Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En uskalla asua kodissamme

Vierailija
29.06.2010 |

Tämä on jo toinen omakotitlo joka luultavasti menee myyntiin piakkoin. Mä en vaan pysty asumaan tässä ilman jatkuvaa "pelkoa". Ennen asuimme syrjäisemmällä seudulla jossa pelkäsin, muutimmme kaupunkiin. Nyt asumme Helsingissä okt:ssa, ja sama pelko jatkuu. Ajattelen jatkuvasti, että joku hullu kyttäilee pusikossa tai illalla seisoo ikkunan takana pimeässä. Luulin jo päässeeni siitä yli ja että kaupungissa olo helpottaisi, mutta ei.

Haluaisimme asua okt:ssa. Ainut vaihtoehto olisi "okt lähiöt", joissa pihaa on muutama hassu neliö ja ikkunat naapurin kanssa niin lähekkäin, että voisi sokerit lainata suoraan ikkunasta. Ja siitä ilosta en maksaisi okt hintaa.

Rivariin siis taitaa tiemme päätyä.

Onko ketään muuta jolla sama ongelma?

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
29.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta vartiointiliike kertoi, että menee noin 45 min ennen kuin ovat paikalla. Siinä ajassa minut olisi ehtinyt tappaa moneen kertaan.

susoittelen menemään hoitoon, jos ongelma on noin vakava.

Totesivat, että heiltä ei ehdi meille tuota nopeammin, joten jos jotain sattuu, ei apu ole ajoissa paikalla. Ottivat vertaukseksi tappamisen ja autovarkauden.

vastaaja varmasti tarkoitti sitä, että jos pelkäät noin paljon väkivaltaa, kannattaa mennä hoitoon. Koska Suomessa se väkivallan uhka on aika minimaalinen...

Missä kirjoitin, että pelkään väkivaltaa? Omaisuusrikos ja vahingonteko ovat paljon todennäköisempiä riskejä.

ja varmasti käsitti moni muukin. No onko sulla omasta mielestäsi ongelmaa, vai onko ongelma asuinpaikassa? Miksi muuten pelkäät omaisuusrikosta? Eikö teillä ole vakuutuksia?

Vierailija
22/43 |
29.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulla havaitsee, että auto on pöllitty, no sitten vaan soittaa taksin, jos on kiire. Tai jollekin tuttavalleen ja käy lähipäivien aikana poliisilaitoksella tekemässä ilmoituksen.

Siinä se.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
29.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisi oikeasti olla hyötyä terapiasta. Jatkuva pelko on lamauttavaa ja alkaa aika nopeasti vaikuttamaan unen laatuun ja jaksamiseesi, voit jo olla jaksamisen äärirajoilla, jos pelkääminen on jo kahdessa omakotitalossa asumisen ajan jatkunut.

Voit tietysti kokeilla myös muutaman vahtikoiran hankkimista, mutta terapiasta saisit todellista apua ja voisit päästä eroon ongelmastasi.

Vierailija
24/43 |
29.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkään vieläkin, vaikka olen jo 35v. En pelkää päivällä, vaan illalla. Halusin ennen asua aina vähintään toisessa tai kolmannessa kerroksessa, jotta kukaan ei pääse parvekkeen ovesta sisään. Nyt löysimme kuitenkin kivan rivarin, ja asumme täällä tyytyväisinä, enkä ole koskaan pelännyt että kukaan tulee lasiovesta läpi.

Siihenkin ajatukseen kannattaa totutella, että sitä kuolee joka tapauksessa jonakin kauniina päivänä. Me kaikki kuollaan, ei kukaan jää tänne ikuisiksi ajoiksi. Kuolema on väistämätön juttu jolta ei voi kukaan välttyä, sikäli kuolemanpelko on ihan turha juttu.

Vierailija
25/43 |
29.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua pelotti kerrostalossakin. Kuvittelin jonkun murtautuneen sisään ja piileskelevän siellä odottamassa kun tulen vauvan kanssa kotiin. Tutkin komeroita ja säikyin naapureiden ääniä. Eikä naurata edelleenkään tuo vainoharhaisuus.

Meillä on nyt monta lasta ja hulinaa,ääntä niin että turha pelkokin jäi. Ei kai ehdi olla peloissaan ;)Ja ympärillä on aina monta ihmistä, vaikkei lapsista todellista turvaa olekaan (vaan oikeasti pitäisi pelätä niidenkin puolesta) niin...jotenkin ne vaan auttaa.

Tosin välillä kammottaa kaikki jammut ja valjakkalat, näitä hullujahan oikeasti on ja miksei ne voisi tulla juuri meille? Tai viedä pihasta juuri minun lapsen? Näin joskus jonkun poliisikirjan kuvia mummonmökistä johon pari varasta oli hyökännyt pöllimään surkeat säästöt; verta oli pitkin seiniä kun mummeli oli raahautunut pakoon. Kyse kylläkin syrjäisestä mökistä mutta silti, kyllä se on todennäköisempää kuin mikään meteoriitti.

Vierailija
26/43 |
29.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta vartiointiliike kertoi, että menee noin 45 min ennen kuin ovat paikalla. Siinä ajassa minut olisi ehtinyt tappaa moneen kertaan.

Totesivat, että heiltä ei ehdi meille tuota nopeammin, joten jos jotain sattuu, ei apu ole ajoissa paikalla. Ottivat vertaukseksi tappamisen ja autovarkauden.

vastaaja varmasti tarkoitti sitä, että jos pelkäät noin paljon väkivaltaa, kannattaa mennä hoitoon. Koska Suomessa se väkivallan uhka on aika minimaalinen...

Missä kirjoitin, että pelkään väkivaltaa? Omaisuusrikos ja vahingonteko ovat paljon todennäköisempiä riskejä.

ja varmasti käsitti moni muukin. No onko sulla omasta mielestäsi ongelmaa, vai onko ongelma asuinpaikassa? Miksi muuten pelkäät omaisuusrikosta? Eikö teillä ole vakuutuksia?

mutta ei niistä isoa iloa siinä vaiheessa ole, kun auto hajotettu ja pihavaja poltettu. Harva laajakaan vakuutus kattaa 110% vahingot eli antaa vastaavan tilalle ja korvaa vaivan. Lisäksi esim. varkaat kotona on samantapainen asia kuin raiskaus eli myös tunnepuolelle vakava juttu. Kun siivoaa vadelmahilloa ja jauhoja keittiön katosta tai lasten silputtuja valokuvia ja piirroksia suihkuhuoneen lattialta niin ei ensimmäisenä tule mieleen, että vakuutus korvaa kaiken tämän.

Vierailija
27/43 |
29.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulla havaitsee, että auto on pöllitty, no sitten vaan soittaa taksin, jos on kiire. Tai jollekin tuttavalleen ja käy lähipäivien aikana poliisilaitoksella tekemässä ilmoituksen. Siinä se.

Ei autovarkaus ole asia, jossa automaattisesti korvataan kuluja tai edes autoa tilalle. Yleensä se on luvaton käyttöönotto, jossa korvaus on hyvin pieni suhteessa vaurioihin.

Vierailija
28/43 |
29.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei niistä isoa iloa siinä vaiheessa ole, kun auto hajotettu ja pihavaja poltettu. Harva laajakaan vakuutus kattaa 110% vahingot eli antaa vastaavan tilalle ja korvaa vaivan. Lisäksi esim. varkaat kotona on samantapainen asia kuin raiskaus eli myös tunnepuolelle vakava juttu. Kun siivoaa vadelmahilloa ja jauhoja keittiön katosta tai lasten silputtuja valokuvia ja piirroksia suihkuhuoneen lattialta niin ei ensimmäisenä tule mieleen, että vakuutus korvaa kaiken tämän.

Kannattaisko nyt vähän rantautua tänne järkimaailman puolelle? Pelkäätkö muunkinlaisia katastrojeja jatkuvasti? Aika yksityiskohtaisesti olet ehtinyt miettiä mahdollisen murtautumistilanteen... Kannattais hakeutua nyt heti ammattiauttajan pakeille.

Vierailija
29/43 |
29.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisko nyt vähän rantautua tänne järkimaailman puolelle? Pelkäätkö muunkinlaisia katastrojeja jatkuvasti? Aika yksityiskohtaisesti olet ehtinyt miettiä mahdollisen murtautumistilanteen... Kannattais hakeutua nyt heti ammattiauttajan pakeille.

Autoa ei hajotettu, olimme sillä matkassa, mutta muuten tuo on tapahtunut. Kodissamme suunnilleen kaikki mahdollinen oli rikottu tai liattu. Poliisin mukaan oli onnemme, että emme olleet kotona, meitä ei ehkä enää olisi.

Mutta kiitos vaan ammattiavun ehdottamisesta. Vakuutusyhtiö ei sitä maksa, eivätkä ne varkaat. Ja koska heidät saatiin kiinni, ei vakuutusyhtiö korvaakaan lähellekään sopimusten mukaisesti: meillä kun on mahdollisuus saada korvausta myös oikeuden päätöksellä tekijöiltä itseltään. Kahta kertaa ei korvata, totesi vakuutusyhtiön lakimies.

Tervetuloa reaalimaailmaan.

Vierailija
30/43 |
29.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autoa ei hajotettu, olimme sillä matkassa, mutta muuten tuo on tapahtunut. Kodissamme suunnilleen kaikki mahdollinen oli rikottu tai liattu. Poliisin mukaan oli onnemme, että emme olleet kotona, meitä ei ehkä enää olisi. Mutta kiitos vaan ammattiavun ehdottamisesta. Vakuutusyhtiö ei sitä maksa, eivätkä ne varkaat. Ja koska heidät saatiin kiinni, ei vakuutusyhtiö korvaakaan lähellekään sopimusten mukaisesti: meillä kun on mahdollisuus saada korvausta myös oikeuden päätöksellä tekijöiltä itseltään. Kahta kertaa ei korvata, totesi vakuutusyhtiön lakimies. Tervetuloa reaalimaailmaan.

Onko pelko oikeasti aiheellista? Ovatko edelliset tekijät kostamassa? Minkä vuoksi tekijät edellisellä kerralla murtautuivat kotiinne? Kuulostaa vähän joko joltain "(wannabe)alamaailman kostolta" tai jonkun känniääliö -teiniporukan tekosilta. Jos sulla ap on oikeasti syytä pelkoon, niin tee asialle jotain. Kummasti ne vartiointiliikkeen tarrat ja videovalvonta rauhoittaa ainakin satunnaista rauhattomuutta. Jos on oikeasti syytä pelätä jotain kostoa tms, niin siinä tapauksessa lienee järkevintä lisäksi muuttaa ja salata osoitetiedot. Kannattaisi varmaan myös oikeasti käydä jossain ammattiauttajan luona, oli pelko aiheellinen tai ei. Saat apua pelkotilojen käsittelyyn.

Pelko on tapa pysyä hengissä! Tuskin sinäkään nukut ovet ja ikkunat auki, lähdet kotoa lukitsematta ovea, jätät autoon avaimet virtalukkoon käydessäsi kaupassa, jätät vauvan vaunuissa kauppakeskuksen viereen nukkumaan, jätä laukun lompakkoineen sovituskopin ulkopuolelle jne. Normaali ihminen osaa pelätä mahdollista ongelmaa ja ennakoi tilanteen: auto on hankalampi viedä, jos se on lukittu ja vauvakin säilyy paremmassa tallessa rintarepussa kuin vaunuissa yksinään. Pelottomista ihmisistä käytetään synonyymia hullunrohkea. Jos varautuminen tekee ihmisestä pelokkaan, niin miksi ihmeessä kukaan ottaa vakuutuksia - eihän mitään tapahdu, koska ei kannata pelätä.

Ap:n tapauksessa pelko rajoittaa jo elämää, silloin pelko ei ole enää normaalia.

Tuskin kukaan tässä pinossa nukkuu ovet auki, mutta kukaan ei muuta jatkuvan vaanimise pelossa!

Vierailija
31/43 |
29.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kuvittelee, että jota kuta kiinnostaa kyttäillä just sinua, tuijotella ja vaania just sinua olitpa sitten missä vaan... Minkä ihmeen takia haluaisi??

Vierailija
32/43 |
29.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

äiti kauhisteli joskus, että miten hitossa joku voi nukkua ovi auki, mutta kun olen herkkä uninen, niin ennen kuin kukaan edes ehtisi edes takaovesta sisään, olisin jo etuovesta ulkona tai vetämässä pesismailalla päähän... Nykyisin on koira ja pieniä lapsia omakotitalossa, niin ei voi ovia pitää auki käytännön syistä, ettei aamulla ole porukkaa hävinnyt omille teilleen :)

Vierailija
33/43 |
29.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hankittiin hälyttimet, kun mies oli reissutöissä ja minä kahden pienen alle 2v:n kanssa kotona.

Vierailija
34/43 |
29.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tapahtuu kaikenlaista, mutta siellä on selvästi tapahtumatta myös. Se, että sä pelkäät, ei kuitenkaan auta mitään. Sulla on selvästi trauma, joka on jäänyt käsittelemättä.

Vierailija
35/43 |
29.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään kun ihmiset asuvat lapsuutensa tyyliin 10:ssä kerroksessa ja sitten halutaankin aikuisena omatalo tai rivari, niin eipä siitä asumisesta tule yhtään mitään. Aina saa pelätä että joku tuijottaa ikkunasta ja tarkkailee. :/ Tämä on tosi kurjaa nimittäin itse olen kärsinyt moisesta aikoinaan. Tosin itse olen asunut kyllä pienestä pitäen omakotitalossa ja lapsuuteni maantasalla viettänyt, mutta nyt aikuisemmalla iällä kun muutin kerrostaloon ja asuin 12v kerrostalossa niin johan alkoi pelottaa kun piti omakotitaloon muuttaa, jotenkin sitä vain kuvittelee että joku siellä ikkunan takana tollottaa... :/

Mutta tänäpäivänä en enää pelkää.. Kävin 2,5 vuotta psygiatrin puheilla säännöllisesti ja pelot katosivat, täytyy vaan kohdata ne pelot ja hyväksyäkin ne. Minulla on 4 lasta ja mies. Paras apu tuli siinä vaiheessa kun psygiatri ehdotti että jäisin 3 päiväksi ihan yksin kotiin, ei palsia, ei miestä. kohtaisin ne pelot sellaisena kun ne on. ja tämä auttoi, ainakin minua. Puhelinta minulla ei ollut, tai no oli, mutta se laitettiin lasin taakse joka täytyi rikkoa jos halusin soittaa, ja siinä oli vastoinkäymistä ja monesti mietin että nyt tuo lasi menee rikki ja mun on saatava apua, mutta pidin pääni. tärisin ja itkin ja huusin yksikseni asunnossa, mutta kummasti minä siitä vain selvisin :)

Ja olen itsestäni ylpeä ;)

Nyt kun lapset ovat kotona ja mies myös, sitä osaa arvostaa ihan erilailla tätä yhteistä aikaa. :)

Kokeile ihmeessä kaikkia vaihtoehtoja käy juttelemassa jollekin asiasta ja hae apua, ei se talon vaihtaminen auta! Pelko tulee kyllä mukana, jos sitä ei uskalla kohdata.

nim.merk. Pelkonsa kohdannut

Vierailija
36/43 |
29.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkään vieläkin, vaikka olen jo 35v. En pelkää päivällä, vaan illalla. Halusin ennen asua aina vähintään toisessa tai kolmannessa kerroksessa, jotta kukaan ei pääse parvekkeen ovesta sisään. Nyt löysimme kuitenkin kivan rivarin, ja asumme täällä tyytyväisinä, enkä ole koskaan pelännyt että kukaan tulee lasiovesta läpi.

Siihenkin ajatukseen kannattaa totutella, että sitä kuolee joka tapauksessa jonakin kauniina päivänä. Me kaikki kuollaan, ei kukaan jää tänne ikuisiksi ajoiksi. Kuolema on väistämätön juttu jolta ei voi kukaan välttyä, sikäli kuolemanpelko on ihan turha juttu.

Itselläni ei kuolemanpelko ole kyseessä. Luulen että oma pelkoni juontaa lapsuudesta. Vanhemmat jättivät meidät siskoni kanssa usein yksin isoon omakotitaloon, joka sijaitsee keskellä metsää. Vanhemmat menivät baariin juopottelemaan, ja me pelättiin siskon kanssa kotona niin kauan että vanhemmat tulivat sitten kännissä kotiin. Siellä on muutenkin ollut jos jonkin näköistä hulinaa ja vilinää vanhempien ja heidän "ystäviensä" osalta, joten tiedän että kuka vaan voi tulla jos mistä ikkunasta vaan sisään ensimmäisessä kerroksessa.

Itse en taas pelkää lainkaan esim yöllä Helsingin keskustassa, enkä muutenkaan ihmisten ympärillä. Olen kiertänyt maailmalla paljon, ja nukkunut jos jonkin näköisessä hostellissa ja quest housessa. Olen kierrellyt yksin paikoissa, joissa paikalliset pysättävät minut ja sanovat että nyt kannattaisi mennä pois täältä ihan omiin turistipaikkoihin. Toisinaan olen totellut heitä, ja toisinaan en, vaan jatkanut matkaa, ja tutustunut uusiin ihaniin ihmisiin ja paikkoihin.

Sitten taas tavallinen metsä, jossa ei ole ketään saa pelkoni esille. Vanhempieni luona metsissä en tykkää yksin liikkua, enkä edes Helsingissä, oliko se nyt Keskuspuisto nimeltään. Iso puisto kumminkin jossa saattaa mennä montakin minuuttia, ennen kuin näkee seuraavan ihmisen.

Vierailija
37/43 |
29.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran luhtitalossa tuli juoppo sisälle kuset housuissa kerjäämässä tupakkia. Uhkasi tappaa jos tupakkia ei löytynyt. Minä hölmö avasin oven yksin ollessani kun ei ovisilmääkään ollut ja kello oli vasta 20.00 keskellä viikkoa. Rauhallisella alueella pienessä kaupungissa.

Sieltä kun muutimme omakotitaloon, täällä saldo on ollut: 1 juoppo keskellä yötä sisälle kun ovet unohtui laittaa lukkoon, 1 ihmeellinen hiippari joka kyttäsi pusikoissa ja kurkki ikkunoista. Varasti kerran fiskarsin lapionkin pihasta! Eli jonkin sortin järjenjättiläinen sekin. Ja tämä on hyvää aluetta!

Ongelma ratkaistu hankkimalla iso koira ja koirakyltti pihaan: "Break in and make my day!"

Vierailija
38/43 |
29.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autoa ei hajotettu, olimme sillä matkassa, mutta muuten tuo on tapahtunut. Kodissamme suunnilleen kaikki mahdollinen oli rikottu tai liattu. Poliisin mukaan oli onnemme, että emme olleet kotona, meitä ei ehkä enää olisi.

Mutta kiitos vaan ammattiavun ehdottamisesta. Vakuutusyhtiö ei sitä maksa, eivätkä ne varkaat. Ja koska heidät saatiin kiinni, ei vakuutusyhtiö korvaakaan lähellekään sopimusten mukaisesti: meillä kun on mahdollisuus saada korvausta myös oikeuden päätöksellä tekijöiltä itseltään. Kahta kertaa ei korvata, totesi vakuutusyhtiön lakimies.

Tervetuloa reaalimaailmaan.

Onko pelko oikeasti aiheellista? Ovatko edelliset tekijät kostamassa? Minkä vuoksi tekijät edellisellä kerralla murtautuivat kotiinne? Kuulostaa vähän joko joltain "(wannabe)alamaailman kostolta" tai jonkun känniääliö -teiniporukan tekosilta.

Jos sulla ap on oikeasti syytä pelkoon, niin tee asialle jotain. Kummasti ne vartiointiliikkeen tarrat ja videovalvonta rauhoittaa ainakin satunnaista rauhattomuutta. Jos on oikeasti syytä pelätä jotain kostoa tms, niin siinä tapauksessa lienee järkevintä lisäksi muuttaa ja salata osoitetiedot.

Kannattaisi varmaan myös oikeasti käydä jossain ammattiauttajan luona, oli pelko aiheellinen tai ei. Saat apua pelkotilojen käsittelyyn.

Vierailija
39/43 |
29.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä pehmustettu huone.

Vierailija
40/43 |
29.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun pelolle ei ole mitään noin realistista syytä, mulla on täällä turvana sellanen koira että saa aika psykopaatti olla että sen koiran ohi kävelee ja jos käveleekin on mua ainakin informoitu hyvissä ajoin :)

mutta mä pelkään jotain mitä en osaa ees selittää ja oon pelänny ihan lapsesta saakka en oo koskaan voinu nukkua esin selkä ovelle päin ym. yhtä naurettavia neurooseja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kolme