*~*TammiTähdet Heinäkuuhun*~*
Kommentit (76)
Voimia ja halauksia Tindralle ja Anirille!
Olipa täällä ikäviä uutisia. Voimia Tindralle ja Anirille! Kaksi keskenmenoa läpikäyneenä tiedän, ettei oikein ole sanoja, joilla lohduttaa. Olen vaan niin pahoillani teidän puolestanne!
Soitin aamulla neuvolaan, terv.hoitaja sai minulle päivystysajan äitipolin ultraan.
Siellä se pieni heti näkyi ruudulla, sydän vaan ei lyönyt :(
Huomista kauhulla odotellen...
Anir, joka ei tällä hetkellä uskalla edes ajatella koskaan enää tulevansa raskaaksi
Ilmoittautuisin mukaan.. jaksamisia ryhmästä poistuneille..:(
mulla LA 11.01. Viime viikolla tuli normaalit kromosomipaperit kotiin ja kasvu ollut normaalia, joten raskautta jatketaan ja katsotaan miten sikiö lähtee kasvamaan, joten toivotaan parasta:) sukupuolikin saatiin tietää :)
Toivottavasti Anir olet selvinnyt päivästä ja sinulla on tukea. Eikä sitä heti varmaan halua uudestaan lähteä tähän rumbaan, ja aloittaa kaikki alusta. Itselläni perjantain ultra tuotti suurimman helpotuksen juuri tuohon, ettei tämä parin kuukauden kärsimys ole ollut turhaa (ja itselläni pahoinvointi ei edes ole kovin pahaa).
Tänään olin erittäin iloinen, että olin ostanut sen kotidopplerin, kun eilisen pikkuisen vuodon jälkeen sai kuulla terhakkaat sydänäänet, jotka ihme kyllä löytyivät melko nopeasti. Aiemmin on saanut haeskella paljonkin, eikä siltikään ole välttämättä löytynut. Varmaan se, että raskaus on vähän pidemmällä auttaa tuohon.
Mites aktiivista keskustelu tuolla facebookin puolella on? Onko moni liittynyt? Harkitsen liittymistä, nyt kun riskiviikot alkaa olla takana päin.
Isovanhemmillekin on jo asiasta kerrottu, ja sen jälkeen sana on levinnyt. Muutenkaan ei enää tarvitse asiaa enää kummemmin salailla, mitä nyt töissä yrittää vielä vatsaa piilotella. Jotenkin tuntuu, että mitä ihmiset mahtavat ajatella, kun juuri aloitin, ja kohta jo kuljen täälllä maha pystyssä. No turha sillä on päätänsä vaivata. Tilanne on nyt tämä, ja sen kanssa eletään.
Mitäs muille kuuluu ja mitkä on fiilikset?
Birgit 12+6
Hei!
Olen seuraillut viestejä jonkun aikaa, mutta nyt vasta uskaltauduin itsekin mukaan. Toivottavasti osaan lähettää viestin oikein!
Eli, täällä 30+v kolmannen lapsen odottaja. Eilen oli eka ultra, jonka halusin kun takana keskenmeno näillä viikoilla (lämmin osanottoni sen kokeneille!!) ja nyt on tuntunut supistelua. Kaikki näytti tällä kertaa hyvältä, tyyppi heitti siellä kuperkeikkaa :-) Viikon päästä on sitten varsinainen np-ultra.
Vielä emme ole kertoneet lapsille 5 ja 7v, emmekä isovanhemmille. Odotamme ensi viikon ultraa.
Olo on ollut uskomattoman hyvä verrattuna kolmeen edelliseen raskauteen, vaikka ikää jo reilusti enemmän. Viime viikkoina on vaivannut närästys (?), jonka vuoksi olen yökkäillyt, mutta muuten varsinaista pahoinvointia ei ole ollut. Samoin pääkipua ei ole ollut ollenkaan, toisin kuin edellisissä raskauksissa. Verenpaine on vähän koholla, jonka vuoksi joudun mittailemaan paineita kotona 24h-mittarilla. En sitten tiedä mitä asialle tehdään, sillä gynekologi sanoi ettei lääkitystä joka tapauksessa suositella.
Vatsa on muuten jo kiitettävästi kasvanut, raskautta alkaa olla vaikea peitellä :-)
t "Eliaksen äiti" rv 10+6 (laskettu aika 27.1.)
olen tosi pahoillani Anir ja Tindra, jaksamista teille!
Tervetuloa uudet mukaan! Täällä lomaillaan, pahoinvointi ei ole vieläkään helpottanut. Odotellaan ensi ma ultraa, vähän jänskättää... Toiv kaikki on hyvin. Me ollaan nyt avoimesti kerrottu raskaudesta ihmisille. :)
Mukavia kesäpäiviä,
Viltsu 11+5
Kun olen lueskellut juttujanne, tuntuu, että kaikki ovat siellä käyneet tai menossa. Kävin esikoista odottaessa np-ultrassa mutta nyt päätin jättää menemättä. Ajattelin, että kun kyseessä on kaksosraskaus niin tuntui vähän turhalta sitä down-riskiä selvittää, kun jos vaikka toinen on vammainen ja toinen terve niin mitähän sillä tiedolla teen. Ja ainakin tuntuu siltä,että olen valmis vastaanottamaan myös vammaisen lapsen/lapset. Tunnen muutamia downeja - ovat aivan ihania:)Mutta olisi kiva tietää niistä jotka eivät siellä ole myöskään käyneet.
Mä oon siinä fb ryhmässä, on tosi kätevä =). Oma olo alkaa onneks helpottaa, ei vaivaa enää ku jatkuva makeannälkä. Nytki lasten karkkeja tässä vetelen ;)onneks on iso pussi nii jää lapsille karkkipäiväksi :D.
np-ultrasta: en oo kyl koskaan aatellu et jättäsin menemättä. Musta on hyvä tietää et vauvelilla on joku hätänä. Vaikka kaikkiahan tuo ei poissulje.
Mahaa alkaa olla jo vaikea peitellä. Pientä peittelyä pitää vielä harrastaa ku kaikille ei olla kerrottu.
t.tammivauva ja tirppis 12+3
aivan ensiksi... voimia keskenmenon saaneille!
anteeksi tämä minun osaamattomuus. viestit vaan eivät tule läpi. uusi yritys :
voimia keskenmenon saaneille!
viimeinen viesti, jos ei vieläkään onnistu. olen hengessä mukana kyllä ja toivottavasti FBssäkin. voimia keskenmenon saaneille!
Pitkästä aikaa..Olen vähän laiskasti tätä päivitellyt, mutta nyt pitäisi kaikkien tietojen olla ajan tasalla. Tarkistakaa toki tietonne, ja ilmoitelkaa, jos on jotain muuteltavaa. Esim. osalla ei ole vielä tarkkaa laskettua aikaa.
Täällä on aika mennyt vähän huonoissa merkeissä, verenpaineet ja hemoglobiini romahtivat molemmat vähän aikaa sitten, sain töissä lämpöuupumuksen, ja nyt olen ollut sairaslomalla:/ Myös viime raskaudessa, tosin vasta lopussa, putosi nuo molemmat arvot, nyt hieman selvitellään mistä sekin mahtaa johtua.
Masuasukilla kuitenkin kaikki hyvin.
Zipuli: tuosta np-ultrasta on käyty kiivasta keskustelua, itse kuulun myös niihin, jotka eivät siihen halunneet osallistua. Itse ajattelin asian niin, että riski on häviävän pieni tämän ikäisillä perusterveillä ihmisillä, testissä tapahtuva virhe on mahdollinen, enkä nyt muutenkaan ole halunnut olla tekemisissä minkään aborttiin liittyvän asian kanssa.
Asiaan vaikutti myös se, kun raskautuminen oli "työn ja tuskan" takana, kesti ja kesti, joten kun vihdoin sain sen plussan en halunnut ajatellakaan keskeytystä syystä tai toisesta.
Mutta sehän on vain meidän perheen päätös:)
LilleLobster & Unelma 14+6
Siis herranjee, aloin huvikseen punnita itseäni sunnuntaina ja tänään lukemat näytti puoli kiloa lisää, siis muutamassa päivässä :-O Mun paino on ollut vakio teini-iästä lähtien (lukuun ottamatta raskauksia tietysti), joten tuo tosiaan on tullut, ei ollut mittausvirhe tai täysi maha tai vastaavaa. En muista miten edellisillä kerroilla paino lähti nousemaan, mutta eikai nyt tällaista vauhtia kuitenkaan. Oletteko muut punninneet itseänne? Mikä se ns. normaali painonnousu olikaan? Toisesta lapsesta mulle tuli 18 kiloa lisää, niistä varmaan 17 jäi jo laitokselle. Pahoin pelkään että ikä teettää tepposet ja nämä kilot jäävät ikiajoiksi...
Enkä edes syö mitenkään hirveästi, ainakaan omasta mielestä ;-)
"Eliaksen äiti" rv10+6
Ps. Minä pääsen sekä np-ultraan että rakenneultraan, mutta molempiin menen lähinnä katsomaan vauvaa. Nyt tosin päätettiin miehen kanssa, että teetetään se trisomia-tutkimus, siis se veriseula. Aiemmin ei ole tehty sitä, mutta nyt on elämäntilanne sellainen, että pitää harkita vakavasti jos jotain vakavaa löytyy :-(
Eliaksen_äiti: mulla on paino tippunut kilon verran, johtuu siitä, etten ole saanut syötyä oikein kunnolla. Itselläni on paino myös aina pysynyt samana, edellisen ipanan mukana tuomat kilot tosiaan jäivät synnärille. Vähän olen saanut sanomistakin tuosta painon muutoksesta tuohon suuntaan, olisi kuulemma parempi, vaikka olisi lisääntynyt kilon tai pari, mutta minkäs teet. Kyllähän se ehtii vielä nousta, kun kerran masuasukinkin koko on vasta noin 50 grammaa:)
Täällä vietellään siis hieman heikossa kunnossa sairaslomapäivää. Pyysivät töihinkin huomenna, kun on henkilökuntapulaa, ja lupauduin menemään, tosin sanoin, että tulen pitämään paljon taukoja ja teen töitä hyvin rauhalliseen tahtiin.
LilleLobter & Unelma 15+0
Taas päästiin uudelle viikolle:))
Minä en osaa sanoa omasta painonnoususta yhtään mitään, koska se muutenkin vaihtelee kaksi kiloa suuntaan tai toiseen peräkkäisinä päivinä tai mittaamis ajankohdasta riippuen.
Olen muutenkin viimeisen kolmen/neljän vuoden aikana muuttunut pulskasta ylilaihaksi ja taas takas pulskaksi;). Minun on tosi vaikea pitää painoa jossain tietyissä kiloissa. Minun pitää tehdä valtavasti töitä laihtuakseni ja se vaatii mm. seitsemänä päivänä viikossa kunnon hikiliikuntaa ja lisäksi tietenkin terveellinen ruokavalio.
Ja nyt kun on lapsi, niin tuollainen liikuntamäärä ei millään onnistu (olen yksin pojan kanssa aamusta iltaan, eikä minulla ole ketään kuka häntä hoitaisi). Liikuntakeskukset täällä ottavat vasta 2-vuotiaita lapsia lapsiparkkiin).
Ikäkin toki vaikuttaa (34v., kohta 35v.).
Mie oon just muutaman päivänä täällä itsekseni puhissut tuon painoasian kanssa, kun kiloja tulee vaikka ei söisi mitään ja yritän vaunulenkkeillä joka päivä. Ja kiloja on siis liikaa jo ennestään.
Ja ärsyttää, kun toiset vaan laihtuu viisi kiloa pelkästään sillä että jättää karkit pois vähäksi aikaa:-(
Huh, tulipa puhistua ja tällä ärsykkeen voimalla voikin sit lähteä taas vaunulenkille!
Mut sitä ennen...Np-ultra on vasta 19.päivä, jolloin jo viikkoja 13. Mennään seulaan, koska haluaisin ainakin henkisesti valmistautua, jos kaikki ei ole kunnossa. Tosin, minä en tiedä mitä tekisin, jos kromosomipoikkeavuus löytyisi. En tiedä miten selviäisin käytännössä yksin 1,4-vuotiaan ja kehitysvammaisen vauvan kanssa. Ihan jo nämä hoitokuviot, jos paljon pitäisi viettää aikaa sairaalassa toisen lapsen kanssa...Toivottavasti ei kuitenkaan tarvitse miettiä.
Piritta ja kärpänen 11+2
Tässä raskaudessa mulla ei ole tullut vielä yhtään painoa, itse asiassa paino on vähän tippunut. Siihen on syynä melko voimakas pahoinvointi. Oksensin useamman viikon lähes päivittäin enkä oikein saanut mitään syötyä. Nyt pahoinvointi on vähän helpottanut, mutta kuuma ilma on vienyt ruokahalun. Lisäksi painon tippumista on varmasti edesauttanut se, että ennen raskautta treenasin melko paljon ja pahoinvoinnin myötä kaikki urheilu jäi, joten ihan varmasti lihaksistakin on painoa lähtenyt.
Edellisessä rv 11 keskenmenneessä raskaudessa oli tilanne toinen. Mulla oli myös silloin pahoinvointia, mutta syöminen helpotti oloa, joten keskenmenoon mennessä mulle oli tullut 3,5 kiloa. Lähtöpainoltani olen normaalipainoinen, nykyisessä raskaudessa pari kiloa kevyempi kuin edellisessä.
Thelma 13+1
Eli vielä yksi viimeinen villahousu haluaisi liittyä joukkoon mukaan. Oikeastaan alusta saakka olen juttujanne lukenut, mutta nyt vasta saan itse liityttyä mukaan. Olen kolmannen lapsen odottaja Oulun seudulta, aikaisemmin tyttö 12/05 ja poika 5/07. Synnytyssairaala siis OYS. Ikää minulla vähän yli 30. Odotus sujunut pääasiassa hyvin. Alkuraskaudesta oli armoton väsymys ja sitten se öklötys! Oksentanut en onneksi kertaakaan. Nyt vointi ollut muuten hyvä, mutta muuttohommien seurauksena sain noidannuolen selkään. Monta päivää olin tosi kipeänä, mutta nyt elämä alkaa taas voittaa. Np-ultrassa käyty ja kaikki näytti olevan hyvin. Seuraava neuvola 21.7 ja rakenneultra 13.8. Viikkoja tällä hetkellä 14+4 ja laskettuaika 3.1.2011. Tällä hetkellä olen kesälomalla ja lomaan asti sain raskauden peiteltyä töissä. Ennen töihin paluuta pitäisi sitten ilmoittaa johtajalle raskaudesta, saapa nähdä millainen on suhtautuminen... No, mutta nyt täytyy jatkaa kotihommia ja aloittaa pakkailu mökkireissua varten. Kirjoittelen joku toinen kerta sitten lisää. Kaikille hyvää vointia ja aurinkoista viikonloppua!
Niiskuneiti78 , rv 14+4
Voimia Anir ja Tindra!
Vielä putkahtelee uusia mukaan Tammikuisiin :) Tervetuloa!!!
Täällä on painon noususta puhuttu... Itselläni painoa tullut jo 5kg :O Johtunee siitä et pahimman pahoinvoinnin aikaan oli pakko syödä kokoajan... Nyt olen yrittänyt jättää turhat herkut pois jottei paino nousisi hirveesti raskauden aikana... Nyt paino onkin n.1,5 viikon aikana pysynyt suht samana.
Onko kenelläkään kokemuksia raskausaikana tulleista maksaläiskistä? Huomasin niskassani kaksi tummaa läiskää, jotka oletan olevan maksaläiskiä... Aikasemmissa raskauksissa ei läiskiä ole ollut. Mahtaakohan lähteä pois raskauden jälkeen?
Nyt on jo ensimmäiset kysyneet mun mahan koosta päätellen olenko raskaana... Eipä siinä vaiheessa voi kieltääkkään.
Ensi torstaina olisi se np-ultra. Vähän jännittää, kun ekaa kertaa saadaan tämän masukin olemassaolosta jotain konkreettisia todisteita (niin jos raskaustestiä ei lasketa).
Mukavaa helteistä heinäkuuta kaikille:)
Lomaa odottava Manssu ja Hippo rv12
Pahoittelut Tindralle ja Anirille huonoista uutisista. Itse en edes uskalla ajatella miltä tuntuisi, jos itse kokisi vastaavaa. Jos Anir vielä käyt täällä, haluaisin kuulla, miten lopulta pääsit ultraan?
Tänään itsellä tuli taas aavistus punaista vuotoa. Edellisestä kerrasta on aikalailla tasan kuukausi, joten uskottelen itselleni, että jonkilaiset valekuukautiset olisi taas käynnissä. Perjantaina kuitenkin ultrassa näkyi hyvinkin eloisa juniori, joten en anna huolelle tilaa. Varsinkaan kun minkäänlaisia kipuja ei ole ollut.
Birgit + junior 12+5