Äiti ei anna 17-vuotiaan tyttärensä muuttaa pois kotoa
Vaikka tytöllä erittäin hyvät valmiudet asua omassa asunnossa.
Täyttää ensi keväänä 18-vuotta ja ei uskalla enää edes ehdottaa äidilleen että muuttaisi jo pois kotoa.
Äiti vaan huutaa että häneltä lähtee asumistuki jos tyttö muuttaa pois. Saako hän muka jotain asumistukea täysi-ikäisestä lapsestaan?
Tuttava"perhe" siis kyseessä, kyseinen äiti on yksinhuoltaja ja tyttö on hänen ainoa lapsensa.
Kommentit (36)
Niinpä järjestin asiat niin, että täyttäessäni 18v ja saadessani sinä keväänä kouluni loppuun, oli mulla salaa hankittuna sekä asunto että työt muualtapäin Suomea valmiiksi ja mä sitten vaan muutin yks kaks. Vanhemmat kun eivät voi enää täysi-ikäiselle "lapselle" mitään =) Oli ihanaa irtautua vanhemmista kerta heitolla ja tehdä selvä ero. Puoli vuotta meni ettei käyty puolin toisin, sitten vanhemmat ottivat yhteyttä. Siitä yhteydenpito ja kyläilyt sitten jatkuivat normaalisti. Joskus vanhemiin vaan tarvii tehdä "repäisyero".
Vanhemmat eivät ottaneet yhteyttä eikä tyttökään. 9 vuotta myöhemmin tuli muilta sukulaisilta tieto, että isä on kuollut, hautajaisiin ei saanut kutsua. Perunkirjoitukseen meni kuullakseen, että isän omaisuus oli myyty veljelle ja sillä rahalla oli kustannettu isän sairaalahoidot, ei mitään perittävää.
Nyt itkee sitä, kun ei ole omilla lapsilla isovanhempia ja hoitopaikkaa. Miksi olisi, kun ei itse ole mitään tehnyt, että olisi väleissä äitiinsä.
Ihan koulun vieressä, hyvällä paikalla. Ei vaan innosta lähteä äidin täysihoidosta vielä.
Eikä kait se isän kuolema tytön muutosta johtunut? Ja omaisuus olisi luultavasti joka tapauksessa mennyt isän sairaalahoitoon...
Ei varmaan ole pelkästään kotoa muuttaneen tytön vika jos perheessä toimitaan noin. Aika marginaalista jääräpäisyyttä varmasti tuollainen. Normaalit vanhemmat ja normaali lapsi on kyllä "repäisyeronkin" jälkeen tekemisissä toistensa kanssa pölyjen laskeuduttua.
t: itsekin samaan tapaan kotoa 18-vuotiaana muuttanut ja hyvät välit on vanhempiin
Niinpä järjestin asiat niin, että täyttäessäni 18v ja saadessani sinä keväänä kouluni loppuun, oli mulla salaa hankittuna sekä asunto että työt muualtapäin Suomea valmiiksi ja mä sitten vaan muutin yks kaks. Vanhemmat kun eivät voi enää täysi-ikäiselle "lapselle" mitään =) Oli ihanaa irtautua vanhemmista kerta heitolla ja tehdä selvä ero. Puoli vuotta meni ettei käyty puolin toisin, sitten vanhemmat ottivat yhteyttä. Siitä yhteydenpito ja kyläilyt sitten jatkuivat normaalisti. Joskus vanhemiin vaan tarvii tehdä "repäisyero".
Vanhemmat eivät ottaneet yhteyttä eikä tyttökään. 9 vuotta myöhemmin tuli muilta sukulaisilta tieto, että isä on kuollut, hautajaisiin ei saanut kutsua. Perunkirjoitukseen meni kuullakseen, että isän omaisuus oli myyty veljelle ja sillä rahalla oli kustannettu isän sairaalahoidot, ei mitään perittävää.Nyt itkee sitä, kun ei ole omilla lapsilla isovanhempia ja hoitopaikkaa. Miksi olisi, kun ei itse ole mitään tehnyt, että olisi väleissä äitiinsä.
Vanhemmat eivät ottaneet yhteyttä eikä tyttökään. 9 vuotta myöhemmin tuli muilta sukulaisilta tieto, että isä on kuollut, hautajaisiin ei saanut kutsua. Perunkirjoitukseen meni kuullakseen, että isän omaisuus oli myyty veljelle ja sillä rahalla oli kustannettu isän sairaalahoidot, ei mitään perittävää.
Nyt itkee sitä, kun ei ole omilla lapsilla isovanhempia ja hoitopaikkaa. Miksi olisi, kun ei itse ole mitään tehnyt, että olisi väleissä äitiinsä.
Ai että jos muuttaa täysi-ikäisenä pois kotoa, se merkitsee automaattisesti että ei ole millään tavalla yrittänyt olla väleissä äitiinsä? Nauran. Ja miten isän kuolema ja perinnön puuttuminen liittyvät koko juttuun?
Ja tosiaan: millä nuori asuntonsa, laskunsa, ruokansa, vaatteensa ja kulkemisensa maksaa?
Kävisikö nuori töissä vai opiskelisiko.
Alle 18- vuotiaan tukiin vaikuttaa vanhempien tulot.
Eihän 17- vuotias ole täysi-ikänen, vaikka lapsella onkin jo rikosoikeudellinen velvollisuus ollut muutaman vuoden.
Mutta huoltaja ton ikäsellähän vielä tarvitaan.
Kyllä äidillä on pointtia siinä että lapsen pitää hoitaa maksunsa jos elää itsenäisesti.
Suomessa puolet vanhemman omaisuudesta menee lapsille jakoon. Ei sitä mikään testamentti muuta.
Oikeuteen vaan!
Oli se lapsi sitten 18 tai 50-vuotias kotoa pois muuttaessaan. Katsoskun siinä taloudessa on yksi henkilö vähemmän ja näin ollen vähemmän elämiseen meneviä kuluja. Jos tuollainen äiti on, niin se tyttöonneton asuu äitinsä luona vielä seuraavalla vuosikymmenellä.
Nyt ne tuet voi lähteä siksikin, että neliömäärä/henkilö ylittyy kun toinen asukas muuttaa pois.
Meillä maksetaan kohtuuttomia veroja siksi, että lapset voivat yhteiskunnan kustannuksella leikkiä kotia. Minusta asumistuki pitäisi poistaa kaikilta niiltä, jotka muuttavat vanhempiensa luota ilman työtä ja tuloja.
minä muutin pois kotoa ysiluokan jälkeen koska koulumatka olisi ollut yli 60km ja linja-autot eivät kulkeneet oikeaan aikaan ja linja-auto pysäkille oli matkaa 11km! meillä on kaikki muuttaneet kotoa pois opiskelun vuoksi ja jäänyt sille tielle eli koulun jälkeen työpaikkaa etsimään kaupunkiin! jos olisin muuttanut kotiin aina kesälomaksi, en olisi voinut olla kesätöissä koska matka on pitkä ja samoten jos valmistumisen jälkeen olisi muuttanut takaisin kotiin ja saanut työpaikan olisi tullut kiire hankkia asunto yms kaupungista!
minun mielestä lapsi on valmis muuttamaan kotoa opiskelun jälkeen, jos asuu samalla paikkakunnalla enkä kyllä pitäisi omia lapsiani nurkissa hoidettavana tämän jälkeen!
tuollaisten kakaroiden tarvi muuttaa kotoa pois vaan leikkimään omaa taloutta, jos yhteiskunnan pitää se leikki maksaa. Erikseen opiskelu muualla tai vaikka mahdottomat kotiolosuhteet, mutta ei vaan siksi, että tekee mieli omaa biletyskämppää. Tottakai äiti saa asumistukea myös täysi-ikäisestä asuinkumppanista, kun talouden tulot vaan ei ole liian korkeat.
Missä arvon av-mammat teistä menee se raja, minkä jälkeen ei voida enää laittaa yhteiskuntaa maksamaan? Meidän on pakko täällä alkaa pian leikkaamaan ja rajusti. Se tarkoittaa sitä, että asioita on priorisoitava. Minä näen, että yhteiskunnan pitää tukea heikko-osaisia, mutta heikko-osaiseksi ei ole kenelläkään oikeutta heittäytyä huvikseen vaan ensisijaisesti asiat pitää ratkaista toisin. Heittäytymisellä tarkoitan, että esimerkiksi koulua käyvä 18-vuotias voi mainiosti punkata vielä kotona, eikä laittaa yhteiskuntaa maksumieheksi siihen omaan kämppään.
äiti tekee ison virheen. Ei lapsi ole elintason lähde vaan hän lähtee joskus ja ehkä tälle äidille se tuli liian pian.
Suomessa puolet vanhemman omaisuudesta menee lapsille jakoon. Ei sitä mikään testamentti muuta.
Oikeuteen vaan!
Olen 20-vuotias, siis juuri ja juuri täysi-ikäinen. Koska minusta on "kiva asua monessa paikassa", olen juuri muuttamassa äitini helmoista, KYLLÄ, vaikka opiskelen samassa kaupungissa!
Kyllähän minulla olisi mahdollisuus punkata äitini luona siihen asti, että voin lopettaa "kodin leikkimisen" yhteiskunnan varoilla ja kustantaa työllä asumiseni - taidankin silloin olla lähempänä kolmeakymppiä!
Vai hetkinen, saako minulla olla "kaksi kotia" jo 24-vuotiaana? Vai saanko peräti jo 20-vuotiaana hankkia "bilekämpän" vakituisen kumppanini kanssa?
Missä tilanteessa kotikaupungissaan opiskeleva saa muuttaa kotoa? Silloin kun voi "ise maksaa 70% asumiskuluistaan"? Yllättävää, kuinka uskomattoman moni makaronilla elävä opiskelija asuu "liian väljästi"!
Vastuu ei ole vanhempien, vastuu ei ole veronmaksajien. No kukahan perkele meitä opiskelijoita sitten elättää? Emme me itse ainakaan kun ei ilman opiskelua ole sitä ammattia jolla sen tekisi.
Taloudellinen riippumattomuus on aika kaukana ensimmäiseen omaan kämppään muuttamisesta, ellei sitä tosiaan tee 25-vuotiaana. Mutta voihan sitä mennä yläasteelta amikseen niin ei tarvitse olla törkeä loinen.
Siinä vaiheessa kun tyttö täyttää 18, ei äidillä ole enää mitän sanavaltaa tyttöön, vaan tyttö voi muuttaa vaikka toiselle puolen maapalloa halutessaan. Äiti kuulostaa kyllä melko hysteeriseltä tapaukselta, suoraan sanottuna.
Siis tämä äiti on sanonut, ettei päästä lasta pesästä, vaikka täyttäisikin tuon 18-vuotta. Haukkuu tyhmäksi ja osaamattomaksi. Ja edelleenkin jankuttaa siitä asumistuesta.
Ja tyttö on sen verran kiltti, ettei varmana henno lähteä äitinsä tyköä väkisin, kun äiti vielä vetoaa siihen että sillä loppuu rahat kun ei saa tarpeeksi asumistukea.
Meinasikohan se pitää lapsensa kotona loppuelämänsä ajan.
ennen kuin täytin 17-vuotta, en paljon kysellyt lupia, ilmoitin vain :D
Kyllähän äiti yritti vähän mököttää ensin, mutta ei siitä tosiaankaan pahempaa eripuraa tullut saati sitten välien rikkoutumista. melko turhaa tuollainen, jos välit menevät poikki kun lapsi itesenäistyy... Melko itsekästä typeryyttä vanhemmilta.
Ja olen ainoa perheen lapsista joka niin teki.
Sain opintotuen ja asumislisää. (vai olikohan se asumistuki). Äitini piti itsellään lapsilisät. Eihän sitä tullutkaan kuin vuoden. Otin myös opintolainaa. Oliko hirveän paljon nuorta opiskelijaa tuettu? Lainan kyllä maksoin pois itse, mutta tuet? Enkä tehnyt edes töitä opiskelun ohella.
vaihtoehto.