohäät valitsee enää puolet hääpareista.

että uskonvapaus toteutuu myös lasten kohdalla!

Vierailija
8/30 |
06.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yleisyy myös avioliittojen kirkollinen siunaaminen eli kirkollisveroa maksamattomat haluavat ilmaisen juhlatilan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/30 |
06.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja toisekseen kirkossa ei vihitä niitä jotka eivät ole käynete rippikoulua. Tiedän tämän siitä, koska kaverini kävi kyllä rippikoulun mutta jostain syystä sitä ei oltu rekisteröity kirkon arkistoihin ja kaverilta meinasi jäädä kirkkohäät pitämättä. Onneksi jostain silloisen rippipapin arkistoista löytyi tiedot.

Koska morsian haluaa kävellä pitkin kirkon käytävää eikä se onnistu kuin kirkossa. Ei siinä kysellä rippikoulun perään kun vaaditaan kirkolta tila ja siunaus. Minä haluan, sanoo morsian!


Jostain syystä sinne kirkon käytävälle on pakko päästä.

Vierailija
10/30 |
06.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes joka toinen aviopari vihitään nyt maistraatissa



30.06.2010 7:00



Ossi Kurki-Suonio



Kirkkohäiden suosio on laskussa. Vuonna 2009 enää noin 51 prosenttia solmituista avioliitoista vihittiin kirkossa. Asia käy ilmi Länsiväylän Väestörekisterikeskukselta saamista tiedoista.



Vuonna 2009 Suomessa 15450 henkilöä sai siviilivihkimyksen, kun 17020 henkilöä vihittiin kirkossa. 750 henkilön vihkimistapa ei ollut tiedossa.



Luvut koonnut informaatikko Seppo Helenius kertoo olleensa tiedoista yllättynyt. Helenius huomauttaa, että luvut ovat epäviralliset ja ne eroavat hieman kirkon ja Tilastokeskuksen tiedoista.



–Näissä vähintään toinen on ollut Suomen kansalainen. Virhemarginaali on 250 suuntaansa, mikä kuvaa epävarmuutta. Kirkollisiin vihkimisiin on laskettu mukaan evankelisluterilaisten lisäksi myös ortodoksit, Helenius toteaa.



Luvut on havaittu huolestuneena jo kirkossa. Helsingissä sekä Vantaalla tilanne on kirkon kannalta vielä heikompi ja kaupungeissa enää alle puolet avioliitoista solmittiin kirkossa.



Espoossa kirkossa vihittiin vuonna 2008 vielä 57,8 prosenttia avioliitoista. Vuoden 2009 tilastoja ei ole vielä laskettu, mutta Espoon seurakuntayhtymän viestintäpäällikkö Simo Repo uskoo, että pudotusta tulee 1–1,5 prosenttiyksikköä.



–Kun katsotaan kolmen vuoden trendiä, niin suunta on ollut loivaa alamäkeä. Vuonna 2006 vielä 61,3 prosenttia pareista vihittiin kirkossa, Repo toteaa.



Hän löytää heti yhden selkeän syyn siihen, miksi yhä useampi haluaa siviilivihkimisen. Kirkkojärjestyksen mukaan vihkiminen kirkossa onnistuu vain, jos molemmat ovat kirkon jäseniä.



–Naimisiin menevissä ikäryhmissä kirkosta eronneiden osuus on suurempi. Tilastollinen todennäköisyys sille, että kirkon jäsen menee naimisiin toisen kirkon jäsenen kanssa on entistä pienempi.



Helsingin seurakuntayhtymässä on havaittu, että kirkosta eroavista jopa 70 prosenttia on 18–39-vuotiaita. Repo sanookin, että kirkko pyrkii pitämään jäsenensä entistä paremmin. Eroavien määrä ei enää kasva, ”vaikka luvut ovatkin miinusmerkkisiä”



Kirkossa on havaittu myös, että mielikuva suurista ja kalliista kirkkohäistä karkottaa väkeä maistraattiin. Osittain tästä syystä Vantaalla Pyhän Laurin kirkossa järjestettiin viime syksynä hääyötempaus, jonka aikana vihittiin lähes sata paria. Malli on kopioitu myös Espooseen ja tapahtuma järjestetään molemmissa kaupungeissa uudelleen tänä vuonna.



Repo on kuitenkin sitä mieltä, että mielikuvien muuttaminen ja kirkon jäsenistä kiinni pitäminen eivät riitä.



–Peruskysymys ratkeaa vasta, kun muutetaan kirkkojärjestystä. Mielestäni kirkon olisi järkevää pystyä vihkimään pari, vaikka vain toinen kuuluisi kirkkoon.



–Nyt kirkko rankaisee omia jäseniään, jotka rakastuvat ihmiseen, joka ei kuulu kirkkoon, Repo toteaa



– Aikaisemmin oli tavallista, että se joka ei kuulunut kirkkoon, liittyi jäseneksi. Mutta se trendi on murtunut, hän jatkaa.



Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/30 |
06.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö papin vihkiä hääpari, vaikka toinen ei kuulukaan kirkkoon? Ainakin tilastot näyttäisivät silloin kirkon kannalta paremmilta.


–Peruskysymys ratkeaa vasta, kun muutetaan kirkkojärjestystä. Mielestäni kirkon olisi järkevää pystyä vihkimään pari, vaikka vain toinen kuuluisi kirkkoon.

–Nyt kirkko rankaisee omia jäseniään, jotka rakastuvat ihmiseen, joka ei kuulu kirkkoon, Repo toteaa

– Aikaisemmin oli tavallista, että se joka ei kuulunut kirkkoon, liittyi jäseneksi. Mutta se trendi on murtunut, hän jatkaa.

Vierailija
12/30 |
06.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienot häät saa järjestettyä myös muissa tiloissa tai luonnon helmassa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/30 |
06.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta uskonnollisilla tahoilla ei pitäisi olla vihkimisoikeuksia lainkaan.

Seremonian voi pitää ilman juridistakin puolta.

Vierailija
14/30 |
06.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi ihminen, joka ei usko, haluaisi kuulla hääpäivänään Jeesuksesta ja Jumalasta? Eihän niillä henkilöhahmoilla ole mitään tekemistä hääparin rakkauden kanssa. Kun ei usko, arvostaa varmasti hääpäivänään enemmän esim. Proseremonia-puhujan hääparia koskevaa puhetta kuin papin puhetta Jeesuksesta ja Jumalasta.

Hienot häät saa järjestettyä myös muissa tiloissa tai luonnon helmassa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/30 |
06.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta uskonnollisilla tahoilla ei pitäisi olla vihkimisoikeuksia lainkaan.

Seremonian voi pitää ilman juridistakin puolta.

Keski-Euroopassa kaikki käyvät ensin maistraatissa ja sen jälkeen voi mennä kirkkoon, jos haluaa.

Vierailija
16/30 |
06.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirkollisia vihkimyksiä on vain puolessa avioliitoista, joka taas johtaa siihen, että parit antavat mieluiten lapsensakin sitten isona päättää katsomusasioistaan.



Ja kyllä, tämä on muoti-ilmiö. Nykyään jo tiedetään, että kastaminen tarkoittaa kaikille tulevaa kirkon jäsenmaksun maksajaa, mutta vain harvoille jotain uskonnollista.

Vierailija
17/30 |
06.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kyse voi olla esim. siitä etät toinen kuuluu kirkkoon ja toinen ei, mutta sille kirkkoon kuuluvalle on tärkeää saada myös uskonnollinen osuus ja toinen sitten myöntyy siihen.


Jostain syystä sinne kirkon käytävälle on pakko päästä.

Vierailija
18/30 |
06.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun uskonnottomuus on yhteiskunnassamme nykyään hyväksytympää, on helpompi erota kirkosta ja jättää lapset kastamatta.



Olisi mielenkiintoista tietää, kuinka moni liittyisi kirkkoon, jos jokaisen 18-vuotiaan pitäisi liittää itsensä uudestaan kirkkoon, jos haluaa pysyä jäsenenä. Kirkko on tähän asti voinut luottaa aika hyvin siihen, että ihmiset eivät saa aikaiseksi erota, vaikka uskoa ei olisikaan. Veronmaksajia on riittänyt.

Vierailija
19/30 |
06.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirkollisesta pakkosyötöstä.

Vierailija
20/30 |
06.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi mielenkiintoista tietää, kuinka moni liittyisi kirkkoon, jos jokaisen 18-vuotiaan pitäisi liittää itsensä uudestaan kirkkoon, jos haluaa pysyä jäsenenä. Kirkko on tähän asti voinut luottaa aika hyvin siihen, että ihmiset eivät saa aikaiseksi erota, vaikka uskoa ei olisikaan. Veronmaksajia on riittänyt.

Hyvä kysymys!!

Fysiikan professori kari Enqvist on tehnyt ehdotuksen (Hesarin debatissa viime keväänä) että kirkolta otettaisiin pois tämä automaattijäsenyys. Eli lasta ei liitettäisi mihinkään viralliseen yhteisöön. Ja lisäksi mikään uskonnollinen yhdyskunta ei saisi verottaa ketään jos ihminen ei ole itse liittynyt aikuisena siihen.

Täm ei tarkoittaisi että vanhemmat eivä t voisi kasvattaa lastaan mihin uskomussysteemiin he halauavat. Mutt aei olisi jäseneksi littämisen lupaa ennen kuin on täysi-ikäinen.

Itse en ole liittänyt lapsiani kirkkoon. Nyt kun lapsillani on jo perheet, hekään eivät ole kastattaneet lapsiaan. Kaksi lapsistani on uskonnottomia, ja yksi on buddhalainen. Se on OK kun se on itse valittua. :-)

On hienoa että lasten uskonnonvapaus alkaa laajentua Suomessakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kaksi