Tuoliin teipatut päiväkotilapset, tietääkö joku asiasta enemmän
kuin iltapäivälehti kertoo.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010063011959911_uu.shtml
Kommentit (38)
Sinunkin viestisi oli pelkkä kysymys.
Kyllä meillä kotonakin pitää olla päivälevolla tunti, vaikkei sitten nukkuisikaan. Tuo 2-vuotias kun on aivan sekaisin loppupäivän jossei saa kunnon lepotaukoa. Kauheampiakin asioita on keksitty kuin nukuttaminen/pakkolepo...
Kun näitä lukee, ei voi olla ihmettelemättä miten edelleen jotkut uskovat että pph:lla lapset ovat vaarassa, mutta päiväkoti on turvallinen kun siellä on aikuisia enemmän... Ja jotkut vielä uskovat, että lapsen on parempi olla päiväkodissa kuin kotona!
Kummassakin on hyviä ja huonoja hoitajia. Et kai ole niin sinisilmäinen, että uskot vakaasti kaikkien pph:n olevan hyviä hoitajia?
Itse olen sitä mieltä että koti on paras paikka lapselle, sen jälkeen tulee hoitopaikka, oli se sitten pph tai päiväkoti.
Olen pph ja minua loukkaa suunnattomasti epäily siitä, että lapset eivät olisi turvassa luonani.
Koska olen yksin aikuisena vastuussa vieraista lapsista niin olen paljon "parempi" heille kuin kellekkään muille.
Ymmärrän että henkilökohtaisella tasolla pph:n työtä tekevää voi loukata, jos ilman perusteita epäillään häntä vaaralliseksi lapsille, jos hän tietää olevansa vähintään yhtä hyvä ja turvallinen hoitaja kuin lasten omat vanhemmat ja on ylpeä tarjoamansa hoidon tasosta.
MUTTA ammattilaisena pitäisi olla itsestään selvää, että vanhemmat ovat huolissaan lapsestaan, ja haluavat mielellään jotain takeita siitä, että lasta tosiaan hoidetaan kuten he haluavat ja hyvin. Ja vanhempana myös täytyy tarttua epäkohtiin, jos sellaisia huomaa, ja jos ne on liian suuria ja luottamus järkkyy, ehkä etsiä joku toinen hoitopaikka. Sehän on ihan itsestään selvää eikä siitä pitäisi kenenkään ammattilaisen, joka hoitaa asiansa hyvin, loukkaantua, vaan olla tyytyväinen että vanhemmat välittävät ja että pystyy itse vastaamaan vaatimuksiin.
Ihan yhtälailla minä haluaisin tietää, miten koiraani hoidetaan, jos sen johonkin maksulliseen hoitopaikkaan joudun jättämään. Hoitosuhde perustuu luottamukseen, totta kai myös vastavuoroisesti vanhempien täytyy omat toiveensa esittää ja keskustella hoitajan kanssa, eikä selän takana kyräillen epäillä kaikesta mahdollisesta ja mahdottomasta. Mutta mielestäni on outo asenne hoitajalta, että ei saisi edes ajatella että hänen hoidossaan voisi olla jotain korjattavaa, harvoinhan vanhemmat voivat lastensa hoitajiin niin hyvin tutustua, että ehdoton luottamus olisi heti alkuun mahdollista.
Päiväkodissa liian vähän väkeä, keksivät hyvän systeemin, jolla 1 aikuinen pärjää 14 pienen kanssa. Ääneen ei saa sanoa, että joku aina kärsii, mutta tätä on markkinatalous. Kun vanhemmat ei suostu maksamaan päivähoidosta, kärsii laatu.
Se kun on suurimmaksi osaksi verovaroin tuotettu julkinen palvelu. Vanhemmat maksavat sen mitä kunta määrää, ja sellaista systeemiä ei ole tapana kutsua markkinataloudeksi.
mutta tätä on markkinatalous. Kun vanhemmat ei suostu maksamaan päivähoidosta, kärsii laatu.
mutta en ihmmettelekkään. Ryhmäkoot ovat aivan liian isoja ja hoitajia liian vähän. Jos sinulla on syötettävänä vaikkapa VIISI 2 vuotiasta ja kaikki uhmaa samaan aikaan ja juoksee eri suuntiin, niin mitä sinä tekisit, kun ei ole kuin 2 kättä? Päiväkodeissa tapahtuu paljon asioita jotka eivät kestä päivänvaloa, valitettavasti.
Omat lapseni ovat hyvässä päiväkodissa, jonka hoitoon olen tyytyväinen. Silti tiedän, että siellä käytetään välillä kiinnipitämistä, niin että lapsi on siinä jopa tunnin. Muita purevan lapsen suu on teipattu kiinni, pakkonukutetaan 5-6 vuotiaitakin ja sitten maataan lasten päällä jos eivät pysy sängyssä. Ei kivaa kuultavaa, mutta eipä sosiaalitädit ym tahot ole fiksumpaakaan ratkaisua esittäneet, koska henkilökuntaa on yksinkertaisesti liian vähän.
En hyväksy moista, mutta se on ihan äänestäjien vika kun aina äänestetään keskustaa/kokoomusta/sdp:tä jne... Koko eduskunta ja kaikki päättäjät pitäisi vaihtaa, niin ehkä niitä muutoksia tulisi.
Muutoksia ei tule ennenkuin ihmiset vaihtavat pieniin puolueisiin.
Markkinatalous on vielä aika kaukana päivähoidosta, se kun on suurimmaksi osaksi verovaroin tuotettu julkinen palvelu. Vanhemmat maksavat sen mitä kunta määrää, ja sellaista systeemiä ei ole tapana kutsua markkinataloudeksi.
mutta tätä on markkinatalous. Kun vanhemmat ei suostu maksamaan päivähoidosta, kärsii laatu.
paranna, siinähän nimenomaan pyritään tuottaamaan hyödykkeitä mahdollisimman tehokkaasti. Tässä tapauksessa siis lapsia vielä enemmän hoitajaa kohti.
mutta tutkitaan ennenkuin hutkitaan. Teippaamista toki en hyväksy. Meidän päiväkodista kysyttiin kerran, että saako 2-vuotiaamme laittaa vyöllä kiinni tuoliin. Ettei siis putoa siitä, eikä lähde vaeltelemaan kesken ruokailun. Sanoivat, että heidän pitää kysyä lupa tällaiseen vanhemmilta. Sanoin tietysti, että toki saatte laittaa vyöllä lapseni tuoliin kiinni ruokailun ajaksi, teenhän itsekin niin kotona.
Taitaa olla ihan turha tuo iänikuinen taistelu pk:n ja pph:n paremmuudesta. Kummassakin on hyvät ja huonot puolet. Jos sattuu tosi hyvä pph, niin se on varmasti tosi hyvä ratkaisu. Mut kaikkihan ei ikävä kyllä taida olla täydellisiä. Ja se hyvä puoli pk:ssa on, että kun paikalla on useampi hoitaja samaan aikaan, niin räikeimpiä ylilyöntejä ei tapahdu. Ihan niin kuin minäkään en saa hullua raivaria kaupungilla, vaikka joskus huudankin pää punaisena kotona, neljän seinän sisällä!
yhdessä HKI:ssä olevassa pk:ssa kaikkia 1-2 vuotiaita pidettiin syöttötuoleissa kun oli vain 1 hoitaja. Kerran menin hakemaan 1v lastani kesken päivän niin siellä ne pienet istua nököttivät(n 10kpl!!). En usko että kukaan siitä traumoja sai?! Pakkohan se on jos ei ole henkilökuntaa.
itse ei selviä vauvan ja taaperon kanssa niin miten luulette hoitajan selviävän yksin ison ryhmän kanssa.
Kyllä se on liukuhihnahoitoa varsinkin pienille. Samalla lusikalla syötetään ja muksut on kiinni, että saadaan lapettua sapuska mahdollisimman nopeaa alas.
Ei sen puoleen. Ei näistä virikelapsista niin kamalasti stressiä otetakaan. Kun vanhemmat ei niin välitä niin ei niistä kannata päiväkodissakaan välittää. Kun vanhemmat tuo säilöön niin ne vain silloin säilötään siellä.
Paremman hoidon saa työssäkäyvän lapsi, jonka äiti on aktiivinen.
mm. ongelmista hoiva-alalla: liian paljon säästöjä jolloin esim. hoitajia on liian vähän niin vanhusten hoidossa kuin lastenkin.
Neuvot siitä, että tottelematon lapsi otetaan syliin ja mahdolliseti viedään eri huoneeseen huutamasta, antaa Tuomiojan mukaan aihetta kysyä -montako lasta mahtuu kerrallaan hoitajan syliin?
eipä kannata tehdä äkkinäisiä päätöksiä. Oli varmaan hoitajalla keinot vähissä. Seuraavaksi voitaisiin kertoa tästä teipatusta lapsesta millainen on. Onko rajaton tapas, onko keinot olleet vähissä, oliko sillä hetkellä hoitajia liian vähän? Millaiset vanhemmat? olivatko normaaleita vai yleisiä valittajia, jotka keksimällä keksivät valituksia? Tod näköisesti hoitavat lapsensa nyt kotona, jos on alle 3-vuotias!
Daghemmet Arbetets vänner, Sosiaalivirasto
Daghemmet B.É. von Schantz, Sosiaalivirasto
Daghemmet Blomängens förskolaeftis, Sosiaalivirasto
Daghemmet Brita-Maria Renlund, Sosiaalivirasto
Daghemmet Degerö Småbarnsskola, Sosiaalivirasto
Daghemmet Fritidshemmet i Kottby, Sosiaalivirasto
Daghemmet Haga förskolaeftis, Sosiaalivirasto
Daghemmet Marias Asyl, Sosiaalivirasto
Daghemmet Munksnäs eftis, Sosiaalivirasto
Daghemmet Munksnäs småbarnskola, Sosiaalivirasto
Daghemmet Månsas förskole-eftis, Sosiaalivirasto
Daghemmet Månsas Småbarnsskola, Sosiaalivirasto
Daghemmet Plommonet, Sosiaalivirasto
Daghemmet Sedmigradsky Småbarnskola, Sosiaalivirasto
Daghemmet Skogsgläntan, Sosiaalivirasto
Daghemmet Språklinjen, Sosiaalivirasto
Daghemmet Toppans Fs Emk, Sosiaalivirasto
Daghemmet Tölö, Sosi
ennen kuin hutkitaan. Julkaistujen tietojen perusteella ei pysty sanomaan yhtään mitään siitä, millainen tilanne siellä oikein on ollut.