*HELMIÄISET* -heinäkuussa = helmikuun odottajat :)
Kommentit (77)
miltsi: tervetuloa :)
Mä olen kyllä päässyt helpolla, kun ei kertaakaan ole tarvinnut oksentaa. Kuvottaa vaan, mutta se menee sitte ohi ku syö vähän.. Järkyttävää, kun toiset joutuu jopa tiputukseen, kun mikään ei kertakaikkiaan pysy sisällä :o
Mä kävin ruskean vuodon takia neuvolassa ja sydänäänet kuulu normaalisti. Eli ainakin nyt on kaikki ok.. Onko kellään muulla ollut ruskeaa vuotoa? Vissiin se kuitenki on niinkin yleistä, että 1/3 raskaana olevista vuotaa jossain vaiheessa raskautta..
Np-ultrassa käyty ja pikkuisella kaikki oli oikein hyvin. =) Oli käsittämättömän upeaa nähdän oman pikkuisen huitovan käsiään ja jalkojaan ja kuulla se ihastuttava syke...
Tuntuu, että nyt kun 12 vkon maaginen raja on jo parin päivän päässä ja nähtiin, että pikkuisella on asiat hyvin, niin nyt vasta uskaltaa todella nauttia raskaudesta ja uskoo, että meille todellakin tulee vauva! Ihanaa!! On tätä niin odotettu!!
Helpolla koen minäkin päässeeni, ei ole ollut parin viikon aamusta iltaan jatkuvaa kuvotusta ja muutaman viikon aivan armotonta väsymystä ihmeempää. Edes mitään ihme ruokahimoja ei ole ollut. Ehkäpä raskautumisen vaikeus moninen pettymyksineen ja hoitoineen oli se mun osuuteni asian kääntöpuolesta. Mutta nyt nautitaan!!!
Oman navan tuijotelun lomasta tervetulo-toivotukset myös täältä! =)
Eilen oli viikon 12 ultra.Kylläpäs minua naurattikin kovasti kun minun pikkuiset siellä temmeltivät kovaan vauhtiin.Niskapussien turvotuksia oli todella vaikeaa mitata kun pikkuiset eivät olleet yhteistyökykyisiä :D Lopulta sekin onnistui,mutta vasta vatsan päältä katsottuna..minua tosin nauratti onneni huumassa niin paljon että vauvojen kuva hyppi ja pomppi ja sekös minua vain nauratti lisää - mies katsoi minua jo ihan kärsivän näköisenä,toinen ei voinut ymmärtää mikä tässä nyt niin naurattaa.
Sikiöt olivat jo 58mm.
Ultrassa selvisi myös,että molemmila sikiöillä on omat istukat joka taas pitäisi merkitä sitä että en odota identtisiä kaksosia ja monikkoraskauden riskit ovat nyt pienemmät kun molemmilla lapsilla on omat istukat ja näin ollen omat verenkierrot.
Pahoinvointini ei ole yhtään helpottanut - päinvastoin tämä kuumuus vaan lisää yökötyksen määrää! Jos maha kerkeää mennä tyhjäksi asti kaikki mitä sen jälkeen suuhuni laitan tulee pikavauhtia ulos,joten joudun syömään kuin pieni lintu - koko ajan ja pieniä määriä. Töihin pitäisi palata muutaman viikon kuluttua,hieman jännittää kuinka hoitotyön lomassa kuvittelen pystyväni syömään niin usein kuin olisi tarvis välttääkseni pahimman pahoinvoinnin..täytynee kantaa selässään eväsreppua :D
Vatsani on selvästi alkanut pyöristymään ja sinkeytymään,vatsa lähtee rinnan alta ja on siitä ihan kova..nyt vain odotellaan,että koko vatsa saa kauniin pyöreän muodon,koska tällä hetkellä näytän lähinnä siltä kun kesälomalla olisi jäätelö maistunut hieman liiankin hyvin.
Keskussairaalan lääkäri sanoi,että äitiyslomalle jäädään sitten viikkoon 28 mennessä,koska kohdun suu alkaa silloin jo kypsymään ja ennenaikaisen synnytyksen riski kasvaa.Yritän kyllä pitää jalat ristissä tammikuulle asti..kaksoset syntyvät lääkäriin mukaan yleensä viikon 36 tietämillä - APUA!
Joku teistä mainitsi sokerirasituskokeesta..itsekin joudun sinne valitettavasti menemään sillä mummollani ja isälläni on todettu 2.tyypin diabetes ja siskoni kärsi ensimmäisen raskautensa aikana raskausajan diebeteksestä...sukurasite on niin kova,että joudun siihen rääkkiin kahteen otteeseen.Sokerirasitustesteissä ei sitten kannata oksentaa,muuten koko testi joudutaan tekemään uudelleen...
Jaksamisia kaikille!
Hei!
Loman aikana on ollut osaltani hiljaiseloa. Eli ikää on 28 ja esikoista odottelemme. Nyt mennään viikolla 10 + 6 ja neuvolassa käytiin 8+6. Eka ultra on varattu parin viikon päähän viikolle 13+1.
Tähän asti kaikki on sujunut hyvin. Raskaaksi tulon nopeus yllätti meidät melkoisesti, sillä ajatuksenamme oli, että tulee jos on tullakseen. Parit menkat kerkesivät tulemaan kierukan poiston jälkeen ja sitten ihmeteltiinkin jo kolmea testiä, että voiko tää olla totta!
Pahoinvoinnilta olen välttynyt kokonaan, ainoa vaiva on välillä ollut jatkuva vessassa ravaaminen ja nälkä tulee vähän väliä. Ja taitaapa pöksytkin ruveta jo vähän ahdistamaan. Ja mahaa on nipistellyt välillä enemmän ja välillä vähemmän.
No jos tämä alku on nyt mennytkin tähän asti helposti ja ilman suurempia oireita, niin ei kannata vielä pahoinvoivien kadehtia. Kauhulla odotankin sitten tätä loppuosioita. Joo minäkin joudun siihen sokerirasitukseen... ja minä satun olemaan hyvin piikkikammoinen. Ja en tiedä millä konstilla saan sen sokerilitkun alas, koska oon niitä ihmisiä, että jos joku maistuu vähänkin pahalle, en voi syödä tai oksennan.
Tuo sokerirasitus on vielä pientä, mitä tuleman pitää, sillä minulla on aikanaan ollut e-pillereistä johtuva veritulppa jalassa ja kauhulla odotan sitä, milloin määräävät minulle verenohennuspiikkejä pistettäväksi kaksi kertaa päivässä mahaan. Siis kukahan nekin pistää, itse eikä mieskään pysty???
No pitää nauttia tästä hetkestä, kun vielä kaikki hyvin... Toivotaan, että ultrassakaan ei löydy mitään huonoja yllätyksiä.
Jaksamisia kaikille näissä helteissä on kestämistä!
Ihanaa, nyt on vihdoin täynnä 12 raskausviikkoa! Np-ultrassa oli kaikki hyvin ja siihen liittyvän verikokeen tulokset pitäisi tulla postissa ensi viikon alussa. Np-mitta oli 1,1 mm joten ihan hyvillä mielin odottelen verikoe tuloksia. Kahden viikon päästä mulla on eka lääkärineuvola.
Pahoinvointi on nyt onneksi helpottanut, mutta pissalla pitää rampata jatkuvasti ja väsyttää vielä kovin. Onneksi voi joka päivä nukkua päiväunet silloin kun tuo nuori mieskin nukkuu:) Maha alkaa olla jo ihan hyvän kokoinen, pitää vissiin pian kaivaa äitiysvaatteet tuolta varastosta!
Onko teillä muilla kotidobbleria? Minä tilasin sellaisen, kun olen vähän tällainen panikoija ;) Esikoinen oli todella rauhallinen masuasukki, joten nyt tämän toisen kohdalla en halua panikoida niin paljon. Pakkauksessa kyllä lukee, että sydänäänet kuulee vasta viikolla 14-16 ja kovasti niitä olen yrittänyt kuunnella, mutta en kuule... no onhan se ehkä vielä liian aikaista, mutta olen kuullut, että moni on kuullut ne jo aika aikaisessa vaiheessa. Mulla siis tänään alkoi rv 13... pitää joka päivä kuunnella, josko ne joku kaunis päivä sitten kuuluisivatkin! Koska olette kuulleet sydänäänet kotidobblerilla??
Voi kun nämä helteet nyt jo helpottaisivat! Mukavaa viikonloppua kaikille! T. miltsi ja milli 12+0
HELMIKUUN 2011 ODOTTAJAT:
Esikoiset
2.2. *ansu*
5.2. HelmiRouva: 30.7.1985 Lähihoitaja Joensuu, Kaksoset tulossa!
6.2. mimmu87
12.2. ronja ryövärintytär
12.2. Santttu
12.2.- 14.2. Elana
13.2. perhosia
13.2. mekkinen / Kätilöopisto
14.2. pearly.
16.2 ekaonni79
18.2. dreamer87 /K-HKS : Hämeenlinna
19.2. Pautsu / Opiskelija Oulusta, -88 ja -86
20.2. Vaapukka84
20.2. Nippe82
21.2. La Perla
22.2. Naneni
26.2. Adalmis
27.2. helkky79
Emppis
Viola84
Kakkoset
1.2. Pingu86
1.2. Catharin
2.2. Inari
2.2. Pumppernikkeli / KOS
2.2. JN82: Esikoinen 03/09
7.2. Hautomo
9.2. Hemmuli: Esikoinen 03/09
10.2. miltsi: Esikoinen 04/09
10-11.2. puolugga
12.2. pootykat: Esikoinen 3,5v
16.2. miranna: Esikoinen 08/09
16.2. sonja80: Esikoinen 03/09
18.2. leonna
18.2. JohannaAL /TYKS: Esikoinen 10/08, 24v, mies 31v, Sairaanhoitaja Turusta
19.2. LoruLiisa
20.2. kkarpalo
23.2. TaiMi /OYS: Esikoinen 03/09
25.2. tiina / OYS: Esikoinen 04/09
27.2. Serene: Esikoinen 4v
28.2. wera
Iines80
Kolmannet
4.2. Äippäliini85 /
5.2. ellu1980 /
6.2. Honey /
6.2. miranda28 :Lapset -06 ja -08
12.2. tyyne78/ KOS
12.2. MiDa / PHKS
13.2. bebek2011
13.2. Rva Positiivi: Lapset 09/00 ja 08/02
23.2. Oonakas
27.2. mutsiina
Neljännet
6.2. ofelia
12.2. Darya
13.2. marja80
Viidennet
7.2 Miljeera
23.2. tai 6.2. pirre77
Kuudennet
4.2. Pomparelli/Kätilöopisto
Monesko - tieto puuttuu
6.2. sisumami
Ekassa nla:ssa ja ultrassa aamulla käyty. Kylläpä sieltä pieni ihmisen alku löytyikin ja sykettä päästiin kuulemaan.. Kyllä on olo helpottunu ja niin onnea täynnä :) Laskettuaika muuttui, se on nyt 22.2.2011..
Ja tulihan sieltä yllätyskin, meille tulee kaksoset!! Yhtään en ees ajatellu, että mä voisin saada kaksoset :-D mutta positiivinen yllätys oli, mä oon sit ens vuonna neljän lapsen äiti!! Hih...
Kaikki oli ok ja laskettu aika pysy samana, vaikka toukat oli vähä isommat ja vastas vkoa 12+3 ja mulla siis vkot 11+5 nyt. Kyllä tässä kestää nyt vähä aikaa sulatella ja meillä on liian pieni autokin ;-) on se elämä ihmeellistä, siellä ne oli kerrossängyssä päällekkäin omissa yksiöissään.
Mä oon siis voinu tosi hyvin, ainoo on ollu se etova olo ja nyt näitä päänsärkyjä, mä oon jumpissa heilunu ym... No katsellaan mihin asti niissä pystyy käymään..
Huomenna ois tarkotus kertoa vanhemmille ja isovanhemmille ilouutinen, kuohuviini ostettu ja laitettu kylmään!
Iloista vkoloppua kaikille :-)
Tänne tullut taas paljon juttua viime käynnin jälkeen. Päivittelin listaa viestien perusteella. Olipa surullisiakin viestejä :( Tosi paljon voimia teille menetyksen kokeneille!
tyyne78: kaksoset, vau! Nyt alko muakin tuo ultra jännittämään kun kaksi jo täällä on saanu kaksosuutisia :) No, jospa meille nyt olis vaan kuitenkin se yks tulossa. Ens torstaina se selviää.
Mulla oli neuvola kans ja pyysin, että kuuntelis niitä sydänääniä. Oli sijainen eikä jaksanut kauaa yrittää eli ei saanut niitä kuulumaan. Istukan suhinaa kuului eli se ilmeisesti hyvä merkki kuitenkin. Laskettu aika siirtyi päivällä aikaisemmaksi tuon kiekon mukaan eli nyt 22.2., mut saa nähdä mitä ultrassa meinaavat. tiiinan kanssa siis sama la ja synnäri :)
Huonoa oloa on ollu ja ruuan laitto on tuskaa. Samoin kaupassakaan ei tee mitään mieli. Sitten kun ruoka on eessä niin syön kyllä hyvällä ruokahalulla.
Jännittää se ens viikon ultra ja toivotaan, että menis tää aika sitä odotellessa äkkiä.
TaiMi 10+2
Mahtavaa kuulla, että ne jotka on ultrassa jo käyneet, ovat saaneet kuulla, että kaikki on hyvin :)
tyyne87: Oih, onnea kovasti kaksosista! :) Mulla itellä on kaksossisarukset niin olen vähän miettinyt, että mitä jos.. Mutta yhdet sydänäänet ainakin neuvolassa on kuulunu, että ehkä siellä sitten vaan yksi vauva on..
Mä tunnen itteni jotenkin kömpelöks :D Mulla on ollu sellane pikku pömppis jo ennen raskautta niin en osaa sanoa, onko varsinainen vauvamaha kuitenkaan vielä kasvanu.. Ehkä se hieman on :) Odotan kyllä kovasti mahan kasvamista. Ihanaa kun se sitten alkaa oikeasti näkymään.. Tuun kyllä olemaan ylpeä mahastani :D
Kauheen kiireisenä on lapset ja mies minua pitänyt ;) Odotan oikeasta jo että koulu ja eskari alkaa että päästään taas normiarkeen kiinni.
Mekin ultrassa käytiin, ja siellä oli 1 vauva, viikkoja oli vähän enemmän kuin luultiin l.a. vaihtui 1.2.
Synnäreistä: Esikoinen syntyi Naisten klinikalla ja siellä hoidettiin myös silloin kun sain keskenmenon 2003, ei ole jäänyt hyvä kuva siitä paikasta. Tai sitten mulle on vaan sattunut siellä tosi tylyjä tyyppejä. Siksi halusinkin toisen lapsen kohdalla Kättärille, ja pääsimme vielä hairakanpesään joka oli unelmien täyttymys. Kaikki meni tosi hienosti. Mieskin tykkäsi, kun hänelle oli myös "oikeita" hommia, eli kaurapussin lämmitystä ruuan hakua ja kätilö opasti miestä mitä voisi tehdä ym. Ei tarttenut seistä tumput suorina ja kattoo vierästä kun toiseen koskee.
3. syntyikin sitten Seinäjoen keskussairaalassa kuten myös tuleva. Kaikki meni sielläkin ihan kivasti, mitä nyt synnyttäneiden osastolla oli niin täyttä että mentiin pojan kanssa gynen osastolle.
Nyt syömään, kun taas alkaa heikottaa...
Ofelia 13+3
Auttakaa mua.Liityin tänne äsken ja kertokaa mulle miten saan liitettyä itteni tohon odottajien listaan.Mulla nyt menossa 10 viikko ja la: 26.02 :)
Ja esikoista odottolen jo innolla !!
HELMIKUUN 2011 ODOTTAJAT:
Esikoiset
2.2. *ansu*
5.2. HelmiRouva: 30.7.1985 Lähihoitaja Joensuu, Kaksoset tulossa!
6.2. mimmu87
12.2. ronja ryövärintytär / Kätilöopisto
12.2. Santttu
12.2.- 14.2. Elana
13.2. perhosia
13.2. mekkinen / Kätilöopisto
14.2. pearly.
16.2 ekaonni79
18.2. dreamer87 /K-HKS : Hämeenlinna
19.2. Pautsu / Oys : Opiskelija Oulusta, -88 ja -86
20.2. Vaapukka84
20.2. Nippe82
22.2. Naneni
26.2. Adalmis
26.2. Donna
27.2. helkky79
Emppis
Viola84
Kakkoset
1.2. Pingu86
1.2. Catharin
2.2. Inari
2.2. Pumppernikkeli / KOS
2.2. JN82: Esikoinen 03/09
7.2. Hautomo
9.2. Hemmuli / Kätilöopisto : Esikoinen 03/09
10.2. miltsi: Esikoinen 04/09
10-11.2. puolugga
12.2. pootykat: Esikoinen 3,5v
16.2. miranna: Esikoinen 08/09
16.2. sonja80 / Kätilöopisto : Esikoinen 03/09
18.2. leonna
18.2. JohannaAL /TYKS: Esikoinen 10/08, 24v, mies 31v, Sairaanhoitaja Turusta
19.2. LoruLiisa
20.2. kkarpalo
22.2. TaiMi /OYS: Esikoinen 03/09
22.2. tiiina / OYS: Esikoinen 04/09
27.2. Serene: Esikoinen 4v
28.2. wera
Iines80
Kolmannet
4.2. Äippäliini85 /
5.2. ellu1980 /
6.2. miranda28 :Lapset -06 ja -08
12.2. tyyne78/ KOS : Kaksoset tulossa!
12.2. MiDa / PHKS
13.2. bebek2011
13.2. Rva Positiivi: Lapset 09/00 ja 08/02
23.2. Oonakas
27.2. mutsiina
Neljännet
6.2. ofelia
12.2. Darya
13.2. marja80
Viidennet
7.2 Miljeera
23.2. tai 6.2. pirre77
Kuudennet
3.2. Pomparelli/Kätilöopisto
Monesko - tieto puuttuu
6.2. sisumami
Kiva juttu ja kiitos :) Vaihtuuko tää keskustelu muuten nyt taas johonkin uuteen, kun jossain luki että joka kuun alussa alkaa uudessa keskustelussa??
Eilen oli ultra, ja la muutui tammikuulle. Olenkin siis pidemmällä kuin luulin.
Mitenkähän nyt nlakortiin jne merkitään rv:t, kun menkkojen mukaan nytkin olis 12+2, mutta uuden la:n mukaan 13+2?
Eihän tolla tietty mitään merkitystä oo, mutta tietäisinpähän sanoa, kuinka pitkällä raskaus on. Eli omaa päätä vaivaa.
Muuten kaikki ok, kun vaan tuo pahoinvointi helpottas. Taidan kyllä kokemuksesta odottaa, että synnärillä vasta olo paranee :(
No, ekalta oli 9kk:n oksennustauti yötä päivää, joten jos nyt joutuu jatkuvan yökötyksen lisäks oksentamaan vain 2x/pv, niin yritän jaksaa.
Tuleva sokerirasituskoe vaan jännittää. Ennen ei ole tarvinnut käydä, nyt vaan kiloja kertynyt niin, että on kuulemma tarpeellinen. Aiemmissa raskauksissa ei ole kyllä ollut mitään sokerihäikkiä, joten ärsyttää nyt tämä. Ja pelottaa, että oksantelenkohan pitkin tk:n lattioita, kun joutuu olla syömättä.
Voikohan tosta kieltäytyä?