Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä auktoriteettia tuoreelle äidille sukulaisia vastaan...

Vierailija
05.07.2010 |

Olen kaksiviikkoisen vauvan äiti ja ihan hajalla en vain jatkuviin neuvoihin ja päivittelyihin vaan myös täydelliseen välinpitämättömyyteen mielipiteitäni kohtaan. Jos pyydän vieraita pesemään kätensä, he ilmoittavat loukkaantuneina ettei heillä mitään likaa käsissä ole. Jos en tunne oloani vielä riittävän vahvaksi lähteäksi tapahtumaan X, olen vain mukavuudenhaluinen valittaja. Jos lähden kesken seurustelun katsomaan itkevää vauvaa, lapsi on jo kahdessa viikossa oppinut pompottamaan minua.

En oikeasti ole ihan näin säälittävä, mutta kaikki on uutta ja olen vielä vähän kipeäkin synnytyksestä, ja en osaa sanoa riittävän rumasti ja selvästi, jotta asia menisi perille. Kohteliaat "olisi hyvä jos pesisitte kätenne tässä" on niin helppo sivuuttaa...

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
05.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän vauva jo vuoden ja miehen sukulaiset oli ihan kammottavia. Käsienpesujuttuun naureskelivat, että "ei saa olla ylihygieeninen, täytyyhän vauvan saada vastustuskykyä.", imettää ei olisi saanut, kun pullosta on niin paljon kätevämpi antaa ja tietää tarkkaan kuinka paljon vauva syö, jos ei (vauva nukkui tosi huonosti) jaksa istua heidän kanssaa iltaa, vähätellään väsymystä "voi, tuo on niin normaalia". Ja erityisesti appi nappasi vauvan milloin vaan, vaikka sylistäni, alkoi hypittää ym. (siis vastasyntynyttä) kunnes vauva alkoi itkeä ja kun joskus sain asiasta sanottua, kommentoivat alentavasti tyyliin "voi voi, noita hormoneja, me ollaan kolme lasta kasvatettu... Oli niin hirveää, että vaikka tilanne on huomattavasti parantunut, lähes "inhoan" nykyisin koko miehen sukua.

Meillä tilannetta pahensi se, että mies ei omille vanhemmilleen suostu mitään sanomaan, ei edes minun puolestani, koska ei halua heitä loukata. Ja tästäkin on jäänyt meidän avioliittoon kaikuja.

No joo. Oli pakko purkautua, sinua en osaa neuvoa muuten kuin että koita pysyä kovana. Itse en osannut kunnolla ja jämäkästi sanoa, vaan ahdistuin asiasta kunnolla. Tsemppiä!

Vierailija
2/18 |
05.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sympatiani sinulle ap. Meillä ei kaksiviikkoista vauvaa ollut käynyt katsomassa kuin ihan muutama lähin sukulainen...

Jos ne tyypit ei noudata ohjeita, niin älä päästä niitä teille! Olette perheen kesken vaan ekat viikot. Keksi vaikka jotain tekosyitä, miksei teille voi tulla...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
05.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en päästänyt meille ketään ekoina viikkoina. Sanoin, etten jaksa vielä ja käskin mieheni sanoa samoin. Tähän oli suvun tyytyminen. Pyydettiin sitten kahville.

Ihan totta puhuen minä en oikein jaksa ymmärtää tätä käsidesihössötystä, mutta niinhän se vaan on, että ellette halua tulla jyrätyiksi, niin pitää vaan pysyä tiukkana. Sanot sit vaikka, että "Koska et pessyt käsiäsi, en voi antaa vauvaa sinulle syliin". Nurinaa tulee, mutta jos annat periksi niin saat aina antaa periksi, eikä asiat jää käsienpesuun.

Eka lapsi on aina vaikein. Silloin saa kyllä kuulla jos vaikka mitkä neuvot ja ihmettelyt. Tokan kohdalla kukaan ei enää ihmettele.

Vierailija
4/18 |
05.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna vierailijalle käsidesipullo. ;o) Sä olet nyt tilanteesi takia herkillä ja sanomiset voi tuntua pahemmilta, kuin myöhemmin. Sulla on kuitenkin oikeus mielipiteisiisi. Pidä ne. Tee niin kuin itse haluat. Jos tädit yrittää kukkoilla niin laitat ne napakasti paikoilleen. Sun elämä, sun vauva, sun koti.

Vierailija
5/18 |
05.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun ei ole ikinä tarvinnut kehottaa käsien pesulle, kaikki ovat tehneet sen ihan oma-aloitteisesti. Kyläänkään ei kukaan ole ängennyt lupaa kysymättä, saati että kettuilisi jos en olisi itse jaksanut lähteä. Älä päästä ketään enää kotiisi, sanot vain että haluat viettää ekat viikot oman perheesi kesken. Jos tuollaisesta suuttuvat, so what, pääsetpähän tulevaisuudessakin helpommalla = 0 )

Vierailija
6/18 |
05.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hänen tehtävänään on puolustaa perhettään.

Vierailija
7/18 |
05.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai antaisi heille käsidesiä? Voisiko hän myös rajoittaa vierailuja?

Jos imetät, niin sinulla on hyvä syy vetäytyä omaan rauhaasi esim makuuhuoneeseen. Maito nousee ja maidontuotanto tasaantuu ensimmäisten viikkojen aikana. Säännöllinen imetys ehkäisee myös rintatulehdusta.

Yritä olla välittämättä muiden kommenteista. Nahkasi paksuuntuu vielä, mutta nyt hormonitkin herkistävät sinua ja tilanne on toki vaikea. Nauti vauvastasi. Anna tulla ihollesi. Hän on se tärkein.

Vierailija
8/18 |
05.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

.. sääli, että sinulla on noin ajattelemattomia idiootteja lähipiirissäni. Voisit jatkossa jokaiseen seuraavaan vähättelyyn ärähtää, että "jos nyt ei lopu tuo minun tuoreen äitiyteni vähättely, niin parempi varmaan olla kokonaan tulematta ja pahoittamatta siten mieltäni..." Voisit myös puhua kumppanillesi asiasta ja pyytää häntä napasti myös olemaan sinun ja vauvan puolella.

Sinä olet kaikesta päätelleen hyvin vastuuntuntoinen äiti, joka haluat kasvaa lapsesi kanssa... nämä muut eivät ole koskaan edes ajatelleet, mitä on henkinen kasvu. Kaikesta huolimatta paljon onnea pienokaisesta ja jätä huomauttelijat, vähättelijät ym. omaan arvoonsa. MIkäli he ovat todella läheisiä, esim. oma äiti, anoppi tai sisko, niin suosittelisin ottamaan asian fiksulla tavalla puheeksi. Tsemppiä!

Vierailija
9/18 |
05.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kilttimys kuin minäkin. Tuntuu vaikealta sanoa aikuisille ihmiselle, että "sori sä et nyt tajunnut. Käsienpesupyyntö koskee sinuakin, tässä ja nyt. Pese siis kätesi, tai muuten vierailu ei onnistu. Toisin sanoen joudut pihalle".

Joo oon herkillä. Yksi vieras joka tulee mielellään aina muun porukan mukaan hengailemaan meille, "kahville", vastasi tässä juuri yhdelle kysyjälle, ettei häntä voi vähempää kiinnostaa (tämä lapsi siis, joka on sukulainen). Okei, näin varmaan on, mutta pitääkö sitä sanoa ääneen noin...

Vierailija
10/18 |
05.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä oikein pelkäät jos ärähdät kunnolla että " täällä pestään kädet. PISTE!" Ja jos vastaus on " ei mun kädet ole likaiset" niin kiität käynnistä ja sanot että perämmälle ei tulla.

Ja mitä siitä jos olet mukavuudenhaluinen valittaja muiden mielestä? Menetkö rikki jos joku ajattelee sinusta niin?

Vierailija
11/18 |
05.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kyllä minä tiedän kun olen jo xxx määrän riiviöitä kasvattanut". Joopa joo.

Toi on niin syvältä ja muka sallittua kun sen tekee kepeästi ja huumorilla. Tuoretta äitiä saa mitätöidä miten paljon tahansa kun "se on ihan hormonihuuruissa ja ihan vauhko vielä kun on esikoinen kyseessä", vaikkei noin edes olisi!

Vierailija
12/18 |
05.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua vaivaa ajatus, jos joku ajattelee minusta jotain, mikä ei ole totta. Toivon vähän ymmärrystä.

Kyse on vauvan harvoista lähisukulaisista, joten siksi olen tavanomaista pitkämielisempi. Kaukaisimmille vieraille olen sanonut että ei sovi. Esim miehen serkku, jota en ole koskaan 10 vuoden aikana edes tavannut, olisi halunnut tulla synnärille, koska on ko. kaupungissa kylässä ja kyläpaikankin äiti lapsineen olisi halunnut nähdä ihan pienen vauvan. En siis tunne ketään noista ihmisistä.

ap

Vierailija
13/18 |
05.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa luki jotakin tyyliin "pese kätesi ja käytä myö skäsidesiä ennen kuin astut peremmälle". Ja sit toinen iso lappu wc:n ovessa "käsienpesu täällä" ja itse vessassa myös lappu "käytäthän myös käsidesiä". Tämä vaan vinkiksi jos se yhtään auttaisi teitä tuoreita vanhempia jotka olette huonoja sanomaan riittävän lujasti.

Vierailija
14/18 |
05.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sympatiat sinne. Teet asiat juuri niinkuin itse haluat ja parhaaksi näet. Suljet ne muiden kommentit pois.

Helpommin sanottu kuin tehty. Ehkä itse osaan nyt toisen kanssa tämän jo vähän paremmin. Ensimmäisen kanssa olin yhtä hukassa kun anoppi teki kaiken juuri niinkuin itse parhaakseen näki. Anoppi tiesi kaiken, ja jos kielsin tekemästä jotain, tämä teki sitä sitten seläntakana.

Vierailija
15/18 |
05.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinua harmittaa ja surettaa jos muut eivät ymmärrä sinua / teet niinkuin haluat, mutta sinä olet ihan sama ihminen riippumatta muiden ajatuksista. Nyt olet äiti, jonka tehtävä on suojella lastaan --> NE KÄDET ON PESTÄVÄ teille tullessa.

Jos joku vaatimuksesta loukkaantuu ja hylkää sinut/ perheenne sen takia, niin selviätte hengissä. Vauva taas ei välttämättä selviä jostain viruksesta. Joten sinä määräät miten teillä käyttäydytään. Ole jämäkkä äläkä pyydä olemustasi anteeksi!

Vierailija
16/18 |
05.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapseni hyvinvointi on tärkeämpää kuin jonkun toisen aikuisen tunteet.

Vierailija
17/18 |
05.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ensimmäinen kehoitus ei mene perille sano uudestaan lisäyksellä, että "Nykyään neuvolassakin kehoitetaan toimimaan näin. Ehkä oli eritavalla, kun sinä sait lapsen. Kädet on pestävä tai muuten vierailu loppuu tähän. En halua lapselleni flunssaa, joka on vaaraton aikuiselle, mutta vaarallinen pienelle. Vauvalla ei ole luontaista vastustuskykyä kaikkia tauteja vastaan, vaikka saakin maidostani osaa vastaan vasta-aineita jne."

Vierailija
18/18 |
05.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse ratkaiset mitä jaksat ja annat moukkamaisten tokaisujen jäädä omaan arvoonsa. Jos joku ei suostu pesemään käsiään hän ei silloin koske vauvaan. Piste.

Äläkä käytä mitään ylenmääräisen kohteliaita sanamuotoja. Voit sanoa, että vauvan saa syliin heti kun on käynyt pesemässä kätensä. Ja jos ei tee niin niin sitten ei saa pitää vauvaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yhdeksän