Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysykää jotain psykan opiskelijalta!

Vierailija
04.07.2010 |

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
04.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Freud vai Jung?

Vierailija
22/35 |
04.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kauanko kestää keskimäärin opiskelut? Mitä aineita opiskelet? Mikä on sun valmistumisesi jälkeinen "titteli"? Paljonko on keskimääräinen aika gradun vääntöön?

Itsekin alaa miettivä...

harjoitteluun kuluu kai puolisen vuotta. En tiedä miten sitten todellisuudessa on enkä sitäkään, kauan menee gradun tekoon. Olen nyt kaksi vuotta opiskellut. Perus- ja aineopintoihin kuuluu ainakin Helsingin yliopistossa kehitys-, kognitiivista, neuro-, havainto- ja kliinistä psykologiaa sekä runsaasti metodiopintoja (yksinkertaistettuna tilastotiedettä). Sitten voi oman mielenkiinnon mukaan opiskella valinnaisia kursseja noista samoista aihealueista. Kandivaiheen jälkeen alkaa ammattikäytännön kurssit, esim. testimenetelmät jne, joita opiskellaan sitten parisen vuotta, ja syventävät opinnot niistä aiheista, jotka kiinnostaa. Tämä siis Helsingissä, muista yliopistoista en tiedä. Titteli on sitten psykologian maisteri (PsM) ja ammattinimike psykologi.

Freud vai Jung?

Ei kumpikaan ;) Itse en ole perehtynyt kovinkaan paljon psykoanalyysiin, mutta lukemani perusteella psykoanalyytikoiden teoriat ovat auttamattomasti vanhentuneita (jopa nykyisten psykoanalyytikoiden...).

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
06.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä opinnoissasi on eniten kolahtanut? siis kenen teoria tai mikä teoria?

Vierailija
24/35 |
04.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

haluaisit työllistyä?

Vierailija
25/35 |
04.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ei mahtunut.....

Vierailija
26/35 |
04.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

paremmin opintojesi avulla?

Vierailija
27/35 |
04.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

9, en ymmärtänyt kysymystä. Voisitko tarkentaa?

10, ei. Mitä ylipäätään tarkoittaa ihmisen "lukeminen"? Saatan ehkä ymmärtää joidenkin ihmisten toiminnan ja tekojen tarkoituksen hieman paremmin.

11, olen kuullut henkilöstä, mutta en paljoa. Eli tämän perusteella voisi sanoa, että ei ainakaan meillä Helsingissä :D

ap

Vierailija
28/35 |
04.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kauanko kestää keskimäärin opiskelut? Mitä aineita opiskelet? Mikä on sun valmistumisesi jälkeinen "titteli"? Paljonko on keskimääräinen aika gradun vääntöön?

Itsekin alaa miettivä...

harjoitteluun kuluu kai puolisen vuotta. En tiedä miten sitten todellisuudessa on enkä sitäkään, kauan menee gradun tekoon. Olen nyt kaksi vuotta opiskellut. Perus- ja aineopintoihin kuuluu ainakin Helsingin yliopistossa kehitys-, kognitiivista, neuro-, havainto- ja kliinistä psykologiaa sekä runsaasti metodiopintoja (yksinkertaistettuna tilastotiedettä). Sitten voi oman mielenkiinnon mukaan opiskella valinnaisia kursseja noista samoista aihealueista. Kandivaiheen jälkeen alkaa ammattikäytännön kurssit, esim. testimenetelmät jne, joita opiskellaan sitten parisen vuotta, ja syventävät opinnot niistä aiheista, jotka kiinnostaa. Tämä siis Helsingissä, muista yliopistoista en tiedä. Titteli on sitten psykologian maisteri (PsM) ja ammattinimike psykologi.

Freud vai Jung?

Ei kumpikaan ;) Itse en ole perehtynyt kovinkaan paljon psykoanalyysiin, mutta lukemani perusteella psykoanalyytikoiden teoriat ovat auttamattomasti vanhentuneita (jopa nykyisten psykoanalyytikoiden...).

ap

Vierailija
29/35 |
04.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin alaa miettivä...

Freud vai Jung?

ap

ap

Vierailija
30/35 |
06.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihanoikeesti psykologiaa tieteenä? Onko oikein opettaa ihmisiä sanomaan että mulla on oikeus mun tunteisiini ja niitä ei voi kukaan viedä tai kiistää.. ja kaikki se paska mitä omahyväisinä ulos päästätte. Ketä autatte? Teidän alanne sais kuivua kokoon, valtion varoin teitä palkataan, yksityisinä ette pärjäis. Miksi te tarvitsette voimakkaita selväpäisiä ystäviä ympärillenne...siksi että saatte ksyä heiltä mitä teksiitte tässä ja tässä tapauksessa?? Vaikka kuinka ois kiitettäviä graduja tehtynä.

Vierailija
31/35 |
06.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihanoikeesti psykologiaa tieteenä? Onko oikein opettaa ihmisiä sanomaan että mulla on oikeus mun tunteisiini ja niitä ei voi kukaan viedä tai kiistää.. ja kaikki se paska mitä omahyväisinä ulos päästätte. Ketä autatte? Teidän alanne sais kuivua kokoon, valtion varoin teitä palkataan, yksityisinä ette pärjäis. Miksi te tarvitsette voimakkaita selväpäisiä ystäviä ympärillenne...siksi että saatte ksyä heiltä mitä teksiitte tässä ja tässä tapauksessa?? Vaikka kuinka ois kiitettäviä graduja tehtynä.

ja terapeutiksi voi opiskella sairaanhoitajakin...

Armoa tyhmyyteesi.

t. en ole ap

Vierailija
32/35 |
06.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin mikä teoria psyyken rakenteista on mielestäsi eniten oikeassa?

Vierailija
33/35 |
06.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mielestäni ihmisiä lääkitään paljon turhaankin, mutta totta kai monesti ainakin pieni lääkitys on paikallaan. Mutta en ala kinata kanssasi tästä, luulen, että valmiina psykologina tiedät asiasta enemmän kuin minä, vasta kaksi kliinistä kurssia käynyt :D

30, pääsin toisella kerralla. Sisään otettiin 46 ja kokeeseen osallistui 606 hlö. Hakijoita oli reilu 900, mutta sehän vain ratkaisee, kuinka moni on tullut kokeeseen.

31, lukion päättötodistuksen keskiarvo oli ehkä 8,5 paikkeilla ja kirjoitin E:n paperit. Itse pääsin sisään pääsykoekiintiössä, eli yo-todistustani ei otettu huomioon.

33, matematiikkaa (tai oikeammin tilastotiedettä) tarvitaan paljon. Esim. metodiopintoja meillä on kandivaiheessa ehkä 37 op verran. Suurin osa kirjoista on englanniksi, ehkä 90%. Mutta niistä kyllä selviää ihan loistavasti!

34, mielestäni psykologia ei korvaa uskontoa, vaan kulkevat käsi kädessä. Itsekin olen uskossa,ja tiedän muutaman muunkin opiskelijan olevan (saati sitten kaikki, jotka eivät ole siitä puhuneet!).

36, mikään teoria tms. ei ole vielä erityisesti "kolahtanut", johtuu varmaan osittain siitäkin, että en ole perehtynyt yksittäisiin teorioihin kovinkaan tarkasti, koska sellaiseen ei ole aikaa. Tästä syystä en osaa oikein vastata myöskään 39. kysymykseen.

Nyt kun olen vastaillut näihin kysymyksiin, niin tunnen itseni kyllä aika tyhmäksi :D Opinnoissa kieltämättä tuntuu, että on osaa oikein mitään, vaikka olenkin jo jonkin verran opiskellut, mutta tiedän, että siltä tuntuu myös loppuvaiheen opiskelijoista ja vasta valmistuneista... Täytyy myös sanoa, että millään kurssilla ei opiskella mitään ihmissuhdeasioita, kuten miksi viha ja rakkaus kulkevat käsi kädessä tai miksi hevonen potkii rakkaudesta ;)

ap

Vierailija
34/35 |
06.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

""--mikään teoria tms. ei ole vielä erityisesti "kolahtanut", johtuu varmaan osittain siitäkin, että en ole perehtynyt yksittäisiin teorioihin kovinkaan tarkasti, koska sellaiseen ei ole aikaa. Tästä syystä en osaa oikein vastata myöskään 39. kysymykseen.""

Psykologian opiskelija nimittää tietyt teoriat vanhentuneiksi, mutta kysyttäessä ei ole ollut aikaa perehtyä psyyken rakenteiden teorioihin Psykologian opiskelija ei ole perehtynyt psyyken rakenteiden teorioihin! Sen sijaan se on lukenut tilastotedettä. Mä kyllä luulen että toi tehdään-kovaa-luonnontiedettä-paradigma murtuu lähivuosi(kymmeni)na/nä.

(Hyvälle luonnontieteelle on paikkansa, mutta sitä ei tehdä psykanlaitoksella Helsingissä.)

Vierailija
35/35 |
06.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

""--mikään teoria tms. ei ole vielä erityisesti "kolahtanut", johtuu varmaan osittain siitäkin, että en ole perehtynyt yksittäisiin teorioihin kovinkaan tarkasti, koska sellaiseen ei ole aikaa. Tästä syystä en osaa oikein vastata myöskään 39. kysymykseen.""

Psykologian opiskelija nimittää tietyt teoriat vanhentuneiksi, mutta kysyttäessä ei ole ollut aikaa perehtyä psyyken rakenteiden teorioihin Psykologian opiskelija ei ole perehtynyt psyyken rakenteiden teorioihin! Sen sijaan se on lukenut tilastotedettä. Mä kyllä luulen että toi tehdään-kovaa-luonnontiedettä-paradigma murtuu lähivuosi(kymmeni)na/nä.

(Hyvälle luonnontieteelle on paikkansa, mutta sitä ei tehdä psykanlaitoksella Helsingissä.)

Meidän laitoksella on tietynlainen painotus, toisilla taas toisenlainen. Ja tilastotiede on kyllä tarpeellista, jotta osaamme tulkita, arvioida ja lukea tieteellisiä tutkimuksia ja tehdä niitä itsekin. Yliopiston tehtävähän on myös kouluttaa tutkijoita, ja meidän laitoksella tähän on panostettu ehkä enemmän kuin muilla psykan laitoksilla. Miksi muuten esim. neuro- ja havintopsykologia ja niiden tutkimus olisi vähäpätöisempää kuin esim. psyyken rakenteet? Voitiko myös perustella, miksi meidän laitoksella ei tehdä hyvää tiedettä?

Oletko/oletko ollut laitoksella opiskelijana, töissä, tutkijana?

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kuusi