Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi 70-luvulla vanhemmat saivat ryypätä vaikka lapset olisivat kotona ja 2000-luvulla eivät?

Vierailija
04.07.2010 |

Olen syntynyt 73 ja muistan kyllä että vanhempani ryyppäsivät kaatokännit useasti ja meillä oli sukulaisiakin ryyppäämässä. Eikä se silloin kenenkään mielestä ollut ongelma.

Nykyään äiti ei saa edes yhtä siideriä ottaa kun kyylät soittelevat lastensuojeluun.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
04.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhan viinan hajua tai kännissä heiluvia ihmisiä. Iho nousee kananlihalle ja tulee tuskainen, hikinen olo. Taisi se olla tuolloinkin ongelma.

Vierailija
2/6 |
04.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan yhtä väärin ja ongelmallista kuin nykyäänkin, mutta ilmapiiri oli eri, ainakin joissain porukoissa. Lasten aikana ryyppäämistä ja lasten kapakkaan mukaanottamista harrastivat 70-luvulla hipahtavat ja radikaalit vanhemmat, maaseudulla ja konservatiivisemmissa perheissä naiset eivät juurikaan ryypänneet. Lasten kannalta känniset aikuset ovat olleet aina yhtä pelottavia ja turvattomia, toiset tietenkin pelottavampia kuin toiset. Tänä päivänä sitten nähdään mihin tuon ajan ihanasti vapautunut asenne alkoholia kohtaan on johtanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
04.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

syntynyt 70-luvulla eikä meillä koskaan tehneet vanhemmat noin. Eivät tainneet käyttää alkoholia ollenkaan meidän lasten nähden tai ainakin todella vähän, koska en edes muista. Ja tietääkseni heillä ei ollut tapana ryypätä muutenkaan mitään kaatokännejä muulloinkaan vaikkeivät absolutisteja olleetkaan.

Enkä mä tiedä meidän tuttavapiirissäkään kenenkään ryypänneen ainakaan lasten nähden. (Kaikkea en varmaan tiedä, mutta enköhän olisi kuullut, jos tuo olisi yleistäkin ollut.)

Vierailija
4/6 |
04.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo ainakaan meidän perheessä ole ollut tapana. Mä luulen, että mun vanhemmillani on aina ollut ihan oikea suhtautuminen alkoholiin eli ihan sivistyneesti ovat ottaneet aina. EI mitään absolutisteja, mutta ei meillä vanhemmat ole humalassakaan koskaan olleet mun nähteni.

Kai mullakin on sen vuoski terve suhde alkoholiin eli mä saatan lasillisen ottaa, joskus harvoin kaksi ja siinäpä se. Tuon enemmän tulee otettua korkeintaan kaksi kertaa vuodessa, jos sitäkään.

Meillä on lapset nähneet mut kyllä viinilasin tai oluen kanssa, mutta eivät ole nähneet mua humalalassa, eikä tule näkemäänkään. Toivottavasti heistäkin kasvaa ihan sivistyneitä alkoholin käyttäjiä. Mallia on ainakin kotoa päin saatu.

Vierailija
5/6 |
04.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

omaa järkeä. Tottakai humalassa heiluvat aikuiset ovat lapsista ahdistavia eikä kännisestä vanhemmasta ole turvaa lapselleen. Ei sellaista käytöstä voi perustella sillä, mikä joskus on ollut tapana. Onhan lapsia kaltoinkohdeltu kautta vuosisatojen monilla eri tavoilla, mutta ei se tee asiasta hyväksyttävää.

Vierailija
6/6 |
04.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä 60-luvunkin puolesta. Eli silloin muutettiin kaupunkeihin ja soppa alkoi maistua. Viinankulutusta lisäsi myös kun lauantait saatiin vapaaksi. Eli kun nämä sodassa mielensä traumatisoineiden miesten traumaattiset lapset pääsivät kaupunkiin, niin nyt on tilanne se, että heidän lapsensa ja lapsenlapsensa ovat nyt hirveän pitkien nuoriso- ja lapsipsykiatriajonojen asiakkaina. Hommat kun tuppaa kumuloitumaan. Suomalaiset kun ovat osanneet tuskaansa aina itselääkitä joko huumein (Sodan jälkeen tämä maa oli opiaattien ja morfiinin suurkuluttaja) tai viinan avulla.

Ihan hyvä, että viimeistään nyt aletaan suitsia ja olla tiukkoja tämän viinanläträämisen kanssa.