Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olenko velvollinen sääliin ja auttamiseen tässä tilanteessa?

Vierailija
05.07.2010 |

Käly on miehensä kanssa rakentanut aivan upean ja ison talon. Sellaisen täydellisen unelmien täyttymyksen. Sellaisen, mihin meillä ei koskaan tule olemaan varaa.

Kälyn mies tekee erittäin pitkiä päiviä ja paljon reissuhommia. Vapaa-aikanaan hän lataa akkujaan ja harrastaa. Käly hoitaa yksin kaikki 250 neliötä ja kaksi pientä lasta.

anoppi on todella huolissaan tyttärensä jaksamisesta. Vapaa-aikaa ei ole koskaan, työnteko lopultonta, mies poissa, käly yksin vastuussa kaikesta kotona.

Anopilla on jo itsella sen verran ikää, että ei tunne voivansa osallistua lastenlastensa hoitoon tai mennä esim siivoamaan tyttärensä kotiin. Anoppi ilmeisesti toivoisi, että minä tekisin niin. tämä toive on tullut epäsuorasti ilmi useasti, viime viikonloppuna sitten ihan suoraankin. Samassa yhteydessä anoppi muistutti kuinka kiitollinen minun pitää olla miehestäni, joka osallistuu kaikkeen kotona. Ja niin kyllä olenkin.

Mutta minusta kälyn perheen tilanne ei ole syntynyt sattumalta. minusta kivilinnalla ja miehen jatkuvalla työnteolla on selkeä yhteys ja eihän mieheltä voi paljoa vaatiakaan 10-12h työpäivän päätteeksi. He ovat korkeasti koulutettuja ja älykkäitä ihmisiä molemmat, joten mielestäni heidänkin olisi pitänyt havaita ajoissa, miten rakennusprojekti ja talolainan hoitaminen vaikuttaa perhe-elämään.

Olenko nyt siis paha ihminen kun en halua kälyn lapsia hoitaa, enkä ainakaan mennä ikkunoita pesemään?

sitä minulta nimittäin pyydettiin: käly ei ole saanut ikkunoista pestyä kuin vasta neljäsosan, ja senkin on joutunut tekemään lasten nukkuessa yöuniaan. minulta kuulemma homma sujuisi näpsäkästi ja kun niitä ikkunapintojakin on niin valtava määrä ja kaksi isoa seinää pelkkää lasia, ettei pesemättäkään voi jättää. Lisäksi voisin kuulemma ottaa tavaksi viedä lapsia puistoon ja ottaa meille hoitoon, ovat jo kuulemma tarpeeksi isoja sellaiseen.

En oikein viitsisi.

Kommentit (89)

Vierailija
41/89 |
05.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käly - puolison sisar, veljen vaimo tai puolison veljen vaimo

Vierailija
42/89 |
05.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaksi lasta ja kiireinen.

Voin lohduttaa arvon kateellisia, että enpä minä istuksimaan ehdi.

En edes miettimään muiden asioita.

Ehditkö kuitenkin ikkunat pesemään, ja jos et ehdi niin odotatko että joku sukulaisesi sen tekee?

Itselläni on 39-neliöinen asunto, jonka ikkunoita en ole ehtinyt pestä yli vuoteen. Eikä tulisi mieleenkään velvoittaa siihen sukulaisia joilla on omiakin kiireitään - kämpän koosta riippumatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/89 |
05.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että sukulainen auttaa. Minä autan sukulaisiani ja autan ystäviäni. Ollaan oltu milloin missäkin muutto-, remontti- ja siivoustalkoissa.

Ja ap:llakaan ei muuten olisi niin paljon puuhaa siellä järjestössään, jos ihmiset auttaisivat sukulaisiaan...

Vierailija
44/89 |
05.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että sukulainen auttaa. Minä autan sukulaisiani ja autan ystäviäni. Ollaan oltu milloin missäkin muutto-, remontti- ja siivoustalkoissa.

Ja ap:llakaan ei muuten olisi niin paljon puuhaa siellä järjestössään, jos ihmiset auttaisivat sukulaisiaan...

Talkoot ovatkin eriasia ja kertaluonteinen apu. Nythän ei ollut siitä kysymys, vaan toisten ilmaiseksi piiaksi menemisestä. Edellyttäisitkö tätä joltakulta sukulaiseltasi?

Ja itse olisin ainakin todennäköisemmin järjestöavun piirissä, jos pakottaisin itseni olemaan tekemisissä henkisesti sairaiden sukulaisteni kanssa. Parempi oman mielenterveyteni ja tasapainoni kannalta, että pysyn heistä erossa (omat vanhempani kuitenkin onneksi mukavia ja järkeviä). Ystäviäni, joiden kanssa oleminen on tasapainoista ja tervehenkistä, autan minäkin mielelläni.

Vierailija
45/89 |
05.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertaluonteinen keikkahan sekin on.

Missä sanottiin että ko. käly olisi jotenkin henkisesti sairas?

Vierailija
46/89 |
05.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertaluonteinen keikkahan sekin on.

Vierailija
47/89 |
05.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

49, miten saat ikkunoiden pesemisestä piikomista? Kertaluonteinen keikkahan sekin on.

Luitko ketjua huolellisesti? Kyseessä on jatkuva avuntarve (lasten kaitsemisen ottaminen tavaksi + ikkunoiden pesu, ja on oletettavaa että tulisi lisää tehtäviä jos noihin suostuisi), eikä sitä ole suunniteltu katettavaksi talkoilla ja muulla suvun yhteistoiminnalla, vaan tätä yhtä henkilöä on yritetty värvätä ilmaiseksi piiaksi.

Viittasin yleisluontoiseen toiveeseesi, että sukulaiset auttaisivat toisiaan enemmän, jonka sanoit vähentävän järjestöjen taholta annettavan avun tarvetta. Minun kohdallani kävisi päin vastoin, ja epäilen etten suinkaan ole ainoa.

Uskon että moni minun sukupolveni edustaja auttaisi sukulaisiaan enemmän, jos sukulaiset suhtautuisivat suvun nuorempiinkin jäseniin kunnioittavasti eivätkä olettaisi että näillä voi teettää mitä tahansa ja kuinka paljon tahansa, kun kerran sukua ollaan. Ystävyyssuhteet toimivat tässä mielessä paremmin, koska 1. ne voi vapaasti muodostaa juuri itseään kiinnostavien ihmisten kanssa ja 2. kaikki ymmärtävät, ettei toista voi hyväksikäyttää, koska ystävyyssuhde loppuisi siihen.

Vierailija
48/89 |
05.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et tietenkään ala miksikään ilmaiseksi kotiorjaksi!!!!!!! Sano suoraan vaan. Ja sitten sanot, että ehkä teidän pitäisi hankkia siivooja ja lastenhoitaja. Niih!

Vierailija
49/89 |
05.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että hankitaan iso talo/uusi auto/kesämökki jne ja sitten tarvitaankin kovasti apua sukulaisilta, kun rahoitus tekee tiukkaa tai joudutaan tekemään kovasti töitä kaiken rahoittamiseksi.

Isovanhemmat auttavat auliisti näitä "kovilla olijoita" ja raha-asiansa järkevästi mitoittaneet lapset ja lapsenlapset ovat omillaan.

Tuttavapiirissä näitä kilttejä ja tunnollisia on useita, jotka joutuvat katsomaan ilman tukea vierestä kun vanhemmat juoksevat tukka putkella auttamassa näitä ylivelkaantuneita.

Ja ennen luulin, että vanhemmilla on liiallinen vastuuntunto siitä perheen mustasta lampaasta tai muusta heittiöstä, nyt se vastuu tuntuu siirtyneen huonosti raha-asiansa hoitaneisiin....

Vierailija
50/89 |
05.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos käly on tukenut teidän perhettänne, olisi kohtuullista etä sinä nyt vastaavasti auttaisit häntä. Ei nyt mitään ikkunanpesuja, on joko tehtävä talo jonka jaksaa siivota tai otettava budjetissa huomioon siivoajan palkka. Ei todellakaan ole sinun vastuullasi.

Mutta esim kävisit joskus lastenvahtina jos kälyllä jotain pieniä menoja (kampaaja/lääkäri etc parin tunnin juttu joka ei onnistuisi muuten). Jollet ole saanut kälyltäsi vastaavaa apua, ei sitä voi olettaa sinultakaan.

Vierailija
51/89 |
05.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisin ehkä kerran auttaa mutta tiedätkö ollenkaan mitä mieltä miehesi sisar on asiasta? Onko hän edes halukas ottamaan apua vastaan? Ajatushan voi olla täysin anoppisi ja hänen tyttärensä voi olla sitä vastaan. Tai sitten hän olisi kiitollinen avusta. Itse eniten riippuisi juuri kyseisen tyttären mielenliikkeistä sekä siitä että olenko hänen kanssaan minkäänlaisissa väleissä.

Luonnollisesti ikkunoita tulis pesemään miehesi, kälysi mies (kyllä vapaa-ajallaan!) ja anoppisi katsoisi sitten kaikkien lasten perään. Jos se ikkunoiden pesu oikeasti niin tärkeää on. Meilläkin on ollut pesemättä.

Vierailija
52/89 |
05.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaisin myös ystävää. Auttaisin lastenhoidossa. Ikkunanpesu ei minusta ole välttämätöntä, ei ainakaan sellaista mitä jonkun pitäsi tehdä jos on muutenkin uupunut. Mulle olis ihan sama mitä käly tekee sillä ajalla jonka hoitaisin heidän lapsiaan. En tekis sitä säännöllisesti mutta silloin tällöin voisin. Olis kiva jos suku auttais vuorostaan silloin jos sattuisin itse uupumaan.

Mielestäni te olette tehneet viisaan valinnan. Vähän vähemmän materiaa ja enemmän aikaa yhdessä olla perheenä ja tasaisempi työnjako. Kannattaa pohtia onnellisuuden ominaisuuksia silloin jos kateus kivilinnasta nostaa päätään.

Vierailija
53/89 |
05.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommataan iso talo ja perhe, vaikka energia ei sitten kuitenkaan riitä niiden hoitamiseen. Apua saa toki pyytää, mutta jos tilanne on JATKUVASTI se, että voimat ei riitä niin jotain pitäisi tehdä tilanteen muuttamiseksi.

Jos olisin ap niin voisin auttaa lastenhoidossa jos itsellä on siihen aikaa ja energiaa. Siivoojaksi en muille alkaisi, jokainen siivotkoon itse. Jos ei jaksa niin aina voi palkata siivoojan tai muuttaa pienempään asuntoon minkä ylläpito ei vaadi liikaa voimia.

Vierailija
54/89 |
05.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei käly perheineen itse järjestä asioitaan miksi ryhtyä anopin apuriksi?

mielestäni on ok auttaa "vähempiosaisia" eikä mennä tuossa tilanteessa "piikomaan"

en usko että Aplla kyse kateudesta.

kaikkihan me täänikäiset samassa tilanteessa ollaan, pienet lapset, työt ei oo aikaa...

miksi just noita pitäis auttaa?

jos vieläpä APn lapset pienempiä?

Miksei rouva unelmatalo palkkaa väiliaikaista lastenhoitoapua nythän on kesä ja kaupan ilmoitustaulut pursuaa ilmoituksia... ja pese ihan itse.

Ettei vaan olis äitinsä passaama ja nytkin vielä äiti murehtii kun ei itte jaksa auttaa...

Vierailija
55/89 |
05.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos kerta käly ei edes apua ole pyytänyt, miksi pitäisi auttaa? Tietysti jos haluaa, voi kysyä, tarviiko jossain apua. Mutta haluaako edes käly apua? Joku voisi jopa loukkaantua, kun oma äiti tai anoppi järjestelee asioita selän takana. Eikä edes kaipaa apua, vaikka joku voi kuvitella niin.

Vierailija
56/89 |
05.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ollut jotenkin välttämätöntä suorittaa?

Sen ymmärrän jos käly on niin poikki että lapset jää ilman ruokaa, siinä tilanteessa kyllä ilman muuta jokainen kynnelle kykenevä auttamaan, juu. Mutta ikkunoiden pesu?!? jos väsyttää, jätetään ikkunat pesemättä.

t. itsekin joskus loppuun palanut - asiat täytyy osata laittaa tärkeysjärjestykseen...

Vierailija
57/89 |
05.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kälyn ja miehensä olisi pitänyt taloa rakentaessa miettiä kuka ja miten ikkunat pestään.

Ehkä kälyn ja miehensä tulisi muuttaa piehempään taloon.

Vaikka ap olisi kateellinen ja auttaa muita, ei hänen todellakaan tarvitse mennä kälyn perheeseen auttamaan. Jokainen valitsee itse miehensä.

Mun todella pitkää päivää tekevä ja erittäin paljon matkustava mieheni pesee meillä ikkunat. Siihen menee keväällä ja syksyllä yksi lauantai lähes kokonaan. Kesällä vielä mies tai minä pesemme olohuoneen ikkunoita. (meilläkin 250 neliötä kivilinnaa näköalaikkunoilla)

Vierailija
58/89 |
05.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietysti auttaisin uupunutta sukulaista/ystävää, ihan sama minkälainen talo ja omaisuus tällä sattuisi olemaan.

en nyt miksikään orjaksi ryhtyisi, mutta voisin tarjoutua auttamaan silloin tällöin.

Vierailija
59/89 |
06.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

onpa anopilla otsaa. mikas sa olet toisten ikkunoita pesemaan. anna anopille jonkin kotisiivousfirman lappu kateen jos viela kehtaa kysella.

peesi tälle. meillä muuten ihan sama tilanne että kälyn mies ei tee mitään joten anoppi ja appi tekevät perheelle kaiken. ihan kaiken. lastenhoidon, ruoat, remontit autoon ja taloon...

kälyn mies sitten harrastaa omia juttujaan ja seurustelee oman sukunsa kanssa.

Vierailija
60/89 |
06.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki pienten lasten vanhemmat ovat väsyneitä ja aikaa ei ole niin paljon kotitöihin ja lastenhoitoon kuin haluaisi.

en näe mitään syytä miksi ap:n pitäisi piikoa toisessa perheessä. auttamisen koen sillä tavalla, että jos joku on sairas tai synnyttämässä tai menettänyt kotinsa eli ei yhtään rahaa, niin voin ruokkia, hoitaa, ottaaa kotiini.

auttaminen ei ole sitä että jos laiskaa miestä ei kiinnosta tehdä kotitöitä, nniin sitten mennään sinne piikomaan. ja laiska hän on. vaikka tekee 10 tuntia töissä niin silti jää aikaa lapsille ja kotitöihin jos haluaa