Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vesirokkoa kotona ja synnyttämään pitäisi...

Vierailija
29.06.2010 |

Eli mitenkäs näissä tapauksissa? Meillä esikoiselle tuli tänään ensimmäiset näppylät ja viikon päästä olisi laskettuaika. Jos nyt pitäisi lähteä synnyttämään, pääseekö sieltä kotiin ollenkaan jos kotona sairastetaan?

Kuinka kauan tuo poika sitä levittää? Ja jos lähetän pojan isänsä kanssa sairastamaan vaikka anoppilaan, jääkö pöpöt tänne tekstiileihin ym.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
29.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
22/44 |
29.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kun viimeksi soitin neuvolaan silloin kun mies sairasti kotona vesirokkoa, että voinko tulla nyt pojan kanssa lastenneuvolaan vai pitääkö siirtää aikaa; niin vastaus oli että jos kummallakaan ei ole mitään oireita niin ei mitään estettä olla tulematta. Tottakai ymmärrän sen että sairaana ei neuvolaan mennä. Ap

Tää "estettä olla tulematta" tarkoittaa itseasiassa, ettei saisi mennä. "Mitään estettä tulemiselle" tai "tai mitään estettä tulla" tarkoittaisi, että voi mennä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
29.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"se on näitä itsekkäitä laumaimmuniteetillä ratsastavia rokotevastaisia ihmisiä"

Niin vai johtuisiko siitä että rokotusohjelman rokkorokotteet tulevat vasta 1v ja 6kk neuvolassa :DDD

Ap

Vierailija
24/44 |
29.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kun viimeksi soitin neuvolaan silloin kun mies sairasti kotona vesirokkoa, että voinko tulla nyt pojan kanssa lastenneuvolaan vai pitääkö siirtää aikaa; niin vastaus oli että jos kummallakaan ei ole mitään oireita niin ei mitään estettä olla tulematta.

Tottakai ymmärrän sen että sairaana ei neuvolaan mennä.

Ap

Mutta aika vaikee olis elää karanteenissa varmuuden vuoksi. Kyllähän kaikkien jotka ei oo lapsena sairastanut ja aikoo raskaana olla pitäis ottaa se rokote.

Vierailija
25/44 |
29.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"se on näitä itsekkäitä laumaimmuniteetillä ratsastavia rokotevastaisia ihmisiä"

Niin vai johtuisiko siitä että rokotusohjelman rokkorokotteet tulevat vasta 1v ja 6kk neuvolassa :DDD

Ap

Ja sen vesirokon voi ottaa 12 kk iässä. Joten älä ole niin omahyväinen. Olisit ihan hyvin voinut olla valistunut äiti, mutta et ole.

Vierailija
26/44 |
29.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää nyt ilmeisesti vielä toistaa itseäni.. Ei käynyt mielessäkään edes ajatella mitään vesirokkorokotteita.

Ja ei mun tarvi olla valistunut äiti. Täytyy ihan tunnustaa etten minä lue mitään käyttöoppaita tai lastenkasvatus kirjallisuutta. Luotan ihan omaan maalaisjärkeen ja hyvin on pärjätty tähän asti.

Ap

Vierailija
27/44 |
29.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sussa on vasta-aineita niin lapse pitäisi saada ne äidinmaidossa.

Mutta saatat sairastua siihen nyt itsekin jos sulla ei ole vasta-aineita ja lapsi sairastuu kohdussa tai vauva saattaa saada sen synnytyksen jälkeen ja tämä on vaarallista.

Vesirokkoon on rokotus joka otetaan heti kun ekat pilkut ilmestyy. Käänny neuvolan puoleen.

Vesirokko tarttuu kunnes kaikki näpyt kuivuu.

Vierailija
28/44 |
29.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vesirokon kanssa ei ole leikkimistä. Vastasyntyneillä se voi mennä aivoihin.

Vierailija
29/44 |
29.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli vasta-aineita pitäisi minulla olla.

Mieheni sairasti sen viikko sitten, ja vielä on muutama rupi. Eli kaikki näpyt on kuivunut. Eli voin ottaa sen kuitenkin mukaan?

Olen myös kuullut että vastasyntyneelle todella vaarallinen, siksi mietinkin jo etukäteen.

Neuvolassa yritin tätä kysellä, mutta täällä on täysin onneton neuvoläti (sijainen) eikä osannut sanoa juuri mitään.

Pitää varmaan kysellä sitten synnäriltä.

Vierailija
30/44 |
29.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

än yy tee nyt. Varsinkin jos et ole itse sitä sairastanut 100 % varmasti.

Vierailija
31/44 |
29.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli raskaana oleva nainen saa vesirokon, se voi siirtyä sikiöön ja aiheuttaa alkuraskauden aikana epämuodostumia ja kehitysvammaisuuta. Tämä on kuitenkin erittäin harvinaista. Vaarallisena lapsen kannalta pidetään äidin sairastumista vesirokkoon muutaman päivän sisällä ennen tai jälkeen synnytyksen. Lapsen sairastumisriski on tällöin 50 %. Jos äidin vesirokko puhkeaa tänä aikana, lapselle annetaan immunoglobuliinia heti syntymän jälkeen tai, jos äidille ilmaantuu oireita vasta synnytyksen jälkeen, heti oireiden ilmaantuessa. Oireiden ilmetessä vastasyntynyt hoidetaan asikloviiri -lääkkeellä. Vastasyntyneen ja juuri synnyttäneeen äidin vesirokkoon suhtaudutaan siis vakavasti ja asiasta tule aina ottaa yhteys lääkäriin.

Vierailija
32/44 |
29.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivokuumeen eli enkefaliitin saa keskimäärin yksi viidestätuhannesta vesirokkoon sairastuneesta. Aivokuume ilmenee viikon tai parin kuluttua taudin puhkeamisesta kuumeen nousemisena uudelleen ja liikkeuden muuttumisena hapuileviksi, vapinana ja silmävärveenä. Tajunnan häiriöt, jopa tajuttomuus, ovat myös tyypillisiä oireita. Aivokuume voi aiheuttaa pysyviä keskushermostovaurioita.

Vierailija
33/44 |
29.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli vuosi sitten sama tilanne. Esikoiselle iski ekat näpyt sunnuntaina, maanantaina lehahti oikein kunnolla ja tiistaina tuli vielä uusia.

Kuopus päätti syntyä to. Esikoinen ei tietenkään päässyt sairaalassa käymään. Mutta varmistimme lastenlääkäriltä että milloin voimme viedä vauvan kotiin kun isosiskolla on rokko päällä. Saimme ohjeen että kun näpyt ovat kuivia eikä uusia enää tule. Meillä tämä oli sitten lauantaina, eli yksi ylimääräinen päivä oltiin sairaalassa rokon takia (muuten olisi päästy yhden yön jälkeen perjantaina kotiin).

Itse olin sairastanut vesirokon lapsena.

Vierailija
34/44 |
29.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siihen itsellä jos muistan sairastaneeni lapsena? Vai pitääkö tässä huolestua jo tuon suhteen että saanko sen vielä itse ennen (tai jälkeen) synnytyksen?

Ap

Vierailija
35/44 |
29.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sama tilanne. Meillä oli 2 isompaa veljeä just samaan aikaan vesirokossa, kun oli laskettuaika ja lähin synnyttämään. Olen ite sairastanut vesirokon. Kotiuduttiin normaalisti ja vauva sai vesirokon 2 viikon päästä, mutta kaikki meni onneksi hyvin eli ei pahemmin oireillut vaikka hirveästi oli näppyjä.

Vierailija
36/44 |
29.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ei mulle ainakaan siellä sairaalassakaan puhunut lääkärikään siitä että itse sairastuisin uudelleen (tai että miehellekään enää tulisi, oli myös sairastanut lapsena).

Eli suurin huoli oli nimenomaan siitä että jos kotona tarttuisi isosiskosta vauvaan.

Vierailija
37/44 |
29.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimim. se terkkari, joka yrittää saada sut ottamaan yhteyttä lääkäriin.

P.s. Vastasyntyneelle vesirokko voi olla vaarallinen. Kaikki tämä tieto on löydettävissä myös netistä.

Vierailija
38/44 |
29.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älytöntä pelleillä vakavan asian kanssa ja kenties vaarantaa monta muutakin perhettä!

Vierailija
39/44 |
29.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastasyntyneen ja juuri synnyttäneeen äidin vesirokkoon suhtaudutaan siis vakavasti ja asiasta tule aina ottaa yhteys lääkäriin.

Vesirokko on herpesviruksiin kuuluvan vesirokkoviruksen (varicella-zoster virus) aiheuttama kuumetauti. Suomessa ei toistaiseksi ole yleistä rokotusta vesirokkoa vastaan ja niinpä tautia edelleen esiintyy etenkin lapsilla. Vesirokkovirus jää taudin jälkeen asumaan elimistöönkuten muutkin herpesvirukset. Tämä voi myöhemmin ilmetä vyöruusuna eli pieninä ja kivuliaina ihottuma-alueina, joiden ilmaantumiseen mm. stressi vaikuttaa.

Vierailija
40/44 |
29.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokatapauksessa, huomenna on neuvola joten otan asian uudestaan puheeksi.

Ymmärtääkseni en voi itse sairastua siihen uudestaan. Sairastin sen 100% varmasti lapsena, muistan sen ja muutama arpikin on siitä todisteena.

Mutta tuossa lueskelin että omat vasta-aineet voitaisiin testata verikokeella? Pitää ottaa asia puheeksi.

Soitan toki synnärille ennenkuin sinne menen. Mutta enkai minä voi niitä muita siellä sairastuttaa jos lapsi kotona sairastaa ja itsellä on vasta-aineet? Tai enkai minä voi lasta sairastuttaa jos itsellä vasta-aineet?

Joo ehkä todellakin parasta että soitan sinne niin saan selvät/varmat vastaukset.

Lupaan soittaa :)