*~*TammiTähdet Heinäkuuhun*~*
Kommentit (76)
Moi!
Täältä kuittaillaan, että lomallapa hyvinkin ja siksi on palstailuaktiivisuus melkoisesti laskenut. Eka ultra on kuitenkin takana ja laskettua aikaa ei lähdetty pienen eron takia muuttelemaan, joten samalla 23.1. mennään. Np:ssä kaikki oli ok ja pikkuinen liikahteli kun kätilö sitä vähän härnäsi. Liikkeet ei vielä tunnu, mutta kun kyseessä on esikoinen, en niitä vielä odotakaan. Vatsaa vähän nipistelee ja äkkinäiset liikkeet tuntuu repiviltä nivusissa ja kyljissä.
Tein tänään vaatekaapin inventaarion ja siirsin kaikki pieneksi jääneet housut odottelemaan ensi vuotta, jos niihin silloin taas mahtuisi. Jäljelle jäi tasan 4 housut, joilla olis pärjättävä ainakin jonkun aikaa. Yhdet on mammahousut, kävin aleshoppailemassa. Paitojen kanssa vastaavaa ongelmaa ei vielä ole vähään aikaan kun tuo maha on vasta tuolla navan alapuolella kasvussa.
Hauskaa kesän jatkoa kaikille ja niille joita suru on kohdannut tavalla tai toisella toivon jaksamista.
t.Lumitiikeri
Hei vaan!
Kiisulle ensinnäkin pahoittelut keskenmenon johdosta! Ei mukavaa ollenkaan.
Minullekaan ei oikeastaan kuulu mitään uutta, siksi en ole kirjoitellutkaan. Vatsa kasvaa täälläkin iltaa kohti, mutta aamupäivällä saattaisi vielä mennä normivatsasta. Perusfarkkuja en ole edes kokeillut moneen viikkoon, eikä näissä helteissä kyllä mitään tiukkoja vaatteita voisi muutenkaan kuvitella.
Kipuja on jonkin verran, mutta ei mitään hälyttävää. Suppareita ei ole tullut eka viikkojen jälkeen. Närästys vaivaa (on vaivannut lähes alusta asti), ja säännöllinen ruokailu on yhä tärkeää. Välipalana vedän sokerittomia korppuja ja hedelmiä, ne eivät tunnu ärsyttävän mahaa.
Kovasti yritetään käydä festareilla ja kavereita moikkaamassa, kun ei sitten niin helposti pääse ensi kesänä. Isommat on paljon mummolassa hoidossa, onneksi molemmat osapuolet ovat asiasta iloisia. Jotain pientä matkaa ajateteltiin vielä lokakuulle, kun miehellä on lomaa.
Kaiken kaikkiaan tämä kolmas (tai siis neljäs, yksi km) raskaus tuntuu sujuvan huomaamattomasti. Ei mitään suuria tunteita mihinkään suuntaan :-/ Varmaan sitten kun liikkeitä alkaa tuntua sekin muuttuu. Isommat lapset kyllä silittelevät ja pusuttelevat vatsaa kovasti nyt kun tietävät tulokkaasta. Yhdessä on mietitty nimiä ja sitä, miten meidän elo muuttuu kun vauva tulee taloon.
Väsy on muuten alkanut vaivata vasta nyt, olisikohan raudan puutetta. Tai sitten tämä yhä vain jatkuva helle (asutaan siis Ranskassa) uuvuttaa. Tänään jo mietin että joko sitä hakisi sairaslomaa... Täällä s-lomaa saa helposti pitkänkin pätkän jos tuntuu olevan jotain häikkää. Mutta ehkä sitä vielä voisi muutaman viikon sinnitellä ;-)
t "Eliaksen_äiti" rv12+4
Ps. Milloin 4. raskauskuukausi oikein alkaa?! Mulle sanottiin että pitäisi silloin varata aika paikalliselle kätilölle. Matikkani mukaan nyt pitäisi jo olla 4. kuukausi, mutta Vauvan kalenteri ainakin näyttää kolmatta. (häpeän jo nyt tyhmyyttäni, tähän on varmasti yksinkertainen selitys ;-))
Kiisulle pahoitteluni keskenmenosta. Omat kaksi keskenmenoa tekevät sen, että mulla tulee aina itku silmään, kun kuulen jonkun joutuneen tuohon tilanteeseen. *Hali*
Tänne ei kuulu mitään uutta. Nyt on jotenkin outo olo, kun pahoinvointi on helpottanut eikä oikein mitään konkreettisia merkkejä raskaudesta ole, jos ei huomioi hieman pyöristynyttä mahaa. Liikkeitä ei varmaan esikoisen kohdalla vielä vähään aikaan tunnu, etenkin kun istukka on edessä niitä vaimentamassa. Seuraavan neuvolaan on vielä 3,5 viikkoa ja nt-ultrasta on vajaa kolme viikkoa. Täytyy vaan jotenkin sinnitellä nämä viikot ja uskoa, että kaikki on hyvin.
4D-ultraan olen menossa 2,5 viikon päästä, kun 18. raskausviikko alkaa. Tämä siitä syystä, että rakenneultra on vasta neljän viikon päästä tuosta ja aloitan uudessa työssä ja joudun varmaan aika pian kertomaan raskaudesta, joten haluan käydä ultrassa varmistamassa, että kaikki on hyvin ennen kuin joudun uudessa työpaikassa paljastamaan raskausuutisen.
Helle on ottanut aika koville mulla. Yleensä tykkään auringosta ja lämmöstä, mut nyt olo on ollut aika tuskainen.
Thelma 14+4
Toivottavasti porukkaan vielä mahtuu! Odotan esikoistani, laskettu aika on 5.1. Synnyttää pitäisi Taysissa.
En ole oikein vielä sisäistänyt, että olen raskaana. Tosin maha alkaa olla sen kokoinen, että ulkopuolisetkin sen jo huomaavat, joten enköhän pian itsekin ymmärrä tilanteen. =) Tässä on ollut niin paljon muuta härdelliä, etten ole ehtinyt syventymään omaan olooni kovin tarkasti.
Olo on ollut varsin hyvä, mitä nyt aluksi oli valtavaa kuvotusta. Onko kenelläkään muulla sellaista vaivaa, että jalkojen niveliä särkisi? Siis nimenomaan jalkaterän niveliä? Aamuisin on aivan tuskaa lähteä kävelemään, kun jalkojen päällä oleminen sattuu niin vietävästi.
Voimia keskenmenon kokeneille!
Onneksi helle jo helpottaa!
kauntri, 15+5
Käytiin viikko sitten torstaina np-ultrassa... Sielähän se pikkuinen köllötteli ja kaikki hyvin.
Viikot vastasi täsmälleen neuvolan antamaa laskettua aikaa, mut silti muutti LA:n 26.1. Johtunee siitä kun neuvolassa laskivat mun kierron (25 päivää) mukaan LA:n, mut kättärillä käyttävät aina 28päivää ja koska heitto on vain kolme päivää ei LA:a "muuteta"... Olips sepostus :O Joten LilleLobster jos vaihtaisit tuon LA:n 26.1 :)
Vielä reilu viikko töitä ja sit alkaa kauan kaivattu kesäloma... Ihanaa kun vointikin on helpottanut noista alkuraskauden oireista, niin voi nauttia lomasta :)
LilleLobster kyseli liikkeistä... Täällä ei pikkuisen liikkeitä vielä tunnu (tosin viikkojakin niin vähän)... Kyllä pikkuhiljaa uskoisin niidenkin tuntuvan, kun aikasemmistakin raskauksista oon tuntenut liikkeet aikasessa vaiheessa.
Manssu ja Hippo rv13
Jouduin hakemaan torstaina saikkua supistusten takia. Supistuksia alkoi tulla useita tunnissa ja hätääntyneenä siitä marssin neuvolaan. Onneksi pikkuisilla kaikki oli hyvin:)Onko teillä muilla supistuksia?Olen nyt viikon saikulla ja torstaiksi sain lääkäriajan niin silloin katsotaan jatkot. Supparit loppuneet kun olen saanut kunnolla levättyä, ilmeisesti kaksosraskaus ja fyysinen raskas työ eivät oikein sovi yhteen.Zipuli rv 14+1
ensiksikin pahoittelut keskenmenon saaneille!
En ole vähään aikaan kirjoitellut, kun töissä ollut kiirettä ja ei ole oikein voinnissa ihmeempiä tapahtunut, paitsi kuvotus ja oksentelu on mennyt ohi, jippii! Vatsa on turvonnut, pakko siirtyä äitiyshousuihin... Niin ja vähän tuntuu issias vaivaavan, toiv ei pahennut. Tuota oli edellisissäkin raskauksissakin.
Zipuli kyseli supisteluista, niin ei ole ollut, edellisissä raskauksissa jäin sairaslomalle supistelujen takina noin rv27. Mutta varmaan kun kaksosraskaus sulla, niin vaivat tulee aikaisemmin. Mutta mukavaa odotusta kaikille,
Viltsu rv 13+4
Tervetuloa kauntri! Täällä ei olla kärsitty nivelkivuista, vaikka niitä olen hieman pelännytkin, kun minulla on joskus diagnosoitu yliliikkuvat nivelet + reaktiivisuutta. Mutta vielä eivät ole siis vaivanneet, toivottavasti eivät vaivaakaan:) Ja toivottavasti sielläkin menee kivut pian ohi.
Zipuli: Luulen, että olen yhden pienen supistuksen tuntenut. Siihen ovat jääneet, enkä tästäkään ole aivan varma.
Näin viime yönä unta, että olin synnyttämässä. Kaikki meni toki hienosti, mutta tällä kertaa vauva olikin poika:D Ei voi siis pitää näitä unia mitenkään "enteilevinä" kun olen nähnyt pikkuisen jo tyttönä ja poikana:) Onneksi parin viikon päästä on rakenneultra, jos siellä vaikka selviäisi.
Meillä on töissä kunnon tulosveikkaus menossa ipanan sukupuolesta:D Poika-veikkaus taitaa olla johdossa tällä hetkellä.
LilleLobster & Unelma 17+3
Pahoittelut km:n saaneille! Ja voimia jaksamiseen.
Täällä takana tähän asti elämäni raskain päivä, mummin hautajaiset. Yllättävän hyvin jaksoin päivän, vaikka moneen kertaan sitä tulikin itkettyä. Ja eilen itkin oikein kunnolla, kun näin kuvia hautajaisista. Surulliseksi vetää, kun munni ei ehtinyt nähdä pikkuista. :(
No sitten jotain hyvääkin. Eka neuvola lääkäri takana ja pikkuisella kaikki hyvin. Siellä se peukku suussa rauhassa makoili :) Lääkäri tuumasi, että hyvä imu näyttää oleva.
Etova olo helpottanut, vaikka välillä meinaakin silti oksennus tulla. Painoa oli tullut jo kovasti. No ei mikään ihme, kun täällä ollaan syöty 2-3 tunnin välein ja liikkuminen jäänyt vähiin. Nyt lupasin miehelleni että alan pyöräillä/lenkkeillä säännöllisesti + säbäreenit kerran viikossa. niin ei paino nouse liikoja ja olotilakin varmasti kohenee. Nyt vain odotellaan seuraavaa neuvolakäyntiä.
Mintsi ja pikkuinen 14+6
Tsemppiä Mintsille! Ei ole koskaan hautajaisissa helppoa, eikä varsinkaan raskaana. Meillä oli myös yhdet pari viikkoa sitten ja toivon ettei toisia enää tämän raskauden aikana tule. Tosin mummoni tuossa juhannuksena itse aprikoi, että ehtiiköhän hän nähdä vauvani. Tuli jo silloin tippa silmään...
Olin viime viikolla neuvolassa ja ikävä kyllä petyn joka kerta touhuun entistä enemmän. Edes hemoglobiinia ei mitattu, se on otettu vain ekalla käynnillä. Verenpaine saatiin mitattua kolmannella kerralla ja kerroin, ettei mittarit aina toimi, koska minulla on rytmihäiriöitä. Täti vain tuumasi, että voivoi. Jalkojen kipuilusta hän ei sanonut mitään, ei edes katsonut jalkoja. Käski pötkötellä mahdollisimman paljon ketarat kattoa kohti. En viitsinyt kertoa, ettei se ole kovin helppoa, kun pitäisi muuttaa seuraavan kahden viikon aikana ja lomakin taas loppuu.
Mutta hyvää käynnillä oli se, että kuulin taas sydänäänet. Tosin niidenkin löytyminen kesti jonkin aikaa, ja ehdin jo säikähtää, mutta onneksi ne lopulta löytyivät. Taisi olla istukka edessä, kun kuuluivat niin vaimeasti.
Vajaan kuukauden päästä on rakenneultra ja sitä odotan jo kovasti!
Helteisin terveisin,
Kauntri, 16+6
Parisen viikkoa sitten tänne ekan viestin kirjoittelin, mutta nyt en löydä sitä mistään :/. Mielestäni se kyllä sillouin tuli perille. No kertausta: Eli meille on kolmas tulossa, LA 28.1. Aikaisemmat lapsukaiset on molemmat poikia (7,5v ja 4,5v), katsotaan pysyykö sukupuoli nyt samana vaiko ei ;).
Nyt ei ole enää pariin viikkoon ollut pahaa oloa (nyt viikkoja kasassa 13+6), eikä mahakaan ole onneksi nyt n. viikkoon enää kasvanut (alkaa olla jo sen näköinen että olisin lähempänä 20 rv... mutta niinpä mulla on ollut edellisistäkin :) ).
Nyt mun pitää kiirehtiä eteenpäin, täytyy hakea pappa ja pojat rannasta (tultiin just mökiltä), mutta koitan piakkoin ehtiä kirjoitella enemmin!!
kauntri: ikävää, jos ovat neuvolassa noinkin välinpitämättömiä. Toki jos hemoglobiini on ollut oikein hyvä, ei sitä välttämättä joka kerta oteta, vaikka olisiko se suuri vaiva ottaa..? Täällä ainakin olen tullut hyvin toimeen neuvolatätini kanssa, ja hyvin tarkasti on raskauteen suhtauduttu. Ensimmäisen raskauden kohdalla asia oli eri, en tullut neuvolan ihmisten kanssa yhtään toimeen, eikä siitä raskauden seurannastakaan jäänyt sitten kovin ruusuista kuvaa.
Mä olen välillä niin väsynyt tästä helteestä! Tuntuu, että mikään ei auta, töissä on kuuma, työmatkoilla on kuuma, kotona on kuuma, yöllä ja päivällä on kuuma, koko ajan! Aivan sietämätöntä:D Olisiko tämä ihana hellekesä voinut millään osua sille ajalle, kun en olisi ollut raskaana:)
Kylmää vierastavana ihmisenä en olisi millään voinut uskoa, että odotan kaihoten syksyä.
Masussa kaikki hienosti, Unelma on kova tyttö (tai poika) liikkumaan. Aina iltaisin kun sänkyyn menee alkaa hellyyttävä myllääminen:') On niin ihana tietää, että kaikki menee hyvin.
LilleLobster & Unelma 18+0
Nyt olen ollut viikon sairaslomalla supistelujen takia ja kyllä ne ovat onneksi levolla rauhoittuneet, tosin eivät kylläkään kokonaan poistuneet mutta parempaan suuntaan on asiat siltä osin:)
Sunnuntaina jouduin käymään päivystyksessä verisen vuodon takia, eivät osanneet siellä silloin sanoa mitään mutta tänään gynekologi tutki ja sanoi toisen istukan takana olevan jokin verenpurkauma, mustelma tms. en tiedä mikä sen sitten on aiheuttanut, kuulemma aika tavallisia. Onneksi vuoto on loppunut, toivottavasti noita verenpurkaumia ei tule enää lisää. Sairaslomalla olen nyt sitten äitiysloman alkuun saakka, vähän kauhistuttaa kun en tiedä miten saan ajan kulumaan kun mitään raskasta ei voi tehdä, mutta pääasia että vauvat voi hyvin ja työthän ei mihinkään karkaa. Täytyy sopeutua uuteen elämäntyyliin:) Zipuli rv 15+0
No nyt mä kuitenkin löysin sen mun ekankin viestin täältä. Mutta kertaushan on opintojen äiti ;).
Meidän pojat on ollut siis juhannuksen jälkeen isovanhemmillaan kesälomalla, välillä mummolla ja papalla ja välillä mun isällä. He siis asuvat samalla paikkakunnalla, meiltä sinne vaan on matkaa melkein 160km :(. hyvin ovat siellä viihtyneet (muutenkin vietetään siellä paljon aikaa), tietty viikonloput ja parit lomaviikot ollaan oltu siellä. Mutta kyllä tässä alkaa jo hiukan kaipailemaan arjen alkua.. noh, ensi viikolla pojat tulee kotiin :). ja sitten alkaakin jo esikoisella koulu!!!
Mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta, mikä todettiin toisen pojan ollessa vajaa 2v. lääkitys ollut siis sieltä asti. nyt sitten ekassa nauvolassa asiasta sanoin, tätsy vaan sanoi että no käyt sitten jossain vaiheessa verikokeissa tarkistuttamassa arvot. en siis ole pitänyt mitään kiirettä sinne menossa. No pari päivää sitten netistä lueskelin, että jos arvot ei kohdallaan, ni voipivaikuttaa vauvan aivojen kehitykseen... tänään nyt sitten kiiruusti verikokeissa kävin, ja ma tulee tulokset. mutta pikkasen suututtaa tuo tuo neuvolatäti, kun ei se mitenkään asiaa painottanut, en todellakaan tiennyt että noita arvoja tarvii tarkastikin seurata, ja että niillä on vaikutusta vauvaankin!!! nyt kyllä jonkun verran pelottaa, että jos nuo arvot ei olekaan kohdillaan, ni onko vaikuttanut vauvaankin :(.
mä nyt olen siellä fb:n ryhmässä, mutta tyhmyyttäni en nyt osaa avata sitä ryhmää. En siis löydä omasta profiilistani sitä. Niinhän se taisi kyllä ollakin, että se ei siellä näy, mutta kuin mä sen nyt saan auki (siis kuinka pääsen sinne kirjoittamaan)??
mikkis: tosiaan tuo ryhmä ei näy profiilissasi, mutta sinne löytää etusivulta. Elikkäs etusivulla, vasemmasta reunasta löytyy lista
Uutiset
Kaverit (jne..)
Niin jossain kohdassa siinä on linkki "Ryhmät". Siitä kun klikkaat pääset sivulle, jossa on kaikki ryhmät joihin olet liittynyt. TammiTähtien pitäisi sieltä siis myös löytyä:)
Aika hurjaa, että eivät ole neuvolassa vakavammin suhtautuneet noihin veriarvoihin:/ Onneksi nyt hoksasit käydä ne tarkistuttamassa, vaikka olisi tuosta riskistä nyt pitänyt osata kertoa!
Täällä mennään samalla vanhalla kaavalla, olo on hyvä ja masu vaan kasvaa. Lueskelin juuri, että Unelma alkaa olla 20cm pitkä ja painaa melkein 200g:) Aikamoinen ihanuus siis jo.
Rakenneultraa odottaen:)
LilleLobster & Unelma 18+1
Täällä tosiaan on hiljentynyt melkoisesti... toivottavasti kaikki kuitenki on viel mukana...
Pahoittelut myös täältä Kiisun keskenmenosta :(
(.) täällä vielä ajoittaista väsymystä, iltasin välillä huonoo oloo ja etomista, alavatsaa nippailee ja iltasin maha on ku olis rantapallon nielly. Onks muilla, jotka on aiemmin synnyttäny sektiolla niin seuraavassa raskaudessa ollu enemmän alamaha kipuja? Kysyn vaan siks, kun en nyt ihan muista että tälläsii olis ollu ekassa raskaudessa.
Miulla olis neuvola viikon päästä maanantaina. Jotenki tyhmää mennä sinne, kun vasta viikko sitten olin äitipolilla ultrassa. Mutta kaippa se on mentävä, kuuleepahan ainakin ne sydänäänet :)
Onneks helteet edes hetkeks hellitti :)
emmihanna +pikkukakkonen 13+6