Suomi on vain näennäisesti turvallinen paikka?
Asun ulkomailla, ja Suomen suurlähetystössä käydessäni luin siellä jotain lehteä, jossa esiteltiin Suomea.
Siinä sanottiin jotakuinkin näin, että vaikka Suomi näennäisesti tasa-arvoinen ja esim. naisten ja lasten on turvallista kulkea yksin kaduilla jne. on tilanne kuitenkin useasti toinen yksityiselämässä ja kotiseinien sisäpuolella. Suomessa tapahtuu tilastollisesti paljon mm. kotiväkivaltaa ja tasa-arvo ei ole esim. yltänyt palkkaukseen saakka, ja että suuri osa kotitöistäkin on naisten kontolla.
Mitä mieltä, onko näin? Onko kaikki sittenkin vain silmänlumetta?
Kommentit (24)
ja aina silloin tällöin paukkuu.
Ei se kuitenkaan Suomea turvattomaksi tee vaan on yksi kansan ominaispiirre hautoa ongelmia omina asioina kunnes kaikki kannetaan ruumiina pihalle.
Just sanottiin uutisissa, että suurin osa suomalaisista asuu yksin. Eiköhän siellä ole siis turvallista...
erittain huono. Avoliitoissa, jotka ovat yllattavan yleisia, naisella ei ole mitaan lainturvaa vs. amerikkalainen palimony. Tyomarkkinoilla pitkat aitiyslomat huonontavat urakehitysta ja palkkatasoa.
Minusta suomalaisen naisen asema on erittain huono. Avoliitoissa, jotka ovat yllattavan yleisia, naisella ei ole mitaan lainturvaa vs. amerikkalainen palimony. Tyomarkkinoilla pitkat aitiyslomat huonontavat urakehitysta ja palkkatasoa.
Tää on kyllä ihmeellistä hourintaa. Mene Saudi-Arabiaan ja valita sitten suomalaisen naisen huonosta asemasta.
Suomalaisen naisen etuna on mm. päivähoito sekä myös se, ettei ole mitään ulkonäköön kohdistuvia paineita, toisin kuin esim. Etelä-Euroopassa.
tottakai tuossa on totta toinen puoli. Eihän ne kaikki hirveydet voi näkyä päälle päin, mutta toisaalta näkyykö ne sitten muissa maissakaan. Ja onko muissa maissa ainakaan yhtään tasa-arvoisempaa esim palkkojen ja kotitöiden suhteen?
En oikein ymmärrä mitä tuolla silmänlumeella nyt tarkoitetaan?
on palvelijat. Saudinaisten elamaa on suomalaisen vaikea menna arvostelemaan kun ei ole sita elanyt.
Se etta ei ole ulkonakoon kohdistuvia paineita kylla nakyy.
käsketään heti verrata Saudi-Arabian naisten oloihin. Eli siihen kaikkein huonoiten naisiaan kohtelevaan valtioon. Saudi-Arabiaan verrattuna maa kuin maa on tasa-arvoinen. Tottakai Suomi näyttää hyvältä siihen verrattuna.
Suomalaiset väittävät Suomea maailman tasa-arvoisimmaksi maaksi, mutta onko oikeasti näin? Ja mitä on tasa-arvo? Onko se sitä, että mies tekee naisen työt ja nainen tekee miehen työt, ja että kaikki maksetaan sentilleen tasan tuloista riippumatta? Vai onko se sitä, että mies tekee miehen työt ja nainen naisen työt, mutta ollaan ihmisinä samanarvoisia.
Itse pidän Suomea hyvinkin tasa-arvoisena, mutta ei se tilanne sielläkään vielä ole täydellinen. No, halusin ehkä enemmän näkökulmia tuohon turvallisuus-aiheeseen. ap
on palvelijat. Saudinaisten elamaa on suomalaisen vaikea menna arvostelemaan kun ei ole sita elanyt. Se etta ei ole ulkonakoon kohdistuvia paineita kylla nakyy.
kaikilla saudinaisilla on palvelijat? Onko ne palvelijat sitten kaikki miehiä vai?
onhan noita epätasa-arvoisia maita maailmassa Saudi-Arabian lisäksi vaikka millä mitalla. Mietipäs vaikka Afrikan ja Aasian valtioita.
lievennystä väkivaltarikostuomioonsa, hänen kannattaa raiskata uhri, koska se on usein Suomessa katsottu lieventäväksi asianhaaraksi.
Esimerkiksi 16v poika kaupungilla tähän aikaan on paljon suuremmassa vaarassa kuin 34v nainen yksin kotonaan.
tottakai tuossa on totta toinen puoli. Eihän ne kaikki hirveydet voi näkyä päälle päin, mutta toisaalta näkyykö ne sitten muissa maissakaan. Ja onko muissa maissa ainakaan yhtään tasa-arvoisempaa esim palkkojen ja kotitöiden suhteen?
En oikein ymmärrä mitä tuolla silmänlumeella nyt tarkoitetaan?
Mutta Suomi markkinoi itseään tasa-arvon unelmamaana ja turvallisena lintukotona, muut maat eivät juurikaan.
Itse asun maassa, jossa taskuvarkaita liikkuu. Maassa, jossa liikenne on ihan päätöntä. Maassa, jossa tietyistä tukalista tilanteista voi päästä luikahtaan läpi parilla setelillä. Periaatteessa tilanne on se, että "what you see is what you get". Ja siltikin useasti tuntuu turvallisemmalta kuin Suomessa.
Suomessa taas kaikki on niin selkeää, rauhallista, siistiä, rehellistä ja korrektia. Ainakin kun katsoo kylillä ympärilleen. Mutta onko se vain se nätti ulkokuori? Kuohuuko pinnan alla, tapahtuuko yksityisten seinien sisällä yhtä paljon/enemmän pahaa kuin muualla? Tätä tarkoitin silmänlumeella. ap
itse ajattelisin niin, että Suomessa kuitenkin siellä piilossa tapahtuva "turvattomuus" on silti vähäisempää kuin niissä silminnähden turvattomammissa maissa. Sitten kun tapahtuu jotain perusturvallisuutta järkyttävää, se kolahtaa vain sata kertaa rajummin.
itse ajattelisin niin, että Suomessa kuitenkin siellä piilossa tapahtuva "turvattomuus" on silti vähäisempää kuin niissä silminnähden turvattomammissa maissa. Sitten kun tapahtuu jotain perusturvallisuutta järkyttävää, se kolahtaa vain sata kertaa rajummin.
Toisaalta Suomessa ei helposti sekaannuta toisten asioihin, joten privaatisti tapahtuva vääryys on helpompi toteuttaa. Muualla on heti naapurit ja suku mukana "pippaloissa", ja harvemmin kaikki ovat läpimätiä ihmisiä. ap
eikä iltasella epäilyttäviin paikkoihin eikä liiku yksikseen hiljaisilla teillä.
Ja jos vielä puolisoksensa valitsee rauhallisen miehen niin saa olla rauhassa kotonaankin.
Ihan riittävän tasa-arvoista Suomessa nyt jo on. En koe olevani yhtään sorrettu ainakaan miesten taholta.
[/quote]
kaikilla saudinaisilla on palvelijat? Onko ne palvelijat sitten kaikki miehiä vai?
[/quote]
kotona, kadulla ja ojassa. Ja kuten tuolla edellä kirjoitettiinkin, se on huomattovasti turvattomampi paikka miehille kuin naisille.
minulle miesten ja naisten työt? Eikö jokainen voi vain tehdä niitä töitä mistä tykkää ja missä on hyvä?
Meillä esim. minä olen parempi nikkaroimaan kuin mies joten hoidan sen puolen. Autoakin ajan aina kun mies ei siitä tykkää, vaikka kortti onkin.
Kumpikin tekee sitä missä on hyvä, ja jos jotkut työt ovat sellaisia mistä kumpikaan ei tykkää niin ne jaetaan tasapuolisesti.
Turvallisuudesta olen itse sitä mieltä että turvallista on. Tosin tämä on vain minun oma näkemykseni, ei minun tarvitse pelätä kotona eikä kaupungilla.
käsketään heti verrata Saudi-Arabian naisten oloihin. Eli siihen kaikkein huonoiten naisiaan kohtelevaan valtioon. Saudi-Arabiaan verrattuna maa kuin maa on tasa-arvoinen. Tottakai Suomi näyttää hyvältä siihen verrattuna.
Suomalaiset väittävät Suomea maailman tasa-arvoisimmaksi maaksi, mutta onko oikeasti näin? Ja mitä on tasa-arvo? Onko se sitä, että mies tekee naisen työt ja nainen tekee miehen työt, ja että kaikki maksetaan sentilleen tasan tuloista riippumatta? Vai onko se sitä, että mies tekee miehen työt ja nainen naisen työt, mutta ollaan ihmisinä samanarvoisia.
Itse pidän Suomea hyvinkin tasa-arvoisena, mutta ei se tilanne sielläkään vielä ole täydellinen. No, halusin ehkä enemmän näkökulmia tuohon turvallisuus-aiheeseen. ap
Saudi-Arabiassa ei lasketa niitä aasialaisia palvelijoita naisiksi ollenkaan?
on samaa mieltä! Turistit näkevät vain kaikki ne hyvät puolet (tämä lehti oli mitä ilmeisimmin siis suunnattu ulkomaalaisille), siistit kadut joita voi turvallisin mielin tallailla. Siis sen kauniin ulkokuoren, joka kieltämättä on ehkä maailman kaunein ulkokuori!
Kiinnostaisi tietää, että onko olemassa joku paikka maailmassa, missä todellisuus onkin parempaa kuin miltä ensi näkemältä tuntuu?