Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En osaa ratkaista ristikoita!

Vierailija
27.06.2010 |

Vaikka kirjoitin aikanaan vahvan laudaturin äikästä(kin) ja olen tehnyt eximian gradun filosofiasta! Oonko sittenkin ihan pöljä, kun en osaa ratkaisat IS:n juhannusristikoita! ?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
27.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä en mäkään osaa ja on 2 yliopisto tutkintoa. Mä tiedän, että niissä on systematiikka, jota en viitsi opetella etten jää koukkuun, kun on ihan tarpeeksi hommia muutenkin. Tai sitten mäkin oon tyhmä ;).

Vierailija
2/13 |
27.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähitellen oppii ne sanat, jotka niihin tulee, yhteen aikaan tein aina saman lehden ristikoita, ensin helpotkin olivat vaikeita, puolen vuoden jälkeen vaikeatkin oli läpikirjoitettavia, aina sama henkilö laatii ristikot.

Kerran juttelimme isossa ryhmässä kengistä ja meitä oli kaksi jotka tiesimme mikä on iltti, totesimme että teemme saman lehden ristikkoja.

Olen työssä vanhainkodissa jossa on keski-asteisesti dementoitunut mummo joka tekee hetkessä Seuran ristikon, on kaiketi tehnyt sitä vuosikymmenet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
27.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

opetti minulle jo edesmennyt mummoni. Hän olikin täyttänyt ristikoita ikänsä.

Mutta niinkuin jo aiemmat kirjoittajat sanoivat, niin saman tekijän ristikot oppii ajan kanssa.

Lisäksi pitäisi olla laaja yleissivistys ja myös seurata ajankohtaisia uutisia ja aiheita.

Vierailija
4/13 |
27.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

toki riippuu ristikosta. Mutta niissä on sellaisia tiettyjä sanoja, mitkä eivät välttämättä kuulu "normaaliin puhekieleen". Noita sanoja on usein siksi, että esim. saadaan reunaan pystyttäin sellainen sana josta saadaan viimeiset kirjaimet esim. kuuteen allekkain olevaan sanaan.

Samoin tiettyjä sanoja tulee opittua, eli tietää heti vinkistä mikä sana siihen tulee kun ensikertalainen joutuu miettimällä miettimään. Ja yleissivistystä ei pahemmin tarvitse, toki ihan perus sellaista esim. "Joki Ranskassa" =Seine, tai "Häkkinen ja Salo" =Mikat, mutta ei mitään sellaista todella laajaa sivistystä :)

Vierailija
5/13 |
27.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koulutuksesta tai yleissivistyksestä huolimatta ratkaista ristikoita. Siinä täytyy osata nähdä ja miettiä pidemmälle niitä sanoja, kuin vain yhdessä kulmassa. Ja välillä joku ristikko pitää jättää kesken ja palata siihen uudestaan, kun on hetken "muhitellut" sitä mielessään. Toki pitää oppia ulkoa joitain vakio ristikkosanoja.

Tiedän ihmisiä, jotka sanovat etteivät kertakaikkiaan vaan saa tehtyä niitä ristikoita.

Minä olen tehnyt ilolla jo aika nuoresta ristikoita, mutta sudokuille en vaan lämpene. :)

Vierailija
6/13 |
27.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sen voi oppia treenaamalla kuitenkin... Ristikko käteen vain ja tekemään. Monet on liian malttamattomia ja roiskii sanoja sinne tänne. Pitää keskittyä yhteen kulmaan kerrallaan.

Mä aina teen ristikon niin, että aloitan jostain kulmasta ja siitä etenen vain niihin sanoihin, joissa on jo "apukirjaimia".

Vierailija
7/13 |
27.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ristikon täyttäminen aloitetaan oikeasta alanurkasta opetti minulle jo edesmennyt mummoni. Hän olikin täyttänyt ristikoita ikänsä.

Minulle tuo on se viimeinen nurkka, muuten tulee oikeakätisenä sotkettua juuri täytetyt kohdat.

Yleissivistystä noissa tosiaan tarvitaan eikä älykkyyttä. Eikä senkään kovin laaja tarvitse olla, ajan myötä ne oppii.

Minutkin mummo aikanaan sai ristikoista kiinnostumaan ja edelleen jemmaa Seuroistaan ristikot minulle. :) Sudokutkin täytän, kryptoista en pidä.

Vierailija
8/13 |
27.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sunnuntaina. Joka viikko on eri tekija joten jonkun tyylin oppiminen ei auta.

Vierailija
9/13 |
27.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä en vaan tajuu niitä, en osaa tehdä edes lasten sudokua..

ristisanat taipuu kyllä mutta noi numerot.. :D

Vierailija
10/13 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä uskoisi yliopisto tutkintoja kun ei yhdys sanatkaan pelaa.

Vierailija
11/13 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ärsyttävät ristikot jotka ovat täynnä pelkkiä nimiä ja sekaan heitettynä vielä täytesanoja. Ristikkoforumeilla "vaikea ristikko" kaiketi on juuri tuollainen, pelkkiä ihmenimiä ja taivutteluita. Pidän haasteista mutta en minäkään tiedä inside-ristikkosanoja ja sitten joutuu käyttämään sanahakua paljon. 

Vierailija
12/13 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pölijä oot.

Vierailija
13/13 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on teidän mielestä paras ristikkolehti? Itse tykkään Apu-lehden ristikoista.