Miten nykylapsista kasvatetaan niin uusavuttomia?
Ennen vanhemmat lapset olivat kotona apuna. Maalla varsinkin se apu oli merkittävä.
Nykynuoria ei saa liikkumaan sohvalta keittiöön edes valmiille ruualle. Saati sitten johonkin oikeaan "työhön" kuten nurmikonleikkaamiseen tai kasvimaalle ellei siitä jotain maksa.
Ruuanlaittoa ei pysty edes ajattelemaan.
Lisäksi nykynuoret kinuavat aivan valtavia summia rahaa vaatteisiin, peleihin, cd levyihin ym. mm. viikkorahana jonka eteen monenkaan ei tarvitse tehdä mitään.
Nykynuorilla pitää aina olla niin helkutin hauskaa kokoajan, että jos sitä ei ole, ne masentuu ja syrjäytyy.
T. Nuoriso-ohjaaja joka rakastaa nykynuoria.
Kommentit (28)
ja vakuutettu epäonnistuneesta vanhemmuudesta, päivähoidosta ja työssäkäynnistä, että he kasvattavat lapsensa loputtomalla anteeksipyynnöllä ja hyvittelyllä. Se tarkoittaa lasten palvelemista ja tien siloittelua, joka kääntyy lopulta itseään vastaan.
oon lukenut monen mielipiteitä siitä, miten lasten ei tarvitse siivota, he alkavat sitten isompana siivoamaan kun haluavat. Mä taas olen sitä mieltä, että on tärkeää antaa lapsille vastuuta kodin töistä jo ihan pienenä.
Minä ainakaan en tunne tuollaisia nuoria.
Turha syyttää nuorisoa siitä että halutaan jotain ja heti-mulle-tänne-ja-ei-mitään-halpaa, samanlaisia olemme me aikuiset.
Enemmän minä olen huolissani juuri niistä jotka oikeasti syrjäytyvät, tuskin sen takia että eivät ole valmiille ruualle jaksaneet kävellä tai eivät ole saaneet rahaa cd-levyihin.
Nykyisessä yhteiskunnassa ei ole paikkaa nuorelle joka ei välitä koulunkäynnistä, ei ole paskaduuneja joihin pääsee kouluakäymätön, äläkä nyt sano että siivoamaan pääsee, ei isoisätkään siivoamaan menneet, kuvitteletko että on nuorelle miehelle helppoa sanoa että menen siivoamaan johan siinä isä ja isoisä nauravat paskaisen naurun että meidän neiti lähtee siivoamaan.
Mutta ei vielä sen ikäisiä että vielä nurmikonleikkuuseen kykenisi. Mutta takuu varmasti tulevat tekemään sitä, ja muitakin kotitöitä. Eikä vaatteet tarvitse olla Lacoste merkkisiä jos ei itse niitä maksa.
Tuohon työ asiaan en usko pätkääkään. Oma-aloitteiselle reippaalle nuorelle varmasti löytyy monenlaistakin työtä jos on sitä itse kiinnostunut hakemaan.
Ap
Uskon, että yksi syys nykymeininkiin on avioerot ja uusperheet, ei uskalleta vaatia lapsilta mitään, kun niillä on muutenkin vaikeeta...
oletko tavannut ihan oikeasti syrjäytyneitä nuoria, kuvitteletko että he ovat oma-alotteisia, kuvitteletko että heidän vanhempansa ovat niitä jotka ovat kaiken heidän eteensä kantaneet?
Tuohon työ asiaan en usko pätkääkään. Oma-aloitteiselle reippaalle nuorelle varmasti löytyy monenlaistakin työtä jos on sitä itse kiinnostunut hakemaan.Ap
Monesti kesätyöt menevät suhteilla. Ei kaikki saa työtä, se on oikeasti totta.
Eivätkä kaikki nuoret ole oma-aloitteisia ja reippaita. Jotkut paskiaiset ovat esim. ujoja, estyneitä, pelokkaita, sosiaalisesti kömpelöitä jne.
ja oma-aloitteisia. Nuoriso-ohjaajalta menee nyt kasvatusasiat ja elintason nousuun liittyvät jutut sekaisin.
Nykylasten ei anneta tuntea tippaakaan epämukavuutta, se alkaa jo vauvaikäisestä.
Pitää olla aina säännölliset nukkuma- ja ruoka-ajat, joista ei ikinä, ei siis suin surminkaan yhtään kertaa tingitä, ettei vaan lapsi ehtisi tuntea väsymystä tai nälkää. Ja vaatetus+vaipatus pitää olla viimeisen päälle tekninen, ettei vahingossakaan tule vilu, kuuma saati kosteat oltavat.
Niinpä on tulossa sukupolvi, jolla pitää olla koko ajan kivaa, ja joka ei siedä hitustakaan epämukavaa oloa.
Nykylasten ei anneta tuntea tippaakaan epämukavuutta, se alkaa jo vauvaikäisestä.
Pitää olla aina säännölliset nukkuma- ja ruoka-ajat, joista ei ikinä, ei siis suin surminkaan yhtään kertaa tingitä, ettei vaan lapsi ehtisi tuntea väsymystä tai nälkää. Ja vaatetus+vaipatus pitää olla viimeisen päälle tekninen, ettei vahingossakaan tule vilu, kuuma saati kosteat oltavat.
Niinpä on tulossa sukupolvi, jolla pitää olla koko ajan kivaa, ja joka ei siedä hitustakaan epämukavaa oloa.
olla teipattuna tuoliin ruoka-aikana?
Miksi näin on? Miksi lapsen mieltä varotaan niin kovin loukkaamasta? Mistä tämä kasvattamisen kulttuuri on peräisin? Haluammeko tehdä ihan toisin kuin omat vanhempamme ja isovanhempamme, jotka eivät juurikaan kyselleet, vaan jyräsivät vaan ruokapöydästä alkaen ja kasvattivat tähänastisista mm. syömishäiriöisimmän sukupolven?
no:3
Mutta oikeasti, koulussakin on koko ajan jouduttu helpottamaan ja supistamaan asiasisältöjä. Varsinkin matematiikassa taidot ovat huvenneet rajusti parissakymmenessä vuodessa. Ei ne lapset jaksa edes läksyjä enää.
Nykyään tuntuu että kasvatusvastuu siirretään yhteiskunnalle. Lapset viedään jo 9kk ikäisenä hoitoon ja siitä asti vanhemmat ovat lastensa kanssa käytännössä yöt ja viikonloput. Hyvä jos iltapalalla perhe on yhdessä. Viikonlopuistakin suuri osa lapset viedään isovanhemmille hoitoon jotta vanhemmat pääsevät viettämään kahdenkeskeistä aikaa. Kouluikään mennessä lapset laitetaan vielä ip kerhoon koulun päätteeksi joissa ovat klo 17.00 asti. Missä välissä ne vanhemmat kasvattaa?
Ja kuten joku yllä mainitsi, sitten ostetaan ns. hyvitykseksi lapselle kaikki mitä haluaa. Paikataan näin sitä puuttuvaa yhteistä aikaa.
Jos ei syö, niin ei syö. Oppikooon miksi kannattaa syödä ihan oma-aloitteisesti.
olla teipattuna tuoliin ruoka-aikana?
70-luvulla vietettiin paljon vähemmän aikaa äidin helmoissa.
Nykyään tuntuu että kasvatusvastuu siirretään yhteiskunnalle. Lapset viedään jo 9kk ikäisenä hoitoon ja siitä asti vanhemmat ovat lastensa kanssa käytännössä yöt ja viikonloput. Hyvä jos iltapalalla perhe on yhdessä. Viikonlopuistakin suuri osa lapset viedään isovanhemmille hoitoon jotta vanhemmat pääsevät viettämään kahdenkeskeistä aikaa. Kouluikään mennessä lapset laitetaan vielä ip kerhoon koulun päätteeksi joissa ovat klo 17.00 asti. Missä välissä ne vanhemmat kasvattaa?
Ja kuten joku yllä mainitsi, sitten ostetaan ns. hyvitykseksi lapselle kaikki mitä haluaa. Paikataan näin sitä puuttuvaa yhteistä aikaa.
Äidit tekevät kaiken, lapset tuijottavat videoita tai pelaavat tietokoneella. Ei nykylapset jaksa edes hiekkakakkuja väsäillä, pitää päästä ruudun ääreen takaisin.
Tosin autoin kuitenkin ihan omasta tahdosta (imurointia, roskien vientiä jne.). Mielestäni se on ihan siitä kiinni minkälainen kukin on luonteeltaan. Pakottamisesta ei ainakaan ole hyötyä.
Onko suurempi osa ongelmanuorista niitä joiden vanhemmilla ei ollut aikaa lapsille vai niitä joiden vanhemmat olivat kotona lastensa kanssa.
Uskallampa veikata ensimmäistä.
Ap
Ja missä ne työttömät yleensä on? No kotona...
Onko suurempi osa ongelmanuorista niitä joiden vanhemmilla ei ollut aikaa lapsille vai niitä joiden vanhemmat olivat kotona lastensa kanssa.
Uskallampa veikata ensimmäistä.
Ap
t- äiti