Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haaste: Kokonaan ilman shamppoota?!

Vierailija
01.07.2010 |

Luulin, että tää on huuhaata, siis että voisi elää ilman shamppoota. Mutta sitten tapasin kaverini, jota en ole nähnyt pariin vuoteen. Hänen hiuksensa oli tosi kiiltävät ja tuuheat ja kehuinkin niitä... Salaisuus ei ollut mikään kampaamotuote, päin vastoin! Kaverini kertoi, ettei käytä shamppoota enää lainkaan. :O

Alkuun koko ajatus tuntui mahdottomalta, mutta nyt oon päättänyt kokeilla. Googletin hiusten vesipesujuttuja ja löysin vinkkejä shamppoosta luopumiseen. Ajattelin nyt alkuun koittaa sitä, että laimennan pikkuhiljaa shamppoota ja koitan harventaa myös pesuvälejä. Kuulemma ainakin 6vk menee, että päänahka tottuu uuteen systeemiin,mut näin kesällähän tulee pidettyä muutenkin huivia tai hattua. Lähteekö joku muu mukaan??? Eihän se ota, jos ei annakaan. Kokeilematta ei voi ainakaan tuomita.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
01.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vielä ekologisempaa.

Vierailija
2/10 |
01.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

syömisen ja tulla toimeen pelkällä auringon energialla... joo, hörhöjä löytyy joka lähtöön. Pääasia, että pitää hörhöilynsä omana ongelmanaan eikä yritä käännyttää muita siihen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
01.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai vastaava. Mielenkiintoista kuitenkin.

Vierailija
4/10 |
01.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

syömisen ja tulla toimeen pelkällä auringon energialla... joo, hörhöjä löytyy joka lähtöön. Pääasia, että pitää hörhöilynsä omana ongelmanaan eikä yritä käännyttää muita siihen.

Tigin shamppoolla vai?

Vierailija
5/10 |
01.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tigin shamppoolla vai?

kun niitä ei ollut saatavilla... en mä joka asiassa halua ihannoida menneisyyttä. en edes hiusten pesussa.

Vierailija
6/10 |
01.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa mielenkiintoiselta. Onko sulla lisää vinkkejä?

Kerran kokeilin vain pestä tukkaa harvemmin, mutta se ei onnistunut - tukka rasvoittui liikaa. Ehkä olisi pitänyt kokeilla kauemmin ja en edes tajunnut esim. laimentaa shampoota.

Hoitoaineen käytön olen lopettanut jo aikoja sitten ja tukka voi ihan hyvin pelkällä shampoollakin.

Mun mielestä juttu ei kuulosta hörhöilyltä, aion ainakin kokeilla - sittenpähän nähdään onnistuuko vai ei. Tuskin ne esi-isätkään tukkaansa shampoolla pesivät. Ja ei, kaikessa ei tarvitse matkia esi-isiä, mutta järkevissä jutuissa kylläkin voi.

Meillä muuten ei pestä shampoolla lasten hiuksia. Vielä eivät ainakaan rasvoitu (lapset ovat 2- ja 4-vuotiaita). Missä vaiheessa "oikeaoppisesti" niitä tulisi alkaa pestä?

Vierailija
7/10 |
01.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elin ilman shampoota talven lokakuusta huhtikuuhun, toukokuussa aloin käyttää taas hoitoainetta ja nyt palasin shampoon käytööön. Talveksi lopetan varmaankin taas.

Tuon homman idea on suunnilleen se, että silikonipitoiset shampoot toimivat korvaamalla hiuksen luonnollisen suojan (eli sen ohuen rasvakerroksen, joka saa hiuksen näyttämään eloisalta ja kiiltävältä - ei siis likaiselta, nyt ei puhuta hiusten rasvoittumisesta) keinotekoisella pintakerroksella, jota on monimutkaisempi (=työläämpi) ylläpitää kuin luontaista.

Jos silikonipitoisten hiustenhoitotuotteiden käytön hylkää, jonkin ajan kuluttua hius alkaa taas käyttäytyä normaalisti ja sen rasvalian sijaan, jota maanisesti pestään pois, hiuksiin jää vain tuo luontainen pintakerros.

Kyse ei siis ole mistään hörhöilystä, vaan siitä, että valtaosassa shampoista vaikuttavat aineet tekevät hiuksista nopeammin rasvoittuvat, ohuemmat ja kuivemmat kuin mitä olisi tarpeen pesemällä pois ja korvaamalla hiekommalla lenkillä lian lisäksi myös sen, mitä hiuksen pinnassa olisi hyvä olla.

Shampootta ollessa hiuksia täytyy kuitenkin pestä eri tavalla kuin shampoota käyttäessä: päänahka täytyy pestä hyvin huolellisesti hieroen kuumalla vedellä, mieluiten kahdesti, ja huuhdella lopuksi hiukset juuresta latvaan niin kylmällä kuin pää sietää.

Kokemukseni hommasta oli se, että koko shampoottoman ajan hiukseni näyttivät paremmilta kuin ikinä - ne olivat tuuheat, sileät, kiiltävät ja kiharat erottuivat kauniisti. Tavallista kuivuutta ja pörröisyyttä ei ollut, vaan tukka tuntui vahvalta ja kimmoisalta.

Mutta. Välillä hiukset tuntuivat likaiselta käsiin. Kukaan ei siis tätä katsomalla huomannut, päinvastoin sain kehuja aika paljonkin, mutta itseä välillä ällötti hiuksia laittaessa.

Nyt kesän tullen, kun päänahka hikoilee paljon eivätkä koneellinen ilmanvaihto ja pakkanen enää kuivat hiuksia, aloin taas pestä lettiä vanhalla shampoollani (L´Oreal). Täytyy sanoa, että hieman kaduttaa.

Kiilto, sileys ja vahvuuden tunne hävisivät heti ja hiuksista tulee huonon (ei likaisen, mutta pörröisen) näköiset tosi nopsaan. Taidan kokeilla seuraavaksi jonkinlaista luomu/ituhippishampoota, jossa ei ole silikonia, jospa hiukset lakaisivat taas näyttää hyvältä ja palata helposti käsiteltäviksi.

Jos saisin siis valita, haluaisin shampoottoman tukan ulkonäön, käsiteltävyyden ja pitkät hiustenhoitovälit, mutta järeällä kamalla pestyn ja kosteutetun kuontalon tunnun.

Katsotaan, joska ekoshampoolla lykästäisi.

Vierailija
8/10 |
01.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en itse usko ollenkaan tuohon esi-isät-hölynpölyyn. Viime vuosisadan puoleenväliin saakka eurooppalaisten ihmisten hygienia oli todella kammottavalla tasolla. Hiusten ei tarvinnut olla puhtaat, koska kaikki muutkin olivat likaisia. Nykyinen hygieniataso on hieman eri luokkaa kuin mitä se oli 200, 400, 600 tai 1000 vuotta sitten.

Syöpaläiset eivät ole enää vakikavereita, hajuvettä käytetään lisänä eikä peittmässä pahaa hajua, vaatteet pestään, kylpyvettä ei kierrätetä harmauteen saakka, vaikka esi-isille tämä kaikki oli täysin normaalia, kuten myös se shampootoomuus. Nykyajan näkökulmasta he eivät siis pärjänneet kovin hyvin ilman pesuaineita.

Mutaa toisaalta heillä ei ollut mahdollisuutta peseytyä yhtä usein eikä shampoottomuudelle oleellista paineistettua suihkua (en siis lähtisi no poo -linjalle, jos vedenpaine suihkussa on tosi huono, koska pitkän päälle se kävisi työlääksi) ja kuumaa sekä kylmää vettä.

Vierailija
9/10 |
01.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän silloinkin minimaalisen vähän shampoota ja hoitoainetta. Todella vähän. Nyt ajattelin kokeilla sitten pelkkää lämmintä vettä ja hoitoaineeksi kylmää vettä, joka sulkee hiusten solukon. Eniten saan kohteliaisuuksia kauniista, kiiltävistä, hyväkuntoisista hiuksista.

Vierailija
10/10 |
01.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tästä kanssa lukenut paljon mutta ketään en ole henk koht tavannut joka ei shamppoota käytä, tai ei ainakaan ole tullut puheeksi. Itse olen miettinyt jo jonkin aikaa et uskaltaisko kokeilla, siirtymäkausi pelottaa kun inhoan likaisia hiuksia :) mutta ärsyttää tää jatkuva peseminen kun tuntuu että useammin saa olla aina pesemässä. Nyt pesen joka toinen päivä yleensä ja se toinen ilta on jo ihan rasvainen, olen kokeillut eri aineita mm kampaamon hiuspohjalle tarkoitettuja mutta mistään ei ole apua. Pitäisi varmaan van rohkaistua ja lähteä kokeilemaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kolme