Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

*~*TammiTähdet Heinäkuuhun*~*

Kommentit (76)

Vierailija
41/76 |
11.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahoittelut km:n kokeneille...

Painosta jatkan. Oma painoni on laskenut n.5kg vaikka, en onksenna ja syön ihan normaalisti. Asia joka tietysti voi vaikuittaa on että joudun tekemään vehnätöntä ja maidotonta ruokaa.

Maha on pikkusen jo pyöreämpi mutta ei niin paljon että ulkopuoliset huomaisivat heti.

eka ultra oli ja meni ja nyt myös sokerirasitus.. Sinne ei ikinä enää mennä! seulat oli ok eikä mitään erityistä löytyny. hyvä niin että on sitten pikkasen vähemmän murehdittavaa.

Niin kuumaa on että nukkumaan ei pysty.. pystyykö muut?

Chili rv.14 tai jotain..

Vierailija
42/76 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahoittelut ja voimahalit Tindralle ja Anirille :(

Samalla tervetuloo uudet tulokkaat :)

Joku kysy onks siel facebookissa minkälainen keskustelusakki, niin mie katoin äsken, että noin 30 jäsentä on ryhmässä :)

Pirita: tiedän ton tunteen ku ei oo lapsen vahtii eikä pääse harrastuksiin. Miun miesystävä on töissä viikot toisella paikkakunnalla ja on siis vaan viikonloppusin maisemissa... jotenka, en miekään esikoisen hoidolta pääse mitään harrastamaan, kun lapsenvahteja ei oikein ole...

Manssu: kohtalotoveri painonnousussa :) miullakii se +5kg ja entuudestaan noita makkaroita olemassa, ettei ihan kamalasti tarviis tulla edes lisää. Mut mie tyttöpä lopetin tupakoinnin ja pahimpaan etomiskauteen söin jatkuvasti... eli sielt se paino varmaan lähti nousemaan :(

(.) muuten tässä odotellaan huomista ultraa kuin kuuta nousevaa. Tänään kävin taas kilppari kokeissa ja huomenna sitten kuullaan tuomiota siitä tarviiko lääkitystä nostaa vai nou. Olo on väsynyt, uupunut ja tuskainen. Turvottaa ja iltasin vatsa on kipee ku puukolla viiltäs. Mie toivosin, että nää helteet loppus, en tykkää ollenkaan. Kai tääkin on jotain lämpöuupumusta tai jotain. Onneks mielialat on nyt tasottuneet huomattavasti!

Voimii kaikille

emmihanna +pikkukakkonen rv 12+6

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/76 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisikyllä ilma jo vähän viiletä, kun tuntuu, ettei mitään jaksa tehdä. Liikuntakin on jäänyt, kun ei oikein voi juosta tuossa ilmassa. Mä tosin nukun jostain syystä lämpimällä ilmalla paljon sikeämmin, vaikka muuten en helteestä välitäkään. Tää on tullut huomattua joskus etelässäkin, kun tuli nukuttua taivasalla. Ja makuupussissakin sain joskus melkein lämpöhalvauksen, kun niiiin sikeästi uinuin. No, kerrankin näinpäin, kun normaalisti nukunkin niin huonosti.

Viime viikolla törmäsin yllättäen tuttavaani, jota en ole nähnyt reiluun vuoteen. "Ja perheenlisäystä on näköjään tulossa", kommentoi tuttavani heti alkuun. Eli vissiin se näkyy jo niin selvästi! Riippuu tosin vaatteista. Töissä yritän vielä peitellä jonkin aikaa, vaikka esimies jo tietääkin. Eiköhän se lomien jälkeen sitten jo näy ihan selvästi :)

Neuvolaan vielä 6 viikkoa aikaa ja edellisestä kulunut jo kuukausi. Tekisi mieli mennä ihan varmuuden vuoksi vaan mittailemaan paineita jne. Mutta hullunahan ne mua varmasti pitäisi...

pikkuapollo & toukka 15+3

Vierailija
44/76 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä niin nautin tästä lämmöstä. Vois mieli olla toinen jos ois viimesillään raskaana =)

Tänne ei mitään uutta. Neuvolaan on aikaa vielä kuukausi. Täällä siis neuvola 2 kuukauden välein. Ainaki näin alussa.

Painoo on tullu lisää 3 kiloa, mikä on täysin seurausta tästä kaameesta herkuttelusta. Maha on ku jalkapallo, varsiki iltasin.

t. tammivauva ja tirppis 13+1

pahoittelut km kokeneille =(

Vierailija
45/76 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siellä se pieni ihmisen alku köllötteli ja kaikki oli oikein hyvin. Osallistuin veriseuloihin eli kaikki oli niissä ok, hyvin matala riski niihin kromosomihäiriöihin mitä mitattiin.

LILLELOBSTERILLE: voisitko vaihtaa la:n 25.1.2011. Eli siirtyi 4 päivällä eteenpäin. Nyt on olo helpottunut, kun tietää että vauva kasvaa masussa ja kaikki niin hyvin kuin voi olla tässä vaiheessa.

Painosta sen verran, että noin 2kg tullut lisää, illalla myös oon turvonnut kuin pallo! Nää helteet vaikutta sillei että oon entistä uupuneempi, tää vko viel lomaa, mitenkähän töissä jaksaa?! Ostin äitiysfarkutkin, jos tulee viileempiä ilmoja kun omat ei oikein meinaa mennä enää kiinni :)

Helteistä heinäkuuta,

Viltsu rv 11+6

Vierailija
46/76 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnittelut Viltsulle hyvistä ultrakuulumisista!

Tää keli kyllä ottaa voimille. Mä tykkään lämpösestä ja auringosta, mutta tää on jo liikaa, enkä kyllä kestä lämpöä nyt raskaana läheskään yhtä hyvin kuin muuten. Unentarve olis melkoinen, mutta nukun tosi huonosti nyt kuumalla, joten kovasti toivon, että keli vähän viilenis. Pahoinvointi on kuitenkin helpottanut sen verran, että pystyisin tekmäänkin jotain, jos vähän ilma viilenis.

Vaikka mulle ei painoa olekaan tullut, niin turvotusta on ollut jonkin verran ja nyt on ruvennut pieni kumpu nousemaan. Mä olen ollut pari vuotta sitten jonkin verran paksummassa kunnossa kuin ennen raskautta, joten mulla on siltä ajalta sellaisia kesävaatteita, jotka menevät varsin hyvin päälle. Ostin silti tänään alennusmyynnistä yhdet äitiysfarkut ja -caprit, kun olivat niin mukavat päällä.

Mullakin on vielä aika monta viikkoa neuvolaan. Mulla oli eka neuvola rv 9 ja sit kaksi viikkoa myöhemmin neuvolalääkärin tarkastus. Täällä seuraava neuvola olis oikeasti vasta rv 22, mutta keskenmenojen takia terkka laittoi mulle ylimääräisen ajan rv 17, että pääsen kuuntelemaan sykkeitä. Ainakin näin esikoisen odottajasta tuo 13 viikkoa neuvoloiden välillä kuulostaa aika paljolta. En mä siellä joka viikko haluais rampata, mutta ihan hyvä, että sain ylimääräisen ajan.

Mä varasin myös 4D-ultran 18. viikolle. Mä aloitan elokuussa uudessa työssä, enkä varmaan kovin pitkään pysty raskautta piilottamaan ja haluan käydä ultrassa varmistamassa, että kaikki on siinä vaiheessa ok, ennen kuin tiputan uudelle esimiehelle pommin siitä, että jään jo joulukuun alkupuolella äitiyslomalle.

Thelma 13+4

Vierailija
47/76 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas aikaamennyt viime kerrasta kun eksyin tänne. Lomia vietelty ja kovasti pahoittelen niiden puolesta jotka ovat keskenmenon joutunut kokemaan.

Haluaisin kuitenkin jakaa omat kokemukseni, ehkä niistä olisi jollekkin toiselle tsemppiä.

Mulla alkoi reilu viikko sitten veren vuoto, kaksi kertaa lorahti kirkasta verta housuun niin että ne piti vaihtaa mutta sidettä en joutunut pitämään. Seuraavana päivänä tuli sellaista rusehtavaa valkovuotoa ja muutamaan päivään ei tiputtanut.

Ja sitten taas lorahdus, aivan kirkasta verta.

Vaikea oli mihinkään päästä, kättärille soitin ja siellä oltiin heti että: no kesken on varmaan mennyt, ei voi tehdä mitään. Teki mieli sanoa että joo tiedän ettei mitään voi tehdä jos jotain on jo sattunut mutta pitäähän mun saada tietää, eikä elää epätietoisuudessa.

Neuvoivat soittamaan uudelleen jos vuoto jatkuu runsaana ja tulee kipuja, joita mulla ei siis ollut ihan pientä menkkamaista jomotusta lukuunottamatta.

Seuraavana päivänä soitin neuvolaan ja sain ajan samalle päivälle, sydän äänet kuului ja kaikki hyvin :) syytä ei nyt tiedetä mutta kaikki kuitenkin ihan hyvin. Että joskus voi käydä näinkin! Tsemppiä kaikille kanssasisarille.

Vierailija
48/76 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

voimia ja jaksamisia Anir ja Tindra =(.

Kahdesta ultrasta huolimatta olo on itselläkin edelleen epätodellinen. Np ultra on tosin jo ensi viikon torstaina, sitä sormet ristissä odotellessa.

Birgit80; ihan sika hyvä idea ottaa videokamera mukaan tuonne ultraan, eipä olisi välttämättä tullut itselle mieleen joten kiitos vinkistä ;D.

Lillelobster; miten facebookin ryhmään pääsi liittymään? ei nyt millään jaksa muistaa...

Täytyy nyt yrittää pitää mieli kurissa tän raskauden kanssa, toivottavasti kaikki on seuraavassakin ultrassa hyvin. Ei vaan millään jaksaisi odottaa että riskiviikot olisi ohitse. Onneksi ensi viikolla alkaa kesäloma ja lasten kanssa puuhastelu vie varmasti ajatukset muuualle. Ihanaa kesän jatkoa kaikille =D.

Moonstone rv 10+1

Vierailija
49/76 |
13.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh nyt se ultra nro.2 on takana, ja hyvältähän siellä näytti pikkukakkosen asiat olevan. Koko vastasi viikkoja ja istukka oli hyvässä paikassa. Niskaturvotuslukema 1.9, ja lääkärin mukaan se on normaali kun se on alle 3. Ja kuvan sain mukaan, että voi sitten kotona ihmetellä miltä se vatsan asukki näyttää :)

Itselläni oli kilpirauhasarvot hiukan persiillään, joten lääkitystä joutuu nyt nostamaan. Samoin verenpaine oli korkeahko. Sitä seuraillaan. Väsymykseen lääkäri tuumasi vaan, että elämä on.

emmihanna +pikkukakkonen 13+0

Vierailija
50/76 |
13.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moonstone: Facebook-ryhmään pääsee, kun laitat minulle sähköpostilla nimesi, jotta voin lisätä sinut ensin kaverikseni ja sitten kutsua ryhmään. Hieman säätöä, mutta en voi kutsua "tuntemattomia" ryhmään.

Osoite on zadaria2@hotmail.com

ON: Täällä voidaan niin huonosti, että ette uskokaan:( Tää helle vie multa kohta hengen, en pysty olemaan töissä enkä kotona, makaan vaan, ja koko ajan on ihan uskomattoman huono olo. Hemoglobiini on laskenut lähes sataan ja punasoluarvot alle rajojen. Tähän lisänä tietysti tuo romahtanut verenpaine. Pyörryttää ja heikottaa ja oksettaa koko ajan:(

Jos olisi mahdollista ajoittaa näitä raskauksia, saisi olla viimeinen kesä, kun olen paksuna, mutta sitähän nyt ei koskaan tiedä. Tai tiedä häntä tuleeko tämän jälkeen lisää lapsia, mutta jotenkin toivoisin kyllä, että kolmaskin vielä tulisi:)

Mutta sen tekeminen aloitetaan kyllä aikaisintaan loppukesästä!:D

LilleLobster & Unelma 15+5

Huomenna neuvola, ihanaa päästä taas kuuntelemaan pikkuisen sydänääniä:) Jotenkin vieläkin pelkään, että en oikeastaan olisi raskaana, tai jotain pahaa tapahtuisi..On ollut jotenkin hankala ymmärtää olevansa raskaana, kun pikkuisen alkuun saaminen kesti niin kauan:)

Vierailija
51/76 |
13.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävältä kuulostaa LilleLobster tuo sun olotila :-( Eikö sille hempalle voi tehdä mitään?!

Mulla verenpaine puolestaan liian korkea, hemppa kyllä täälläkin aika matalalla, viimeksi muistaakseni 114. Odotan Ranskassa ja täällä sitä ei mitata ilmeisesti koko raskauden aikana, ellei jotain erikoista tule.

Tänään meillä oli np-ultra ja tulokseksi saatiin 0,69mm. Veriseula tehdään vasta viikolla 16, joten en tiedä menenkö sittenkään siihen. Vaavi oli tällä kertaa tosi rauhallinen, vähän vain liikutteli käsiään kun tökittiin. Mutta sydän pumputti tasaisesti ja kasvu oli normaalia.

Huomenna kerrotaan sitten viimein isosiskoille tulevasta vauvasta. Mulla on takana tosiaan keskenmeno viime vuonna ja se oli aika kova paikka esikoiselle. Siksi on nyt pantattu tänne asti. Samaan syssyyn kerrotaan varmaan isovanhemmillekin.

Painonnousua kauhistelin viime viikolla, mutta vaikka kehuin ettei paino juuri heilu, viime viikonloppuna puntari näytti lähes alkuperäisiä lukemia :-O Enkä voi sanoa että mistään kohtaan olisin pienentynyt. Ihme homma. Mutta jotain turvotusta se sitten tietysti oli.

Meillä on myös täällä tosi helteistä, kolmatta viikkoa mittari näyttää yli +35 varjossa. Joinain päivinä on noussut 38 asteeseen. Huh hellettä vaan sanoi jänis pakkasella. Harmittaa kun ei voi oikein tehdä ulkona mitään, vasta illalla seitsemän aikaan alkaa olla sellainen lämpötila, että voi harkita vaikka kävelylle lähtemistä.

Koittakaahan jaksella siellä Suomenkin helteissä!

t "Eliaksen_äiti" rv 11+5

Vierailija
52/76 |
14.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin osanotot km:n saaneille! Voimia ja jaksamista uuteen yritykseen kun olette siihen valmiita.

ON: Minulla toissa päivänä aamulla rusehtavaa/verestävää vuotoa. Säikähdin ihan kamalasti. Herätin miehenikin ja kerroin tilanteen. Sain neuvolasta heti ajan ja ultrassa näytti kaikki olevan hyvin, sydänäänetkin kuultiin.

Ja ma. iltana oli vielä tuo niskapoimu-ultrakin ja sielläkin kaikki hyvin. Tosin istukka kovin matalalla ja sen takia saattoi vuotoakin tulla. Vuotoa onneksi tuli vain aamulla ja pari kertaa päivällä, mutta kyllä sitä säikähti. Ja jotenkin jäi tuo alitajuntaan, että aina vilkaisen paperia onko verta tullut. Toivottavasti ei enää tule.

Ultrassa oli kiva kätilö, joka selitti kovasti mitä mittaili ja missä sydä, pallea, mahalaukku, virtsarakko yms on. Pikkuinen on nyt n.7cm pitkä ja jalanpohja n.1cm. Sain 4 kuvaa ultrasta. :D

Toki täällä vielä vähän lisääkin murhetta/surua on ollut, kun ma. päivällä mummini nukkui ikiuneen :( Saa nähdä miten hautajaisista selviän, kun tunteet ovat raskaudenkin takia pinnalla.

Aurinkoista kesän jatkoa!

Mintsi ja pikkuinen 13+1

Vierailija
53/76 |
15.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ottanut itselleni tuollaisen kesto-otsikon, niin ei tarvitse joka kerta miettiä uutta:D

Ja juu, kyllähän mie koko ajan rautaa syön, ja muitakin vitamiinivalmisteita, mutta nuo veriarvot nyt ovat kaikille hieman arvoitus:/

Mutta masussa kaikki kuitenkin hyvin, eilen oli neuvola, ja sydänäänet kuuluivat hienosti. Syke 148. Pieniä potkuja tuntuu jo, mutta vielä ei näy liikkeitä masussa:) Pari viikkoa ja liikkeet alkavat näkyäkin:)

Täällä mennään siis viikolla 16 ja kaikki hyvin, ainakin vauvalla:)

Vierailija
54/76 |
16.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ollaan taas kotosalla ja lomareissu tehty. Oli oikein onnistunut loma mökillä järven rannalla. Lapset nautti trampoliinilla hyppimisestä, rantasaunasta ja soutelusta järvellä. Mutta kyllä se vaan on mukava tulla kotiinkin... Olo itsellä ihan hyvä, vaikka kuumuus välillä ahdistaa. Selkäkin on onneksi noidannuolen jäljiltä jo ihan hyvä. Selkä- ja vatsalihaksia vain pitäisi rueta treenaileen, jos se ennaltaehkäisisi selkävaivoja.

Osanottoni Mitsille mummun kuoleman vuoksi ja voimia! Mun mummu nukkui pois toukokuussa ja hautajaiset eivät olleet mitkään helpot. Jotenkin piti yrittää lasten vuoksi pitää itsensä kasassa, ettei ihan hysteerisesti ruennut itkemään. Mulla mummun kuolemaan liittyy vielä sellainen asia, että tein kyseisenä aamuna positiivisen raskaustestin ja iltapäivällä äitini soitti ja kertoi mummun kuolleen. Jännä sattuma...

Tsemppiä kaikille kuumuuden keskelle, koitetaan jaksaa!

Niiskuneiti78 15+4

Vierailija
55/76 |
16.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin meidän kaikki tammitähtien odottajat on kadonneet? Kesälaitumille, vai? Täällä on välillä niin hiljaista, mutta ehkä sitä taas syksyllä piristytään:)

Katsokaa muuten taas listaa ainakin sen verran, että lasketut ajat on oikein. Muutama vielä on ilman laskettua aikaa, ja osalla taas hieman "epämääräinen" aika. Vai oletteko vielä menossa mukana?

Te ette voi uskoa miten onnellinen mä olen tänään ollut koko päivän, miun suosikkiartistini esiintyy tänään naapurikunnassa, ja mie pääsen sitä katsomaan:') Olen odottanut tätä koko kesän kuin kuuta nousevaa! Mieskin lupasi tulla mukaan, vaikka inhoaa ko. musiikkityyliä:)

Kyllä tässä taas tullaan pienistä asioista onnellisiksi:D

Kävin vielä ostamassa uuden mammamekon, niin mahakin pääsee esille. Ei ole enää pelkkä "läskiolo", kun masu on jo pyöristynyt.

LilleLobster & Unelma 16+1

Vierailija
56/76 |
17.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei vaan kaikille! niin se heinäkuu etenee ja viikot lisääntyy, täällä menossa siis 13+2. Olo vaihtelee, nyt on ollut taas pari päivää väsymystä ja pahoinvointia (edelleen), alkuviikosta olin paljon energisempi. Painoa ei ole tullut juuri yhtään mutta eiköhän tuo lähde nousuun sitten kun sairasloma alkaa, teen fyysisesti raskasta työtä ja tuo duo vie ilmeisesti kans niin paljon energiaa, ettei paino sen takia lähde nousuun.Ja tietenkin sekin vaikuttaa, että on koko ajan kylläinen olo.Maha on kuitenkin kasvanut sen verran nopeaa että eiköhän kaksikko ole saanut tarvittavan määrän ravintoa:)seuraavasta neuvola-ajasta ei ole tietoakaan..jäi viime kerralta sopimatta. Saatan tässä välissä käydä privaatisti lääkärin vastaanotolla tsekkaamassa mitä sinne kuuluu ja edistyykö kasvu. Onko kellään liitoskipuja? Mulla nimittäin välillä repii tosi häijysti.

Osanottoni kaikille läheisensä menettäneille! Itse asiassa mulla kuoli kans mummi muutama viikko sitten ja nyt varsinkin kun on raskaana, kaipuun tunne on entistäkin suurempi. Kävin taannoin mummilassa ja huomasin naulakossa mummin käsilaukun, aukaisin sen ja tutkin tavaroita..itkuhan siinä tuli:( kaikki muistot tulvii niin vahvoina mieleen, niin ettei itsehillintä pidä.Mutta tällaistahan tämä raskaus on, naurusta itkuun ja vihasta rakkauteen.

Vierailija
57/76 |
18.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä olis uusi odottaja, vm78 :). Kolmas tulossa, LA 28.1. Esikoispoika on 7,5v ja nuorimmainen poika 4,5v. Tää raskaus oli aikamoinen yllätys, mutta alkujärkytyksestä aletaan jo toipua :). Np-ultrassa käytiin perjantaina, ja kaikki oli ok. Vauveli nukkui, mutta vähän kun hoitaja vatsaa paineli, niin alkoi heilumaan. Katsotaan osaanko oikein lähettää tämän viestin ;)

Vierailija
58/76 |
18.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa mikkis!

Täällä on juuri kotiuduttu yhden yön mökkireissulta. Eilen illalla, kun oltiin saunassa ja lilluttiin lämminvesipaljussa, maha alkoi tuntua todella oudolta! Ihan säikähdin, että mitä nyt tapahtuu, vähän sattui, vähän oli etova olo, käpöttelin pitkään ympäriinsä ennen kuin olo helpotti. Tänään tuntemukset on olleet poissa, ja ihan reippaasti tuo Unelmakin on liikuskellut.

Ei vain ole koskaan aikaisemmin ollut vastaavaa oloa, ja kai sitä kaikkea säikähtää näin raskaana ollessaan.

Mietin sitäkin, että voiko se johtua uusista rautalääkkeistä, mutta en usko..Näiden kun olisi tarkoitus olla paremmin siedettäviä.

Joko muut tuntee pikkuisensa liikkeitä? Täällä on jo parin viikon ajan tuntunut selkeitä, pieniä potkuja. Ja välillä mahasta näkee kummalla puolella napaa pikkuinen on, maha on ihan muhkuralla:D On ihana tietää, että mahassa todella tapahtuu jotain.

LilleLobster & Unelma 16+3

Vierailija
59/76 |
19.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritin jo viime vkolla kirjoittaa, mutta ei näkyjään tullut juttu esiin..

Mulla alkoi vuoto viime ti, päivää ennen np ultraa. Tiesin heti mistä on kyse. Seuraavana päivänä ultrassa todettiin kuollut sikiö, koko vastasi viikkoja 8+1. Päästiin sentään 2 vkoa pidemmälle kuin huhtikuun keskenmenossa. Huomenna sairaalaan tyhjennykseen. Taidan onneksi päästä pelkällä tarkastuksella, vuoto on ollut tosi runsasta koko viikon ja kaikki taitaa olla (toivottavasti) tullut ulos jo.

Harmitus ja suru on kova! Tsemppiä muille saman kokeneille ja onnea odotukseen muille! Tuun kuittaamaan vielä syksymmällä ketjuun, jos uusi asukas hyppää massuuun ennen teidän jakautumisia..

Kiisu ja onneksi on tuo pikkuvesseli muistuttamassa, että meilläkin voi onnistua vielä..

Vierailija
60/76 |
19.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi Kiisu, tsemppiä

Tää palsta on todellaki hiljentyny. Itekki pyörin pääasiassa fb:n puolella.

(.)paha-olo jatkuu edelleen. Loppua ei näy =(.

t. tammivauva ja tirppis 14+