Miten olette päättäneet, jos toinen haluais vielä yhden lapsen, toinen ei?
Meillä mies haluaisi vielä yhden lapsen, minä en välttämättä. Olen tyytyväinen näihin neljään ja kun yksi lapsistamme on melko vaikeasti kehitysvammainen niin en tiedä jaksaisko senkään takia enää uutta raskautta ja vauva-aikaa, vaikka nuorinkin on ens vuonna eskarilainen.
Iän puolesta ei periaatteessa olisi vielä kiire päättää, mutta minulla on edessä leikkaus, jonka jälkeen en enää voi tulla raskaaksi ja siksi päätös vauvasta suuntaan tai toiseen pitäisi tehdä nyt. Halutessamme yksi raskaus olisi vielä mahdollinen ennen leikkaustani.
Viides vauva ei meidän arkea pahemmin muuttaisi, ei tarvitse muuttaa isompaan taloon tai tehdä muitakaan järjestelyjä ja taloudellisestikin varmasti pärjäisimme, vaikka lapsia olisi yksi enemmän. En vaan siltikään ihan ehdottomasti haluais viidettä, koska nyt elämä on jo helppoa näiden nykyisten kanssa. Lisäksi olen juuri alottanut yritystoiminnan ja raskaus tähän saumaan ois huono, koska en voisi jäädä vauvan kanssa kotiin kun maksimissaan 2-3kk:si.
Kommentit (21)
Yhdenkään lapsen ei pitäisi syntyä ei-toivottuna.
Meillä se oli mies, joka ei halunnut kolmatta lasta. Kaksi siis jäi lapsiluvuksi.
ja lapsiluku jää kahteen. Vielä en ole katkera, mutta pelottaa se, että jonain päivänä katkeroidun. Perhe tuntuu mielestäni vajaalta, mutta en halua miestä myöskään pakottaa lapsen tekoon. Lapset ovat nyt 2 ja 4.
Olen yrittänyt keksiä elämääni muuta sisältöä. Aloitan työt kuukauden päästä. Ja haaveilen avoimen yliopiston opinnoista. Yritän kovasti, ettei elämäni pyöri vaan sen halutun vauvan ympärillä.
Eli mä. Kyllä mies olisi ottanut vaikka 4 lasta mutta mulle riiti 2.
Näin se on, kuten joku tuossa aiemminkin sanoi. Lapsella on oikeus syntyä toivottuna, molempien vanhempien taholta.
Meillä mies olisi halunnut toisen, minä en.
Siksi meillä on vain yksi, ja loppujen lopuksi olemme molemmat erittäin tyytyväisiä tilanteeseen.
jotkut naiset luulevat että perhesuunnittelu on sama kuin heidän mielipiteensä, mutta useimmiten perheissä mennään yhteisillä ehdoilla.
mutta minä en. Nuorin täyttää kohta kaksi ja en jaksa enää valvoa vauvan kanssa. Hermot menee jo nyt jos joku ei nuku...
jotkut naiset luulevat että perhesuunnittelu on sama kuin heidän mielipiteensä, mutta useimmiten perheissä mennään yhteisillä ehdoilla.
mutta minä lapsen kannan ja synnytän ja vielä imetän ensimmäisen vuoden, joten kyllä minun sana painaa enemmän.
Näin se on, kuten joku tuossa aiemminkin sanoi. Lapsella on oikeus syntyä toivottuna, molempien vanhempien taholta. Meillä mies olisi halunnut toisen, minä en. Siksi meillä on vain yksi, ja loppujen lopuksi olemme molemmat erittäin tyytyväisiä tilanteeseen.
Lasten pitää olla toivottuja. Yhdessähän nämä asiat päätetään, mutta sen mukaan sitten mennään, joka lapsia ei enää halua.
..omilla geeneillään? Jäitä hattuun! Jättäkään muillekin lisääntymismahdollisuus. Meillä on yksi ja riittää, sillä väestönjäjähdys on maailman omgelma numero YKSI.
Älä selitä, ettei Suomessa. Me asutamme myös tätä palloa.
Ehkä kaksi kertaa malttoi räpeltää kortsun kanssa, aika pian tulin raskaaks eikä tuo ole valittanut.. Yhtä rakastava isä on kolmannelle kuin 2:lle ekallekin. Nyt lapsiluku täys
Entä jos mies haluaa 2 ja nainen haluaa 5, naisen ehdoillako pitäisi mennä??
ja lapsiluku jää kahteen. Vielä en ole katkera, mutta pelottaa se, että jonain päivänä katkeroidun. Perhe tuntuu mielestäni vajaalta, mutta en halua miestä myöskään pakottaa lapsen tekoon. Lapset ovat nyt 2 ja 4. Olen yrittänyt keksiä elämääni muuta sisältöä. Aloitan työt kuukauden päästä. Ja haaveilen avoimen yliopiston opinnoista. Yritän kovasti, ettei elämäni pyöri vaan sen halutun vauvan ympärillä.
ja lapsiluku jää kahteen. Vielä en ole katkera, mutta pelottaa se, että jonain päivänä katkeroidun. Perhe tuntuu mielestäni vajaalta, mutta en halua miestä myöskään pakottaa lapsen tekoon. Lapset ovat nyt 2 ja 4. Olen yrittänyt keksiä elämääni muuta sisältöä. Aloitan työt kuukauden päästä. Ja haaveilen avoimen yliopiston opinnoista. Yritän kovasti, ettei elämäni pyöri vaan sen halutun vauvan ympärillä.
Ehkä kaksi kertaa malttoi räpeltää kortsun kanssa, aika pian tulin raskaaks eikä tuo ole valittanut.. Yhtä rakastava isä on kolmannelle kuin 2:lle ekallekin. Nyt lapsiluku täys
..kortsuihin ja pakottavat ukkoja käyttämään niitä, vaikka omasta ehkäisystä huolehtiminen olisi helpompaa.
Ei niistä päätetä yhdessä, paitsi silloin, kun sekä mies että nainen haluavat x kappaletta lapsia. Jos mies haluaa x ja nainen y, valitettavasti se on usein niin, että jompikumpi yksipuolisesti tekee sen päätöksen. Yleensä se, joka haluaa vähemmän, on se, joka asian päättää. Toinen osapuoli sitten itsekseen miettii, onko valmis tyytymään siihen lukumäärään, vai vaihtaako puolisoa.
Minun mieheni mainostaa kovaan ääneen, miten me olemme päättäneet, että kaksi lasta riittää, eikä meille tule enempää - painottaa oikein sanaa ME. Totuus on, että HÄN on päättänyt tämän asian kysymättä minulta lainkaan. Olen kyllä mielipiteeni kertonut, mutta sitä hän ei huomioi lainkaan, ei suostu edes kuuntelemaan sitä, koska hänen mielestään se, että minä haluan vielä kolmannen, tarkoittaa sitä, että yritän häntä painostaa vielä yhteen. En yritä, mutta on kai minullakin oikeus mielipiteeseeni.
..kortsuihin ja pakottavat ukkoja käyttämään niitä, vaikka omasta ehkäisystä huolehtiminen olisi helpompaa.
Kondomista ei sitäpaitsi tule mitään fyysisiä tai psyykkisiä sivuvaikutuksia, kuten hormonaalisista ehkäisykapistuksista.
Odotanpa innolla sitä päivää, jolloin miehille keksitään kietukka, että saatais nähdä kuinka moni äijä haluaa tunkea vehkeisiinsä kunnon henkarin, ja kärsiä kaikki sivuoireet...
Minun mieheni mainostaa kovaan ääneen, miten me olemme päättäneet, että kaksi lasta riittää, eikä meille tule enempää - painottaa oikein sanaa ME. Totuus on, että HÄN on päättänyt tämän asian kysymättä minulta lainkaan. Olen kyllä mielipiteeni kertonut, mutta sitä hän ei huomioi lainkaan, ei suostu edes kuuntelemaan sitä, koska hänen mielestään se, että minä haluan vielä kolmannen, tarkoittaa sitä, että yritän häntä painostaa vielä yhteen. En yritä, mutta on kai minullakin oikeus mielipiteeseeni.
ymmärrän katkeruutesi mutta en sitä, miksi edes haluaisit lisää lapsia tuollaiseen suhteeseen jossa ei edes osata keskustella.
no minä sen päätin. mies ehdotti kolmatta jotta voisin rakennusaikana olla kotona.
Minä sanoin kiitos ei. En usko että jaksan yhtään enempää.
En tiedä olenko kauhea tyranni vai mitä. Meille ei kolmatta tullut. ja siitä olen iloinen, ei riittäisi raha eikä aika.
Joskus mietin olisiko mies halunnut kolmannen, kun molemmat lapset ovat tyttöjä.
Mies ei myönnä, joten en tule ksokaan tietämään.
Ja päätös on viimekädessä minun.