Karppaajat auttakaa!
Päätös nyt tehty, kokeillaan mieheni kanssa karppausta.
Mutta miten aloittaa???
Yritin illalla tutustua karppaussivustoon ja olipa sekavaa luettavaa. Onko jossain valmista ohjelmaa???
Help!
Kommentit (21)
Mutta pääperiaate on, että paljon kasviksia eri muodoissa, paljon proteiinipitoista ruokaa ja rasvaa kunnolla. Eli ei sokeria, viljoja, perunaa ym. hiiliaripommeja.
Maitotuotteista rahka on hyvä ja raejuusto jne.
Siemenet, pähkinät hyviä.
Tsemppiä! Mutta oikeesti se ei näillä ohjeilla onnistu, jos ette tiedä itse muuta, siis nyt netti viuhumaan.
- ei tarpeeksi rasvaa. Minä vetelen päivittäin 30% rasvaa sis. hikigoudaa tms..
Ohessa peruspaketti siitä mitkä on sallittuja.
http://karppaus.info/wiki/index.php?title=Ateriamatriisi
jätin pois kaikki pullat, valkoiset jauhot: siis pastat ja valkoiset riisit ja perunan ja ylipäänsä lisätyn sokerin (kaikki muut herkut paitsi tosi tumman suklaan siis jotain 80% kaakaosta).
Lisäsin reilusti salaattien ja hedelmien määrää. Tummaa leipää syön pari palaa päivässä ja joskus tummaa riisiä. Muuten ei ihmeitä muutoksia.
Jo tällä muutoksella olo parani ja painoa tippui 5 kiloa, mikä ei kyllä ollut edes tarkoitus.
Mutta en olekaan karppaaja vaan ainoastaan vähensin hiilihydratteja.
(Ai niin, teen ruoat voihin ja lorauttelen reilusti kermaa, ei siis mitään kevyttuotteita!! Eikä eineksiä tietenkään, mutta niitä en ole muutenkaan syönyt, joten ei muutosta.)
Eläinrasvoja siihen ruokavalioonne. Karppaus ei saisi olla elämäntapa, vaan keino laihduttaa.
Eikö teillä ihmiset yhtään päässä raksuta? Vaikka laihtuisi, niin verisuonet siitä menee paskaksi jos elukkarasvaa vetelee kaksin käsin.
Siinä ei ole mitään vikaa että syö järkevästi viljoja ja pottuja. Niinhän se ruokaympyräkin toimii!!
Ihmisillä on vaan hukassa järki: leipää aamulla, ruualla ja illalla.. Se on viipale tummaa ruualla.
Rasva on elinehto mutta mieluiten kasvisrasvana.
Jätä pottuja vähemmälle.
Kanaa, kalaa ja kunnon lihaa lautaselle.
Kasviksia ihmiselle kuuluu puolikiloa VÄHINTÄÄN normaalistikin.
Pähkinät on jees ruokavaliossa, muttei niitäkään kannata kaksin käsin kiskoa!
Mää peräänkuulutan ravinnon järkeistämistä, ei karppaaminen ole mikään autuaaksi tekevä asia.
Mutta monipuolinen ravinto, hyvät raaka-aineet on!
Nämäkin karppiutta kehuvat on ihmisiä jotka ei normaalisti ennen kalaa, kanaa ja kunnon lihaa syöny.
Onko se laihtuminen mikään ihme jos siihen alkaa sisällyttämään ihan perusruokaa?
Pizzassa saattaa olla kaloreita 900, ja se tuskin on koko päivän ruoka? Joten jättämällä tollaset syömättä myös laihtuu.
Nakkisoppa on muutaman satasen annos. Ai kaamee jos siinä on pari pottua!
Etkö ole tutustunut tutkimustuloksiin, joiden mukaan eläinrasvat EIVÄT ole haitallisia - JOS ei syö hiilaria kuin vähän?
Molemmat vanhempani karppaavat myös ja ovattutkituttaneet veriarvonsa - kaikki ok ja päässeet eroon kaikista lääkkeistä (verenpaine/kolesteroli).
Joten meikäläinen vetelee voita, kermaa ja pekonia mielin määrin.
Verisuonten paskaksi meno eläinrasvoista on vanhentunutta tietoa. Uutta tietoa on se, että veren kolesteroli (ei riipu määrästä) kerääntyy verisuonten seinämään, jos verisuonessa on tulehdustila, jota pitää yllä mm. liiallinen hiilihydraattien saanti.
Mutta asiaan.
Tosiaan, tutustukaa ensin vähän tarkemmin karppaukseen netissä. Varmasti löytyy syömistä.
Proteiinien määrä per vrk ei saisi kuitenkaan nousta hirveän suureksi, muistaakseni sen saanti saa olla 1-2 g/painokilo/vrk.
Mulla oli hyvänä apuna tämä sivusto:
http://ffp.uku.fi/cgi-bin/energynet03/energyintake.pl
Tuolla pystyy laskemaan suurinpiirtein eri ryhmien saannin, rasvat, proteiinit ja hiilihydraatit.
Tsemppiä, kyllä se siitä, kun sisäistää, mitä saa syödä ja mitä ei.
on saatanasta.
Kuivaa viiniä ainakin minä juon n. 6 annosta viikossa. Jotta jotain nautintoa kokisin saavani.. olen hirveä herkkuperse nimittäin..
Ja ne voivat olla haitaksikin, pitävät yllä makeanhimoa.
Jos haluaa kovin tiukasti aloittaa karppauksen, ei alkoholikaan sovi. Jos vähän löysemmin, niin kuivissa viineissä ja kossuvissyssä on varmaan vähiten hiilareita? Tai light-siiderit, mutta ne on niin äklömakeita, ettei mene alas mulla...
ja totesin alakarppauksen ehkä olevan minulle sopiva ja miehelle hyväkarppauksen.
Mutta kun jatkoin aiheen opiskelua olikin sen miljoonaa eri suuntausta ja dieettiä että minä olin jo aivan sekaisin.
Yritin lukea foorumin ohjeita ja aloittelijoiden vinkeissä höpistiin jotain ihan muuta ja muutenkin keskustelun talo oli tyyliä KVG
T:ap
Ei tietenkään tartte noudattaa orjallisesti jotakin nimettyä suuntausta. Pääasia on vain välttää hiilihydraatteja ja suosia rasvaa ja proteiinia. Tuossa järjestyksessä.
"Laihdu ilman nälkää" on sellainen suomalainen perusteos, jossa on esitelty tärkeimpiä suuntauksia. Tärkeintä on, että löydät sellaisen, joka sopii sulle: on hyvä olo ja laihdut, jos se on tavoitteesi.
Sen kun olet lukenut, niin olet viisaampi.
Sitten alat tutustumaan vasta sivustoon.
Olen karpannut puolitoistavuotta, olen saanut jättää diabetes 2 pillerit pois, kolesterolilääkkeet sekä verenpainelääkkeet. Painoni on tippunut tässä ajassa liki 20 kiloa!
Voin loistavasti, ihoni hehkuu, olen virkeä, syön ihanat ateriat.
Ennenkin söin ateriat, mutta liian vähän ja liian paljon hiilareita.
Suosittelen lämpimästi kenelle vaan.
Mulle tämä oli helppoa, koska en ole koskaan tykännyt makaroonista, pizzasta, riisitä tai potuista, leipääkin meni vaan muutama/pvä.
Kasviksia tuli enemmän ja puhdas ruoka.
en oikeen välitä pekonista, kermasta tai voista.
onneks ei tarttekaan, ihan ilman niitä pysyy normaalipainoisena.
minäkin olin nuorena todella hoikka, 30v. ikävuoden nurkilla paino vain alkoi nousemaan 1-2kg/vuosi vaikkei mikään elämätavoissa ollut muuttunut.
T:ap
liki 40 v alkoikin paino nousta ilman mitään muutosta ruokavaliossa.
Tai no sairastuin kilpparin vajaatoimintaan ja paino nousi 3 kk:ssa 10 kiloa,
sit sairastuin syöpään ja sen hoitona on mm. vaihdevuosien tekeminen minulle, sekin pahensi painon tuloa entisestään.
T. olisinkohan tuo 17
Mutta muista että esim. 200 g pihvi EI ole sama kuin 200g proteiinia! Ks. protskumäärät esim. Finelistä, joka on muuten muutenkin hyvä apu hiilari ja protskumäärien arvioimiseen. Ja itsellä aloittelevana karppina vuosien väharasvaisen elämän (ja lihomisen) myötä oli todella vaikeaa ohjelmoida aivot siihen, että on ihan ok lorottaa salaattiin reippaalla kädellä oliiviöljyä (siis silkkaa rasvaa apua) eikä pirskotella varovasti sitä oksennuksen makuista 0,5% salaatinkastiketta ja että täysrasvainen juusto on ok vaihtoehto eikä tarvitse ostaa rasvatonta raejuustoa jne. Vasta kun uskalsin lisätä rasvaa riittävästi ruokavalioon, alkoi homma toimia. Esim. eka vastaus jonka sait, voi olla hyvä tai huono päivän ateriakokonaisuus riippuen siitä sisältääkö se rasvoja lainkaan. Itse tykkään pekonin, voin ja kerman lisäksi (pekonia syön harvoin muutenkin) käyttää avokadoa, pähkinöitä yms. hyviä rasvanlähteitä. Ei sillä pekonilla autuaaksi tule ja ällötys iskee äkkiä ainakin itselleni.
Verisuonten paskaksi meno eläinrasvoista on vanhentunutta tietoa. Uutta tietoa on se, että veren kolesteroli (ei riipu määrästä) kerääntyy verisuonten seinämään, jos verisuonessa on tulehdustila, jota pitää yllä mm. liiallinen hiilihydraattien saanti. Mutta asiaan. Tosiaan, tutustukaa ensin vähän tarkemmin karppaukseen netissä. Varmasti löytyy syömistä. Proteiinien määrä per vrk ei saisi kuitenkaan nousta hirveän suureksi, muistaakseni sen saanti saa olla 1-2 g/painokilo/vrk. Mulla oli hyvänä apuna tämä sivusto: <a href="http://ffp.uku.fi/cgi-bin/energynet03/energyintake.pl" alt="http://ffp.uku.fi/cgi-bin/energynet03/energyintake.pl">http://ffp.uku.fi/cgi-bin/energynet03/energyintake.pl</a> Tuolla pystyy laskemaan suurinpiirtein eri ryhmien saannin, rasvat, proteiinit ja hiilihydraatit. Tsemppiä, kyllä se siitä, kun sisäistää, mitä saa syödä ja mitä ei.
eka päivä voi olla tälläinen:
aamiainen: munakas, sieniä, salaattia
lounas: grillattua kanaa ja tomaattia sekä vihersalaatti
päivällinen: tonnikalasalaattia ja raejuustoa
välipalaksi: juustoa, kinkkua, pähkinäitä, rahkaa, marjoja, vihannesdippi
juomaksi: lightjuomat, vettä (paljon), kahvia, teetä kohtuudella