Minkä on mielestänne "nuori äiti"?
Ja minkä ikäistä ei voi enää kutsua "nuoreksi äidiksi"?
Itse olen vähän sitä mieltä että kun alkaa mennä yli 22 ikävuoden niin ei sitten voi enää sanoa että olisi kovin nuori äiti.
t. Nuori äiti
Kommentit (16)
alle 19v. teiniäiti
20-24 nuori äiti
25-32 ihan vaan äiti
33-37 hieman vanhempi äiti
38+ mummoäiti
25-30-vuotias on nuori äiti, alle 22-vuotias on mielestäni liian nuori (teiniäiti).
minusta teiniäiti on n alle 18 tai 19v ja riippuu korvien välistä! ite tulin äidiksi 21v (6v sitten) enkä tosiaankaan ajattele että olin teiniäiti!
25-30-vuotias on nuori äiti, alle 22-vuotias on mielestäni liian nuori (teiniäiti).
teiniäiti on 19v tai nuorempi.
Mutta mikäs sen määrittää mikä on "liian" nuori. Ei nyt sellaisia sanoja sotketa tähän, kun se riippuu ihmisestä.
Itse ainakin toivon, että lapseni saavat elää nuoruuden ilman vanhemman vastuuta. Siksi he olisivat mielestäni liian nuoria alle 25-vuoden ikää vanhemmiksi.
25-30-vuotias on nuori äiti, alle 22-vuotias on mielestäni liian nuori (teiniäiti).minusta teiniäiti on n alle 18 tai 19v ja riippuu korvien välistä! ite tulin äidiksi 21v (6v sitten) enkä tosiaankaan ajattele että olin teiniäiti!
Tuo teiniys ei siis riipu siitä mitä on korvien välissä. Tottahan tietysti yli 20-vuotiaatkin voivat olla teinien tasolla ajatusmaailmoiltaan, mutta yleisesti ottaen ainakin itse käsitän teiniksi alle 20-vuotiaan.
No joo, itse käsitän nuoreksi äidiksi alle 25-vuotiaat.
Jännä muuten:
Oli ikä mikä tahansa, äideltä odotetaan kotiäitiyttä, mutta jos noin 20-vuotias, juuri valmistunut jää kotiin esikoisen kanssa hän on pilannut elämänsä ja ainakin ilmeisesti vanhempien naisten mielestä liian nuori äidiksi..
17 tai alle - teini-äiti
18-23 - nuori äiti
24-30 - tavallinen äiti
yli 30 on jo mielestäni "vanha" äiti.
Mutta nämä ovat siis vain minun ajatuksia.
Ja siis nämä koskevat ensimmäisen lapsen saanti ikää :)
10-17- vuotias = lapsiäiti
18-25- vuotias = nuoriäiti
26-37- vuotias = äiti
38+ -vuotias = vanhempi äiti
Itse ainakin toivon, että lapseni saavat elää nuoruuden ilman vanhemman vastuuta. Siksi he olisivat mielestäni liian nuoria alle 25-vuoden ikää vanhemmiksi.
Itse tulin suunnitellusti raskaaaksi 24vuotiaana, nyt siis yli puolenvälin jo raskaus ja täytin 25v. Eli jos olisin siis sinun tyttäresi, raskaus ei olisi ollut tulevalle mummolle mieluinen?
Et kai tuomitse lapsiasi jos he haluavatkin "hankkia" lapsensa aikaisemmin kuin sinä suosittlet? Itse en koe olevani enää kovinkaan nuori, 19 vuotiaana muutin pois vanhempieni luota, työelämää takana jo reilu 6 vuotta.. Että kyllähän tässä on ehtinyt viettää sitä villiä nuoruutta. Ja nyt aikuistua jo, ei se aina ikää katso ;D
Mutta jokaisella oma mielipide, tämä vain minun.
Pitkälti myös neuvolasta, sukulaisilta, ystäviltä jne. saamani palautteen perusteella. Kyllähän 21-vuotias on nuori äiti jo tilastojenkin mukaan. Teiniäidiksi en itseäni kokenut. Nyt kun odotan yli 30-vuotiaana, ovat olo ja kommentit ihan eri luokkaa kuin tuolloin parikymppisenä.
itse tulin äidiksi lähes 36-vuotiaana ja silti keski-ikäiset rouvat kutsuvat teiniäidiksi.. : ) eli varmaan riippuu kenen silmin asiaa katsoo.
eli esikoisen aiti.
Toisaalta minusta alle 30v ovat usein nuoria monella tavalla, elamaa vasta harjoitellaan. Ei siina ole mitaan pahaa, ihmislaji kypsyy pitkaan.
Niin kyllä sitä aika monessa paikassa huomaa olevansa paikan nuorin äiti. Toisaalta mitä olen seurannut muita nuoria äitejä niin kyllä ymmärrän sen miten sitä kauhistellaan kun kauhistelen itsekin.
Eli se riippuu ihan ihmisestä, ei ikä ole ainut ratkaiseva tekijä...
Ei ihmisten valmiutta vanhemmuuteen voi luokitella iän perusteella. Itse olen tänä vuonna täyttänyt 20 vuotta ja minulla on 7kk poika ja juuri selvisi että odotan toista lasta. Itse koen olevani täysin kypsä äidiksi. Kyllä se vaan on niin että on milloin vaan valmis äidiksi kun itse niin tuntee ja päättää. Että ette te vanhemmat äidit ole kyllä yhtään sen kokeneempia esikoisenne kanssa kun me nuoretkaan. Nuoret jaksavat juosta ja puuhata lasten kanssa kun taas yli 40 vuotiaat äidit istuvat mielummin kutomassa kiikus keinussa lapsilleen töppösiä.
13-16v = tyhmä pikku pissaliisa, ihan kakara vielä.
17-19v = teiniäiti/nuori äiti (oma vaimoke vielä kuukauden 17 btw)
20-25= nuori äiti
25-35 = normaali-iässä oleva äiti
35-40 = vanha äiti
Yli 40v = ihme pässi jonka on vielä noin vanhana pitäny saada lapsia hankkia, vaikka vaihdevuodet puskee päälle ja muutenkin rupeaa olemaan aika raihnainen. Ei välttämättä elä nähdäkseen lapsenlapsensa.
t. nuori äiti jolla on ystävinä yli 40v. äitejä jotka kyllä ovat tosi nuorekkaita.